본 논문은 황순원 단편 소설에서 지속적으로 천착되어온 인간 구원의 세계관이 어떤 방법으로 도출되고 있는지를 고찰하는 것을 목적으로 한다. 식민지 시대의 어둡고 절망적인 상황에서 창작 활동을 시작한 작가가 20대에서부터 70대까지 꾸준히 창작해 온 단편 소설은 궁극적으로 인간 구원의 세계를 향하고 있으며 이런 의식은 장편 소설로까지 확대되어 나타나고 있다. 해방 공간의 문단이 혼란을 겪는 가운데 황순원은 중간파의 위치를 지키면서 독자적인 문학의 세계를 열어 갔다. 시에서 단편 소설로, 다시 장편 소설로 장르적 변모를 꾀하면서 작가 의식을 확대해 나간 것이다. 타자로부터 가해지는 비인간적인 횡포로 인해 황폐화된 정신 세계를 아름다움과 순수함, 인간 존엄 의식으로 치유하기 위해 기울인 노력은 다양하다. 토속적인 소재의 활용은 그 대표적인 예이다. 꿈과 설화의 도입, 어린이·노인·동물들을 거의 모든 작품에 등장시킴으로써 인간의 원초적인 사랑을 강조하고 있다. 또한 황순원 단편 소설을 가장 빛나게 하는 요인으로 서정적인 문체를 들 수 있는데, 작가 스스로 우리가 소설에서 감동하게 되는 것은 바로 작품 속에 깔려 있는 시와 마주치기 때문으로 보고 있다. 황순원이 인간 구원의 세계에 도달하기 위해서 모색한 방법을 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 훼손된 근대성에 맞설 수 있는 '반근대지향성'과, 가장 절실한 작가 의식이 반영되고 있는 '생명 존엄성의 추구'가 그것이다. 이런 작가 정신은 한 시기에 편향되지 않고 초기에서 말기 작품까지 지속적으로 이어져 왔음을 고루 선정한 작품의 분석에서 짐작하게 된다. 작가는 상실되어 가는 반근대적 전통의 회복이야말로 고귀한 인간성과 올바른 가치관을 되찾는 길임을 인식하게 되었으며, 그 대안으로 찾은 것이 '설화적 세계의 수용', '전통 의식의 옹호', '원시적 순수성의 지향'이라고 할 수 있다. 첫째, 그리움과 꿈을 현대화시키고, 현실의 암담함을 ...
본 논문은 황순원 단편 소설에서 지속적으로 천착되어온 인간 구원의 세계관이 어떤 방법으로 도출되고 있는지를 고찰하는 것을 목적으로 한다. 식민지 시대의 어둡고 절망적인 상황에서 창작 활동을 시작한 작가가 20대에서부터 70대까지 꾸준히 창작해 온 단편 소설은 궁극적으로 인간 구원의 세계를 향하고 있으며 이런 의식은 장편 소설로까지 확대되어 나타나고 있다. 해방 공간의 문단이 혼란을 겪는 가운데 황순원은 중간파의 위치를 지키면서 독자적인 문학의 세계를 열어 갔다. 시에서 단편 소설로, 다시 장편 소설로 장르적 변모를 꾀하면서 작가 의식을 확대해 나간 것이다. 타자로부터 가해지는 비인간적인 횡포로 인해 황폐화된 정신 세계를 아름다움과 순수함, 인간 존엄 의식으로 치유하기 위해 기울인 노력은 다양하다. 토속적인 소재의 활용은 그 대표적인 예이다. 꿈과 설화의 도입, 어린이·노인·동물들을 거의 모든 작품에 등장시킴으로써 인간의 원초적인 사랑을 강조하고 있다. 또한 황순원 단편 소설을 가장 빛나게 하는 요인으로 서정적인 문체를 들 수 있는데, 작가 스스로 우리가 소설에서 감동하게 되는 것은 바로 작품 속에 깔려 있는 시와 마주치기 때문으로 보고 있다. 