덕 윤리(virtue ethics)에 대한 관심은 인간 내면의 도덕성의 근원은 무시한 채, 도덕적 의무와 도덕 법칙만을 강조해 온 근대 도덕 철학의 결과라고 할 수 있다. 대표적 공동체주의자인 맥킨타이어(MacIntyre)는 덕의 상실이 결국 현대사회의 도덕혼란의 원인이 되었음을 설명하며, 현대의 도덕적 혼란 상황을 타개하기 위해서는 고대의 덕, 즉 아리스토텔레스의 전통으로 돌아가야 한다고 말한다. 아리스토텔레스의 덕윤리는 유덕한 개인, 특히 인간을 유덕하다고 규정할 수 있게 하는 인간의 내적 특성, 성향, 동기에 주목한다. 아리스토텔레스가 추구했던 도덕적 인간은 덕이 있는 민주시민이었다. 그가 말하는 인간은 개인적으로 덕을 지닌 인간일 뿐만 아니라 공동체 속에서의 덕이 있는 인간이다. 여기서 말하는 공동체란 단순한 무리나 집단을 뜻하는 것이 아니라 정치 조직을 의미하는 것으로서 크게는 폴리스의 정치공동체를 의미한다. 이러한 정치공동체는 개인들의 덕을 실현시키는 장으로서 개인이 유덕한 시민이 될 수 있도록 이끌어 주어야 하며, 개인들은 스스로 덕이 있는 인간이 되도록 노력해야 한다. 따라서 아리스토텔레스에 있어 폴리스와 개인은 본질적으로 유기적 관계에 있는 것이다. 아리스토텔레스는 『니코마코스 윤리학』의 첫 구절에서 인간의 모든 사유와 행위는 어떤 선을 목표로 삼는다고 말하고 있다. 이러한 선은 덕이 있는 상태와 연결된다. 인간의 선이란 결국 덕에 일치하는 정신의 활동이다. 덕에 일치하는 정신의 활동, 즉 덕의 실천이 인간 선의 달성을 가능하게 한다. 다시 말해 인간의 선은 덕이 필수적으로 관련된다. 덕이 있는 인간이란 이성적 삶의 주체자로서 이성적 원리에 따라 잘 행동하고 이성적 원리를 잘 사유함으로써, 정신적 기능을 잘 발휘하는 인간이다. 이렇게 덕이 있는 상태가 바로 선이고 이러한 선은 곧 인간의 목적이다. 이러한 덕은 크게 이성적 원리를 잘 사용하는 지적인 덕(intellectual virtue)과 이성적 원리에 잘 순응하는 도덕적 덕(moral virtue)으로 구분된다. 지적인 덕은 경험과 시간을 필요로 한다. 한편 도덕적 덕은 습관에 의해서 생긴다. 이 때문에 도덕적 덕들은 결코 본성적으로 우리에게 생기는 것이 아니다. 철학적 지혜나 이해력이나 실천적 지혜는 지적인 덕이고, 관후와 절제는 도덕적인 덕이다. 그리고 지적인 덕은 크게 실천지(practical wisdom)와 완전지(philosophic wisdom)로 나뉜다. 여기서 완전지가 실천지의 기준이 된다. 실천지는 올바른 행동을 하고자 하는 데 쓰여지는 지식으로서 이는 올바른 행동을 선으로 규정하고 이를 추구한다. 따라서 실천지는 행동으로 실현되었을 때 비로소 그 검증이 이루어지며, 행동을 통해 더 나은 지혜로 발전하게 된다. 그러므로 지적인 덕인 실천적 지혜는 행동을 통해 도덕적 덕과 깊은 관련을 맺게 된다. 또한 도덕적 덕이란 감정이나 욕구가 아닌 ‘성품의 상태’(status of temper)를 가리키는 것으로서 올바른 행동을 위한 실천적 지혜와 관련되게 된다. 도덕적 덕은 행동과 관련을 맺으면서 실천을 통해 획득하게 된다. 도덕적으로 덕이 있는 상태는 ‘중용’에 의한 행동을 통해 획득될 수 있다. 이것은 과하지도 부족하지도 않는 선택을 의미한다. 중용은 산술적 의미의 중간이 아니다. 그것은 인간의 이해와 판단을 통해 찾게 된다. 이러한 중용을 찾을 수 있는 훈련과 행동을 통해 인간은 스스로 도덕적인 덕을 획득할 수 있게 되는 것이다. 즉 도덕적인 덕은 행동의 반복과 훈련을 통해 획득된다. 아리스토텔레스는 덕을 폴리스적 공동체 속에서 논의한다. 즉 개인과 공동체는 덕 속에서 함께 존재한다고 말한다. 그에게 있어서 정치공동체와 도덕공동체는 같은 의미로서 적용된다. 다시 말해 도덕적으로 완성된 인간은 사회구조적으로 정치공동체가 도덕공동체 속에서 완성된다. 이런 의미에서 정치공동체와 도덕공동체가 ‘함께 한다’는 것을 의미한다. 그는 폴리스가 곧 도덕공동체로서의 역할을 해야함을 강조하면서 이러한 개인들의 행동이 실현 될 수 있도록 하는 것이 국가의 목적이라고 하였다. 공동체주의(Communitarianism)는 영미 철학계를 중심으로 자유주의 사회의 한계를 극복하고자 했던 시대적 요구가 표출됨에 따라, 자유주의 사상과의 대립이라는 구도 속에서 논의되고 발전되었다. 공동체주의에 의하면, 자유주의는 공동체의 가치를 제대로 인식하지 못하기 때문에 공동체를 보존시키기 어렵다고 본다. 그러므로 자유주의의 핵심을 이루는 자율성, 원리, 중립성 대신에 공동체, 덕, ...
덕 윤리(virtue ethics)에 대한 관심은 인간 내면의 도덕성의 근원은 무시한 채, 도덕적 의무와 도덕 법칙만을 강조해 온 근대 도덕 철학의 결과라고 할 수 있다. 대표적 공동체주의자인 맥킨타이어(MacIntyre)는 덕의 상실이 결국 현대사회의 도덕혼란의 원인이 되었음을 설명하며, 현대의 도덕적 혼란 상황을 타개하기 위해서는 고대의 덕, 즉 아리스토텔레스의 전통으로 돌아가야 한다고 말한다. 아리스토텔레스의 덕윤리는 유덕한 개인, 특히 인간을 유덕하다고 규정할 수 있게 하는 인간의 내적 특성, 성향, 동기에 주목한다. 아리스토텔레스가 추구했던 도덕적 인간은 덕이 있는 민주시민이었다. 그가 말하는 인간은 개인적으로 덕을 지닌 인간일 뿐만 아니라 공동체 속에서의 덕이 있는 인간이다. 여기서 말하는 공동체란 단순한 무리나 집단을 뜻하는 것이 아니라 정치 조직을 의미하는 것으로서 크게는 폴리스의 정치공동체를 의미한다. 이러한 정치공동체는 개인들의 덕을 실현시키는 장으로서 개인이 유덕한 시민이 될 수 있도록 이끌어 주어야 하며, 개인들은 스스로 덕이 있는 인간이 되도록 노력해야 한다. 따라서 아리스토텔레스에 있어 폴리스와 개인은 본질적으로 유기적 관계에 있는 것이다. 아리스토텔레스는 『니코마코스 윤리학』의 첫 구절에서 인간의 모든 사유와 행위는 어떤 선을 목표로 삼는다고 말하고 있다. 이러한 선은 덕이 있는 상태와 연결된다. 인간의 선이란 결국 덕에 일치하는 정신의 활동이다. 덕에 일치하는 정신의 활동, 즉 덕의 실천이 인간 선의 달성을 가능하게 한다. 다시 말해 인간의 선은 덕이 필수적으로 관련된다. 덕이 있는 인간이란 이성적 삶의 주체자로서 이성적 원리에 따라 잘 행동하고 이성적 원리를 잘 사유함으로써, 정신적 기능을 잘 발휘하는 인간이다. 이렇게 덕이 있는 상태가 바로 선이고 이러한 선은 곧 인간의 목적이다. 이러한 덕은 크게 이성적 원리를 잘 사용하는 지적인 덕(intellectual virtue)과 이성적 원리에 잘 순응하는 도덕적 덕(moral virtue)으로 구분된다. 지적인 덕은 경험과 시간을 필요로 한다. 