衣冠制度 중에서도 관모류는 가장 얼굴 가까운 부분에 위치하는 服飾으로서, 衣服 이상의 중요한 의미를 가진다고 보며, 그 중에서도 특히 禮裝用 쓰개류는 의식과 관련된 전통성이 강한 쓰개류로, 그 종류로는 翟冠과 花冠 그리고 簇頭里를 들 수 있다. 본 연구에서는 족두리와 화관이 당시의 사회문제의 현안이었던 가체로 인한 사치풍토의 폐단을 막는 代替用品으로 거론되었다는 점에 연구의 초점을 맞춰 고찰하였다. 조선은 儒敎를 治國의 지도 이념으로 내세움으로...
衣冠制度 중에서도 관모류는 가장 얼굴 가까운 부분에 위치하는 服飾으로서, 衣服 이상의 중요한 의미를 가진다고 보며, 그 중에서도 특히 禮裝用 쓰개류는 의식과 관련된 전통성이 강한 쓰개류로, 그 종류로는 翟冠과 花冠 그리고 簇頭里를 들 수 있다. 본 연구에서는 족두리와 화관이 당시의 사회문제의 현안이었던 가체로 인한 사치풍토의 폐단을 막는 代替用品으로 거론되었다는 점에 연구의 초점을 맞춰 고찰하였다. 조선은 儒敎를 治國의 지도 이념으로 내세움으로써 어느 왕조보다도 뚜렷한 유교국가로서, 문물의 제도적 재정비와 함께 禮學이 강조되어 禮制가 발달하게 되었다. 특히 조선 후기에는 朝鮮中華主義를 꽃피우게 되는데, 17~18세기 말 영·정조시대는 조선사회가 근대 상공업 사회로 변화하는 조짐이 나타난 전환기로써, 문화자존의식과 더불어 北伐大義論을 반성하면서 淸의 문물을 수용하는 北學을 제기하고 전통문화와 외래문화의 적극적 융합을 통하여 혁신을 도모하고자 하였다. 그리하여 조선후기 사치풍조 중의 하나였던 가체에 대한 代案으로서 족두리나 화관의 사용을 법령화하여 사대부 여인들에게 쓰도록 한 것은 전통 문화와 외래 문화와의 융합을 추구하는 그 시대에 나올 수 밖에 없었던 시대적 산물이라고 생각된다. 족두리와 화관의 원류 및 변모 과정과 함께, 시대적으로 부활할 수 밖에 없었던 족두리와 화관을 통해서 반영된 의미를 살펴본 바 다음과 같다. 첫째, 족두리의 원류는 高麗代에 전해진 몽고의 古古冠에서 비롯된 족두리가 朝鮮後期의 족두리로 이행되기까지의 과정을 놓고 볼 때, 古古가 북방 민족의 신앙관이 반영된 관모류에서 시작되어 明代를 거치면서 크기가 축소되고, 본질적인 장식도 변하여 순수한 장신구로써의 장식성만 남은 鈿子로 이행되어, 조선조에 전해진 것으로 볼 수 있다. 둘째, 화관은 조선왕조실록에 나타난 暖額과는 전혀 별개의 것으로, 오히려 족두리의 원형이 되는 鈿子에서 그 유사성을 찾아볼 수 있다. 셋째, 족두리와 화관의 수식인 색, 보석, 문양 등을 통해 반영코자 했던 부분은 性的 結合, 繁榮, 榮華, 長壽, 求福, 富貴 등 현세적인 염원을 모두 반영해 주고 있는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 가체의 대체제로 부활된 족두리는 사치를 방지하기 위한 장식품이란 용도 외에도, 중국에서 쓰여졌던 관모류를 원형으로 하여 조선 사회에 착용케 함은 조선후기 사회가 추구했던 朝鮮中華主義에 입각하여 만들어낸 시대의 소산물로서의 의의가 더 크다고 본다. 또한 當時 보다 앞선 淸의 문물과 제도적 실리를 현실적으로 인식하고, 많은 부분에서 대내외적 정책을 수정해 나가고 있는 분위기 속에서, 사치의 상징인 가체의 대체용품으로 족두리와 화관이 거론되고 있음에서 허례허식을 버리고 실리성을 추구하고자 하는 조선후기의 實學 思想을 엿볼 수 있다.
