90년대 전후로 등장하고 있는 중·소규모 전시관은 기존의 대형 전시공간과는 다른 차별적인 전시공간으로서의 반영되었다. 공간 연출적 측면에서 보면 근간에 나타나고 있는 미술품들의 특성은 과거 평면회화를 단순히 구상과 추상으로 분류하는 이분법적 논리에서 벗어나 형태적, 재료적 변화로 인해 미술작품 상호간의 관계가 모호해지고 있다. 이러한 경향은 기존의 미술관이 해결할 수 없는 새로운 전시품에 대응한 건축 개념의 변화를 요구하게 되었다. 이러한 의미적 변환은 시대적 요구에 따른 건축적 해결을 의미한다는 점에서 미술관·박물관 건축의 다양...
90년대 전후로 등장하고 있는 중·소규모 전시관은 기존의 대형 전시공간과는 다른 차별적인 전시공간으로서의 반영되었다. 공간 연출적 측면에서 보면 근간에 나타나고 있는 미술품들의 특성은 과거 평면회화를 단순히 구상과 추상으로 분류하는 이분법적 논리에서 벗어나 형태적, 재료적 변화로 인해 미술작품 상호간의 관계가 모호해지고 있다. 이러한 경향은 기존의 미술관이 해결할 수 없는 새로운 전시품에 대응한 건축 개념의 변화를 요구하게 되었다. 이러한 의미적 변환은 시대적 요구에 따른 건축적 해결을 의미한다는 점에서 미술관·박물관 건축의 다양한 실험적 시도를 요구하기도 한다. 본 연구는 박물관·미술관 전시공간을 구성하는 여러요소 중 어떠한 요소가 전시물과 관계가 있는가 하는 문제제기에서 출발한다. 특히 전시시설을 구성하는 여러요소 중 단위전시공간의 단면형태를 파악하고 단면형태에 영향을 미치는 요소을 밝혀낸다. 이 과정에서 전시물속성과 상호작용에 대해 보다 분명하게 이해하고 그 구체적인 사례를 제시함에 목적을 둔다. 이상 전시시설과 전시물의 속성과의 관계를 단면형태를 기준으로 살펴 본 내용을 정리해 보면 다음과 같다. 첫째, 전시물이 평면에서 입체물로 갈수록 천장고 높이가 높아진다. 가장 많은 분포도를 보이는 높이는 4.5m-6m의 높이로 모든 전시장르에서 분포한다. 둘째, 가장 많은 분포도를 보이는 것은 플랫형이며 회화에서 입체, 보존에서 노출, 자연광위주에서 인공광위주까지 다양하며 폭 넓게 분포한다. 곡면형과 중앙부요철형과 같은 천장에 변화가 있을수록 높은 천장고와 자연광위주의 밝은 채광상태이다. 박공형과 경사형은 쇼케이스, 전시대를 필요로 하는 보존위주전시보다 노출위주전시로 이루어지고 있다. 셋째, 전통회화, 현대미술 등 평면적인 전시물일수록 정측광, 정광형 등의 채광의 위치가 천장으로 집중되며 입체적인 전시물일수록 측광, 고측광 등 벽면에서 입사하는 측면방식을 이루고 있다. 넷째, 노출위주의 전시물일수록 자연광 상태를 보존위주의 전시일수록 인공광위주의 폐쇄형에 가까우며 인공광위주의 전시인 경우는 단면형의 변화에는 관계가 없음으로 분석되어진다. 위 분석결과로 제시한 전시공간 단면계획시 반영해야 할 측면은 다음과 같다. 첫째, 현대에 갈수록 전시장르는 점점 더 다양해지는 데 반해 단위전시공간의 단면형태는 플래형에 집중되어 각 전시장르별 다양한 전시공간이 요구되어진다. 둘째, 전시장르별 변화있는 단면형태는 광량의 조절로 연결되는데 이는 채광위치와 방식이 관계가 깊다. 평면적인 전시물은 정측광, 정광형의 벽면에서, 조각이나 설치작품과 같은 입체적인 전시물일 수록 천장에서 입사되는 측광, 고측광방식으로 요구되어진다. 셋째, 자연광의 유입이 많을수록 채광위치는 측면보다는 천장을 이용한다. 이는 단면변화가 광량조절의 직접적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이는 채광위치와 채광방식이 밀접한 관계가 있다. 넷째, 평면에서 입체작품으로 갈수록 천장고가 높아지는 경향이 보이지만 평면, 입체가 동시에 전시되는 현대미술품은 천장고보다는 더 다양하고 복합적인 전시공간이 요구되어진다. 전시공간에서 전시물과의 관계는 단면형태외에도 많은 공간적 요소가 있음에 한계가 있을 수 있다. 또한 점점 더 다양해져가는 현대의 전시물은 다양한 전시공간이 요구되어져감에도 불구하고 현재의 전시공간은 대부분이 플랫형에 집중되어 있다. 이에 다양한 전시물의 속성에 관한 요인에 대하여 연구 범주를 확대하여 전시공간의 상관성의 개념을 정립하여야 할 것이다.
90년대 전후로 등장하고 있는 중·소규모 전시관은 기존의 대형 전시공간과는 다른 차별적인 전시공간으로서의 반영되었다. 공간 연출적 측면에서 보면 근간에 나타나고 있는 미술품들의 특성은 과거 평면회화를 단순히 구상과 추상으로 분류하는 이분법적 논리에서 벗어나 형태적, 재료적 변화로 인해 미술작품 상호간의 관계가 모호해지고 있다. 이러한 경향은 기존의 미술관이 해결할 수 없는 새로운 전시품에 대응한 건축 개념의 변화를 요구하게 되었다. 이러한 의미적 변환은 시대적 요구에 따른 건축적 해결을 의미한다는 점에서 미술관·박물관 건축의 다양한 실험적 시도를 요구하기도 한다. 본 연구는 박물관·미술관 전시공간을 구성하는 여러요소 중 어떠한 요소가 전시물과 관계가 있는가 하는 문제제기에서 출발한다. 특히 전시시설을 구성하는 여러요소 중 단위전시공간의 단면형태를 파악하고 단면형태에 영향을 미치는 요소을 밝혀낸다. 이 과정에서 전시물속성과 상호작용에 대해 보다 분명하게 이해하고 그 구체적인 사례를 제시함에 목적을 둔다. 이상 전시시설과 전시물의 속성과의 관계를 단면형태를 기준으로 살펴 본 내용을 정리해 보면 다음과 같다. 첫째, 전시물이 평면에서 입체물로 갈수록 천장고 높이가 높아진다. 가장 많은 분포도를 보이는 높이는 4.5m-6m의 높이로 모든 전시장르에서 분포한다. 