소설은 현실을 소재로 인물들의 삶을 형상화하는 예술 장르이기에 전쟁의 상처를 드러내는 작품들이 많이 발표되었다. 소설의 주인공은 거의가 남성인물로 여성은 그저 주변적 삶에서 모습을 드러낸다. 전후소설의 인물연구는 비교적 활발한 편이지만 아직까지 여성인물을 주목한 연구는 그다지 없는 실정이다. 전후소설이라고 하면 일반적으로 전쟁 후 발표되기 시작한 소설들로 전쟁 중의 상황이나 전쟁 후의 사회 현실을 다루고 있는 작품들을 말한다. 본고에서는 50년대를 중심으로 그 이후까지 6.25를 소재로 발표된 소설 중 전쟁 중이거나 또는 전후의 ...
소설은 현실을 소재로 인물들의 삶을 형상화하는 예술 장르이기에 전쟁의 상처를 드러내는 작품들이 많이 발표되었다. 소설의 주인공은 거의가 남성인물로 여성은 그저 주변적 삶에서 모습을 드러낸다. 전후소설의 인물연구는 비교적 활발한 편이지만 아직까지 여성인물을 주목한 연구는 그다지 없는 실정이다. 전후소설이라고 하면 일반적으로 전쟁 후 발표되기 시작한 소설들로 전쟁 중의 상황이나 전쟁 후의 사회 현실을 다루고 있는 작품들을 말한다. 본고에서는 50년대를 중심으로 그 이후까지 6.25를 소재로 발표된 소설 중 전쟁 중이거나 또는 전후의 사회적 빈곤에 희생당한 여성 인물이 등장하는 소설이 그 대상이다. 여성인물은 남성인물에게서 흔히 보이는 신체의 손상과 참전의 후유증 대신에 전쟁 당시와 그 이후의 사회적 혼란으로 인해 물질적, 정신적으로 큰 고통을 당했다. 전쟁의 비극은 여성들의 육체에 대한 폭력으로 이어졌다. 전후소설에 등장하는 많은 여성인물들이 남성들에 의해 성적 폭력의 대상이 되었다. 전쟁이 우리 국토를 유린할 때 여성들은 남성들에 의해 짓밟혀야만 했던 것이다. 극도의 궁핍 속에 여성들은 자신의 몸을 팔아 생계를 유지하게 된다. 이중에는 자포자기하거나 또는 향락에 탐닉하기도 하지만 무기력한 남성인물과는 달리 사회의 밑바닥에서도 꿋꿋이 생계를 이어가는 모습을 보인다. 여성인물의 수난에 대한 대응 양상에 따라 자기 체념형과 자기 기만형, 자기 주도형으로 나누었다. 유형을 나누는 기준이 되는 것은 크게 두 가지가 있는데 하나는 그 행동 방식이고 다른 하나는 가치관이 포함된 삶의 태도이다. 전후소설의 여성인물들은 남성인물과 마찬가지로 자기 체념적인 모습을 보이기도 하지만 현실을 개척하거나 초극하려는 끈질긴 생명력을 보여주는 경우가 더 많다. 여성인물들은 사회의 암묵적 강요로 희생양적 수난을 당했지만 자신의 정체성을 잃지 않고 고난을 딛고 사회로 나아가는 것이다. 수난에 대응하는 양상을 통해 여성인물이 전후소설에서 가지는 의미를 크게 세 가지로 정리할 수 있는데 첫째, 희생양적 구원의 대상이자 위대한 모성의 구현이다. 어머니로, 누이로 표상되는 모성은 폐허 속에서도 새로운 희망을 만들어 내는 힘이었다. 둘째, 전쟁의 폭력성과 잔인성을 상징적으로 보여준다. 여성이 당해야만 했던 정조의 유린은 전쟁으로 인해 짓밟히는 우리 국토와 우리 민족의 비극의 또 다른 상징이요 표현인 것이다. 셋째, 사회적 존재로서 여성의 사회적 역할 증대와 여성의식의 성장을 보여준다. 비록 궁핍이라는 절대적 현실을 극복하기 위한 어쩔 수 없는 선택이었지만 여성의 사회적 역할이 증대되고 가정에서의 역할도 변화하면서 전통적 사고방식에서 한 걸음 나아가는 여성의식을 반영하고 있다. 이렇게 볼 때 전쟁의 상처로 사회 전체가 궁핍과 폐허 속에 던져져, 허무주의와 무기력이 우리의 정신을 좀먹어 갈 때 현실을 극복하고 더 나은 미래를 위해 나아가려는 끈질긴 생명력과 전쟁의 무자비한 폭력과 아픔을 잘 형상화한 것이 전후소설의 여성인물이라 할 수 있다.