한편 도덕적 덕은 습관에 의해서 생긴다. 이 때문에 도덕적 덕들은 결코 본성적으로 우리에게 생기는 것이 아니다. 철학적 지혜나 이해력이나 실천적 지혜는 지적인 덕이고, 관후와 절제는 도덕적인 덕이다. 그리고 지적인 덕은 크게 실천지(practical wisdom)와 완전지(philosophic wisdom)로 나뉜다. 여기서 완전지가 실천지의 기준이 된다. 실천지는 올바른 행동을 하고자 하는 데 쓰여지는 지식으로서 이는 올바른 행동을 선으로 규정하고 이를 추구한다. 따라서 실천지는 행동으로 실현되었을 때 비로소 그 검증이 이루어지며, 행동을 통해 더 나은 지혜로 발전하게 된다. 그러므로 지적인 덕인 실천적 지혜는 행동을 통해 도덕적 덕과 깊은 관련을 맺게 된다. 또한 도덕적 덕이란 감정이나 욕구가 아닌 ‘성품의 상태’(status of temper)를 가리키는 것으로서 올바른 행동을 위한 실천적 지혜와 관련되게 된다. 도덕적 덕은 행동과 관련을 맺으면서 실천을 통해 획득하게 된다. 도덕적으로 덕이 있는 상태는 ‘중용’에 의한 행동을 통해 획득될 수 있다. 이것은 과하지도 부족하지도 않는 선택을 의미한다. 중용은 산술적 의미의 중간이 아니다. 그것은 인간의 이해와 판단을 통해 찾게 된다. 이러한 중용을 찾을 수 있는 훈련과 행동을 통해 인간은 스스로 도덕적인 덕을 획득할 수 있게 되는 것이다. 즉 도덕적인 덕은 행동의 반복과 훈련을 통해 획득된다. 아리스토텔레스는 덕을 폴리스적 공동체 속에서 논의한다. 즉 개인과 공동체는 덕 속에서 함께 존재한다고 말한다. 그에게 있어서 정치공동체와 도덕공동체는 같은 의미로서 적용된다. 다시 말해 도덕적으로 완성된 인간은 사회구조적으로 정치공동체가 도덕공동체 속에서 완성된다. 이런 의미에서 정치공동체와 도덕공동체가 ‘함께 한다’는 것을 의미한다. 그는 폴리스가 곧 도덕공동체로서의 역할을 해야함을 강조하면서 이러한 개인들의 행동이 실현 될 수 있도록 하는 것이 국가의 목적이라고 하였다. 공동체주의(Communitarianism)는 영미 철학계를 중심으로 자유주의 사회의 한계를 극복하고자 했던 시대적 요구가 표출됨에 따라, 자유주의 사상과의 대립이라는 구도 속에서 논의되고 발전되었다. 공동체주의에 의하면, 자유주의는 공동체의 가치를 제대로 인식하지 못하기 때문에 공동체를 보존시키기 어렵다고 본다. 그러므로 자유주의의 핵심을 이루는 자율성, 원리, 중립성 대신에 공동체, 덕, 공동선을 강조해야 한다는 것이 공동체주의의 이념이다. 공동체주의는 공공의 목적이나 공동선에 의거하지 않고는 어떤 정치체제도 정당화 될 수 없고, 시민이나 공공 삶에의 참여자로서 ‘공동체’에 의거하지 않고서는 ‘공동체’의 자아를 형성할 수 없다는 이론을 전개한다. 공동체주의자들은 아리스토텔레스적인 관점의 현대적 덕의 필요성을 역설한다. 그들은 공동체와 덕과 지혜와 우애등과 같은 아리스토텔레스사상의 핵심적인 개념들이 현대의 자유주의 사상이 제시하지 못한 문제점을 설명해주고 이를 극복하는 도덕적 사고의 전환을 가능하게 할 것이라고 생각한다. 맥킨타이어는 공리주의(Utilitarianism)나 칸트(I. Kant) 모두 도덕성에 대한 이해가 타당하지 못하다고 비판한다. 특히 도덕 규칙을 정당화함에 있어서 ‘실패’하였다고 비판한다. 아리스토텔레스에 있어서 ‘잘’ 삶이 덕에 따르는 삶이라는 점은 목적론적 인간관을 배경으로 이해되는 것이다. 맥킨타이어에 의하면 아리스토텔레스의 목적론적 인간관 속에는 인간 본성과 실현되어야 할 인간성이라는 요소가 들어 있다. 그리고 도덕 규칙은 인간 본성을 교정하고 향상시키려는 목적이 실현된 그런 상태의 인간성이 되도록 하기 위해 요청되는 것이다. 맥킨타이어는 덕과 공동체의 관계를 실천(practice), 서사적 자아(narrative self), 전통(tradition)이라는 개념을 통해서 덕이 핵심적 역할을 수행하는 도덕성의 틀을 재구성하고자 하였다. 공동체주의자들은 오늘날 서구사회의 도덕적 위기와 공동체의 상실, 그리고 과도한 개인주의를 철학적으로 극복하기 위해서는 무엇보다도 윤리학의 관점이 의무론으로부터 목적론으로 되돌아오지 않으면 안 된다고 주장한다. 공동체주의자들은 도덕적 상황의 위기 원인을 자유주의적 이념에서 찾는다. 권리에 기초하는 도덕이론은 선이 중시되는, 즉 공동선의 도덕적 합의를 도출해낼 수 있는 방향으로 전환해야 한다는 것이다. 덕과 정의는 공동체, 공동선 등의 가치를 다시 이해하는 방향으로 전개되어야 한다. 개인의 덕은 개인의 정체성(identity)이 형성되어 나오는 공동체의 이야기 속에 항상 깊이 새겨져 있다고 말한다. 그런데 자유주의는 전시대의 전통, 공동체, 그리고 각종 권위들과의 싸움을 성공적으로 종결짓자마자 그것들을 모조리 망각해버림으로써 ‘무사회적인 사회’를 만들어내고 말았다는 것이다. 덕 윤리학자들은 인간의 도덕적 삶은 너무나 다양하고 복잡해서 윤리의 최종적 근거가 되는 원리는 공리주의, 칸트주의, 혹은 계약론적 접근법에 의해서는 결코 해명될 수 없다고 주장한다. 아리스토텔레스는 인간 행위에 있어 무엇이 바람직하고 무엇이 옳은지를 제대로 하는 것은 보편적 규칙이나 원칙에 달린 문제가 아니라, 도덕적 사고, 욕구, 행위의 좋은 습관이 뒷받침된 감수성과 세련된 통찰에 달린 문제라고 보았다. 공동체주의자들은 현대의 덕 윤리 회복을 위해서 아리스토텔레스의 전통에 대한 재인식이 절대적으로 필요하다고 본다. 그렇게함으로써 오늘날 덕 윤리 상실에 대한 반성의 기회를 마련하게 되고, 공동체속에서의 삶의 덕을 획득할 수 있게 될 것이다.
덕 윤리(virtue ethics)에 대한 관심은 인간 내면의 도덕성의 근원은 무시한 채, 도덕적 의무와 도덕 법칙만을 강조해 온 근대 도덕 철학의 결과라고 할 수 있다. 대표적 공동체주의자인 맥킨타이어(MacIntyre)는 덕의 상실이 결국 현대사회의 도덕혼란의 원인이 되었음을 설명하며, 현대의 도덕적 혼란 상황을 타개하기 위해서는 고대의 덕, 즉 아리스토텔레스의 전통으로 돌아가야 한다고 말한다. 아리스토텔레스의 덕윤리는 유덕한 개인, 특히 인간을 유덕하다고 규정할 수 있게 하는 인간의 내적 특성, 성향, 동기에 주목한다. 아리스토텔레스가 추구했던 도덕적 인간은 덕이 있는 민주시민이었다. 그가 말하는 인간은 개인적으로 덕을 지닌 인간일 뿐만 아니라 공동체 속에서의 덕이 있는 인간이다. 여기서 말하는 공동체란 단순한 무리나 집단을 뜻하는 것이 아니라 정치 조직을 의미하는 것으로서 크게는 폴리스의 정치공동체를 의미한다. 이러한 정치공동체는 개인들의 덕을 실현시키는 장으로서 개인이 유덕한 시민이 될 수 있도록 이끌어 주어야 하며, 개인들은 스스로 덕이 있는 인간이 되도록 노력해야 한다. 