이 연구는 퇴계 이황(1501~1570)과 율곡 이이(1536~1584)의 관련도서 및 논문의 분석을 통하여 퇴계와 율곡의 가정교육의 배경과 내용을 비교하여 현대유아교육에 주는 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 첫째, 퇴계와 율곡의 생애의 비교에서 유아기의 퇴계는 가난한 집안살림과 일찍 아버지가 사망하여, 경제적으로 어려운 상황이었고, 율곡은 경제적으로 안정된 가정에서 자랐다. 아동기는 퇴계는 그의 작은아버지께 학문의 자세를 배우고, 율곡도 어린 나이에 이미 시를 짓고, 아버지에 대한 극진한 효를 실천하였다. 청년기의 퇴계는 홀로서 벽을 향해 앉아서 묵절을 익혔고, 율곡이 13세부터 여러 시험에 합격한데 비하여, 퇴계는 27세때 처음으로 경상도 향시에서 합격하였다. 청년기에 퇴계는 첫 번째 부인 허씨를 잃었고, 율곡은 16세때 어머니를 잃었다. 퇴계는 성균관에서 학생들을 교육하였고, 율곡은 해주에서 뜻 있는 사람들과 향약을 만들어 실천하여 그 시대에 존속하던 폐습들을 바로 잡았다. 퇴계는 70세에 사망하였고, 율곡은 49세에 사망하였다. 퇴계는 50세 이후 출사를 단념하고 학문연구와 후생교육에만 전념했으나, 율곡은 몇 차례 낙향하기는 했지만 끝내 벼슬길을 완전히 떠나지는 못하였다. 따라서 그들의 생애비교를 통하여, 그들의 가정환경이 퇴계의 곧은 성품과 율곡의 온화한 성품을 갖게 했다고 본다. 그래서 퇴계는 벼슬을 단호하게 거절할 수 있었고, 율곡은 거절할 수 없는 성품으로 성장되었다고 본다. 그러므로 유아기 성장 배경은 성인기 행동을 결정한다고 할 수 있다. 둘째, 퇴계와 율곡의 가족의 비교에서, 퇴계의 어머니 박씨는 글을 몰랐으나, 자녀 교육에 전념한 보통의 어머니였으며, 율곡의 어머니는 학문과 예술에서 뛰어나고, 현모양처의 귀감으로 잘 알려진 신사임당이다. 퇴계의 아버지는 말단 관직에 있었으며, 두 번 장가들어 퇴계가 2살 때 세상을 떠났고, 율곡의 아버지는 사임당에게 장가들어 학문을 그 부인으로부터 배웠으며, 율곡의 나이 26세에 세상을 떠났다. 퇴계는 8남매 중 막내이고, 율곡은 7남매 중 셋째이다. 따라서, 퇴계는 아버지가 일찍 사망하여, 어머니에게서 학문보다는 굳은 의지와 신념을 관찰학습을 통하여 습득하고, 율곡은 부모에게서 학문과 자율성을 배웠다. 이와 같은 부모의 가정 배경은 퇴계와 율곡의 부모역할의 중심이 되었다고 볼 수 있으며, 퇴계 성인기의 엄한 교육과 교육의 중요성은 어머니로부터 교육의 필요성을 학습했고, 율곡은 양부모가 학문적 지식이 높았기 때문에 율곡이 스스로 학습했다고 볼 수 있다. 그래서 퇴계는 교육활동을 하였으나, 율곡은 교육활동이 지속되지 못했다고 본다. 셋째, 퇴계와 율곡 부모의 가정교육의 비교에서 퇴계는 아버지의 부재로 어머니에 의해 많은 교육을 받았다. 인지적 영역면에서 퇴계의 어머니는 성실하게 학업에 열중하기를 강조하였고, 율곡의 어머니는 모든 일에 먼저 뜻을 세우는 입지를 강조하였다. 정의적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 유교의 기본이념인 효를 위시한 예의 범절교육을 강조하였는데, 그 방법면에서 퇴계의 어머니는 보다 엄격하고, 완고하였으며, 율곡의 어머니는 민주적 양육태도를 가졌던 것으로 여겨진다. 심동적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 규칙적이고, 부지런한 생활을 강조하였고, 모든 가정교육의 방법은 솔선 수범하여 ...