둘째, 가장 많은 분포도를 보이는 것은 플랫형이며 회화에서 입체, 보존에서 노출, 자연광위주에서 인공광위주까지 다양하며 폭 넓게 분포한다. 곡면형과 중앙부요철형과 같은 천장에 변화가 있을수록 높은 천장고와 자연광위주의 밝은 채광상태이다. 박공형과 경사형은 쇼케이스, 전시대를 필요로 하는 보존위주전시보다 노출위주전시로 이루어지고 있다. 셋째, 전통회화, 현대미술 등 평면적인 전시물일수록 정측광, 정광형 등의 채광의 위치가 천장으로 집중되며 입체적인 전시물일수록 측광, 고측광 등 벽면에서 입사하는 측면방식을 이루고 있다. 넷째, 노출위주의 전시물일수록 자연광 상태를 보존위주의 전시일수록 인공광위주의 폐쇄형에 가까우며 인공광위주의 전시인 경우는 단면형의 변화에는 관계가 없음으로 분석되어진다. 위 분석결과로 제시한 전시공간 단면계획시 반영해야 할 측면은 다음과 같다. 첫째, 현대에 갈수록 전시장르는 점점 더 다양해지는 데 반해 단위전시공간의 단면형태는 플래형에 집중되어 각 전시장르별 다양한 전시공간이 요구되어진다. 둘째, 전시장르별 변화있는 단면형태는 광량의 조절로 연결되는데 이는 채광위치와 방식이 관계가 깊다. 평면적인 전시물은 정측광, 정광형의 벽면에서, 조각이나 설치작품과 같은 입체적인 전시물일 수록 천장에서 입사되는 측광, 고측광방식으로 요구되어진다. 셋째, 자연광의 유입이 많을수록 채광위치는 측면보다는 천장을 이용한다. 이는 단면변화가 광량조절의 직접적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이는 채광위치와 채광방식이 밀접한 관계가 있다. 넷째, 평면에서 입체작품으로 갈수록 천장고가 높아지는 경향이 보이지만 평면, 입체가 동시에 전시되는 현대미술품은 천장고보다는 더 다양하고 복합적인 전시공간이 요구되어진다. 전시공간에서 전시물과의 관계는 단면형태외에도 많은 공간적 요소가 있음에 한계가 있을 수 있다. 또한 점점 더 다양해져가는 현대의 전시물은 다양한 전시공간이 요구되어져감에도 불구하고 현재의 전시공간은 대부분이 플랫형에 집중되어 있다. 이에 다양한 전시물의 속성에 관한 요인에 대하여 연구 범주를 확대하여 전시공간의 상관성의 개념을 정립하여야 할 것이다.
The middle or small scale galleries that appeared around 90s reflected different exhibit space from the large scale ones. In the view of spatial presentation the recent characteristics of the works of art gets out of the dichotomy of division of plane paintings into abstract ones and plastic(concret...
The middle or small scale galleries that appeared around 90s reflected different exhibit space from the large scale ones. In the view of spatial presentation the recent characteristics of the works of art gets out of the dichotomy of division of plane paintings into abstract ones and plastic(concrete) ones, and gets equivocal between the works of arts because of the formal and material changes. This tendency requires the change of architectural concept coping with the new exhibition that is not handled with the existing galleries. This meaning conversion requires also various experimental architectural trials in the meaning of architectural solution with the needs of the times. This study starts with a question, what factors among various components of exhibit spaces of museum and galleries are related to the exhibition. Especially. It will grasp the Section type among various component of exhibit spaces and find the factor which influences the Section type. And the purpose of this study is to understand the characteristics and interaction of the exhibition. The relationship between exhibit spaces and exhibition the standard of section type mentioned above can be arranged like follow. First of all, as the exhibition goes from plane to Cubic object, the height comes