제 2차 세계대전 이후 미국 추상표현주의의 한가지 경향이었던 색면추상의 중심작가인 마크 로드코(Mark Rothko, 1903-1970)는 초월적 영역의 탐구를 통해 인간의 궁극적 의미를 암시하려 하였으며 독특한 환원된 양식으로서의 색면추상 작품을 발표하였다. 초기에 그의 회화세계는 사실주의적인 형태적 회화와 초현실주의 경향인 신화적 추상 형태가 표현되었고 중기에는 수직과 수평으로 배치된 공간의 표현인 형상적 추상 회화가 나타났으며, 후기에는 자신의 모든 상징성과 문학적 관련성을 제거한 환원된 양식의 색면추상이 나타나게 되었다. 이러한 그의 색면추상 작품들은 부조화한 색채감각을 본질로 하여 독특한 기법 즉, 스테이닝 기법과 여러 겹의 엷은 천과 결합하여 밝은 색과 어두운 색의 평범한 객관적 인식을 벗어난 초자연적인 미에 대한 향수를 갖게 한다. 본 연구의 목적은 마크 로드코의 색면추상 회화에 나타나는 여러 요소들을 분석하여 조형적 특성을 규명하는 데 있으며 이러한 고찰을 근거로 로드코의 색면추상이 현대미술에 있어서 어떠한 의의를 지니고 있는가를 고찰해 보고자 한다. 고찰의 방법으로는 우선 색면추상의 역사적 배경을 추상표현주의 등장과 액션페인팅과 색면추상을 통해 확인하고자 한다. 둘째, 로드코의 색면추상의 전개에 있어서 초기의 신화적 색면추상과 중기의 형상적 색면추상, 후기의 환원적 색면추상을 나누어 분석하였으며, 셋째로 본론에서는 로드코의 색면 추상의 조형적 요소를 평면성, 색채와 구조로 나누어 분석하였다. 그리하여 로드코의 색면 추상이 현대 미술사적 의의는 무엇인지 가늠해 본다. 결과적으로 로드크 작품의 조형적 요소인 평면성은 그 실체성의 독특한 경지로 추상미술이 현실에 밀착될 수 있다는 것을 보여 주고 있다. 또한 로드코는 힘의 본질적인 성격을 주는 공간미술의 한계성을 뛰어넘어 역사적 의식과 자각의식을 내부적으로 용해시키고 있다. 그리고 색채는 화면에서 신비한 빛의 효과를 창조시켜서 그의 작품을 한층 더 숭고하고 장엄하게 승화시켜 표현하였다. 또한 로드코 작품의 구조는 화면의 엄격한 정면성, 단순성, 대칭성에 의해 구성되어지는 전개를 보여주고 있으며 이러한 구조는 균형과 안정감을 부여하고 영원성을 부각시키는 결정적인 요소가 되고 있다. 로드코 회화의 독특한 평면성 그리고 색채와 구조의 표현은 그가 도달했던 초월의 성역만큼이나 미술사를 통해 독보적인 상태에 이르렀고 이후 하드에지, 네오 다다, 해프닝, 팝아트 그리고 ...
제 2차 세계대전 이후 미국 추상표현주의의 한가지 경향이었던 색면추상의 중심작가인 마크 로드코(Mark Rothko, 1903-1970)는 초월적 영역의 탐구를 통해 인간의 궁극적 의미를 암시하려 하였으며 독특한 환원된 양식으로서의 색면추상 작품을 발표하였다. 초기에 그의 회화세계는 사실주의적인 형태적 회화와 초현실주의 경향인 신화적 추상 형태가 표현되었고 중기에는 수직과 수평으로 배치된 공간의 표현인 형상적 추상 회화가 나타났으며, 후기에는 자신의 모든 상징성과 문학적 관련성을 제거한 환원된 양식의 색면추상이 나타나게 되었다. 이러한 그의 색면추상 작품들은 부조화한 색채감각을 본질로 하여 독특한 기법 즉, 스테이닝 기법과 여러 겹의 엷은 천과 결합하여 밝은 색과 어두운 색의 평범한 객관적 인식을 벗어난 초자연적인 미에 대한 향수를 갖게 한다. 본 연구의 목적은 마크 로드코의 색면추상 회화에 나타나는 여러 요소들을 분석하여 조형적 특성을 규명하는 데 있으며 이러한 고찰을 근거로 로드코의 색면추상이 현대미술에 있어서 어떠한 의의를 지니고 있는가를 고찰해 보고자 한다. 고찰의 방법으로는 우선 색면추상의 역사적 배경을 추상표현주의 등장과 액션페인팅과 색면추상을 통해 확인하고자 한다. 