이 연구는 퇴계 이황(1501~1570)과 율곡 이이(1536~1584)의 관련도서 및 논문의 분석을 통하여 퇴계와 율곡의 가정교육의 배경과 내용을 비교하여 현대유아교육에 주는 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 첫째, 퇴계와 율곡의 생애의 비교에서 유아기의 퇴계는 가난한 집안살림과 일찍 아버지가 사망하여, 경제적으로 어려운 상황이었고, 율곡은 경제적으로 안정된 가정에서 자랐다. 아동기는 퇴계는 그의 작은아버지께 학문의 자세를 배우고, 율곡도 어린 나이에 이미 시를 짓고, 아버지에 대한 극진한 효를 실천하였다. 청년기의 퇴계는 홀로서 벽을 향해 앉아서 묵절을 익혔고, 율곡이 13세부터 여러 시험에 합격한데 비하여, 퇴계는 27세때 처음으로 경상도 향시에서 합격하였다. 청년기에 퇴계는 첫 번째 부인 허씨를 잃었고, 율곡은 16세때 어머니를 잃었다. 퇴계는 성균관에서 학생들을 교육하였고, 율곡은 해주에서 뜻 있는 사람들과 향약을 만들어 실천하여 그 시대에 존속하던 폐습들을 바로 잡았다. 퇴계는 70세에 사망하였고, 율곡은 49세에 사망하였다. 퇴계는 50세 이후 출사를 단념하고 학문연구와 후생교육에만 전념했으나, 율곡은 몇 차례 낙향하기는 했지만 끝내 벼슬길을 완전히 떠나지는 못하였다. 따라서 그들의 생애비교를 통하여, 그들의 가정환경이 퇴계의 곧은 성품과 율곡의 온화한 성품을 갖게 했다고 본다. 그래서 퇴계는 벼슬을 단호하게 거절할 수 있었고, 율곡은 거절할 수 없는 성품으로 성장되었다고 본다. 그러므로 유아기 성장 배경은 성인기 행동을 결정한다고 할 수 있다. 둘째, 퇴계와 율곡의 가족의 비교에서, 퇴계의 어머니 박씨는 글을 몰랐으나, 자녀 교육에 전념한 보통의 어머니였으며, 율곡의 어머니는 학문과 예술에서 뛰어나고, 현모양처의 귀감으로 잘 알려진 신사임당이다. 퇴계의 아버지는 말단 관직에 있었으며, 두 번 장가들어 퇴계가 2살 때 세상을 떠났고, 율곡의 아버지는 사임당에게 장가들어 학문을 그 부인으로부터 배웠으며, 율곡의 나이 26세에 세상을 떠났다. 퇴계는 8남매 중 막내이고, 율곡은 7남매 중 셋째이다. 따라서, 퇴계는 아버지가 일찍 사망하여, 어머니에게서 학문보다는 굳은 의지와 신념을 관찰학습을 통하여 습득하고, 율곡은 부모에게서 학문과 자율성을 배웠다. 이와 같은 부모의 가정 배경은 퇴계와 율곡의 부모역할의 중심이 되었다고 볼 수 있으며, 퇴계 성인기의 엄한 교육과 교육의 중요성은 어머니로부터 교육의 필요성을 학습했고, 율곡은 양부모가 학문적 지식이 높았기 때문에 율곡이 스스로 학습했다고 볼 수 있다. 그래서 퇴계는 교육활동을 하였으나, 율곡은 교육활동이 지속되지 못했다고 본다. 셋째, 퇴계와 율곡 부모의 가정교육의 비교에서 퇴계는 아버지의 부재로 어머니에 의해 많은 교육을 받았다. 인지적 영역면에서 퇴계의 어머니는 성실하게 학업에 열중하기를 강조하였고, 율곡의 어머니는 모든 일에 먼저 뜻을 세우는 입지를 강조하였다. 정의적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 유교의 기본이념인 효를 위시한 예의 범절교육을 강조하였는데, 그 방법면에서 퇴계의 어머니는 보다 엄격하고, 완고하였으며, 율곡의 어머니는 민주적 양육태도를 가졌던 것으로 여겨진다. 심동적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 규칙적이고, 부지런한 생활을 강조하였고, 모든 가정교육의 방법은 솔선 수범하여 모델링에 의한 학습이 되도록 하였다. 따라서 퇴계와 율곡의 어머니는 정의적 영역의 교육을 강조하였다. 그래서 가정환경이 다르지만 어머니의 인성과 교육관이 자녀교육에 결정적인 영향을 미친다고 본다. 퇴계와 율곡은 인지적영역 및 심동적영역의 교육보다 정의적 영역을 강조하였다고 본다. 그러므로 우리나라 전통 교육은 정의적 영역교육의 중시였다고 할 수 있다. 