Adlerian 집단상담 프로그램이 여중생의 열등감 극복과 사회적 관심 증대에 미치는 효과 The Effects of Adlerian Group Counseling Program for Overcome Inferiority Feeling and Social Interest increasing of the Girls' Middle School Students'원문보기
청소년기에 놓여 있는 여중생들은 많은 신체적 변화와 정서적 갈등을 경험하게 되는데, 열등감은 이러한 청소년기의 정서적 갈등 중 하나이다. 열등감은 그것을 극복하고자하는 욕망과 보상효과로 인해 더 나은 발전의 촉매제가 되기도 하지만 이를 극복하지 못한 채 열등콤플렉스에 빠지게 되면 개인의 발전을 저해할 수 있는 원인이 될 수도 있다. 따라서 본 연구는 Adler의 개인심리학을 이론적 토대로 하여 Adlerian집단 상담 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 여중생들의 열등감 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 검증하려고 하였다. 그리고 집단상담 과정의 흐름을 회기 평가를 통해 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 열등감 수준이 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅱ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 열등감 각 하위 척도(신체적·사회적·지적)의 득점은 실험에 참여하지 않은 통제집단 보다 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅲ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 사회적 관심수준이 통제집단보다 유의미하게 높아질 것이다. 가설Ⅳ. 집단전개 단계에 따라 상담 회기 평가(깊이와 순조로움 수준)에서 회기성과가 있을 것이다. 본 연구의 대상은 전남 Y시 소재 J여중학교 2학년 학생으로 집단상담을 원하는 학생 36명을 선정하여 피험자들을 실험집단에 18명, 통제집단에 18명으로 무선 배치하였다. 실험집단은 Adlerian집단상담 프로그램을 실시하였고 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 실시시간은 총 9회로 구성되었고, 소요시간은 매 회당 90분~100분이었다. 측정도구는 열등감 수준 측정을 위해 ...
청소년기에 놓여 있는 여중생들은 많은 신체적 변화와 정서적 갈등을 경험하게 되는데, 열등감은 이러한 청소년기의 정서적 갈등 중 하나이다. 열등감은 그것을 극복하고자하는 욕망과 보상효과로 인해 더 나은 발전의 촉매제가 되기도 하지만 이를 극복하지 못한 채 열등콤플렉스에 빠지게 되면 개인의 발전을 저해할 수 있는 원인이 될 수도 있다. 따라서 본 연구는 Adler의 개인심리학을 이론적 토대로 하여 Adlerian집단 상담 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 여중생들의 열등감 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 검증하려고 하였다. 그리고 집단상담 과정의 흐름을 회기 평가를 통해 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 열등감 수준이 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅱ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 열등감 각 하위 척도(신체적·사회적·지적)의 득점은 실험에 참여하지 않은 통제집단 보다 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅲ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 사회적 관심수준이 통제집단보다 유의미하게 높아질 것이다. 가설Ⅳ. 집단전개 단계에 따라 상담 회기 평가(깊이와 순조로움 수준)에서 회기성과가 있을 것이다. 본 연구의 대상은 전남 Y시 소재 J여중학교 2학년 학생으로 집단상담을 원하는 학생 36명을 선정하여 피험자들을 실험집단에 18명, 통제집단에 18명으로 무선 배치하였다. 실험집단은 Adlerian집단상담 프로그램을 실시하였고 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 실시시간은 총 9회로 구성되었고, 소요시간은 매 회당 90분~100분이었다. 측정도구는 열등감 수준 측정을 위해 Allport(1961)의 열등감 측정 검사를 신만철(1992)이 번안한 것을 사용하였고 사회적 관심 수준 측정을 위해 Crandall(1975)이 개발하고 정민(2001)이 번안한 사회적 관심 척도(Social Interest Scale: SIS)를 사용하였으며 상담회기 평가 질문지는 Stiles와 Snow(I984)가 개발하고 이상희(1993)가 번안한 상담시간평가질문지(Session Evaluation Questionnaire)를 사용하였다. 자료처리는 공변량 분석과 대응표본t검정으로 하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 전체 열등감 감소에 유의미한 효과가 있었다. 둘째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 신체적·사회적·지적 열등감 감소에 유의미한 효과가 있었다. 셋째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 사회적 관심 수준의 변화에 유의미한 효과가 없었다. 넷째, Adlerian집단상담 프로그램의 매 회기가 끝난 후 실시한 상담회기평가를 집단전개 단계에 따라 살펴본 결과, 상담회기평가의 하위요인인 순조로움 요인에서는 단계Ⅱ-단계Ⅲ간에 의미 있는 차이가 나타났다. 깊이요인에서는 단계Ⅰ-단계Ⅱ간에 의미 있는 차이가 있었다. 몇 가지 제한점이 있지만, 본 연구의 결과를 토대로 볼 때 청소년기의 열등감 해소에 Adlerian집단상담 프로그램이 효과가 있으므로 학교현장에서 적극적으로 활용할 것을 제언한다.