따라서 아리스토텔레스에 있어 폴리스와 개인은 본질적으로 유기적 관계에 있는 것이다. 아리스토텔레스는 『니코마코스 윤리학』의 첫 구절에서 인간의 모든 사유와 행위는 어떤 선을 목표로 삼는다고 말하고 있다. 이러한 선은 덕이 있는 상태와 연결된다. 인간의 선이란 결국 덕에 일치하는 정신의 활동이다. 덕에 일치하는 정신의 활동, 즉 덕의 실천이 인간 선의 달성을 가능하게 한다. 다시 말해 인간의 선은 덕이 필수적으로 관련된다. 덕이 있는 인간이란 이성적 삶의 주체자로서 이성적 원리에 따라 잘 행동하고 이성적 원리를 잘 사유함으로써, 정신적 기능을 잘 발휘하는 인간이다. 이렇게 덕이 있는 상태가 바로 선이고 이러한 선은 곧 인간의 목적이다. 이러한 덕은 크게 이성적 원리를 잘 사용하는 지적인 덕(intellectual virtue)과 이성적 원리에 잘 순응하는 도덕적 덕(moral virtue)으로 구분된다. 지적인 덕은 경험과 시간을 필요로 한다. 한편 도덕적 덕은 습관에 의해서 생긴다. 이 때문에 도덕적 덕들은 결코 본성적으로 우리에게 생기는 것이 아니다. 철학적 지혜나 이해력이나 실천적 지혜는 지적인 덕이고, 관후와 절제는 도덕적인 덕이다. 그리고 지적인 덕은 크게 실천지(practical wisdom)와 완전지(philosophic wisdom)로 나뉜다. 여기서 완전지가 실천지의 기준이 된다. 실천지는 올바른 행동을 하고자 하는 데 쓰여지는 지식으로서 이는 올바른 행동을 선으로 규정하고 이를 추구한다. 따라서 실천지는 행동으로 실현되었을 때 비로소 그 검증이 이루어지며, 행동을 통해 더 나은 지혜로 발전하게 된다. 그러므로 지적인 덕인 실천적 지혜는 행동을 통해 도덕적 덕과 깊은 관련을 맺게 된다. 또한 도덕적 덕이란 감정이나 욕구가 아닌 ‘성품의 상태’(status of temper)를 가리키는 것으로서 올바른 행동을 위한 실천적 지혜와 관련되게 된다. 도덕적 덕은 행동과 관련을 맺으면서 실천을 통해 획득하게 된다. 도덕적으로 덕이 있는 상태는 ‘중용’에 의한 행동을 통해 획득될 수 있다. 이것은 과하지도 부족하지도 않는 선택을 의미한다. 중용은 산술적 의미의 중간이 아니다. 그것은 인간의 이해와 판단을 통해 찾게 된다. 이러한 중용을 찾을 수 있는 훈련과 행동을 통해 인간은 스스로 도덕적인 덕을 획득할 수 있게 되는 것이다. 즉 도덕적인 덕은 행동의 반복과 훈련을 통해 획득된다. 아리스토텔레스는 덕을 폴리스적 공동체 속에서 논의한다. 즉 개인과 공동체는 덕 속에서 함께 존재한다고 말한다. 그에게 있어서 정치공동체와 도덕공동체는 같은 의미로서 적용된다. 다시 말해 도덕적으로 완성된 인간은 사회구조적으로 정치공동체가 도덕공동체 속에서 완성된다. 이런 의미에서 정치공동체와 도덕공동체가 ‘함께 한다’는 것을 의미한다. 그는 폴리스가 곧 도덕공동체로서의 역할을 해야함을 강조하면서 이러한 개인들의 행동이 실현 될 수 있도록 하는 것이 국가의 목적이라고 하였다. 공동체주의(Communitarianism)는 영미 철학계를 중심으로 자유주의 사회의 한계를 극복하고자 했던 시대적 요구가 표출됨에 따라, 자유주의 사상과의 대립이라는 구도 속에서 논의되고 발전되었다. 공동체주의에 의하면, 자유주의는 공동체의 가치를 제대로 인식하지 못하기 때문에 공동체를 보존시키기 어렵다고 본다. 그러므로 자유주의의 핵심을 이루는 자율성, 원리, 중립성 대신에 공동체, 덕, 공동선을 강조해야 한다는 것이 공동체주의의 이념이다. 공동체주의는 공공의 목적이나 공동선에 의거하지 않고는 어떤 정치체제도 정당화 될 수 없고, 시민이나 공공 삶에의 참여자로서 ‘공동체’에 의거하지 않고서는 ‘공동체’의 자아를 형성할 수 없다는 이론을 전개한다. 공동체주의자들은 아리스토텔레스적인 관점의 현대적 덕의 필요성을 역설한다. 그들은 공동체와 덕과 지혜와 우애등과 같은 아리스토텔레스사상의 핵심적인 개념들이 현대의 자유주의 사상이 제시하지 못한 문제점을 설명해주고 이를 극복하는 도덕적 사고의 전환을 가능하게 할 것이라고 생각한다. 맥킨타이어는 공리주의(Utilitarianism)나 칸트(I. Kant) 모두 도덕성에 대한 이해가 타당하지 못하다고 비판한다. 특히 도덕 규칙을 정당화함에 있어서 ‘실패’하였다고 비판한다. 아리스토텔레스에 있어서 ‘잘’ 삶이 덕에 따르는 삶이라는 점은 목적론적 인간관을 배경으로 이해되는 것이다. 맥킨타이어에 의하면 아리스토텔레스의 목적론적 인간관 속에는 인간 본성과 실현되어야 할 인간성이라는 요소가 들어 있다. 그리고 도덕 규칙은 인간 본성을 교정하고 향상시키려는 목적이 실현된 그런 상태의 인간성이 되도록 하기 위해 요청되는 것이다. 맥킨타이어는 덕과 공동체의 관계를 실천(practice), 서사적 자아(narrative self), 전통(tradition)이라는 개념을 통해서 덕이 핵심적 역할을 수행하는 도덕성의 틀을 재구성하고자 하였다. 공동체주의자들은 오늘날 서구사회의 도덕적 위기와 공동체의 상실, 그리고 과도한 개인주의를 철학적으로 극복하기 위해서는 무엇보다도 윤리학의 관점이 의무론으로부터 목적론으로 되돌아오지 않으면 안 된다고 주장한다. 공동체주의자들은 도덕적 상황의 위기 원인을 자유주의적 이념에서 찾는다. 권리에 기초하는 도덕이론은 선이 중시되는, 즉 공동선의 도덕적 합의를 도출해낼 수 있는 방향으로 전환해야 한다는 것이다. 덕과 정의는 공동체, 공동선 등의 가치를 다시 이해하는 방향으로 전개되어야 한다. 개인의 덕은 개인의 정체성(identity)이 형성되어 나오는 공동체의 이야기 속에 항상 깊이 새겨져 있다고 말한다. 그런데 자유주의는 전시대의 전통, 공동체, 그리고 각종 권위들과의 싸움을 성공적으로 종결짓자마자 그것들을 모조리 망각해버림으로써 ‘무사회적인 사회’를 만들어내고 말았다는 것이다. 덕 윤리학자들은 인간의 도덕적 삶은 너무나 다양하고 복잡해서 윤리의 최종적 근거가 되는 원리는 공리주의, 칸트주의, 혹은 계약론적 접근법에 의해서는 결코 해명될 수 없다고 주장한다. 아리스토텔레스는 인간 행위에 있어 무엇이 바람직하고 무엇이 옳은지를 제대로 하는 것은 보편적 규칙이나 원칙에 달린 문제가 아니라, 도덕적 사고, 욕구, 행위의 좋은 습관이 뒷받침된 감수성과 세련된 통찰에 달린 문제라고 보았다. 공동체주의자들은 현대의 덕 윤리 회복을 위해서 아리스토텔레스의 전통에 대한 재인식이 절대적으로 필요하다고 본다. 그렇게함으로써 오늘날 덕 윤리 상실에 대한 반성의 기회를 마련하게 되고, 공동체속에서의 삶의 덕을 획득할 수 있게 될 것이다.