둘째, 로드코의 색면추상의 전개에 있어서 초기의 신화적 색면추상과 중기의 형상적 색면추상, 후기의 환원적 색면추상을 나누어 분석하였으며, 셋째로 본론에서는 로드코의 색면 추상의 조형적 요소를 평면성, 색채와 구조로 나누어 분석하였다. 그리하여 로드코의 색면 추상이 현대 미술사적 의의는 무엇인지 가늠해 본다. 결과적으로 로드크 작품의 조형적 요소인 평면성은 그 실체성의 독특한 경지로 추상미술이 현실에 밀착될 수 있다는 것을 보여 주고 있다. 또한 로드코는 힘의 본질적인 성격을 주는 공간미술의 한계성을 뛰어넘어 역사적 의식과 자각의식을 내부적으로 용해시키고 있다. 그리고 색채는 화면에서 신비한 빛의 효과를 창조시켜서 그의 작품을 한층 더 숭고하고 장엄하게 승화시켜 표현하였다. 또한 로드코 작품의 구조는 화면의 엄격한 정면성, 단순성, 대칭성에 의해 구성되어지는 전개를 보여주고 있으며 이러한 구조는 균형과 안정감을 부여하고 영원성을 부각시키는 결정적인 요소가 되고 있다. 로드코 회화의 독특한 평면성 그리고 색채와 구조의 표현은 그가 도달했던 초월의 성역만큼이나 미술사를 통해 독보적인 상태에 이르렀고 이후 하드에지, 네오 다다, 해프닝, 팝아트 그리고 미니멀리즘 예술의 전개에 근거가 되고 있다.
제 2차 세계대전 이후 미국 추상표현주의의 한가지 경향이었던 색면추상의 중심작가인 마크 로드코(Mark Rothko, 1903-1970)는 초월적 영역의 탐구를 통해 인간의 궁극적 의미를 암시하려 하였으며 독특한 환원된 양식으로서의 색면추상 작품을 발표하였다. 초기에 그의 회화세계는 사실주의적인 형태적 회화와 초현실주의 경향인 신화적 추상 형태가 표현되었고 중기에는 수직과 수평으로 배치된 공간의 표현인 형상적 추상 회화가 나타났으며, 후기에는 자신의 모든 상징성과 문학적 관련성을 제거한 환원된 양식의 색면추상이 나타나게 되었다. 이러한 그의 색면추상 작품들은 부조화한 색채감각을 본질로 하여 독특한 기법 즉, 스테이닝 기법과 여러 겹의 엷은 천과 결합하여 밝은 색과 어두운 색의 평범한 객관적 인식을 벗어난 초자연적인 미에 대한 향수를 갖게 한다. 본 연구의 목적은 마크 로드코의 색면추상 회화에 나타나는 여러 요소들을 분석하여 조형적 특성을 규명하는 데 있으며 이러한 고찰을 근거로 로드코의 색면추상이 현대미술에 있어서 어떠한 의의를 지니고 있는가를 고찰해 보고자 한다. 고찰의 방법으로는 우선 색면추상의 역사적 배경을 추상표현주의 등장과 액션페인팅과 색면추상을 통해 확인하고자 한다. 둘째, 로드코의 색면추상의 전개에 있어서 초기의 신화적 색면추상과 중기의 형상적 색면추상, 후기의 환원적 색면추상을 나누어 분석하였으며, 셋째로 본론에서는 로드코의 색면 추상의 조형적 요소를 평면성, 색채와 구조로 나누어 분석하였다. 그리하여 로드코의 색면 추상이 현대 미술사적 의의는 무엇인지 가늠해 본다. 결과적으로 로드크 작품의 조형적 요소인 평면성은 그 실체성의 독특한 경지로 추상미술이 현실에 밀착될 수 있다는 것을 보여 주고 있다. 또한 로드코는 힘의 본질적인 성격을 주는 공간미술의 한계성을 뛰어넘어 역사적 의식과 자각의식을 내부적으로 용해시키고 있다. 그리고 색채는 화면에서 신비한 빛의 효과를 창조시켜서 그의 작품을 한층 더 숭고하고 장엄하게 승화시켜 표현하였다. 또한 로드코 작품의 구조는 화면의 엄격한 정면성, 단순성, 대칭성에 의해 구성되어지는 전개를 보여주고 있으며 이러한 구조는 균형과 안정감을 부여하고 영원성을 부각시키는 결정적인 요소가 되고 있다. 로드코 회화의 독특한 평면성 그리고 색채와 구조의 표현은 그가 도달했던 초월의 성역만큼이나 미술사를 통해 독보적인 상태에 이르렀고 이후 하드에지, 네오 다다, 해프닝, 팝아트 그리고 미니멀리즘 예술의 전개에 근거가 되고 있다.