청소년기에 놓여 있는 여중생들은 많은 신체적 변화와 정서적 갈등을 경험하게 되는데, 열등감은 이러한 청소년기의 정서적 갈등 중 하나이다. 열등감은 그것을 극복하고자하는 욕망과 보상효과로 인해 더 나은 발전의 촉매제가 되기도 하지만 이를 극복하지 못한 채 열등콤플렉스에 빠지게 되면 개인의 발전을 저해할 수 있는 원인이 될 수도 있다. 따라서 본 연구는 Adler의 개인심리학을 이론적 토대로 하여 Adlerian집단 상담 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 여중생들의 열등감 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 검증하려고 하였다. 그리고 집단상담 과정의 흐름을 회기 평가를 통해 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 열등감 수준이 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅱ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 열등감 각 하위 척도(신체적·사회적·지적)의 득점은 실험에 참여하지 않은 통제집단 보다 유의미하게 낮아질 것이다. 가설Ⅲ. Adlerian 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 사회적 관심수준이 통제집단보다 유의미하게 높아질 것이다. 가설Ⅳ. 집단전개 단계에 따라 상담 회기 평가(깊이와 순조로움 수준)에서 회기성과가 있을 것이다. 본 연구의 대상은 전남 Y시 소재 J여중학교 2학년 학생으로 집단상담을 원하는 학생 36명을 선정하여 피험자들을 실험집단에 18명, 통제집단에 18명으로 무선 배치하였다. 실험집단은 Adlerian집단상담 프로그램을 실시하였고 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 실시시간은 총 9회로 구성되었고, 소요시간은 매 회당 90분~100분이었다. 측정도구는 열등감 수준 측정을 위해 Allport(1961)의 열등감 측정 검사를 신만철(1992)이 번안한 것을 사용하였고 사회적 관심 수준 측정을 위해 Crandall(1975)이 개발하고 정민(2001)이 번안한 사회적 관심 척도(Social Interest Scale: SIS)를 사용하였으며 상담회기 평가 질문지는 Stiles와 Snow(I984)가 개발하고 이상희(1993)가 번안한 상담시간평가질문지(Session Evaluation Questionnaire)를 사용하였다. 자료처리는 공변량 분석과 대응표본t검정으로 하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 전체 열등감 감소에 유의미한 효과가 있었다. 둘째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 신체적·사회적·지적 열등감 감소에 유의미한 효과가 있었다. 셋째, Adlerian집단상담 프로그램은 여중생들의 사회적 관심 수준의 변화에 유의미한 효과가 없었다. 넷째, Adlerian집단상담 프로그램의 매 회기가 끝난 후 실시한 상담회기평가를 집단전개 단계에 따라 살펴본 결과, 상담회기평가의 하위요인인 순조로움 요인에서는 단계Ⅱ-단계Ⅲ간에 의미 있는 차이가 나타났다. 깊이요인에서는 단계Ⅰ-단계Ⅱ간에 의미 있는 차이가 있었다. 몇 가지 제한점이 있지만, 본 연구의 결과를 토대로 볼 때 청소년기의 열등감 해소에 Adlerian집단상담 프로그램이 효과가 있으므로 학교현장에서 적극적으로 활용할 것을 제언한다.
Girls' middle school students are at adolescence in which they experience lots of physical variation and emotional discord, and inferiority feeling is one of these emotional troubles. Inferiority feeling helps to facilitate development by striving for superiority and the effect of compensation. Howe...
