본 연구의 목적은 태평무 춤사위의 동작분석을 통하여 태평무 춤사위의 상징적 의미와 미적 특성을 밝혀보고 춤 창조의 재생산적 측면을 총체적이고 다양한 관점에서 접근하고자 한다. 즉, 이러한 방법을 통하여 춤의 의미구조를 밝혀봄으로써 태평무의 본질을 다양한 관점에서 규명하고자 하는 것이며, 무용의 창조영역에 전통 춤사위를 활용할 수 있는 무용창작의 활용방안을 규명하고자 한다. 위와 같은 목적으로 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 강선영류 태평무 춤사위를 분석한 결과 태평무의 춤사위는 태극의 곡선 무늬를 이용한 맺고 푸는 음과 양의 춤사위를 바탕으로 이루어 졌다. 또한 학의 자태와 동작이 춤사위로 활용되기도 하였으며 크게는 장단과 춤사위의 형상에서 종교적인 상징성을 내포하고 있다. 따라서 태평무의 춤사위는 의식무나 궁중무용과는 다르게 ...
본 연구의 목적은 태평무 춤사위의 동작분석을 통하여 태평무 춤사위의 상징적 의미와 미적 특성을 밝혀보고 춤 창조의 재생산적 측면을 총체적이고 다양한 관점에서 접근하고자 한다. 즉, 이러한 방법을 통하여 춤의 의미구조를 밝혀봄으로써 태평무의 본질을 다양한 관점에서 규명하고자 하는 것이며, 무용의 창조영역에 전통 춤사위를 활용할 수 있는 무용창작의 활용방안을 규명하고자 한다. 위와 같은 목적으로 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 강선영류 태평무 춤사위를 분석한 결과 태평무의 춤사위는 태극의 곡선 무늬를 이용한 맺고 푸는 음과 양의 춤사위를 바탕으로 이루어 졌다. 또한 학의 자태와 동작이 춤사위로 활용되기도 하였으며 크게는 장단과 춤사위의 형상에서 종교적인 상징성을 내포하고 있다. 따라서 태평무의 춤사위는 의식무나 궁중무용과는 다르게 정형화 되어있지 않고 하나의 춤사위에서도 여러 가지 상징성을 내포하고 있으며 그것은 우리 민족의 기본적인 심성과 우주의 이치와도 연관되어있다고 할 수 있겠다. 둘째, 태평무 춤사위를 활용한 창작작품을 분석한 결과 작품「환생」에 활용된 춤사위는 돌려 뿌림 사위, 끼고 드는 사위, 빙글 도는 사위, 치마잡는 사위, 무릎들어 걷기, 겹걸음등이고, 작품「지금은 부재중」에서는 돌려짚기, 무릎 들어 걷기등의 겹걸음을 주로 사용함으로써 나선형식의 군무로 작품의 마지막을 장식하고 있다. 또, 작품「가시오니까」에서는 뿌림사위, 겹걸음, 빙글도는 사위, 무릎들어 걷기등 주로 발사위가 사용되었다. 셋째, 춤평론집에 나타난 작품을 분석한 결과 「그늘 밑에서」,「10·天數」「태평무 변주」,「잃어버린 시간」등의 작품에서 태평무의 춤사위를 적극 원용함은 물론이고 태평무가 만들어진 시대적인 배경과 태평무에 내제되어 있는 의미들을 해체하고 재구성하였다. 마지막으로, 새로운 창작춤이 요구되는 한국 무용계의 전망을 바라다 볼 때 한국무용의 전통미를 보존하면서 전통무용을 재구성한 결과 무대예술로 세련되게 다시 재창조 될 수 있는 것으로 분석되었다.
본 연구의 목적은 태평무 춤사위의 동작분석을 통하여 태평무 춤사위의 상징적 의미와 미적 특성을 밝혀보고 춤 창조의 재생산적 측면을 총체적이고 다양한 관점에서 접근하고자 한다. 즉, 이러한 방법을 통하여 춤의 의미구조를 밝혀봄으로써 태평무의 본질을 다양한 관점에서 규명하고자 하는 것이며, 무용의 창조영역에 전통 춤사위를 활용할 수 있는 무용창작의 활용방안을 규명하고자 한다. 위와 같은 목적으로 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 강선영류 태평무 춤사위를 분석한 결과 태평무의 춤사위는 태극의 곡선 무늬를 이용한 맺고 푸는 음과 양의 춤사위를 바탕으로 이루어 졌다. 또한 학의 자태와 동작이 춤사위로 활용되기도 하였으며 크게는 장단과 춤사위의 형상에서 종교적인 상징성을 내포하고 있다. 따라서 태평무의 춤사위는 의식무나 궁중무용과는 다르게 정형화 되어있지 않고 하나의 춤사위에서도 여러 가지 상징성을 내포하고 있으며 그것은 우리 민족의 기본적인 심성과 우주의 이치와도 연관되어있다고 할 수 있겠다. 둘째, 태평무 춤사위를 활용한 창작작품을 분석한 결과 작품「환생」에 활용된 춤사위는 돌려 뿌림 사위, 끼고 드는 사위, 빙글 도는 사위, 치마잡는 사위, 무릎들어 걷기, 겹걸음등이고, 작품「지금은 부재중」에서는 돌려짚기, 무릎 들어 걷기등의 겹걸음을 주로 사용함으로써 나선형식의 군무로 작품의 마지막을 장식하고 있다. 또, 작품「가시오니까」에서는 뿌림사위, 겹걸음, 빙글도는 사위, 무릎들어 걷기등 주로 발사위가 사용되었다. 셋째, 춤평론집에 나타난 작품을 분석한 결과 「그늘 밑에서」,「10·天數」「태평무 변주」,「잃어버린 시간」등의 작품에서 태평무의 춤사위를 적극 원용함은 물론이고 태평무가 만들어진 시대적인 배경과 태평무에 내제되어 있는 의미들을 해체하고 재구성하였다. 마지막으로, 새로운 창작춤이 요구되는 한국 무용계의 전망을 바라다 볼 때 한국무용의 전통미를 보존하면서 전통무용을 재구성한 결과 무대예술로 세련되게 다시 재창조 될 수 있는 것으로 분석되었다.