The majority of people have mentioned ‘the crisis of morality’ due to individual's autonomy and his or her own diversity in contemporary society. This kind of interest regarding Virtue Ethics is the unexpected outcome because this society has ignored the root in mankind's morality and put the emphas...
The majority of people have mentioned ‘the crisis of morality’ due to individual's autonomy and his or her own diversity in contemporary society. This kind of interest regarding Virtue Ethics is the unexpected outcome because this society has ignored the root in mankind's morality and put the emphasis on the ethical responsibility and rule. A. MacIntyre, the representative communitarianist says that the loss of virtue is the fundamental reason of contemporary society's chaos of morality. He also reiterates that we should go back to tradition of Aristotle, or ancient virtue in order to overcome moral chaos in modern society. Aristotle's virtue ethics focuses attention on virtuous individuals, especially his or her inner character, appetite, and motivation. Ethical human Aristotle pursued was virtuous democratic citizens. The human he chases satisfy both individually and cooperatively human being with virtue. In this regard, the community mentioned above is not a simple group or company but political organization which means in a larger sense, a country's political community. This sort of political community should lead each individuals in the right direction in order to be virtuous and individuals themselves ought to strive to be virtuous. Therefore a nation and a individual from the Aristotle's perspective are essentially organically related to each other. According to Aristotle, Mankind's all behaviors and pursuits target a certain kind of virtue in a first passage of Nicomachean Ethics. At this moment, the thing he or she targets is virtue and this virtue is connected to the very situation with virtue. Human's virtue is eventually spirit's activity in accordance with the virtue. Our mental activity in accordance with the virtue, or practice of virtue enables us to accomplish mankind's virtue. In other words, mankind's good deed is essentially related to virtue. Virtuous mankind is categorized as the well-functioned human who is able to act on rational principle. Like these things, the situation of being virtuous is happiness and this happiness therefore is the objective human pursues. This virtue is classified as two ingredients. One is intellectual virtue and the other is moral virtue. The former is well grounded in rational principle and the latter is well adjusted to the rational principle. Intellectual virtue needs experience and time. On the other hand, moral virtue is derived from habit. By these reasons, moral virtues never happen naturally to us. Philosophical wisdom, ability to understand, and practical wisdom are intellectual virtue and generosity and abstinence are moral virtue. At this point, practical wisdom is based on the philosophic wisdom. Aristotle attached more importance to the practical wisdom and moral virtue among intellectual virtue. Practical wisdom is the knowledge used for right behavior. This considers righteous behavior to be virtue and pursues it. Therefore practical wisdom is meaningful by taking it into action and can be further developed by action. For