이 연구는 도덕교육의 철학적 근거로서 개인주의와 공동체주의의 대비를 통해, 오늘날의 도덕교육이 대체로 개인주의적 이념을 반영하고 있음을 확인하고, 개인주의적 도덕교육론이 갖는 한계를 극복할 수 있는 가능성을 Hegel의 공동체주의에서 찾아보고자 한다. 헤겔은 "인륜성"이라는 중심개념을 바탕으로 인간을 본원적으로 사회·역사적인 동물로 보는 아리스토텔레스적 입장을 복원시켜 자기의식적 공동체의 존립 구조를 정초하려 하였다. 개인주의의 바탕인 계약론적 자유의 한계를 넘어 그는 의무와 권리의 참다운 통일이 ...
이 연구는 도덕교육의 철학적 근거로서 개인주의와 공동체주의의 대비를 통해, 오늘날의 도덕교육이 대체로 개인주의적 이념을 반영하고 있음을 확인하고, 개인주의적 도덕교육론이 갖는 한계를 극복할 수 있는 가능성을 Hegel의 공동체주의에서 찾아보고자 한다. 헤겔은 "인륜성"이라는 중심개념을 바탕으로 인간을 본원적으로 사회·역사적인 동물로 보는 아리스토텔레스적 입장을 복원시켜 자기의식적 공동체의 존립 구조를 정초하려 하였다. 개인주의의 바탕인 계약론적 자유의 한계를 넘어 그는 의무와 권리의 참다운 통일이 칸트의 도덕적 자유의 지양을 통해서 공동체 안에서 발견 될 수 있다고 말하고 더 나아가 개인의 자유가 공동체를 통해서만 실현 될 수 있다고 주장한다. 즉 그에게 있어서, 공동체는 자유의 <제한>이 아니라 오히려 <확장>인 것이다. 뿐만 아니라, 그의 자유개념은 근대 자유주의를 포함하면서도 그것을 넘어서고 있다. <롤즈의 자유주의>와 테일러와 샌들 등 <공동체주의> 사이의 논쟁을 통해 근대의 절대적 자유의 원리와 고대의 그리스 공동체의 이상의 통일이라는 헤겔의 핵심명제가 현대 민주주의에서도 중요한 시대적 과제임을 확인할 수 있다. 위의 맥락에서 공동체주의는 개인주의 바탕의 도덕교육과 관련하여 중요한 의미를 가지며, 이에 따른 교육적 원리는 다음 4가지로 요약된다. 첫째, 공동체주의는 도덕성의 개념을 독립적인 개체들간의 공정한 관계를 지향하는 '정의(正義)의 윤리'에서가 아니라 공동체구성원들간의 특별한 관계를 정당화하는 '보살핌의 윤리'에서 보고자 한다. 둘째, 도덕교육의 목적으로서 공동체의식의 함양 또는 공동선의 추구를 강조한다. 셋째, 공동체주의는 도덕교육의 내용으로서 덕목을 새롭게 강조하며, 이를 통해 지식의 이해, 지적 안목과 같은 도덕성의 형식적 구조만을 강조하는 개인주의적 도덕교육론의 추상성과 공허성을 지양해줄 수 있다. 넷째, 도덕교육의 실천윤리로서의 책임은 도덕적 주체로서 인간 성숙을 위한 필요한 전제이며, 책임감은 자기와 타인 사이의 관계 체험을 분리해서 생각할 수 없는 것이다. 이 연구를 통해 개인주의와 공동체주의가 도덕성을 이해하는 시각차이에도 불구하고 양자는 서로 대립적이 아니라 보완적인 관계에 있다는 점, 이를 바탕으로 도덕교육의 실제에서 개인적 도덕성과 사회적 도덕성 또한 상호 보완적이어야 함을 밝혔다. 따라서, 헤겔의 시각을 우리 도덕교육에 적용한다면 현대 우리사회의 가치들의 통합을 이룰 수 있는 공동선의 보존에 기여할 것이라고 생각하며, 공동체주의적 사회관과 자아관의 확립은 개인의 자아정체성의 확립과 도덕적 혼란을 극복하는데 도움이 될 것이다.