소설은 현실을 소재로 인물들의 삶을 형상화하는 예술 장르이기에 전쟁의 상처를 드러내는 작품들이 많이 발표되었다. 소설의 주인공은 거의가 남성인물로 여성은 그저 주변적 삶에서 모습을 드러낸다. 전후소설의 인물연구는 비교적 활발한 편이지만 아직까지 여성인물을 주목한 연구는 그다지 없는 실정이다. 전후소설이라고 하면 일반적으로 전쟁 후 발표되기 시작한 소설들로 전쟁 중의 상황이나 전쟁 후의 사회 현실을 다루고 있는 작품들을 말한다. 본고에서는 50년대를 중심으로 그 이후까지 6.25를 소재로 발표된 소설 중 전쟁 중이거나 또는 전후의 사회적 빈곤에 희생당한 여성 인물이 등장하는 소설이 그 대상이다. 여성인물은 남성인물에게서 흔히 보이는 신체의 손상과 참전의 후유증 대신에 전쟁 당시와 그 이후의 사회적 혼란으로 인해 물질적, 정신적으로 큰 고통을 당했다. 전쟁의 비극은 여성들의 육체에 대한 폭력으로 이어졌다. 전후소설에 등장하는 많은 여성인물들이 남성들에 의해 성적 폭력의 대상이 되었다. 전쟁이 우리 국토를 유린할 때 여성들은 남성들에 의해 짓밟혀야만 했던 것이다. 극도의 궁핍 속에 여성들은 자신의 몸을 팔아 생계를 유지하게 된다. 이중에는 자포자기하거나 또는 향락에 탐닉하기도 하지만 무기력한 남성인물과는 달리 사회의 밑바닥에서도 꿋꿋이 생계를 이어가는 모습을 보인다. 여성인물의 수난에 대한 대응 양상에 따라 자기 체념형과 자기 기만형, 자기 주도형으로 나누었다. 유형을 나누는 기준이 되는 것은 크게 두 가지가 있는데 하나는 그 행동 방식이고 다른 하나는 가치관이 포함된 삶의 태도이다. 전후소설의 여성인물들은 남성인물과 마찬가지로 자기 체념적인 모습을 보이기도 하지만 현실을 개척하거나 초극하려는 끈질긴 생명력을 보여주는 경우가 더 많다. 여성인물들은 사회의 암묵적 강요로 희생양적 수난을 당했지만 자신의 정체성을 잃지 않고 고난을 딛고 사회로 나아가는 것이다. 수난에 대응하는 양상을 통해 여성인물이 전후소설에서 가지는 의미를 크게 세 가지로 정리할 수 있는데 첫째, 희생양적 구원의 대상이자 위대한 모성의 구현이다. 어머니로, 누이로 표상되는 모성은 폐허 속에서도 새로운 희망을 만들어 내는 힘이었다. 둘째, 전쟁의 폭력성과 잔인성을 상징적으로 보여준다. 여성이 당해야만 했던 정조의 유린은 전쟁으로 인해 짓밟히는 우리 국토와 우리 민족의 비극의 또 다른 상징이요 표현인 것이다. 셋째, 사회적 존재로서 여성의 사회적 역할 증대와 여성의식의 성장을 보여준다. 비록 궁핍이라는 절대적 현실을 극복하기 위한 어쩔 수 없는 선택이었지만 여성의 사회적 역할이 증대되고 가정에서의 역할도 변화하면서 전통적 사고방식에서 한 걸음 나아가는 여성의식을 반영하고 있다. 이렇게 볼 때 전쟁의 상처로 사회 전체가 궁핍과 폐허 속에 던져져, 허무주의와 무기력이 우리의 정신을 좀먹어 갈 때 현실을 극복하고 더 나은 미래를 위해 나아가려는 끈질긴 생명력과 전쟁의 무자비한 폭력과 아픔을 잘 형상화한 것이 전후소설의 여성인물이라 할 수 있다.