that reason, intellectual virtue, or practical wisdom is deeply connected to the moral virtue by action. Besides, moral virtue is not emotion or desire but ‘state of character’ and is connected to the practical wisdom for righteous behavior. Moral virtue can be achieved through emotion, rationale, and practice relating to the action. ‘Moderation’ enables morally-virtuous state to be obtained. This means that something is not excessive or lacking, or moderate. This moderation is not the medium in term of arithmetics. That can be found through understanding and judgement of human. Throughout the discipline and action, mankind spontaneously can achieve moral virtue. Namely, moral virtue can be achieved through repetition of action and discipline. Aristotle discusses virtue in terms of community. In other words, virtue and community co-exist, he says. To him, political community and moral community are the same meaning. Namely, the completion toward moral human means that political community changes into moral community in terms of social structure. He emphasizes that a country should serve as moral community and ultimate goal of nation is for each individual to carry out his or her own action. Communitarianism has been discussed and developed focusing on the philosophical community of American & English community since 1980s. The main reason is that they want to overcome the limit of the liberalism society amid the time showed the very desire. Communitarianism defines liberalism like this. ; It doesn't fully appreciate the value of the community, so it is difficult for liberalism to preserve community. Therefore the core of the liberalism such as community, virtue, common virtue should replace autonomy, principle, neutrality, communitarianism says. Communitarianism lays a theory that without public purpose, common virtue, no political system should be justified. It also says that if there is no citizens, or participants acting as a pivotal role, we can't fomulate egos of us. A group of people supporting communitarianism emphatically emphasize that it is necessary for us to review the point of view by Aristotle with a modern interpretation. Communitarianists think that key concepts such as the virtue of community, wisdom, and comradeship can explain the contemporary problem and give us a solution to switch moral way of thinking in order to overcome it. MacIntyre criticizes that both Utilitarianism and I. Kant failed to understand what the moral being is. ; Especially they failed in terms of justifying the rules of being ethical. The fact that well-being is the life followed by virtue should be understood throughout the teleologic view of human being, Aristotle says. According to the MacIntyre, the frame Aristotle sets involves two ingredients. ; One thing is one's true character and human character that should be realized. The basic purpose of ethical rule calls for correcting and improving human's natural character and making people accomplish how they should be. MacIntyre tried to refomulate the relationship between virtue and community throughout the notion such as ‘practice’, ‘narrative self’, ‘tradition’ which enables virtue to play a key role. Communitarianists insist that there is no choice but to bring teleology