본 연구는 유아 교사의 배경 변인에 따라서 유아교사의 관심사에 차이가 있는지를 알아보고 교사의 관심사와 유아의 발달수준과 어떤 관계가 있는지를 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교사의 관심사는 교사의 배경변인에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 유아교사의 관심사와 유아의 발달수준과 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 공· 사립 유치원에 근무하는 교사 123명과 그 중 교사의 관심사 단계별로 3인 교사를 무작위로 뽑고 그들의 학급유아 190명을 대상으로 하였다. 여기에 사용된 연구도구로 유아교사의 관심사를 조사하기 위해 5점 평정척도의 54문항으로 구성된 Tsai(1990)의 유아교육 교사의 관심사 평정척도 (KTCRS· Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale)를 수정· 보완한 것을 사용하였고 유아의 발달수준을 알아보기 위해서 국립교육평가원(1996)에서 개발한 유아 발달수준 검사도구를 사용하였다. 자료를 분석하기 위해 ...
본 연구는 유아 교사의 배경 변인에 따라서 유아교사의 관심사에 차이가 있는지를 알아보고 교사의 관심사와 유아의 발달수준과 어떤 관계가 있는지를 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교사의 관심사는 교사의 배경변인에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 유아교사의 관심사와 유아의 발달수준과 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 공· 사립 유치원에 근무하는 교사 123명과 그 중 교사의 관심사 단계별로 3인 교사를 무작위로 뽑고 그들의 학급유아 190명을 대상으로 하였다. 여기에 사용된 연구도구로 유아교사의 관심사를 조사하기 위해 5점 평정척도의 54문항으로 구성된 Tsai(1990)의 유아교육 교사의 관심사 평정척도 (KTCRS· Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale)를 수정· 보완한 것을 사용하였고 유아의 발달수준을 알아보기 위해서 국립교육평가원(1996)에서 개발한 유아 발달수준 검사도구를 사용하였다. 자료를 분석하기 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 빈도, 평균, 표준편차를 산출하고 X^(2) 검증, F검증, Scheffe검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 관심사는 교사의 배경변인에 따라 어떤 차이가 있는가를 알아본 결과 교사가 가지고 있는 학력에 따라 교사의 관심사는 의미있는 차이가 나타나지 않았으나, 경력에 따른 교사의 관심사 발달에는 통계적으로 의의 있는 차이를 보였다. 둘째, 유아교사의 관심사 관계에 따라 유아발달 수준에 어떤 차이가 있는지 알아본 결과 교사의 관심사 단계가 높아질수록 유아의 발달수준 점수가 유의하게 높아지는 경향을 보였다. 즉 유아교사의 관심사가 성숙기 수준일 때 유아의 발달 수준이 제일 높았으며 생존기일 때 가장 낮았다. 교사의 관심사 수준이 높을수록 유아의 발달수준이 높은 경향은 수·과학발달에서의 차이가 가장 컸으며, 그 다음이 지각능력이었고 언어능력이 가장 적은 차이를 나타냈다. 또 학습에 대한 관심 및 창의성 발달에서는 의의 있는 차이가 나타나지 않았다.