Since a novel is the artistic genre which describes a character by taking a reality as the subject matter, a lot of novels focusing on the violence of wars were published after the Korean war. Most of the novels described characters who couldn't enjoy normal life because of social poverty and the sc...
Since a novel is the artistic genre which describes a character by taking a reality as the subject matter, a lot of novels focusing on the violence of wars were published after the Korean war. Most of the novels described characters who couldn't enjoy normal life because of social poverty and the scar of the war. While male characters suffered from their damaged bodies and the aftermath of the war, female characters suffered from material and mental problems because of social chaos during the war and postwar. Tragedy of the war caused the sexual violence on the women, plenty of women became victims of sexual violence by men. When the war devastated the land, our women were trampled by men. Like male characters, female characters in novels suffered from mental problems owing to sexual violence, but they were a kind of self-initiative character who faced up to reality and strived to get over difficulties in life even in the pain. Although they had to endure all sufferings imposed by tacit enforcement of the society, they rather showed their lasting will to life without losing their identities and by struggling for the sufferings. Sufferings can be divided into material suffering and mental. By female characters' attitudes to cope with ordeals, I classified characters into three types such as self-abandoned, self-deceptive, and self-initiative. The standards for classifying characters are ways of action, and attitudes to life including one's values. Even with the same action, we can devide the characters' type by determining self-initiation based upon attitudes to life and one's values. I suggest that there be three meanings which female characters have in novels according to characters' type coping with sufferings. First, they are not only the object of redemption but also great embodiment of mother's love. Mother's love symbolized by mothers and sisters was the motive power creating new hopes even in the ruins. Second, they show the violence and brutality of the war symbolically. Violating virginity which women were to experience with is another symbol of our land and people trampled because of the war. Third, they show increase in women's role for society and growth in consciousness of women as a social being. Even though it was unavoidable choice for women to get over poverty, an absolute reality, the social role of women was getting increasing and the role of family was changing, which reflect development of traditional way of thinking. The whole society was thrown into poverty and ruins because of the scar of the war and nihilism and helplessness destroyed our spirit little by little. Given the state of affairs, we can conclude that it was the female characters in postwar novels that clearly showed heartless violence of the war and women's lasting will to overcome difficulties in real life and to struggle for better future.
Since a novel is the artistic genre which describes a character by taking a reality as the subject matter, a lot of novels focusing on the violence of wars were published after the Korean war. Most of the novels described characters who couldn't enjoy normal life because of social poverty and the scar of the war. While male characters suffered from their damaged bodies and the aftermath of the war, female characters suffered from material and mental problems because of social chaos during the war and postwar. Tragedy of the war caused the sexual violence on the women, plenty of women became victims of sexual violence by men. When the war devastated the land, our women were trampled by men. Like male characters, female characters in novels suffered from mental problems owing to sexual violence, but they were a kind of self-initiative character who faced up to reality and strived to get over difficulties in life even in the pain. Although they had to endure all sufferings imposed by tacit enforcement of the society, they rather showed their lasting will to life without losing their identities and by struggling for the sufferings. Sufferings can be divided into material suffering and mental. By female characters' attitudes to cope with ordeals, I classified characters into three types such as self-abandoned, self-deceptive, and self-initiative. The standards for classifying characters are ways of action, and attitudes to life including one's values. Even with the same action, we can devide the characters' type by determining self-initiation based upon attitudes to life and one's values. I suggest that there be three meanings which female characters have in novels according to characters' type coping with sufferings. First, they are not only the object of redemption but also great embodiment of mother's love. Mother's love symbolized by mothers and sisters was the motive power creating new hopes even in the ruins. Second, they show the violence and brutality of the war symbolically. Violating virginity which women were to experience with is another symbol of our land and people trampled because of the war. Third, they show increase in women's role for society and growth in consciousness of women as a social being. Even though it was unavoidable choice for women to get over poverty, an absolute reality, the social role of women was getting increasing and the role of family was changing, which reflect development of traditional way of thinking. The whole society was thrown into poverty and ruins because of the scar of the war and nihilism and helplessness destroyed our spirit little by little. Given the state of affairs, we can conclude that it was the female characters in postwar novels that clearly showed heartless violence of the war and women's lasting will to overcome difficulties in real life and to struggle for better future.
주제어
#여성인물 국어교육 전후소설
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.