and throw out mainstream mandatory theory in order to conquer ‘ethical crisis’, ‘loss of community’, and ‘excessive individualism’. Communitarianists recognize that morality of liberalism attributes to the crisis of being moral. They argue that instead of emphasizing on the ethical theory based on right, we should adopt the paradigm to draw common consensus of virtue. Virtue, ethics, and justice have inseparable relationship with a certain kind of social custom, tradition, and character of history, so theory of ethics should understand values like virtue, community, and common virtue, they note. According to MacIntyre, story of our lives is always deeply inscribed in community's story that forms our identities. By the way, liberalism made unexistential society by forgetting them as soon as it successfully ended the battles against former ages, tradition, community, and all sorts of authority. Virtue & ethicists insist that ethical life of human being is so diverse and complicated that the principle based on final ethical rationale will never be elucidated by means of Utilitarianism, Kantism, or contract-based approach. Aristotle noted that universal rule or principle cannot make what is desirable, or right proper. Rather it can be done by ethical thought, desire, sensibility with good behavioral habit, and sophisticated insight. Communitarianists think that fundamental rule of ethics can solve the Aristotle's defect, and it is inevitable for us to take a current look at the Aristotle's tradition in order to recover contemporary virtue ethics. By doing so, we will be able to get the opportunity to reflect ourselves about the loss of virtue ethics and obtain virtue in the community we belong to.
The majority of people have mentioned ‘the crisis of morality’ due to individual's autonomy and his or her own diversity in contemporary society. This kind of interest regarding Virtue Ethics is the unexpected outcome because this society has ignored the root in mankind's morality and put the emphasis on the ethical responsibility and rule. A. MacIntyre, the representative communitarianist says that the loss of virtue is the fundamental reason of contemporary society's chaos of morality. He also reiterates that we should go back to tradition of Aristotle, or ancient virtue in order to overcome moral chaos in modern society. Aristotle's virtue ethics focuses attention on virtuous individuals, especially his or her inner character, appetite, and motivation. Ethical human Aristotle pursued was virtuous democratic citizens. The human he chases satisfy both individually and cooperatively human being with virtue. In this regard, the community mentioned above is not a simple group or company but political organization which means in a larger sense, a country's political community. This sort of political community should lead each individuals in the right direction in order to be virtuous and individuals themselves ought to strive to be virtuous. Therefore a nation and a individual from the Aristotle's perspective are essentially organically related to each other. According to Aristotle, Mankind's all behaviors and pursuits target a certain kind of virtue in a first passage of Nicomachean Ethics. At this moment, the thing he or