衣冠制度 중에서도 관모류는 가장 얼굴 가까운 부분에 위치하는 服飾으로서, 衣服 이상의 중요한 의미를 가진다고 보며, 그 중에서도 특히 禮裝用 쓰개류는 의식과 관련된 전통성이 강한 쓰개류로, 그 종류로는 翟冠과 花冠 그리고 簇頭里를 들 수 있다. 본 연구에서는 족두리와 화관이 당시의 사회문제의 현안이었던 가체로 인한 사치풍토의 폐단을 막는 代替用品으로 거론되었다는 점에 연구의 초점을 맞춰 고찰하였다. 조선은 儒敎를 治國의 지도 이념으로 내세움으로써 어느 왕조보다도 뚜렷한 유교국가로서, 문물의 제도적 재정비와 함께 禮學이 강조되어 禮制가 발달하게 되었다. 특히 조선 후기에는 朝鮮中華主義를 꽃피우게 되는데, 17~18세기 말 영·정조시대는 조선사회가 근대 상공업 사회로 변화하는 조짐이 나타난 전환기로써, 문화자존의식과 더불어 北伐大義論을 반성하면서 淸의 문물을 수용하는 北學을 제기하고 전통문화와 외래문화의 적극적 융합을 통하여 혁신을 도모하고자 하였다. 그리하여 조선후기 사치풍조 중의 하나였던 가체에 대한 代案으로서 족두리나 화관의 사용을 법령화하여 사대부 여인들에게 쓰도록 한 것은 전통 문화와 외래 문화와의 융합을 추구하는 그 시대에 나올 수 밖에 없었던 시대적 산물이라고 생각된다. 족두리와 화관의 원류 및 변모 과정과 함께, 시대적으로 부활할 수 밖에 없었던 족두리와 화관을 통해서 반영된 의미를 살펴본 바 다음과 같다. 첫째, 족두리의 원류는 高麗代에 전해진 몽고의 古古冠에서 비롯된 족두리가 朝鮮後期의 족두리로 이행되기까지의 과정을 놓고 볼 때, 古古가 북방 민족의 신앙관이 반영된 관모류에서 시작되어 明代를 거치면서 크기가 축소되고, 본질적인 장식도 변하여 순수한 장신구로써의 장식성만 남은 鈿子로 이행되어, 조선조에 전해진 것으로 볼 수 있다. 둘째, 화관은 조선왕조실록에 나타난 暖額과는 전혀 별개의 것으로, 오히려 족두리의 원형이 되는 鈿子에서 그 유사성을 찾아볼 수 있다. 셋째, 족두리와 화관의 수식인 색, 보석, 문양 등을 통해 반영코자 했던 부분은 性的 結合, 繁榮, 榮華, 長壽, 求福, 富貴 등 현세적인 염원을 모두 반영해 주고 있는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 가체의 대체제로 부활된 족두리는 사치를 방지하기 위한 장식품이란 용도 외에도, 중국에서 쓰여졌던 관모류를 원형으로 하여 조선 사회에 착용케 함은 조선후기 사회가 추구했던 朝鮮中華主義에 입각하여 만들어낸 시대의 소산물로서의 의의가 더 크다고 본다. 또한 當時 보다 앞선 淸의 문물과 제도적 실리를 현실적으로 인식하고, 많은 부분에서 대내외적 정책을 수정해 나가고 있는 분위기 속에서, 사치의 상징인 가체의 대체용품으로 족두리와 화관이 거론되고 있음에서 허례허식을 버리고 실리성을 추구하고자 하는 조선후기의 實學 思想을 엿볼 수 있다.
Headgear is set on the nearest part to a face in full dress institution, it has more important meaning than clothing, especially headdresses for ceremony of them are much of tradition headgears concerning with rites, and these sorts are Jeok-Kwan, Hwa-Gwan, Chok-Du-Ri. This study focuses on the idea...