The purpose of this study is to clarify the symbolic meaning and aesthetic characteristics of Tae-pyung-moo Choom-sa-wi through its motion analysis and to look into the reproduction aspect of the creation of dance from overall and various viewpoints. As a result, I have come to the following conclus...
The purpose of this study is to clarify the symbolic meaning and aesthetic characteristics of Tae-pyung-moo Choom-sa-wi through its motion analysis and to look into the reproduction aspect of the creation of dance from overall and various viewpoints. As a result, I have come to the following conclusion. First of all, The result of analysis of Tae-pyung-moo Choom-sa-wi of Kang Seon-Young style show that it is composed of Eum(minus) and Yang(plus) Choom-sa-wi which fastens and unfastens using curve pattern of Tae-geuk. And also the figure and motions of a crane was utilized as Choom-sa-wi, and from bigger viewpoint the rhythm and image of Choom-sa-wi include religious symbolization in it. Therefore Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo is not patternized differently from Ceremonial dance or Royal Court dance and it includes many symbolizations even in one motion of Choom-sa-wi, which we can say is related to the basic mentality of Korean nationals and the principle of universe. Secondly, The analysis of creative works which utilized the Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo shows that the Choom-sa-wi used in the Work "Reincarnation" are Turning and Throwing Sa-wi, Taking and Coming Sa-wi, Turning round Sa-wi, Skirt Grasping Sa-wi, Walking with high knee, Double Walking, etc. and in the Work "Not here now" Dol-lio-jip-ki and Walking with high knee are used and decorating the ending of the Work with group dancing. And in the Work "Are you really going?" foot using Sa-wi such as Throwing Sa-wi, Double walking, Turning Round Sa-wi, Walking with high knee, etc. are mainly used. Thirdly, the analysis of fthe works appeared in the Dance Review shows that the Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo was used in many instances in the Works such as "Under a shadow", "10. Heaven figure", "Variation of Tae-pyung-moo", "Lost hours", etc. and most of the Works analized and restructured the historic background of Tae-pyung-moo and the meanins existing inside the Tae-pyung-moo. Lastly, when we look over the future of Korean Dance field where new creative dances are required, it is analized that the restructuring of our traditional dances maintaining the traditional beauty of Korean Dance made it possible to be re-created as sophisticated theatrical art.
The purpose of this study is to clarify the symbolic meaning and aesthetic characteristics of Tae-pyung-moo Choom-sa-wi through its motion analysis and to look into the reproduction aspect of the creation of dance from overall and various viewpoints. As a result, I have come to the following conclusion. First of all, The result of analysis of Tae-pyung-moo Choom-sa-wi of Kang Seon-Young style show that it is composed of Eum(minus) and Yang(plus) Choom-sa-wi which fastens and unfastens using curve pattern of Tae-geuk. And also the figure and motions of a crane was utilized as Choom-sa-wi, and from bigger viewpoint the rhythm and image of Choom-sa-wi include religious symbolization in it. Therefore Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo is not patternized differently from Ceremonial dance or Royal Court dance and it includes many symbolizations even in one motion of Choom-sa-wi, which we can say is related to the basic mentality of Korean nationals and the principle of universe. Secondly, The analysis of creative works which utilized the Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo shows that the Choom-sa-wi used in the Work "Reincarnation" are Turning and Throwing Sa-wi, Taking and Coming Sa-wi, Turning round Sa-wi, Skirt Grasping Sa-wi, Walking with high knee, Double Walking, etc. and in the Work "Not here now" Dol-lio-jip-ki and Walking with high knee are used and decorating the ending of the Work with group dancing. And in the Work "Are you really going?" foot using Sa-wi such as Throwing Sa-wi, Double walking, Turning Round Sa-wi, Walking with high knee, etc. are mainly used. Thirdly, the analysis of fthe works appeared in the Dance Review shows that the Choom-sa-wi of Tae-pyung-moo was used in many instances in the Works such as "Under a shadow", "10. Heaven figure", "Variation of Tae-pyung-moo", "Lost hours", etc. and most of the Works analized and restructured the historic background of Tae-pyung-moo and the meanins existing inside the Tae-pyung-moo. Lastly, when we look over the future of Korean Dance field where new creative dances are required, it is analized that the restructuring of our traditional dances maintaining the traditional beauty of Korean Dance made it possible to be re-created as sophisticated theatrical art.
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