본 연구의 목적은 김수영의 작품에 나타난 은유의 특성과 구조를 최근의 인지언어학자들이 주장하는 체험주의설에 바탕에 두고 분석하는 것이다. 은유적 분석을 통하여 나타난 결과를 바탕으로 김수영의 시에 나타난 은유 구조의 특성과 의의를 파악하고자 한다. 서론에서는 문제 제기 및 연구 목적, 연구사 개관, 연구 범위 및 방법을 제시했다. II부분에서는 인지언어학의 은유 이론에 대해서 살펴보았다. 은유의 본질에 대한 연구는 체험주의 철학과 인지언어학의 인지의미론에서 새로운 탐구가 이루어지고 있다. 인지언어학자는 은유를 일탈적 언어 현상이라고 보아왔던 과거의 주장과 달리 은유란 언어 차원의 현상이 아니라 우리의 개념과 사고·인지 차원에 있다고 주장한다. 은유가 근원적으로 신체 활동의 경험에서 비롯된다는 체험주의는 영상도식(image ...
본 연구의 목적은 김수영의 작품에 나타난 은유의 특성과 구조를 최근의 인지언어학자들이 주장하는 체험주의설에 바탕에 두고 분석하는 것이다. 은유적 분석을 통하여 나타난 결과를 바탕으로 김수영의 시에 나타난 은유 구조의 특성과 의의를 파악하고자 한다. 서론에서는 문제 제기 및 연구 목적, 연구사 개관, 연구 범위 및 방법을 제시했다. II부분에서는 인지언어학의 은유 이론에 대해서 살펴보았다. 은유의 본질에 대한 연구는 체험주의 철학과 인지언어학의 인지의미론에서 새로운 탐구가 이루어지고 있다. 인지언어학자는 은유를 일탈적 언어 현상이라고 보아왔던 과거의 주장과 달리 은유란 언어 차원의 현상이 아니라 우리의 개념과 사고·인지 차원에 있다고 주장한다. 은유가 근원적으로 신체 활동의 경험에서 비롯된다는 체험주의는 영상도식(image schema)과 은유적 투사(metaphorical projection)라는 두 인식기제를 근거로 한다. 은유적 투사란 원천영역의 경험을 목표영역의 경험에 투사하여 대상을 은유적으로 이해하고 재 구조화하는 것이다. 영상도식은 은유적 투사의 바탕이 되며, 이 도식은 우리의 경험 속에 반복적으로 나타나는 일정한 패턴이다. 우리의 경험 속에 있는 영상도식과 은유적 투사의 두 기제가 우리의 사고 과정을 부분적으로 구조화하고 제약한다. III부분에서는 김수영의 '푸른 하늘 '사랑의 변주곡 '풀 의 세 작품에 나타난 은유적 표현을 구조적 은유, 지향적 은유, 존재론적 은유 등의 개념적 은유를 사용하여 분석하였다. '푸른 하늘 에서는 지향적 은유와 구조적 은유를 사용하여 자유와 혁명을 통한 상승의 의지를 표출하고 혁명의 좌절과 내면적 각성을 드러낸다. 정치적으로 혁명은 좌절되었으나 시작(詩作)이 고독을 통해 창조되는 것과 같이 고독을 통해 문학과 사회의 진정한 자유가 이루어지기를 갈망하고 있다. '사랑의 변주곡 에서는 존재론적 은유와 구조적 은유를 사용하여 사랑을 확인하고 있다. 사랑은 단단하고 고요한 씨앗으로 인지되며 그 내부에 내밀하게 준비된 세계로 부활을 준비하고 있다. 그 사랑은 결국 자유에 대한 그의 열정이다. '풀 에서는 지향적, 구조적, 존재론적 은유를 사용하여 현실에 대한 반순응주의와 대결 의식을 드러낸다. 이러한 의식은 풀이 자유에 대한 끊임없는 의지와 상승 지향성을 지닌 존재로 인지되고 있다. 김수영에게 자유는 곧 혁명의 완성이며 사랑의 완성이다. □ 부분에서는 김수영의 시의 은유 구조의 특성과 의의를 살펴보았다. 기본 은유와 주제는 밀접한 관계를 가지며, 거기에 사용된 도식에는 시대적 상황이 반영되어 있다. 김수영의 시는 주로 규범성을 가지고 있으며 그러한 규범성은 척도도식을 바탕으로 하고, 구조와 의미에서 등가의 은유 구조를 가지고 있다. 결론에서는 김수영의 자유에 대한 의지는 [혁명은 고독], [사랑은 씨앗] 은유의 그릇 도식으로 나타나며, 자유에 대한 열정은 상승 지향적 의지를 내재하거나 상승의 길 도식이나 상승 순환의 길 도식으로 나타나 있다. 이러한 영상도식은 대상들 사이의 유사성을 바탕으로 구조화되어 있으며 우리의 체험적 근거에 바탕을 두고 있다. 우리는 이런 도식 구조를 이용하여 추상적 개념까지도 구조적이며 명확하게 이해할 수 있다. 김수영의 시를 영상 도식과 은유적 투사라는 기제를 이용하여 분석함으로서 시에 형상화된 시인의 사고와 행위를 체계화 할 수 있으며, 시에 나타난 시인의 의식의 실체를 명확하게 이해할 수 있다.