황순원이 인간 구원의 세계에 도달하기 위해서 모색한 방법을 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 훼손된 근대성에 맞설 수 있는 '반근대지향성'과, 가장 절실한 작가 의식이 반영되고 있는 '생명 존엄성의 추구'가 그것이다. 이런 작가 정신은 한 시기에 편향되지 않고 초기에서 말기 작품까지 지속적으로 이어져 왔음을 고루 선정한 작품의 분석에서 짐작하게 된다. 작가는 상실되어 가는 반근대적 전통의 회복이야말로 고귀한 인간성과 올바른 가치관을 되찾는 길임을 인식하게 되었으며, 그 대안으로 찾은 것이 '설화적 세계의 수용', '전통 의식의 옹호', '원시적 순수성의 지향'이라고 할 수 있다. 첫째, 그리움과 꿈을 현대화시키고, 현실의 암담함을 벗어나기 위해서 도입한 설화는, 설화적 소재를 바탕으로 하거나 작품 전개 과정 중에 설화들을 끼워넣는 형식, 또는 짧은 설화들을 엮어놓는 형식 등 다양한 방법으로 작품 곳곳에서 나타나고 있다. 황순원 소설에서 설화는 훌륭한 훈장 역할도 하며 현실 극복의 인도자 역할도 한다. 둘째, 사라져 가는 전통 문물에 대한 향수, 장인 정신, 선비 정신 등 우리의 소중한 전통 의식의 옹호 또한 반근대를 지향하는 작가 정신에서 충실한 역할 수행을 하고 있다. 마지막으로 인간이 자연을 정복하는 태도에서 벗어나 자연과 더불어 사는 지혜를 터득하고 혼탁해진 인간의 심성을 맑게 할 수 있는 원시적 순수성을 지향하기도 한다. 생명 존엄성을 추구하는 작가의 자세는 매우 엄숙하고 절대적이다. 열악한 환경에 의해 인간성이 황폐해지고 생명 경시 풍조가 만연되자, 작가는 인간뿐만 아니라 무릇 생명을 가진 모든 물체는 존중되어야 한다는 범생명 사랑 정신을 강조하게 된다. 그 대안으로 찾은 것이 '본원적 善을 통한 화해', '생에 대한 외경심의 고양', '생명의 근원으로서의 모성 인식' 이라고 볼 수 있다. 먼저 작가는 반목과 대립을 극한점까지 끌고 가거나, 생명을 파괴하는 부정적인 힘을 파헤치기보다는 인간의 본원적 善을 통해서 화해를 모색한다. 둘째, 많은 작품들에서 생명에 대한 무조건적인 경외감을 표출함으로써 생의 외경심을 고양하고 있다. 마지막으로 작가가 인식한 것은 모든 생명의 근원인 모성이다. 태초로의 환원을 표상하는 모성으로의 회귀는 상실된 인간성을 회복시켜 줄 최후의 보루로 확인된다. 긍정적인 모성상에서는 평화와 휴식을 기대하고, 부정적인 모성상에서는 절박한 심리 묘사를 통해서 모성의 중요성을 역설(逆說)하고 있다. 소설가 황순원은 해방 이후 한국 소설사를 대변해 준다고 해도 과언이 아닐 만큼 긴 작품 활동 기간을 통해 다양한 형태의 작품을 많이 남겼다. 치밀한 언어 구사 능력과 구성력, 특히 독특한 문체로 한민족의 정신사를 추구했다는 평가를 받기에 부족함이 없다. 본 논문은 작가가 단편 소설을 통해 궁극적으로 인간의 정신적 아름다움과 순수성, 생명 존엄성을 역설하는 과정의 고찰이었다. 그 결과 인간 구원의 세계가 가능함을 시사해준 황순원은 소설의 본령을 지킴은 물론 작가적 소명을 다한 것으로 확인된다.
