최근 강화되고 있는 배기가스 규제와 연비 향상을 동시에 만족시킬 수 있는 측면에서의 그 대표적인 기술이 희박연소방법이 있다. 그러나, 가솔린 기관에서 예혼합기의 희박연소는 실화의 우려와 함께 매우 느린 연소 속도로 인하여 사이클 변동이 크고, 출력이 낮으며 미연탄화수소가 다량으로 배출되는 등의 단점들을 안고 있다. 이를 해결하기 위한 한가지 방법으로서 주실 상부에 다수의 연락공을 지닌 소형의 부실을 설치하고 부실에서 연소에 의해 생성된 라디칼을 유도 분출시켜 주실 내 희박예혼합기의 연소 성능을 개선시키는 기술을 고안하였다. 본 연구에서는 위의 기술을 실엔진에서 구현하기에 앞서 필요한 기초정보를 취득하기 위해 엔진 연소실을 모델링화한 정적연소기를 제작하고 일련의 실험을 수행하였고, 그 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 1) 전체연소실 체적의 1% 내외인 소형 부실을 이용하여 희박혼합기의 급속 연소를 구현할 수 있었다. 2) 혼합기의 당량비 0.8에서 라디칼 유도분사방식(...
최근 강화되고 있는 배기가스 규제와 연비 향상을 동시에 만족시킬 수 있는 측면에서의 그 대표적인 기술이 희박연소방법이 있다. 그러나, 가솔린 기관에서 예혼합기의 희박연소는 실화의 우려와 함께 매우 느린 연소 속도로 인하여 사이클 변동이 크고, 출력이 낮으며 미연탄화수소가 다량으로 배출되는 등의 단점들을 안고 있다. 이를 해결하기 위한 한가지 방법으로서 주실 상부에 다수의 연락공을 지닌 소형의 부실을 설치하고 부실에서 연소에 의해 생성된 라디칼을 유도 분출시켜 주실 내 희박예혼합기의 연소 성능을 개선시키는 기술을 고안하였다. 본 연구에서는 위의 기술을 실엔진에서 구현하기에 앞서 필요한 기초정보를 취득하기 위해 엔진 연소실을 모델링화한 정적연소기를 제작하고 일련의 실험을 수행하였고, 그 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 1) 전체연소실 체적의 1% 내외인 소형 부실을 이용하여 희박혼합기의 급속 연소를 구현할 수 있었다. 2) 혼합기의 당량비 0.8에서 라디칼 유도분사방식(RI 방식)에 의한 총연소기간은 일상적인 스파크점화방식(SI 방식)에 비하여 최대 약 60% 정도 단 축되며, 이론혼합비에서는 약 45% 정도 단축된다. 3) RI 방식의 경우, 연소압력특성을 분석한 결과 점화지연기간을 포함한 초기연소기간의 영향이 전체연소기간에 지배적이다. 4) RI 방식의 연소에서 부실의 체적과 연락공의 직경은 밀접한 상호관계가 성립한다. 5) RI 방식의 연소에 의한 희박가연한계는 SI 방식에 비해 최대 ER=0.25 정도 확장된다.
최근 강화되고 있는 배기가스 규제와 연비 향상을 동시에 만족시킬 수 있는 측면에서의 그 대표적인 기술이 희박연소방법이 있다. 그러나, 가솔린 기관에서 예혼합기의 희박연소는 실화의 우려와 함께 매우 느린 연소 속도로 인하여 사이클 변동이 크고, 출력이 낮으며 미연탄화수소가 다량으로 배출되는 등의 단점들을 안고 있다. 이를 해결하기 위한 한가지 방법으로서 주실 상부에 다수의 연락공을 지닌 소형의 부실을 설치하고 부실에서 연소에 의해 생성된 라디칼을 유도 분출시켜 주실 내 희박예혼합기의 연소 성능을 개선시키는 기술을 고안하였다. 본 연구에서는 위의 기술을 실엔진에서 구현하기에 앞서 필요한 기초정보를 취득하기 위해 엔진 연소실을 모델링화한 정적연소기를 제작하고 일련의 실험을 수행하였고, 그 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 1) 전체연소실 체적의 1% 내외인 소형 부실을 이용하여 희박혼합기의 급속 연소를 구현할 수 있었다. 2) 혼합기의 당량비 0.8에서 라디칼 유도분사방식(RI 방식)에 의한 총연소기간은 일상적인 스파크점화방식(SI 방식)에 비하여 최대 약 60% 정도 단 축되며, 이론혼합비에서는 약 45% 정도 단축된다. 3) RI 방식의 경우, 연소압력특성을 분석한 결과 점화지연기간을 포함한 초기연소기간의 영향이 전체연소기간에 지배적이다. 4) RI 방식의 연소에서 부실의 체적과 연락공의 직경은 밀접한 상호관계가 성립한다. 5) RI 방식의 연소에 의한 희박가연한계는 SI 방식에 비해 최대 ER=0.25 정도 확장된다.
An experimental study was carried out to obtain fundamental data about radical controlled and induced injection effects on the combustion of pre-mixture using a constant volume combustor in advance of the development of a new sub-chamber attached lean burn engine, comparing conventional spark plug m...
An experimental study was carried out to obtain fundamental data about radical controlled and induced injection effects on the combustion of pre-mixture using a constant volume combustor in advance of the development of a new sub-chamber attached lean burn engine, comparing conventional spark plug method(SI method) with radical induced injection ignition method(RI method). The volume of sub-chamber is set up to occupy less or more than 1% of whole combustion chamber, the equivalence ratio of pre-mixture in the main chamber and sub-chamber is uniform, and twelve narrow passage holes are arranged to induce simultaneous multi-point ignition in the main chamber by burning products including a quantity of radicals from the sub-chamber. The main results from this experiment are as follows. 1) 0.4% of the general combustion chamber is enough as the volume of sub-chamber to realize RI technology. 2) The overall burning period in the case of RI is reduced by about 60% compared with that of SI. The value of Pmax is increased by about 5%. And also, at the stoichiometric mixture ratio, RI method shortens the overall burning period by about 40% compared with SI method. 3) The reduction of the early burning period including ignition delay governs the overall burning period. 4) The volume of chamber and diameter of passage hole is closely related on RI method. 5) By RI method, lean limit is extended to ER=0.25 in contrast to SI method. As RI method is applied to a real lean burn, every emission as well as NOx will be decreased.
An experimental study was carried out to obtain fundamental data about radical controlled and induced injection effects on the combustion of pre-mixture using a constant volume combustor in advance of the development of a new sub-chamber attached lean burn engine, comparing conventional spark plug method(SI method) with radical induced injection ignition method(RI method). The volume of sub-chamber is set up to occupy less or more than 1% of whole combustion chamber, the equivalence ratio of pre-mixture in the main chamber and sub-chamber is uniform, and twelve narrow passage holes are arranged to induce simultaneous multi-point ignition in the main chamber by burning products including a quantity of radicals from the sub-chamber. The main results from this experiment are as follows. 1) 0.4% of the general combustion chamber is enough as the volume of sub-chamber to realize RI technology. 2) The overall burning period in the case of RI is reduced by about 60% compared with that of SI. The value of Pmax is increased by about 5%. And also, at the stoichiometric mixture ratio, RI method shortens the overall burning period by about 40% compared with SI method. 3) The reduction of the early burning period including ignition delay governs the overall burning period. 4) The volume of chamber and diameter of passage hole is closely related on RI method. 5) By RI method, lean limit is extended to ER=0.25 in contrast to SI method. As RI method is applied to a real lean burn, every emission as well as NOx will be decreased.
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