Headgear is set on the nearest part to a face in full dress institution, it has more important meaning than clothing, especially headdresses for ceremony of them are much of tradition headgears concerning with rites, and these sorts are Jeok-Kwan, Hwa-Gwan, Chok-Du-Ri. This study focuses on the ideas that Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan are mentioned a substitute preventing abuses of luxury mood by Gache as the sharpest social problem at that time. Chosun put up Confucianism for its guiding faith of rule the nation, it was a confucian country definitely more than any other countries, emphasizing manners with renovating the system of culture and institution brought growth of manners. Especially, in the latter period of Chosun, Chosun-Sinocentrism flourished, in 17~18 Century Chosun society got a turning point that was getting changed to modern commerce and industrial society, through having culture-pride sense, reconsidering Bookbeol-Daeyiron, offering Bookhak that accepted culture and institution from Cheong and becoming one positively between cultural heritage and foreign culture. And use of Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan as a substitute of Gache, one of the luxury usage in the latter period of Chosun, was made a law and put them on high-class women. These facts are considered results of the time that pursued a harmony between cultural heritage and foreign culture. Origin, transfiguration process and these influenced meanings of Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan are below. First, the origin of Chok-Du-Ri was introduced from KoKoGwan of Mongo in Korea dynasty, then was linked to Chosun. That is, KoKo started from headgear reflecting spiritual view of the northen people, its size was getting smaller passing through Myoung dynasty, its essential decoration changed and it carried out JeonJa remaining decoration nature by real accessories, then it might be descended to Chosun. Second, Hwa-Gwan is very different from Nanaec of Chosun Dynasty Records, rather Jeonja, the original form of Chok-Du-Ri, is more similar to it. Third, its decoration like color, jewel, pattern etc influenced wishes of this life like sex, prosperity, glory, longevity, blessing, wealth and fame. Fourth, Chok-Du-Ri was restored a substitute for Gache, it was accessory for preventing luxury life, besides it was modeled from headgear in China, Chosun people had it. It is worthwhile as it was based on Chosun- Sinocentrism in the latter period of Chosun and made it the fruit of that age. Moreover, in those days Chosun society accepted the advanced culture and institutional profit of Cheong actually, social mood is that home and overseas policy was corrected in many parts, Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan were mentioned a substitute of Gache, symbol of luxury. It shows one part of Practical Thought that abolishes vanity and affectation and makes useful profits in the latter period of Chosun.
Headgear is set on the nearest part to a face in full dress institution, it has more important meaning than clothing, especially headdresses for ceremony of them are much of tradition headgears concerning with rites, and these sorts are Jeok-Kwan, Hwa-Gwan, Chok-Du-Ri. This study focuses on the ideas that Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan are mentioned a substitute preventing abuses of luxury mood by Gache as the sharpest social problem at that time. Chosun put up Confucianism for its guiding faith of rule the nation, it was a confucian country definitely more than any other countries, emphasizing manners with renovating the system of culture and institution brought growth of manners. Especially, in the latter period of Chosun, Chosun-Sinocentrism flourished, in 17~18 Century Chosun society got a turning point that was getting changed to modern commerce and industrial society, through having culture-pride sense, reconsidering Bookbeol-Daeyiron, offering Bookhak that accepted culture and institution from Cheong and becoming one positively between cultural heritage and foreign culture. And use of Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan as a substitute of Gache, one of the luxury usage in the latter period of Chosun, was made a law and put them on high-class women. These facts are considered results of the time that pursued a harmony between cultural heritage and foreign culture. Origin, transfiguration process and these influenced meanings of Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan are below. First, the origin of Chok-Du-Ri was introduced from KoKoGwan of Mongo in Korea dynasty, then was linked to Chosun. That is, KoKo started from headgear reflecting spiritual view of the northen people, its size was getting smaller passing through Myoung dynasty, its essential decoration changed and it carried out JeonJa remaining decoration nature by real accessories, then it might be descended to Chosun. Second, Hwa-Gwan is very different from Nanaec of Chosun Dynasty Records, rather Jeonja, the original form of Chok-Du-Ri, is more similar to it. Third, its decoration like color, jewel, pattern etc influenced wishes of this life like sex, prosperity, glory, longevity, blessing, wealth and fame. Fourth, Chok-Du-Ri was restored a substitute for Gache, it was accessory for preventing luxury life, besides it was modeled from headgear in China, Chosun people had it. It is worthwhile as it was based on Chosun- Sinocentrism in the latter period of Chosun and made it the fruit of that age. Moreover, in those days Chosun society accepted the advanced culture and institutional profit of Cheong actually, social mood is that home and overseas policy was corrected in many parts, Chok-Du-Ri·Hwa-Gwan were mentioned a substitute of Gache, symbol of luxury. It shows one part of Practical Thought that abolishes vanity and affectation and makes useful profits in the latter period of Chosun.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.