현대의 산업화, 도시화 그리고 정보화시대에 사는 청소년들은 자기 중심적이고 개인적인 사회 속에서 긴장과 불안에 직면하고 있다. 특히 입시라는 큰 과제는 청소년들의 불안을 더욱 가중시키고 있다. 청소년들의 이러한 갈등을 해결하고자 청소년 특유의 호기심 혹은 어른스러워지고자 하는 욕망을 흡연이라는 방법을 통해 표현하기도 한다. 이러한 고등학교 학생들의 흡연 행위는 청소년들에게 정신적 육체적 건강에 유해를 줄 뿐만 아니라 청소년 범죄로 이어지는 흡연행동을 認知-行動的 금연프로그램을 통해 흡연행동 개선 효과를 알아보고자 하는 것이 목적이다. 연구대상에게 적용되는 프로그램은 Ellis의 認知·情緖·行動治療(...
현대의 산업화, 도시화 그리고 정보화시대에 사는 청소년들은 자기 중심적이고 개인적인 사회 속에서 긴장과 불안에 직면하고 있다. 특히 입시라는 큰 과제는 청소년들의 불안을 더욱 가중시키고 있다. 청소년들의 이러한 갈등을 해결하고자 청소년 특유의 호기심 혹은 어른스러워지고자 하는 욕망을 흡연이라는 방법을 통해 표현하기도 한다. 이러한 고등학교 학생들의 흡연 행위는 청소년들에게 정신적 육체적 건강에 유해를 줄 뿐만 아니라 청소년 범죄로 이어지는 흡연행동을 認知-行動的 금연프로그램을 통해 흡연행동 개선 효과를 알아보고자 하는 것이 목적이다. 연구대상에게 적용되는 프로그램은 Ellis의 認知·情緖·行動治療(REBT)를 기초로 금연행위를 강화시키고자 한다. 연구의 내용은 본 연구자가 소속하고 있는 00 고등학교 1,2학년 남학생 40명을 대상으로 하루 평균 흡연량과 흡연지속 기간이 비슷한 학생 20명을 실험 집단으로 하고, 나머지 학생을 비교집단으로 하여 임의 분류하였다. 본 연구에서 실시한 도구는 흡연에 관한 지식, 태도, 금연기간 등을 들 수 있다. 수집된 자료는 부호화작업을 한 후 SPSS/PC+ 프로그램을 이용하여 전산처리하였으며, 가설 검증을 위하여 t 검증을 하였다. 이상과 같이 시행한 연구결과, 첫째, 흡연에 관한 지식 수준은 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 높으며, 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 둘째, 흡연에 관한 태도 수준은 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 더 높으며, 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 셋째, 금연행동 지속기간은 실험집단의 평균이 비교집단보다 더 길며 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 이상의 결과에 의한 결론은 첫째, 인지-행동적 금연교육 프로그램 중 흡연폐해에 대한 강의, VTR 상영, 담배에 대한 실험, 니코틴 중독 정도 진단 등의 내용이 흡연 폐해에 대한 지식 수준을 높이는 데는 긍정적 효과가 있는 것으로 생각된다. 둘째, 인지-행동적 금연프로그램 중 금연방법 탐색, 이완 훈련시범, Ellis의 ABCDE에 대한 강의 등이 흡연행동에 태도수준을 높이는데 긍정적인 효과가 있는 것으로 생각된다. 셋째, 인지-행동적 금연교육 프로그램 중에 금연결의, 금연표어, 촛불의식, 금연서약, 금연 다짐 등이 금연행동 지속기간의 변화 등에 긍정적인 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 흡연학생에 대한 인지-행동적 금연프로그램을 통해서 금연에 대한 폐해와 담배에 대한 혐오감을 느끼고 심각성을 인지하여 금연실천 의지를 강화하고 비합리적인 신념을 바꾸어 금연에 대한 적응적 사고와 정서를 증진시켜 금연실천을 다짐하게 함으로써 금연 지속기간을 길게 나타나게 하는 것으로 보인다.I. The purpose of the study The purpose of the study is to examine the effect of Cognitive-Behavioral Anti-Smoking Program for high school students. For this purpose, the following hypotheses are derived. 1. The experimental group of cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the knowledge achievement test than the comparative group. 2. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the smoking attitude test than the comparative group. 3. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the continuance duration grade of the anti-smoking behavior test than the comparative group. II. The methods of the study 1. Subject The subjects of this study were consisted of J boys' high school students. Twenty smoking students of the first·second grade were sampled as the experimental group. Twenty smoking students of the firs t·second grade were sampled as the comparative group. 2. Instruments Two instruments which were designed by the researcher were used for the study. 가. The knowledge achievement test was used to measure the effects of the smoking. 나. The attitude test was used to measure the attitude of the smoking. 3. Statistical Analyses The following things are used to analyze the collected data electronics- procedures by using SPSS/PC+ after cording. Hypotheses were tested by 「t-testing」. III. Results. The results of the study are as follows : 1. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the knowledge achievement test than the comparative group. (The first hypotheses was proved at the level of a <. 01) 2. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the smoking test than the comparative group. (The second hypotheses was proved at the level of a <. 01) 3. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the continuance duration grade of the anti-smoking behavior test than the comparative group. (The third hypotheses was proved at the level of a <. 05) IV. Discussion of the study It was proved that the cognitive-behavioral program for the anti-smoking education was very effective for the knowledge of the smoking problem, the attitude change of the smoking behavior, and the anti-smoking continuance period of the boys. Therefore, the cognitive-behavioral anti-smoking program will be willingly recommendable school education program. The program will also prevent and cure the smoking habits.