본 논문은 황순원 단편 소설에서 지속적으로 천착되어온 인간 구원의 세계관이 어떤 방법으로 도출되고 있는지를 고찰하는 것을 목적으로 한다. 식민지 시대의 어둡고 절망적인 상황에서 창작 활동을 시작한 작가가 20대에서부터 70대까지 꾸준히 창작해 온 단편 소설은 궁극적으로 인간 구원의 세계를 향하고 있으며 이런 의식은 장편 소설로까지 확대되어 나타나고 있다. 해방 공간의 문단이 혼란을 겪는 가운데 황순원은 중간파의 위치를 지키면서 독자적인 문학의 세계를 열어 갔다. 시에서 단편 소설로, 다시 장편 소설로 장르적 변모를 꾀하면서 작가 의식을 확대해 나간 것이다. 타자로부터 가해지는 비인간적인 횡포로 인해 황폐화된 정신 세계를 아름다움과 순수함, 인간 존엄 의식으로 치유하기 위해 기울인 노력은 다양하다. 토속적인 소재의 활용은 그 대표적인 예이다. 꿈과 설화의 도입, 어린이·노인·동물들을 거의 모든 작품에 등장시킴으로써 인간의 원초적인 사랑을 강조하고 있다. 또한 황순원 단편 소설을 가장 빛나게 하는 요인으로 서정적인 문체를 들 수 있는데, 작가 스스로 우리가 소설에서 감동하게 되는 것은 바로 작품 속에 깔려 있는 시와 마주치기 때문으로 보고 있다. 황순원이 인간 구원의 세계에 도달하기 위해서 모색한 방법을 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 훼손된 근대성에 맞설 수 있는 '반근대지향성'과, 가장 절실한 작가 의식이 반영되고 있는 '생명 존엄성의 추구'가 그것이다. 이런 작가 정신은 한 시기에 편향되지 않고 초기에서 말기 작품까지 지속적으로 이어져 왔음을 고루 선정한 작품의 분석에서 짐작하게 된다. 작가는 상실되어 가는 반근대적 전통의 회복이야말로 고귀한 인간성과 올바른 가치관을 되찾는 길임을 인식하게 되었으며, 그 대안으로 찾은 것이 '설화적 세계의 수용', '전통 의식의 옹호', '원시적 순수성의 지향'이라고 할 수 있다. 첫째, 그리움과 꿈을 현대화시키고, 현실의 암담함을 벗어나기 위해서 도입한 설화는, 설화적 소재를 바탕으로 하거나 작품 전개 과정 중에 설화들을 끼워넣는 형식, 또는 짧은 설화들을 엮어놓는 형식 등 다양한 방법으로 작품 곳곳에서 나타나고 있다. 황순원 소설에서 설화는 훌륭한 훈장 역할도 하며 현실 극복의 인도자 역할도 한다. 둘째, 사라져 가는 전통 문물에 대한 향수, 장인 정신, 선비 정신 등 우리의 소중한 전통 의식의 옹호 또한 반근대를 지향하는 작가 정신에서 충실한 역할 수행을 하고 있다. 마지막으로 인간이 자연을 정복하는 태도에서 벗어나 자연과 더불어 사는 지혜를 터득하고 혼탁해진 인간의 심성을 맑게 할 수 있는 원시적 순수성을 지향하기도 한다. 생명 존엄성을 추구하는 작가의 자세는 매우 엄숙하고 절대적이다. 열악한 환경에 의해 인간성이 황폐해지고 생명 경시 풍조가 만연되자, 작가는 인간뿐만 아니라 무릇 생명을 가진 모든 물체는 존중되어야 한다는 범생명 사랑 정신을 강조하게 된다. 그 대안으로 찾은 것이 '본원적 善을 통한 화해', '생에 대한 외경심의 고양', '생명의 근원으로서의 모성 인식' 이라고 볼 수 있다. 먼저 작가는 반목과 대립을 극한점까지 끌고 가거나, 생명을 파괴하는 부정적인 힘을 파헤치기보다는 인간의 본원적 善을 통해서 화해를 모색한다. 둘째, 많은 작품들에서 생명에 대한 무조건적인 경외감을 표출함으로써 생의 외경심을 고양하고 있다. 마지막으로 작가가 인식한 것은 모든 생명의 근원인 모성이다. 태초로의 환원을 표상하는 모성으로의 회귀는 상실된 인간성을 회복시켜 줄 최후의 보루로 확인된다. 긍정적인 모성상에서는 평화와 휴식을 기대하고, 부정적인 모성상에서는 절박한 심리 묘사를 통해서 모성의 중요성을 역설(逆說)하고 있다. 소설가 황순원은 해방 이후 한국 소설사를 대변해 준다고 해도 과언이 아닐 만큼 긴 작품 활동 기간을 통해 다양한 형태의 작품을 많이 남겼다. 치밀한 언어 구사 능력과 구성력, 특히 독특한 문체로 한민족의 정신사를 추구했다는 평가를 받기에 부족함이 없다. 본 논문은 작가가 단편 소설을 통해 궁극적으로 인간의 정신적 아름다움과 순수성, 생명 존엄성을 역설하는 과정의 고찰이었다. 그 결과 인간 구원의 세계가 가능함을 시사해준 황순원은 소설의 본령을 지킴은 물론 작가적 소명을 다한 것으로 확인된다.