she targets is virtue and this virtue is connected to the very situation with virtue. Human's virtue is eventually spirit's activity in accordance with the virtue. Our mental activity in accordance with the virtue, or practice of virtue enables us to accomplish mankind's virtue. In other words, mankind's good deed is essentially related to virtue. Virtuous mankind is categorized as the well-functioned human who is able to act on rational principle. Like these things, the situation of being virtuous is happiness and this happiness therefore is the objective human pursues. This virtue is classified as two ingredients. One is intellectual virtue and the other is moral virtue. The former is well grounded in rational principle and the latter is well adjusted to the rational principle. Intellectual virtue needs experience and time. On the other hand, moral virtue is derived from habit. By these reasons, moral virtues never happen naturally to us. Philosophical wisdom, ability to understand, and practical wisdom are intellectual virtue and generosity and abstinence are moral virtue. At this point, practical wisdom is based on the philosophic wisdom. Aristotle attached more importance to the practical wisdom and moral virtue among intellectual virtue. Practical wisdom is the knowledge used for right behavior. This considers righteous behavior to be virtue and pursues it. Therefore practical wisdom is meaningful by taking it into action and can be further developed by action. For that reason, intellectual virtue, or practical wisdom is deeply connected to the moral virtue by action. Besides, moral virtue is not emotion or desire but ‘state of character’ and is connected to the practical wisdom for righteous behavior. Moral virtue can be achieved through emotion, rationale, and practice relating to the action. ‘Moderation’ enables morally-virtuous state to be obtained. This means that something is not excessive or lacking, or moderate. This moderation is not the medium in term of arithmetics. That can be found through understanding and judgement of human. Throughout the discipline and action, mankind spontaneously can achieve moral virtue. Namely, moral virtue can be achieved through repetition of action and discipline. Aristotle discusses virtue in terms of community. In other words, virtue and community co-exist, he says. To him, political community and moral community are the same meaning. Namely, the completion toward moral human means that political community changes into moral community in terms of social structure. He emphasizes that a country should serve as moral community and ultimate goal of nation is for each individual to carry out his or her own action. Communitarianism has been discussed and developed focusing on the philosophical community of American & English community since 1980s. The main reason is that they want to overcome the limit of the liberalism society amid the time showed the very desire. Communitarianism defines liberalism like this. ; It doesn't fully appreciate the value of the community, so it is difficult for liberalism to preserve community. Therefore the core of the liberalism such as community, virtue, common virtue should replace autonomy, principle, neutrality, communitarianism