현대의 산업화, 도시화 그리고 정보화시대에 사는 청소년들은 자기 중심적이고 개인적인 사회 속에서 긴장과 불안에 직면하고 있다. 특히 입시라는 큰 과제는 청소년들의 불안을 더욱 가중시키고 있다. 청소년들의 이러한 갈등을 해결하고자 청소년 특유의 호기심 혹은 어른스러워지고자 하는 욕망을 흡연이라는 방법을 통해 표현하기도 한다. 이러한 고등학교 학생들의 흡연 행위는 청소년들에게 정신적 육체적 건강에 유해를 줄 뿐만 아니라 청소년 범죄로 이어지는 흡연행동을 認知-行動的 금연프로그램을 통해 흡연행동 개선 효과를 알아보고자 하는 것이 목적이다. 연구대상에게 적용되는 프로그램은 Ellis의 認知·情緖·行動治療(REBT)를 기초로 금연행위를 강화시키고자 한다. 연구의 내용은 본 연구자가 소속하고 있는 00 고등학교 1,2학년 남학생 40명을 대상으로 하루 평균 흡연량과 흡연지속 기간이 비슷한 학생 20명을 실험 집단으로 하고, 나머지 학생을 비교집단으로 하여 임의 분류하였다. 본 연구에서 실시한 도구는 흡연에 관한 지식, 태도, 금연기간 등을 들 수 있다. 수집된 자료는 부호화작업을 한 후 SPSS/PC+ 프로그램을 이용하여 전산처리하였으며, 가설 검증을 위하여 t 검증을 하였다. 이상과 같이 시행한 연구결과, 첫째, 흡연에 관한 지식 수준은 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 높으며, 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 둘째, 흡연에 관한 태도 수준은 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 더 높으며, 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 셋째, 금연행동 지속기간은 실험집단의 평균이 비교집단보다 더 길며 두 집단 간에 의미 있는 차이를 보였다. 이상의 결과에 의한 결론은 첫째, 인지-행동적 금연교육 프로그램 중 흡연폐해에 대한 강의, VTR 상영, 담배에 대한 실험, 니코틴 중독 정도 진단 등의 내용이 흡연 폐해에 대한 지식 수준을 높이는 데는 긍정적 효과가 있는 것으로 생각된다. 둘째, 인지-행동적 금연프로그램 중 금연방법 탐색, 이완 훈련시범, Ellis의 ABCDE에 대한 강의 등이 흡연행동에 태도수준을 높이는데 긍정적인 효과가 있는 것으로 생각된다. 셋째, 인지-행동적 금연교육 프로그램 중에 금연결의, 금연표어, 촛불의식, 금연서약, 금연 다짐 등이 금연행동 지속기간의 변화 등에 긍정적인 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 흡연학생에 대한 인지-행동적 금연프로그램을 통해서 금연에 대한 폐해와 담배에 대한 혐오감을 느끼고 심각성을 인지하여 금연실천 의지를 강화하고 비합리적인 신념을 바꾸어 금연에 대한 적응적 사고와 정서를 증진시켜 금연실천을 다짐하게 함으로써 금연 지속기간을 길게 나타나게 하는 것으로 보인다.I. The purpose of the study The purpose of the study is to examine the effect of Cognitive-Behavioral Anti-Smoking Program for high school students. For this purpose, the following hypotheses are derived. 1. The experimental group of cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the knowledge achievement test than the comparative group. 2. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the smoking attitude test than the comparative group. 3. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education will have a higher score on the continuance duration grade of the anti-smoking behavior test than the comparative group. II. The methods of the study 1. Subject The subjects of this study were consisted of J boys' high school students. Twenty smoking students of the first·second grade were sampled as the experimental group. Twenty smoking students of the firs t·second grade were sampled as the comparative group. 2. Instruments Two instruments which were designed by the researcher were used for the study. 가. The knowledge achievement test was used to measure the effects of the smoking. 나. The attitude test was used to measure the attitude of the smoking. 3. Statistical Analyses The following things are used to analyze the collected data electronics- procedures by using SPSS/PC+ after cording. Hypotheses were tested by 「t-testing」. III. Results. The results of the study are as follows : 1. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the knowledge achievement test than the comparative group. (The first hypotheses was proved at the level of a <. 01) 2. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the smoking test than the comparative group. (The second hypotheses was proved at the level of a <. 01) 3. The experimental group of the cognitive-behavioral anti-smoking education had a higher score on the continuance duration grade of the anti-smoking behavior test than the comparative group. (The third hypotheses was proved at the level of a <. 05) IV. Discussion of the study It was proved that the cognitive-behavioral program for the anti-smoking education was very effective for the knowledge of the smoking problem, the attitude change of the smoking behavior, and the anti-smoking continuance period of the boys. Therefore, the cognitive-behavioral anti-smoking program will be willingly recommendable school education program. The program will also prevent and cure the smoking habits.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.