The purpose of this study is to investigate the way that deduces human salvation-based viewpoint of the world which has been explored continuously in Hwang Soon-Won's short stories. Author who engaged in writing a creative work under gloomy and hopeless circumstance of the Japanese rule, wrote short...
The purpose of this study is to investigate the way that deduces human salvation-based viewpoint of the world which has been explored continuously in Hwang Soon-Won's short stories. Author who engaged in writing a creative work under gloomy and hopeless circumstance of the Japanese rule, wrote short stories steadily from his 20s to 70s which pursued world of human salvation ultimately. And this kinds of consciousness was extended to soaked in his long stories. While literary circles of liberation fell into disorder, he developed peculiar world of literature with keeping middle position. And he also extended author's consciousness by changing the genre from poetry to short stories, then from short stories to long stories. He exerted various effort to heal mental condition which was devastated by inhuman violence inflicted from the others through the beauty, purity and dignity of man. The use of folk materials is representative example. Specifically, he emphasized the original love of human being by introduction of the dream and tale, and appearance of the children, elder and animal in his every work. Furthermore, the most important factor making his short stories shining, is lyrical style of writing. The reason why we are impressed by novels is that we face poetry underlying each work. The method he sought in order to reach the world of human salvation can be classified into two ways, the anti-modernism which can face damaged modernity and the pursuit of dignity of life which can reflect urgent author's consciousness. This author's consciousness is considered based on the analysis on the evenly selected work to maintain consistently in not only the early work but also later work. Actually, author recognized restoration of the lost tradition of anti-modernism as the way of restoring valuable humanity and right values. And at same time, he proposed an alternative such as the acceptance of narrative world, protection of traditional consciousness and directivity of original purity. Firstly, tales which was introduced to modernize the longing and dream and get out of depressing reality, appeared in the every point of work in various form of providing foundation of the narrative material, fixing tales into developmental process of work and compiling short stories. Tale in his novel play a role of excellent schoolmaster and leader of the conquest of actuality. Secondly, he performed his own role of author's consciousness with an anti-modernism faithfully which supported the nostalgia toward losing traditional products, artisan spirit and scholarly spirit. Finally, he pointed to original purity which can give human being the wisdom of coexistence with nature and clarify their impure mentality with escaping from conquering attitude of human being toward the nature. Author's attitude seeking dignity of life, is very grave and absolute one. Under the poor situation characterized by devastation of humanity and diffusion of contempt of life, author becomes to emphasize Pan-life, love and mentality which represents respect for not only human being but also whole objects possessing the life. As alternative for above idea, the reconciliation through the original virtue, exaltation of the awe toward life and perception of motherhood as source of life are pursued consistently. Hwang Soon-Won tried to find reconciliation by original virtue of human being not by leading of enmity and antagonism up to extreme situation or attack to negative power which destructs the life. Then, he exalted an awe toward life through expressing unconditional one in his works. Finally, he recognized motherhood as source of whole life. Actually, recurrence toward motherhood representing restoration toward the beginning of the world may be considered the last stronghold which can restore the lost humanity. In this vein, he expected the peace and rest in the positive image of motherhood and stressed importance of motherhood through the urgent psychological description in the negative image of motherhood. As seeing results of study stated above, it is no exaggeration to say that Hwang Soon-Won, one of novelists speaks for the history of Korean novel after the 1945 liberation and left various pattern of work during long period of activity. And he deserves to be estimated that he sought spirit of the Korean race through the precise language ability, construction ability and peculiar style of writing. Conclusively, it can be said that this study is the ultimate process of asserting mental beauty and purity of human being and dignity of life based on his short stories. From this process, we can confirm that Hwang Soon-Won who suggested possibility of the world of human salvation, achieved author's duty, as well as special character of novel.