Girls' middle school students are at adolescence in which they experience lots of physical variation and emotional discord, and inferiority feeling is one of these emotional troubles. Inferiority feeling helps to facilitate development by striving for superiority and the effect of compensation. However, It may hinder students from their personal development if the feeling makes them fall into the inferiority complex instead of being overcome. Therefore the purpose of this study was to develop a group counseling program based on Adlerian Individual psychology in order to help girls' middle school students' overcoming their inferiority feeling. Other purposes were to examine changes of their Inferiority symptom and Social Interest and to examine the counseling session outcome. For their study the following hypotheses were established. First, there would be a significant decrease on middle school students' Inferiority Feeling after the treatment. Second, there would be a significant decrease on the 3 sub-category(physical, social, intellectual) of inferiority feeling between their pre and post tests. Third, there would be a significant increase on their Social Interests on after the treatment. Forth, there would be a significant difference on the 2 sub-category (depth and smoothness) their session evaluation outcomes according to each session progression. For this study, the following procedures were used. The subjects were 36 second-grade female students of J Girls' middle school in Ycity. They were randomly assigned to 2 groups : experimental group and control group. Each group had 18 students. The experimental group got 9 sessions of Adlerian Group Counseling Program twice a week for five weeks. And the time spent in each experiment was between 90 and 120 minutes. But the control group weren't given anything. Crandall's Social Interest Scale and Allport's inferiority scale were administrated in both experimental and control group immediately before and after the program. Stiles & Snow's Session Evaluation Questionnaire was used to measure each session outcome. The data were quantitatively analysed by ANCOVA, and t-test. The results of this study were as follows First, the total inferiority score of the experimental group was significantly decreased after the group counseling in comparison with that of the control group. Second, the scores of the 3 sub-category (physical, social, intellectual) of Inferiority score of the experimental group were decreased significantly after the group counseling in comparison with that of the control group. Third, no significant change has observed in students' scores of Social Interest. Fourth, the score of smoothness of the session evaluation was apparent change between step II and stepIlI. But between step I and step II didn't have any change. The score of depth of the session evaluation was apparent change between step I and step II . But between step II and stepIH didn't have any change. As the results of this experimentation, I have got the belief that the meeting with Adlerian Group Counseling makes a significant change on adolescents's inferiority feeling. But the development of more systematic and easy-to-apply program is required along with continuous attention of the sophisticated program, because it is hard to expect by this study alone for the students to overcome their Inferiority Feeling and to enhance their Social Interest.
Girls' middle school students are at adolescence in which they experience lots of physical variation and emotional discord, and inferiority feeling is one of these emotional troubles. Inferiority feeling helps to facilitate development by striving for superiority and the effect of compensation. However, It may hinder students from their personal development if the feeling makes them fall into the inferiority complex instead of being overcome. Therefore the purpose of this study was to develop a group counseling program based on Adlerian Individual psychology in order to help girls' middle school students' overcoming their inferiority feeling. Other purposes were to examine changes of their Inferiority symptom and Social Interest and to examine the counseling session outcome. For their study the following hypotheses were established. First, there would be a significant decrease on middle school students' Inferiority Feeling after the treatment. Second, there would be a significant decrease on the 3 sub-category(physical, social, intellectual) of inferiority feeling between their pre and post tests. Third, there would be a significant increase on their Social Interests on after the treatment. Forth, there would be a significant difference on the 2 sub-category (depth and smoothness) their session evaluation outcomes according to each session progression. For this study, the following procedures were used. The subjects were 36 second-grade female students of J Girls' middle school in Ycity. They were randomly assigned to 2 groups : experimental group and control group. Each group had 18 students. The experimental group got 9 sessions of Adlerian Group Counseling Program twice a week for five weeks. And the time spent in each experiment was between 90 and 120 minutes. But the control group weren't given anything. Crandall's Social Interest Scale and Allport's inferiority scale were administrated in both experimental and control group immediately before and after the program. Stiles & Snow's Session Evaluation Questionnaire was used to measure each session outcome. The data were quantitatively analysed by ANCOVA, and t-test. The results of this study were as follows First, the total inferiority score of the experimental group was significantly decreased after the group counseling in comparison with that of the control group. Second, the scores of the 3 sub-category (physical, social, intellectual) of Inferiority score of the experimental group were decreased significantly after the group counseling in comparison with that of the control group. Third, no significant change has observed in students' scores of Social Interest. Fourth, the score of smoothness of the session evaluation was apparent change between step II and stepIlI. But between step I and step II didn't have any change. The score of depth of the session evaluation was apparent change between step I and step II . But between step II and stepIH didn't have any change. As the results of this experimentation, I have got the belief that the meeting with Adlerian Group Counseling makes a significant change on adolescents's inferiority feeling. But the development of more systematic and easy-to-apply program is required along with continuous attention of the sophisticated program, because it is hard to expect by this study alone for the students to overcome their Inferiority Feeling and to enhance their Social Interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.