이 연구는 도덕교육의 철학적 근거로서 개인주의와 공동체주의의 대비를 통해, 오늘날의 도덕교육이 대체로 개인주의적 이념을 반영하고 있음을 확인하고, 개인주의적 도덕교육론이 갖는 한계를 극복할 수 있는 가능성을 Hegel의 공동체주의에서 찾아보고자 한다. 헤겔은 "인륜성"이라는 중심개념을 바탕으로 인간을 본원적으로 사회·역사적인 동물로 보는 아리스토텔레스적 입장을 복원시켜 자기의식적 공동체의 존립 구조를 정초하려 하였다. 개인주의의 바탕인 계약론적 자유의 한계를 넘어 그는 의무와 권리의 참다운 통일이 칸트의 도덕적 자유의 지양을 통해서 공동체 안에서 발견 될 수 있다고 말하고 더 나아가 개인의 자유가 공동체를 통해서만 실현 될 수 있다고 주장한다. 즉 그에게 있어서, 공동체는 자유의 <제한>이 아니라 오히려 <확장>인 것이다. 뿐만 아니라, 그의 자유개념은 근대 자유주의를 포함하면서도 그것을 넘어서고 있다. <롤즈의 자유주의>와 테일러와 샌들 등 <공동체주의> 사이의 논쟁을 통해 근대의 절대적 자유의 원리와 고대의 그리스 공동체의 이상의 통일이라는 헤겔의 핵심명제가 현대 민주주의에서도 중요한 시대적 과제임을 확인할 수 있다. 위의 맥락에서 공동체주의는 개인주의 바탕의 도덕교육과 관련하여 중요한 의미를 가지며, 이에 따른 교육적 원리는 다음 4가지로 요약된다. 첫째, 공동체주의는 도덕성의 개념을 독립적인 개체들간의 공정한 관계를 지향하는 '정의(正義)의 윤리'에서가 아니라 공동체구성원들간의 특별한 관계를 정당화하는 '보살핌의 윤리'에서 보고자 한다. 둘째, 도덕교육의 목적으로서 공동체의식의 함양 또는 공동선의 추구를 강조한다. 셋째, 공동체주의는 도덕교육의 내용으로서 덕목을 새롭게 강조하며, 이를 통해 지식의 이해, 지적 안목과 같은 도덕성의 형식적 구조만을 강조하는 개인주의적 도덕교육론의 추상성과 공허성을 지양해줄 수 있다. 넷째, 도덕교육의 실천윤리로서의 책임은 도덕적 주체로서 인간 성숙을 위한 필요한 전제이며, 책임감은 자기와 타인 사이의 관계 체험을 분리해서 생각할 수 없는 것이다. 이 연구를 통해 개인주의와 공동체주의가 도덕성을 이해하는 시각차이에도 불구하고 양자는 서로 대립적이 아니라 보완적인 관계에 있다는 점, 이를 바탕으로 도덕교육의 실제에서 개인적 도덕성과 사회적 도덕성 또한 상호 보완적이어야 함을 밝혔다. 따라서, 헤겔의 시각을 우리 도덕교육에 적용한다면 현대 우리사회의 가치들의 통합을 이룰 수 있는 공동선의 보존에 기여할 것이라고 생각하며, 공동체주의적 사회관과 자아관의 확립은 개인의 자아정체성의 확립과 도덕적 혼란을 극복하는데 도움이 될 것이다.
Through a comparison of Individualism and Communitarianism, this study confirms that nowadays, in general, the education of morality reflects an ideology of individualism. Throughout Hegel's presentation of communitarianism, a pervading sense exists that he is looking for possibilities to overcome t...