The purpose of this study is to investigate the way that deduces human salvation-based viewpoint of the world which has been explored continuously in Hwang Soon-Won's short stories. Author who engaged in writing a creative work under gloomy and hopeless circumstance of the Japanese rule, wrote short stories steadily from his 20s to 70s which pursued world of human salvation ultimately. And this kinds of consciousness was extended to soaked in his long stories. While literary circles of liberation fell into disorder, he developed peculiar world of literature with keeping middle position. And he also extended author's consciousness by changing the genre from poetry to short stories, then from short stories to long stories. He exerted various effort to heal mental condition which was devastated by inhuman violence inflicted from the others through the beauty, purity and dignity of man. The use of folk materials is representative example. Specifically, he emphasized the original love of human being by introduction of the dream and tale, and appearance of the children, elder and animal in his every work. Furthermore, the most important factor making his short stories shining, is lyrical style of writing. The reason why we are impressed by novels is that we face poetry underlying each work. The method he sought in order to reach the world of human salvation can be classified into two ways, the anti-modernism which can face damaged modernity and the pursuit of dignity of life which can reflect urgent author's consciousness. This author's consciousness is considered based on the analysis on the evenly selected work to maintain consistently in not only the early work but also later work. Actually, author recognized restoration of the lost tradition of anti-modernism as the way of restoring valuable humanity and right values. And at same time, he proposed an alternative such as the acceptance of narrative world, protection of traditional consciousness and directivity of original purity. Firstly, tales which was introduced to modernize the longing and dream and get out of depressing reality, appeared in the every point of work in various form of providing foundation of the narrative material, fixing tales into developmental process of work and compiling short stories. Tale in his novel play a role of excellent schoolmaster and leader of the conquest of actuality. Secondly, he performed his own role of author's consciousness with an anti-modernism faithfully which supported the nostalgia toward losing traditional products, artisan spirit and scholarly spirit. Finally, he pointed to original purity which can give human being the wisdom of coexistence with nature and clarify their impure mentality with escaping from conquering attitude of human being toward the nature. Author's attitude seeking dignity of life, is very grave and absolute one. Under the poor situation characterized by devastation of humanity and diffusion of contempt of life, author becomes to emphasize Pan-life, love and mentality which represents respect for not only human being but also whole objects possessing the life. As alternative for above idea, the reconciliation through the original virtue, exaltation of the awe toward life and perception of motherhood as source of life are pursued consistently. Hwang Soon-Won tried to find reconciliation by original virtue of human being not by leading of enmity and antagonism up to extreme situation or attack to negative power which destructs the life. Then, he exalted an awe toward life through expressing unconditional one in his works. Finally, he recognized motherhood as source of whole life. Actually, recurrence toward motherhood representing restoration toward the beginning of the world may be considered the last stronghold which can restore the lost humanity. In this vein, he expected the peace and rest in the positive image of motherhood and stressed importance of motherhood through the urgent psychological description in the negative image of motherhood. As seeing results of study stated above, it is no exaggeration to say that Hwang Soon-Won, one of novelists speaks for the history of Korean novel after the 1945 liberation and left various pattern of work during long period of activity. And he deserves to be estimated that he sought spirit of the Korean race through the precise language ability, construction ability and peculiar style of writing. Conclusively, it can be said that this study is the ultimate process of asserting mental beauty and purity of human being and dignity of life based on his short stories. From this process, we can confirm that Hwang Soon-Won who suggested possibility of the world of human salvation, achieved author's duty, as well as special character of novel.
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