high up. The 4.5meter to 6meter hight which has largest distribution is distributed all kinds of exhibit genres. Second of all, the Plane type has largest distribution, and exhibit genres are various and largely distributed from Painting to Cubics, preservation to exposure, Natural-light-centered to Artificial-light-centered. As there are changes of Ceiling of curve and Center concave-convex, there are high height and Natural light centered bright lightening. A Gable type and a Glope type are make up of showcase and exposure-centered exhibition. Third of all, as the exhibitions are plane ones like traditional painting, modern art etc, the positions of lightening of Top side light, Top light are centered to the ceiling. And the exhibitions are Cubic ones, the position of lightening are the side form of Side light, Clerestory. Forth of all, It is analysed as the exhibitions are exposure centered, the Natural light is centered, and as the exhibitions are preservation centered, the Artificial light is centered, and in the case of the Artificial-light-centered exhibition, it is not related with the changes of form of section. The things according to the analyse presented above that should be reflected in exhibit space section plan are like follow. First of all, as the time goes modern, the exhibit genres become more various but the section type of unit exhibit space is centered to plane type and various exhibit spaces related to each exhibit genres are required. Second of all, changeable Section types related to exhibit genres are linked to the control of amount of light, and it matters much to the position and way of lightening. The plane exhibitions require Top side light, top light, and the Cubic exhibitions requires Side light, Clerestory. Third of all, the more Natural lighting flows in, the more situation of lighting is not a flank but a ceiling. This fact shows us that the change of section directly has influence on the intensity of radiation. It shows that the situation of lighting is closely connected with lighting form. Forth of all, the height tends to become higher from plane into Cubic work but modern work of art which includes both plane and Cubic work needs more various and multiplex exhibition hall than height. The relation of display space and an exhibit can contain a limit because of many space elements except section form, and though modern exhibit which become diverse requires various display space, present exhibition space is mostly concentrated on plane type. Therefore as above, according as study category about cause of exhibit attribute is expanded, the notion of correlation in exhibition space will have to be established.