Through a comparison of Individualism and Communitarianism, this study confirms that nowadays, in general, the education of morality reflects an ideology of individualism. Throughout Hegel's presentation of communitarianism, a pervading sense exists that he is looking for possibilities to overcome the limitations that the education of individualism entails. By exposing his view of the main concept of "humanity", Hegel tried to set up structure of existence of self-consciousness by referring to the original state of Aristotle, who thought that the human is a social and historical being. He said that humans can find true unification of responsibility and right from the community, and not from the moral freedom suggested by Kant. Furthermore he insisted that individual freedom can be actualized only through participation in the community. In other words, for Hegel, the community provides not 'Limitation', but 'Expansion' of freedom. In addition, Hegel's concept of freedom includes modern liberalism and even extends beyond? By examining the arguments put forth between the liberalism of Rawls and communitarianism of Talylor and Sandel, it can be confirmed that the principle of modern absolute freedom and the unification of the community of Greece by Hegel are important concerns even in modern society. Therefore, communitarianism has an important meaning related to moral education based on individualism. The principle of education can be summarized in the following three categories. firstly, according to the concepts of communitarianism, the concept of morality is the 'ethic of care' which provides justification for special relationships among people in the community, and not the 'ethic of justice' which is seeks to maintain fair relationships among independent individuals. Secondly, as a purpose of moral education, the cultivation of community consciousness and the pursuit of common good should be emphasized. Thirdly, communitarianism implies a course of action? that emphasizes the contents of moral education, and it can prevent individualistic abstraction and emptiness, which are pursued only in a formal structure of morality. From this study, it is proven that individualism and communitarianism are not opposed to each other, but in fact complement each other in the pursuit of individual and social morality. Therefore, if we apply Hegel's point of view to our real moral education, it will contribute to the conservation of the common good which can achieve unification of values in our society, and establish social and self viewpoints in communitarianism. These will create a role by which one can settle one's true character and overcome moral confusion.
Through a comparison of Individualism and Communitarianism, this study confirms that nowadays, in general, the education of morality reflects an ideology of individualism. Throughout Hegel's presentation of communitarianism, a pervading sense exists that he is looking for possibilities to overcome the limitations that the education of individualism entails. By exposing his view of the main concept of "humanity", Hegel tried to set up structure of existence of self-consciousness by referring to the original state of Aristotle, who thought that the human is a social and historical being. He said that humans can find true unification of responsibility and right from the community, and not from the moral freedom suggested by Kant. Furthermore he insisted that individual freedom can be actualized only through participation in the community. In other words, for Hegel, the community provides not 'Limitation', but 'Expansion' of freedom. In addition, Hegel's concept of freedom includes modern liberalism and even extends beyond? By examining the arguments put forth between the liberalism of Rawls and communitarianism of Talylor and Sandel, it can be confirmed that the principle of modern absolute freedom and the unification of the community of Greece by Hegel are important concerns even in modern society. Therefore, communitarianism has an important meaning related to moral education based on individualism. The principle of education can be summarized in the following three categories. firstly, according to the concepts of communitarianism, the concept of morality is the 'ethic of care' which provides justification for special relationships among people in the community, and not the 'ethic of justice' which is seeks to maintain fair relationships among independent individuals. Secondly, as a purpose of moral education, the cultivation of community consciousness and the pursuit of common good should be emphasized. Thirdly, communitarianism implies a course of action? that emphasizes the contents of moral education, and it can prevent individualistic abstraction and emptiness, which are pursued only in a formal structure of morality. From this study, it is proven that individualism and communitarianism are not opposed to each other, but in fact complement each other in the pursuit of individual and social morality. Therefore, if we apply Hegel's point of view to our real moral education, it will contribute to the conservation of the common good which can achieve unification of values in our society, and establish social and self viewpoints in communitarianism. These will create a role by which one can settle one's true character and overcome moral confusion.
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