1945년 Arthur C. Clarke 가 제안한 후 1957년 10월4일 스푸트니크 1호에 의해 실현된 이래 인공위성은 방송․통신중계, 자원탐사 및 기상관측, 위성항법 등 인류사회 전반에 다방면으로 널리 활용되고 있는 아주 유용한 인류 최대 발명품 중 하나 이다. 그러나 그 중요성만큼 로켓발사 실패에 대한 위험부담, 운용비용의 과다, 전송경로에 따른 전파지연과 신호강도의 저하 등 근본적인 경제적․기술적 난제도 안고 있다. 따라서 본 논문에서는 현대적 기술의 접목과 해석으로 새롭게 재평가되고 있는 비행선을 지구상공 약 21㎞ 고...
1945년 Arthur C. Clarke 가 제안한 후 1957년 10월4일 스푸트니크 1호에 의해 실현된 이래 인공위성은 방송․통신중계, 자원탐사 및 기상관측, 위성항법 등 인류사회 전반에 다방면으로 널리 활용되고 있는 아주 유용한 인류 최대 발명품 중 하나 이다. 그러나 그 중요성만큼 로켓발사 실패에 대한 위험부담, 운용비용의 과다, 전송경로에 따른 전파지연과 신호강도의 저하 등 근본적인 경제적․기술적 난제도 안고 있다. 따라서 본 논문에서는 현대적 기술의 접목과 해석으로 새롭게 재평가되고 있는 비행선을 지구상공 약 21㎞ 고도에 띄워 인공위성의 기능과 역할을 대체할 수 있는 ?성층권 무인비행선? 구현을 위해 경제적․기술적 실현 가능성 및 연구개발의 타당성을 확인하기 위해, 1900년대 초 크게 활성화되었던 유인비행선들의 설계사상과 제반특징, 실제 운용사례와 최첨단 항공전자기술들이 적용된 현대식 비행선들에 대한 설계와 비행에 따른 기술상 문제 그리고 관련기술들의 연구개발 동향과 그 기술적 완성도를 연구하였으며, 이를 바탕으로 우리나라의 지리적 특성과 고유한 통신환경에 적합한 비행선의 고도, 서비스 범위 및 배치, 비행선 선체에 대한 기본설계 개념을 정립하였으며, 그 결과를 근거로 한국형 성층권 무인비행선의 경제적․기술적 구현 가능성을 제시하였다.
1945년 Arthur C. Clarke 가 제안한 후 1957년 10월4일 스푸트니크 1호에 의해 실현된 이래 인공위성은 방송․통신중계, 자원탐사 및 기상관측, 위성항법 등 인류사회 전반에 다방면으로 널리 활용되고 있는 아주 유용한 인류 최대 발명품 중 하나 이다. 그러나 그 중요성만큼 로켓발사 실패에 대한 위험부담, 운용비용의 과다, 전송경로에 따른 전파지연과 신호강도의 저하 등 근본적인 경제적․기술적 난제도 안고 있다. 따라서 본 논문에서는 현대적 기술의 접목과 해석으로 새롭게 재평가되고 있는 비행선을 지구상공 약 21㎞ 고도에 띄워 인공위성의 기능과 역할을 대체할 수 있는 ?성층권 무인비행선? 구현을 위해 경제적․기술적 실현 가능성 및 연구개발의 타당성을 확인하기 위해, 1900년대 초 크게 활성화되었던 유인비행선들의 설계사상과 제반특징, 실제 운용사례와 최첨단 항공전자기술들이 적용된 현대식 비행선들에 대한 설계와 비행에 따른 기술상 문제 그리고 관련기술들의 연구개발 동향과 그 기술적 완성도를 연구하였으며, 이를 바탕으로 우리나라의 지리적 특성과 고유한 통신환경에 적합한 비행선의 고도, 서비스 범위 및 배치, 비행선 선체에 대한 기본설계 개념을 정립하였으며, 그 결과를 근거로 한국형 성층권 무인비행선의 경제적․기술적 구현 가능성을 제시하였다.
Since Arthur C. Clarke introduced the concept of a satellite at the year of 1945 and the concept was realized as the first Sputnik. The satellite is one of human being's most useful inventions, which has been used in various field such as broadcasting․communication relays, natural resource exploitat...
Since Arthur C. Clarke introduced the concept of a satellite at the year of 1945 and the concept was realized as the first Sputnik. The satellite is one of human being's most useful inventions, which has been used in various field such as broadcasting․communication relays, natural resource exploitation and weather observation etc. However, there are economic and technical issues such as risks of launching failure, excessive operational cost, propagation delay and signal strength attenuation by transmission paths etc. Thereby, in the thesis, regarding a subject that launching Airship being reevaluated newly based on employing modern technology and the related interpretation to 21km above from the earth make stratosphere unmanned Airship realize, the feasibility in the aspect of economy and technique is reviewed. For the matter, design concepts that had prevailed significantly over 1900s, applications, designing modern flying objects, technical issues associated with realizing their functions, research and development trends and their technical workmanship are reviewed. Based on them, the altitude for Airship in consideration of geographical features and unique telecommunication environments of our country, coverage range and Airship deployment and basic concept of designing Airship body are established. Based on the result, the possibility in aspect of economic and technique on building stratosphere unmaned Airship is suggested.
Since Arthur C. Clarke introduced the concept of a satellite at the year of 1945 and the concept was realized as the first Sputnik. The satellite is one of human being's most useful inventions, which has been used in various field such as broadcasting․communication relays, natural resource exploitation and weather observation etc. However, there are economic and technical issues such as risks of launching failure, excessive operational cost, propagation delay and signal strength attenuation by transmission paths etc. Thereby, in the thesis, regarding a subject that launching Airship being reevaluated newly based on employing modern technology and the related interpretation to 21km above from the earth make stratosphere unmanned Airship realize, the feasibility in the aspect of economy and technique is reviewed. For the matter, design concepts that had prevailed significantly over 1900s, applications, designing modern flying objects, technical issues associated with realizing their functions, research and development trends and their technical workmanship are reviewed. Based on them, the altitude for Airship in consideration of geographical features and unique telecommunication environments of our country, coverage range and Airship deployment and basic concept of designing Airship body are established. Based on the result, the possibility in aspect of economic and technique on building stratosphere unmaned Airship is suggested.
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