[학위논문]제품디자인 프로세스에의 사용자참여 방안 연구 : 인터넷의 멀티미디어를 활용한 e-Process개발을 중심으로 (A) Study on the Strategy to Raise User Participation in the Product-Design Process : Focusing on e-Process Development Utilizing the Internet Multimedia원문보기
제품디자이너는 제품으로 출시된 디자인의 최종 결과물을 사용자에게 평가받는다. 아무리 훌륭한 디자인이라 하더라도 소비되지 않는 디자인은 의미가 없다. 그러나 기존의 제품디자인 프로세스의 과정 중 사용자의 의사를 인지하는 단계는 초기의 일부단계에 국한되었고 디자인작업을 진행하는 대부분의 단계에서는 디자이너가 독단적으로 진행할 수밖에 없었다. 소비자의 욕구와 가치관 라이프스타일이 다양해지고 제품구매패턴과 소비자 선호도가 급변하는 지금, 효율적으로 사용자 니즈를 디자인 정보로 변환할 수 있는 방안이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 사용자 니즈정보의 활용방안 모색을 위한 방안으로서 「디자이너가 활용하기 용이하고 체계적인 디자인 정보를 얻을 수 있는 가장 효과적이고 경제적인 도구는 무엇인가」에 초점을 맞추어 고찰한다. 연구범위와 방법은 인터넷의 멀티미디어 기술을 이용한 사용자 ...
제품디자이너는 제품으로 출시된 디자인의 최종 결과물을 사용자에게 평가받는다. 아무리 훌륭한 디자인이라 하더라도 소비되지 않는 디자인은 의미가 없다. 그러나 기존의 제품디자인 프로세스의 과정 중 사용자의 의사를 인지하는 단계는 초기의 일부단계에 국한되었고 디자인작업을 진행하는 대부분의 단계에서는 디자이너가 독단적으로 진행할 수밖에 없었다. 소비자의 욕구와 가치관 라이프스타일이 다양해지고 제품구매패턴과 소비자 선호도가 급변하는 지금, 효율적으로 사용자 니즈를 디자인 정보로 변환할 수 있는 방안이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 사용자 니즈정보의 활용방안 모색을 위한 방안으로서 「디자이너가 활용하기 용이하고 체계적인 디자인 정보를 얻을 수 있는 가장 효과적이고 경제적인 도구는 무엇인가」에 초점을 맞추어 고찰한다. 연구범위와 방법은 인터넷의 멀티미디어 기술을 이용한 사용자 참여적 디자인 프로세스(이하 e-process라 칭한다.)의 개발을 위해 먼저, 제품개발과 제품디자인 및 보조기법에 대해 고찰한다. 그리고 디자인 정보와 사용자 니즈에 대해 고찰함으로써 인터넷을 이용한 사용자 니즈도출을 위한 바탕을 마련한다. 그리고 인터넷의 특징과 멀티미디어기술을 분석하여 최종적으로는 디자인 e-process모델을 개발·제시하고 적용사이트개발에 의한 적용사례연구를 통해 모델의 타당성 및 실용성을 검증하는 것으로 한정한다. 이러한 e-process는 일반 인터넷 사용자를 부분적으로 프로세스에 참여시키는 모델과 선별된 사용자를 디자인 프로세스 전 과정에 참여시키는 모델의 2가지 타입으로 개발한다. 이상과 같이 개발된 e-process는 참여하기를 좋아하는 인터넷 사용자들을 디자인 개발에 참여시킴으로써 디자이너가 제품디자인 프로세스를 진행하는 동안 단계별로 필요한 사용자니즈정보를 적시에 획득할 수 있다는 장점이 있다. 그리고 이전의 마케팅 부서 등에서 소속부서의 입장이 중심이 된 사용자니즈정보를 디자이너가 활용할 수 있도록 분석·변환하는 모호한 과정을 생락함으로서 개발비용의 절감과 효율증대의 효과를 기대할 수 있을 것이다. 또한 참여하는 사용자의 적극성과 디자이너와 사용자의 직접 커뮤니케이션은, 제공되는 정보의 이해력과 신뢰감을 높여줄 뿐만 아니라 빈번하게 반복되는 개발과정에서의 피드백(Feedback)을 최소화시켜 줄 수 있을 것이다.