says. Communitarianism lays a theory that without public purpose, common virtue, no political system should be justified. It also says that if there is no citizens, or participants acting as a pivotal role, we can't fomulate egos of us. A group of people supporting communitarianism emphatically emphasize that it is necessary for us to review the point of view by Aristotle with a modern interpretation. Communitarianists think that key concepts such as the virtue of community, wisdom, and comradeship can explain the contemporary problem and give us a solution to switch moral way of thinking in order to overcome it. MacIntyre criticizes that both Utilitarianism and I. Kant failed to understand what the moral being is. ; Especially they failed in terms of justifying the rules of being ethical. The fact that well-being is the life followed by virtue should be understood throughout the teleologic view of human being, Aristotle says. According to the MacIntyre, the frame Aristotle sets involves two ingredients. ; One thing is one's true character and human character that should be realized. The basic purpose of ethical rule calls for correcting and improving human's natural character and making people accomplish how they should be. MacIntyre tried to refomulate the relationship between virtue and community throughout the notion such as ‘practice’, ‘narrative self’, ‘tradition’ which enables virtue to play a key role. Communitarianists insist that there is no choice but to bring teleology and throw out mainstream mandatory theory in order to conquer ‘ethical crisis’, ‘loss of community’, and ‘excessive individualism’. Communitarianists recognize that morality of liberalism attributes to the crisis of being moral. They argue that instead of emphasizing on the ethical theory based on right, we should adopt the paradigm to draw common consensus of virtue. Virtue, ethics, and justice have inseparable relationship with a certain kind of social custom, tradition, and character of history, so theory of ethics should understand values like virtue, community, and common virtue, they note. According to MacIntyre, story of our lives is always deeply inscribed in community's story that forms our identities. By the way, liberalism made unexistential society by forgetting them as soon as it successfully ended the battles against former ages, tradition, community, and all sorts of authority. Virtue & ethicists insist that ethical life of human being is so diverse and complicated that the principle based on final ethical rationale will never be elucidated by means of Utilitarianism, Kantism, or contract-based approach. Aristotle noted that universal rule or principle cannot make what is desirable, or right proper. Rather it can be done by ethical thought, desire, sensibility with good behavioral habit, and sophisticated insight. Communitarianists think that fundamental rule of ethics can solve the Aristotle's defect, and it is inevitable for us to take a current look at the Aristotle's tradition in order to recover contemporary virtue ethics. By doing so, we will be able to get the opportunity to reflect ourselves about the loss of virtue ethics and obtain virtue in the community we belong to.
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