본 연구의 목적은 김수영의 작품에 나타난 은유의 특성과 구조를 최근의 인지언어학자들이 주장하는 체험주의설에 바탕에 두고 분석하는 것이다. 은유적 분석을 통하여 나타난 결과를 바탕으로 김수영의 시에 나타난 은유 구조의 특성과 의의를 파악하고자 한다. 서론에서는 문제 제기 및 연구 목적, 연구사 개관, 연구 범위 및 방법을 제시했다. II부분에서는 인지언어학의 은유 이론에 대해서 살펴보았다. 은유의 본질에 대한 연구는 체험주의 철학과 인지언어학의 인지의미론에서 새로운 탐구가 이루어지고 있다. 인지언어학자는 은유를 일탈적 언어 현상이라고 보아왔던 과거의 주장과 달리 은유란 언어 차원의 현상이 아니라 우리의 개념과 사고·인지 차원에 있다고 주장한다. 은유가 근원적으로 신체 활동의 경험에서 비롯된다는 체험주의는 영상도식(image schema)과 은유적 투사(metaphorical projection)라는 두 인식기제를 근거로 한다. 은유적 투사란 원천영역의 경험을 목표영역의 경험에 투사하여 대상을 은유적으로 이해하고 재 구조화하는 것이다. 영상도식은 은유적 투사의 바탕이 되며, 이 도식은 우리의 경험 속에 반복적으로 나타나는 일정한 패턴이다. 우리의 경험 속에 있는 영상도식과 은유적 투사의 두 기제가 우리의 사고 과정을 부분적으로 구조화하고 제약한다. III부분에서는 김수영의 '푸른 하늘 '사랑의 변주곡 '풀 의 세 작품에 나타난 은유적 표현을 구조적 은유, 지향적 은유, 존재론적 은유 등의 개념적 은유를 사용하여 분석하였다. '푸른 하늘 에서는 지향적 은유와 구조적 은유를 사용하여 자유와 혁명을 통한 상승의 의지를 표출하고 혁명의 좌절과 내면적 각성을 드러낸다. 정치적으로 혁명은 좌절되었으나 시작(詩作)이 고독을 통해 창조되는 것과 같이 고독을 통해 문학과 사회의 진정한 자유가 이루어지기를 갈망하고 있다. '사랑의 변주곡 에서는 존재론적 은유와 구조적 은유를 사용하여 사랑을 확인하고 있다. 사랑은 단단하고 고요한 씨앗으로 인지되며 그 내부에 내밀하게 준비된 세계로 부활을 준비하고 있다. 그 사랑은 결국 자유에 대한 그의 열정이다. '풀 에서는 지향적, 구조적, 존재론적 은유를 사용하여 현실에 대한 반순응주의와 대결 의식을 드러낸다. 이러한 의식은 풀이 자유에 대한 끊임없는 의지와 상승 지향성을 지닌 존재로 인지되고 있다. 김수영에게 자유는 곧 혁명의 완성이며 사랑의 완성이다. □ 부분에서는 김수영의 시의 은유 구조의 특성과 의의를 살펴보았다. 기본 은유와 주제는 밀접한 관계를 가지며, 거기에 사용된 도식에는 시대적 상황이 반영되어 있다. 김수영의 시는 주로 규범성을 가지고 있으며 그러한 규범성은 척도도식을 바탕으로 하고, 구조와 의미에서 등가의 은유 구조를 가지고 있다. 결론에서는 김수영의 자유에 대한 의지는 [혁명은 고독], [사랑은 씨앗] 은유의 그릇 도식으로 나타나며, 자유에 대한 열정은 상승 지향적 의지를 내재하거나 상승의 길 도식이나 상승 순환의 길 도식으로 나타나 있다. 이러한 영상도식은 대상들 사이의 유사성을 바탕으로 구조화되어 있으며 우리의 체험적 근거에 바탕을 두고 있다. 우리는 이런 도식 구조를 이용하여 추상적 개념까지도 구조적이며 명확하게 이해할 수 있다. 김수영의 시를 영상 도식과 은유적 투사라는 기제를 이용하여 분석함으로서 시에 형상화된 시인의 사고와 행위를 체계화 할 수 있으며, 시에 나타난 시인의 의식의 실체를 명확하게 이해할 수 있다.
This study aims at analyzing the metaphorical characteristics and structure as a reflection of reality inherent in Kim Su- Yong's poetry within the theory of experientialism asserted by cognitive linguists. The introductory chapter of this study examines the research history of Kim Su-Young's poetry...