제품디자이너는 제품으로 출시된 디자인의 최종 결과물을 사용자에게 평가받는다. 아무리 훌륭한 디자인이라 하더라도 소비되지 않는 디자인은 의미가 없다. 그러나 기존의 제품디자인 프로세스의 과정 중 사용자의 의사를 인지하는 단계는 초기의 일부단계에 국한되었고 디자인작업을 진행하는 대부분의 단계에서는 디자이너가 독단적으로 진행할 수밖에 없었다. 소비자의 욕구와 가치관 라이프스타일이 다양해지고 제품구매패턴과 소비자 선호도가 급변하는 지금, 효율적으로 사용자 니즈를 디자인 정보로 변환할 수 있는 방안이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 사용자 니즈정보의 활용방안 모색을 위한 방안으로서 「디자이너가 활용하기 용이하고 체계적인 디자인 정보를 얻을 수 있는 가장 효과적이고 경제적인 도구는 무엇인가」에 초점을 맞추어 고찰한다. 연구범위와 방법은 인터넷의 멀티미디어 기술을 이용한 사용자 참여적 디자인 프로세스(이하 e-process라 칭한다.)의 개발을 위해 먼저, 제품개발과 제품디자인 및 보조기법에 대해 고찰한다. 그리고 디자인 정보와 사용자 니즈에 대해 고찰함으로써 인터넷을 이용한 사용자 니즈도출을 위한 바탕을 마련한다. 그리고 인터넷의 특징과 멀티미디어기술을 분석하여 최종적으로는 디자인 e-process모델을 개발·제시하고 적용사이트개발에 의한 적용사례연구를 통해 모델의 타당성 및 실용성을 검증하는 것으로 한정한다. 이러한 e-process는 일반 인터넷 사용자를 부분적으로 프로세스에 참여시키는 모델과 선별된 사용자를 디자인 프로세스 전 과정에 참여시키는 모델의 2가지 타입으로 개발한다. 이상과 같이 개발된 e-process는 참여하기를 좋아하는 인터넷 사용자들을 디자인 개발에 참여시킴으로써 디자이너가 제품디자인 프로세스를 진행하는 동안 단계별로 필요한 사용자니즈정보를 적시에 획득할 수 있다는 장점이 있다. 그리고 이전의 마케팅 부서 등에서 소속부서의 입장이 중심이 된 사용자니즈정보를 디자이너가 활용할 수 있도록 분석·변환하는 모호한 과정을 생락함으로서 개발비용의 절감과 효율증대의 효과를 기대할 수 있을 것이다. 또한 참여하는 사용자의 적극성과 디자이너와 사용자의 직접 커뮤니케이션은, 제공되는 정보의 이해력과 신뢰감을 높여줄 뿐만 아니라 빈번하게 반복되는 개발과정에서의 피드백(Feedback)을 최소화시켜 줄 수 있을 것이다.
The final output of a product designer, which is a product, is evaluated by the product users. However excellent a design may be, it is meaningless unless the product is purchased and used. However, the existent product design process had a very limited phase of recognizing the users' intention only...
The final output of a product designer, which is a product, is evaluated by the product users. However excellent a design may be, it is meaningless unless the product is purchased and used. However, the existent product design process had a very limited phase of recognizing the users' intention only at its .initial stage, and therefore, the product designer inevitably had to proceed with the design process exclusively without user participation. As the needs, values and lifestyles of consumers become diverse, and the product purchase patterns and consumer preference are rapidly changing nowadays, an effective strategy to transform the user needs into design information is required. This study focuses on exploring the most effective and economical tool through which a designer can obtain the up-to-date systematic information on users. In order to develop a user-participating design process through the internet multimedia technology--which will be referred to "e-process" here, this study first surveys the product development, product design and auxiliary methods. Then by examining the design information and user needs, the study prepares the foundation to find out the user needs through the internet. Finally, through the analysis of the characteristics of the internet and multimedia technology, it develops and suggests a design e-process model. Then the validity and practicality of the developed model is tested by the case study through the development of a website which applies this model. This e-process is developed in two types--one model in which general internet users participate in the process partially and the other model in which the selected users participate in the whole design process. The developed e-process has the advantage in which the designers can obtain the step-by-step information on user needs in the process of product design because they involve the internet users who like participation in the design development. By curtailing the ambiguous process of designers' analyzing and transforming the user needs information obtained by other divisions such as marketing to their needs, the decrease of development cost and the increase of efficiency will be expected. Also the direct communication between the actively participating users and the designers will raise the understanding of and trust in the provided information, and the unnecessary feedback in the repeated development process will decrease.
The final output of a product designer, which is a product, is evaluated by the product users. However excellent a design may be, it is meaningless unless the product is purchased and used. However, the existent product design process had a very limited phase of recognizing the users' intention only at its .initial stage, and therefore, the product designer inevitably had to proceed with the design process exclusively without user participation. As the needs, values and lifestyles of consumers become diverse, and the product purchase patterns and consumer preference are rapidly changing nowadays, an effective strategy to transform the user needs into design information is required. This study focuses on exploring the most effective and economical tool through which a designer can obtain the up-to-date systematic information on users. In order to develop a user-participating design process through the internet multimedia technology--which will be referred to "e-process" here, this study first surveys the product development, product design and auxiliary methods. Then by examining the design information and user needs, the study prepares the foundation to find out the user needs through the internet. Finally, through the analysis of the characteristics of the internet and multimedia technology, it develops and suggests a design e-process model. Then the validity and practicality of the developed model is tested by the case study through the development of a website which applies this model. This e-process is developed in two types--one model in which general internet users participate in the process partially and the other model in which the selected users participate in the whole design process. The developed e-process has the advantage in which the designers can obtain the step-by-step information on user needs in the process of product design because they involve the internet users who like participation in the design development. By curtailing the ambiguous process of designers' analyzing and transforming the user needs information obtained by other divisions such as marketing to their needs, the decrease of development cost and the increase of efficiency will be expected. Also the direct communication between the actively participating users and the designers will raise the understanding of and trust in the provided information, and the unnecessary feedback in the repeated development process will decrease.
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