The middle or small scale galleries that appeared around 90s reflected different exhibit space from the large scale ones. In the view of spatial presentation the recent characteristics of the works of art gets out of the dichotomy of division of plane paintings into abstract ones and plastic(concrete) ones, and gets equivocal between the works of arts because of the formal and material changes. This tendency requires the change of architectural concept coping with the new exhibition that is not handled with the existing galleries. This meaning conversion requires also various experimental architectural trials in the meaning of architectural solution with the needs of the times. This study starts with a question, what factors among various components of exhibit spaces of museum and galleries are related to the exhibition. Especially. It will grasp the Section type among various component of exhibit spaces and find the factor which influences the Section type. And the purpose of this study is to understand the characteristics and interaction of the exhibition. The relationship between exhibit spaces and exhibition the standard of section type mentioned above can be arranged like follow. First of all, as the exhibition goes from plane to Cubic object, the height comes high up. The 4.5meter to 6meter hight which has largest distribution is distributed all kinds of exhibit genres. Second of all, the Plane type has largest distribution, and exhibit genres are various and largely distributed from Painting to Cubics, preservation to exposure, Natural-light-centered to Artificial-light-centered. As there are changes of Ceiling of curve and Center concave-convex, there are high height and Natural light centered bright lightening. A Gable type and a Glope type are make up of showcase and exposure-centered exhibition. Third of all, as the exhibitions are plane ones like traditional painting, modern art etc, the positions of lightening of Top side light, Top light are centered to the ceiling. And the exhibitions are Cubic ones, the position of lightening are the side form of Side light, Clerestory. Forth of all, It is analysed as the exhibitions are exposure centered, the Natural light is centered, and as the exhibitions are preservation centered, the Artificial light is centered, and in the case of the Artificial-light-centered exhibition, it is not related with the changes of form of section. The things according to the analyse presented above that should be reflected in exhibit space section plan are like follow. First of all, as the time goes modern, the exhibit genres become more various but the section type of unit exhibit space is centered to plane type and various exhibit spaces related to each exhibit genres are required. Second of all, changeable Section types related to exhibit genres are linked to the control of amount of light, and it matters much to the position and way of lightening. The plane exhibitions require Top side light, top light, and the Cubic exhibitions requires Side light, Clerestory. Third of all, the more Natural lighting flows in, the more situation of lighting is not a flank but a ceiling. This fact shows us that the change of section directly has influence on the intensity of radiation. It shows that the situation of lighting is closely connected with lighting form. Forth of all, the height tends to become higher from plane into Cubic work but modern work of art which includes both plane and Cubic work needs more various and multiplex exhibition hall than height. The relation of display space and an exhibit can contain a limit because of many space elements except section form, and though modern exhibit which become diverse requires various display space, present exhibition space is mostly concentrated on plane type. Therefore as above, according as study category about cause of exhibit attribute is expanded, the notion of correlation in exhibition space will have to be established.
주제어
#전시물 전시공간 단면형태
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.