본 연구는 유아 교사의 배경 변인에 따라서 유아교사의 관심사에 차이가 있는지를 알아보고 교사의 관심사와 유아의 발달수준과 어떤 관계가 있는지를 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교사의 관심사는 교사의 배경변인에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 유아교사의 관심사와 유아의 발달수준과 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 공· 사립 유치원에 근무하는 교사 123명과 그 중 교사의 관심사 단계별로 3인 교사를 무작위로 뽑고 그들의 학급유아 190명을 대상으로 하였다. 여기에 사용된 연구도구로 유아교사의 관심사를 조사하기 위해 5점 평정척도의 54문항으로 구성된 Tsai(1990)의 유아교육 교사의 관심사 평정척도 (KTCRS· Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale)를 수정· 보완한 것을 사용하였고 유아의 발달수준을 알아보기 위해서 국립교육평가원(1996)에서 개발한 유아 발달수준 검사도구를 사용하였다. 자료를 분석하기 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 빈도, 평균, 표준편차를 산출하고 X^(2) 검증, F검증, Scheffe검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 관심사는 교사의 배경변인에 따라 어떤 차이가 있는가를 알아본 결과 교사가 가지고 있는 학력에 따라 교사의 관심사는 의미있는 차이가 나타나지 않았으나, 경력에 따른 교사의 관심사 발달에는 통계적으로 의의 있는 차이를 보였다. 둘째, 유아교사의 관심사 관계에 따라 유아발달 수준에 어떤 차이가 있는지 알아본 결과 교사의 관심사 단계가 높아질수록 유아의 발달수준 점수가 유의하게 높아지는 경향을 보였다. 즉 유아교사의 관심사가 성숙기 수준일 때 유아의 발달 수준이 제일 높았으며 생존기일 때 가장 낮았다. 교사의 관심사 수준이 높을수록 유아의 발달수준이 높은 경향은 수·과학발달에서의 차이가 가장 컸으며, 그 다음이 지각능력이었고 언어능력이 가장 적은 차이를 나타냈다. 또 학습에 대한 관심 및 창의성 발달에서는 의의 있는 차이가 나타나지 않았다.
The purpose of this research is to find out kindergarten teacher's concerns according to kindergarten teacher's background, relationship between teacher's concerns and children's development level. For this purpose, the research problem were as follow draw up 1. What is difference in kindergarten te...
The purpose of this research is to find out kindergarten teacher's concerns according to kindergarten teacher's background, relationship between teacher's concerns and children's development level. For this purpose, the research problem were as follow draw up 1. What is difference in kindergarten teacher's concerns according to kindergarten teacher's background? 2. What is relation between kindergarten teacher's concerns and children's development level? This subject of this study selected 123 teacher in public and private kindergarten. And then, based on random sampling, 3 teacher correspond to three developmental stage of teacher's concerns and 190 children who the3 teachers have The study tools were Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale(T sai, 1990), Children Development Levle test(National Education Assessment, 1996). The datas were analyzed by the statistical methods of frequency, M, SD, X^(2) test, F-test, Scheffe analysis. The major finding of this study were as follow 1. There was not a significant difference in kindergarten teacher's developmental concerns according to kindergarten teacher's academic background. But there was a significant difference developmental concerns according to their career. 2. As teacher's concerns is higher, as children's development level have a tendency to high. That is, When the teacher's concerns is maturity state, children's development level is the highest. In survival stage, children's development level is the lowest. This influence showed the most large difference in math-science ability, and then, showed in order of difference, perception ability, language ability. There was no significant difference in learning concerns and creativity according to the teacher's concerns.
The purpose of this research is to find out kindergarten teacher's concerns according to kindergarten teacher's background, relationship between teacher's concerns and children's development level. For this purpose, the research problem were as follow draw up 1. What is difference in kindergarten teacher's concerns according to kindergarten teacher's background? 2. What is relation between kindergarten teacher's concerns and children's development level? This subject of this study selected 123 teacher in public and private kindergarten. And then, based on random sampling, 3 teacher correspond to three developmental stage of teacher's concerns and 190 children who the3 teachers have The study tools were Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale(T sai, 1990), Children Development Levle test(National Education Assessment, 1996). The datas were analyzed by the statistical methods of frequency, M, SD, X^(2) test, F-test, Scheffe analysis. The major finding of this study were as follow 1. There was not a significant difference in kindergarten teacher's developmental concerns according to kindergarten teacher's academic background. But there was a significant difference developmental concerns according to their career. 2. As teacher's concerns is higher, as children's development level have a tendency to high. That is, When the teacher's concerns is maturity state, children's development level is the highest. In survival stage, children's development level is the lowest. This influence showed the most large difference in math-science ability, and then, showed in order of difference, perception ability, language ability. There was no significant difference in learning concerns and creativity according to the teacher's concerns.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.