A study on the formative characteristic of the color- field painting. Mark Rothko, a major artist of color-field abstraction that was a tendency of American abstract-expressionism since the end of word war II had tried to imply ultimate human nature through investigating transcendental ground and an...
A study on the formative characteristic of the color- field painting. Mark Rothko, a major artist of color-field abstraction that was a tendency of American abstract-expressionism since the end of word war II had tried to imply ultimate human nature through investigating transcendental ground and announced the color- field painting as the reductional style In the beginning, the world of his painting expressed the mythological abstraction that was a trend of realistic, morphological painting and surrealism. In the middle, He pursued the shape abstract painting which was the expression of space arranged with verticality and horizontality. This kind of his color-field work makes feel nostalgia about supernatural beauty wich got out of ordinary objective perception. By using the particular technique, that is, the technique of stainning that essentially does not match the sense of color, and combining the light color and the dark color. The purpose of this study is to examine many kind of factors that are appeared in Mark Rothko's color-field painting. By having a basis on this consideration, we will consider the meaning of color-field painting in modern art. There are three methods of study. First, we confirmed the historical background about the color-field painting through the appearance of the abstract expressionism and action painting. Second, according to the current of times, we analyzed mythological, formative, reductional color-field painting. Finally, we analyzed Road Rothko's plastic factor into plane, color and structure. Therefore, we will find how the Road Rothko's color-field painting affected on modern art. Consequently, The planeness that Rothko's color abstration had accomplished show that abstract art can be approached closely to reality by the particular state of its potentiality. And Rothko fused self-consciousness and historical consciousness beyond the limit of space art of involving the essence of power. By creating the mysterious light from the picture, his work expressed more sublimly. The structure of Rothko's work describes the development which is organized by the frontality, simplicity, symmetry of the picture. This structure provide balance, stability, and became the critical factor to be highlightened the eternity. Through the history of art, the particular planeness, color and structure in Rothko's painting reached unchallenged stage as the transcendental consecrated ground. After that, it has provided a great basis for Hard Edge, Neo Dada, Happening, Pop Art and minimalism art.
A study on the formative characteristic of the color- field painting. Mark Rothko, a major artist of color-field abstraction that was a tendency of American abstract-expressionism since the end of word war II had tried to imply ultimate human nature through investigating transcendental ground and announced the color- field painting as the reductional style In the beginning, the world of his painting expressed the mythological abstraction that was a trend of realistic, morphological painting and surrealism. In the middle, He pursued the shape abstract painting which was the expression of space arranged with verticality and horizontality. This kind of his color-field work makes feel nostalgia about supernatural beauty wich got out of ordinary objective perception. By using the particular technique, that is, the technique of stainning that essentially does not match the sense of color, and combining the light color and the dark color. The purpose of this study is to examine many kind of factors that are appeared in Mark Rothko's color-field painting. By having a basis on this consideration, we will consider the meaning of color-field painting in modern art. There are three methods of study. First, we confirmed the historical background about the color-field painting through the appearance of the abstract expressionism and action painting. Second, according to the current of times, we analyzed mythological, formative, reductional color-field painting. Finally, we analyzed Road Rothko's plastic factor into plane, color and structure. Therefore, we will find how the Road Rothko's color-field painting affected on modern art. Consequently, The planeness that Rothko's color abstration had accomplished show that abstract art can be approached closely to reality by the particular state of its potentiality. And Rothko fused self-consciousness and historical consciousness beyond the limit of space art of involving the essence of power. By creating the mysterious light from the picture, his work expressed more sublimly. The structure of Rothko's work describes the development which is organized by the frontality, simplicity, symmetry of the picture. This structure provide balance, stability, and became the critical factor to be highlightened the eternity. Through the history of art, the particular planeness, color and structure in Rothko's painting reached unchallenged stage as the transcendental consecrated ground. After that, it has provided a great basis for Hard Edge, Neo Dada, Happening, Pop Art and minimalism art.
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