This study aims at analyzing the metaphorical characteristics and structure as a reflection of reality inherent in Kim Su- Yong's poetry within the theory of experientialism asserted by cognitive linguists. The introductory chapter of this study examines the research history of Kim Su-Young's poetry and suggests raising problems of the researches, objects of research and research methods. The researches of Kim Su-Young's poetry have mainly focused on sense of theme, poetry technique and structure. This study analyzes the metaphorical characteristics of Kim Su-Young's poetry based on the theory of experientialism asserted by cognitive linguists. Chapter two is the cognitive semantics of cognitive linguistics. The research of the essence of metaphor is revealed from a new exploration of the empiricism philosophy and the cognitive semantics of cognitive linguistics. Cognitive linguists assert that the metaphor is not the phenomenon of language dimension but is in the level of our concept, thought and cognition unlike the past assertions that it is a deviated language phenomenon. In experientialism, the metaphor is essentially originated in bodily experiences and is based on two cognition premises such as image schema and metaphorical projection. Metaphorical projection is a mechanism to understand and restructure an object by projecting the experience of original area into that of goal area. Image schema is a basis of metaphorical projection and this schema is a regular pattern shown repeatedly in our experiences. Two premises of image schema and metaphorical projection in our experiences structure and restrict the course of our thinking. Chapter three analyzes the metaphorical expression shown in Kim Su-Young's three works including 'Blue Sky, 'Variations of Love and 'Grass by means of conceptual metaphors such as structural metaphor, orientational metaphor and ontological metaphor. 'Blue Sky expresses a strong will to rise through liberty and revolution by means of orientational and structural metaphors and reveals the frustration of revolution and internal awakening. Though political revolution failed, it desires eagerly true liberty of literature and society through solitude as writing poetry is created through solitude. 'Variations of Love confirms love by using existential and structural metaphors. Love is firm and calm seed, is the world prepared secretly within the seed and prepares for rebirth. After all, the love is just his passion for liberty. 'Grass reveals the anti-compliance and confrontation against reality by using structural, orientational and ontological metaphors. Such a consciousness recognizes grass as the existence with ceaseless will and rise orientation of liberty. Liberty is Just the completion of revolution and love to Kim Su-Young. Chapter four analyzes the meaning and value of metaphorical structure. In conclusion, his will of liberty is shown as the schemata in which revolution is solitude and love is the vessel of seed and his passion for liberty is shown as having upward will or schema of way of rising and circulation of rising. Such an image schema is structured on the basis of similarity among objects and our experience. We have structural and clear understanding of abstract concept by means of such a schema structure. The poet's thought and act shown in the three poems can be systematized by analyzing them with image schema and metaphorical projection and the essence of his consciousness reflected on the poetry can be clearly understood.
This study aims at analyzing the metaphorical characteristics and structure as a reflection of reality inherent in Kim Su- Yong's poetry within the theory of experientialism asserted by cognitive linguists. The introductory chapter of this study examines the research history of Kim Su-Young's poetry and suggests raising problems of the researches, objects of research and research methods. The researches of Kim Su-Young's poetry have mainly focused on sense of theme, poetry technique and structure. This study analyzes the metaphorical characteristics of Kim Su-Young's poetry based on the theory of experientialism asserted by cognitive linguists. Chapter two is the cognitive semantics of cognitive linguistics. The research of the essence of metaphor is revealed from a new exploration of the empiricism philosophy and the cognitive semantics of cognitive linguistics. Cognitive linguists assert that the metaphor is not the phenomenon of language dimension but is in the level of our concept, thought and cognition unlike the past assertions that it is a deviated language phenomenon. In experientialism, the metaphor is essentially originated in bodily experiences and is based on two cognition premises such as image schema and metaphorical projection. Metaphorical projection is a mechanism to understand and restructure an object by projecting the experience of original area into that of goal area. Image schema is a basis of metaphorical projection and this schema is a regular pattern shown repeatedly in our experiences. Two premises of image schema and metaphorical projection in our experiences structure and restrict the course of our thinking. Chapter three analyzes the metaphorical expression shown in Kim Su-Young's three works including 'Blue Sky, 'Variations of Love and 'Grass by means of conceptual metaphors such as structural metaphor, orientational metaphor and ontological metaphor. 'Blue Sky expresses a strong will to rise through liberty and revolution by means of orientational and structural metaphors and reveals the frustration of revolution and internal awakening. Though political revolution failed, it desires eagerly true liberty of literature and society through solitude as writing poetry is created through solitude. 'Variations of Love confirms love by using existential and structural metaphors. Love is firm and calm seed, is the world prepared secretly within the seed and prepares for rebirth. After all, the love is just his passion for liberty. 'Grass reveals the anti-compliance and confrontation against reality by using structural, orientational and ontological metaphors. Such a consciousness recognizes grass as the existence with ceaseless will and rise orientation of liberty. Liberty is Just the completion of revolution and love to Kim Su-Young. Chapter four analyzes the meaning and value of metaphorical structure. In conclusion, his will of liberty is shown as the schemata in which revolution is solitude and love is the vessel of seed and his passion for liberty is shown as having upward will or schema of way of rising and circulation of rising. Such an image schema is structured on the basis of similarity among objects and our experience. We have structural and clear understanding of abstract concept by means of such a schema structure. The poet's thought and act shown in the three poems can be systematized by analyzing them with image schema and metaphorical projection and the essence of his consciousness reflected on the poetry can be clearly understood.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.