넷째, 퇴계와 율곡의 가정교육관의 비교에서 인지적 영역면에서 퇴계와 율곡은 독서교육을 강조하였고, 정의적 영역면에서 퇴계와 율곡 모두 예를 알아야 바른 사람이 될 수 있다는 것을 강조하였으며, 그와 함께 퇴계는 근검 절약한 생활을 강조하였으나, 또한 율곡은 윗사람이 모범이 되어야 함을 강조하였다. 심동적 영역면에서 퇴계는 그의 건강이 좋지 못한 탓인지, 늘 규칙적이고, 부지런한 생활을 모범 보였고, 율곡은 가정을 화목하게 하기 위한 방법으로 수기(자신의 몸을 닦는 일)가 선행되어야 함을 강조하였다. 따라서 퇴계와 율곡은 가정교육에 있어서 정의적영역 즉 효와 예를 기본으로 한 인성교육을 강조하였고, 그 방법에서 모범을 보여 관찰을 통한 학습이 되도록 하였다. 그러므로 퇴계는 가난한 가정에서 근검 절약을 최우선교육으로 본데 비하여 율곡은 넉넉한 가정에서 화목과 우애를 더 중시하는 교육활동을 했다 할 수 있다. 그러므로 가난한 가정의 유아보다 넉넉한 가정의 유아가 화목하고 대인관계를 더 중시하고, 가난한 가정의 유아는 성장후에 근면과 노력을 더 중시하는 교육을 할 수 있음을 짐작할 수 있다. 퇴계와 율곡은 철학자, 교육가로서 한국유학의 거봉으로 일컬어진다. 그들은 국가를 다스리기 위해서는 우선 가정을 바르게 한 후에야 가능하다고 보았다. 이것은 가정이란 사회를 이루는 기본 단위인 만큼 가정의 중요성을 주장한 것이다. 이와 같은 퇴계와 율곡의 가정교육의 비교를 통하여 현대 우리의 가정교육에 주는 시사점은 크다고 할 것이다.
이 연구는 퇴계 이황(1501~1570)과 율곡 이이(1536~1584)의 관련도서 및 논문의 분석을 통하여 퇴계와 율곡의 가정교육의 배경과 내용을 비교하여 현대유아교육에 주는 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 첫째, 퇴계와 율곡의 생애의 비교에서 유아기의 퇴계는 가난한 집안살림과 일찍 아버지가 사망하여, 경제적으로 어려운 상황이었고, 율곡은 경제적으로 안정된 가정에서 자랐다. 아동기는 퇴계는 그의 작은아버지께 학문의 자세를 배우고, 율곡도 어린 나이에 이미 시를 짓고, 아버지에 대한 극진한 효를 실천하였다. 청년기의 퇴계는 홀로서 벽을 향해 앉아서 묵절을 익혔고, 율곡이 13세부터 여러 시험에 합격한데 비하여, 퇴계는 27세때 처음으로 경상도 향시에서 합격하였다. 청년기에 퇴계는 첫 번째 부인 허씨를 잃었고, 율곡은 16세때 어머니를 잃었다. 퇴계는 성균관에서 학생들을 교육하였고, 율곡은 해주에서 뜻 있는 사람들과 향약을 만들어 실천하여 그 시대에 존속하던 폐습들을 바로 잡았다. 퇴계는 70세에 사망하였고, 율곡은 49세에 사망하였다. 퇴계는 50세 이후 출사를 단념하고 학문연구와 후생교육에만 전념했으나, 율곡은 몇 차례 낙향하기는 했지만 끝내 벼슬길을 완전히 떠나지는 못하였다. 따라서 그들의 생애비교를 통하여, 그들의 가정환경이 퇴계의 곧은 성품과 율곡의 온화한 성품을 갖게 했다고 본다. 그래서 퇴계는 벼슬을 단호하게 거절할 수 있었고, 율곡은 거절할 수 없는 성품으로 성장되었다고 본다. 그러므로 유아기 성장 배경은 성인기 행동을 결정한다고 할 수 있다. 둘째, 퇴계와 율곡의 가족의 비교에서, 퇴계의 어머니 박씨는 글을 몰랐으나, 자녀 교육에 전념한 보통의 어머니였으며, 율곡의 어머니는 학문과 예술에서 뛰어나고, 현모양처의 귀감으로 잘 알려진 신사임당이다. 퇴계의 아버지는 말단 관직에 있었으며, 두 번 장가들어 퇴계가 2살 때 세상을 떠났고, 율곡의 아버지는 사임당에게 장가들어 학문을 그 부인으로부터 배웠으며, 율곡의 나이 26세에 세상을 떠났다. 퇴계는 8남매 중 막내이고, 율곡은 7남매 중 셋째이다. 따라서, 퇴계는 아버지가 일찍 사망하여, 어머니에게서 학문보다는 굳은 의지와 신념을 관찰학습을 통하여 습득하고, 율곡은 부모에게서 학문과 자율성을 배웠다. 이와 같은 부모의 가정 배경은 퇴계와 율곡의 부모역할의 중심이 되었다고 볼 수 있으며, 퇴계 성인기의 엄한 교육과 교육의 중요성은 어머니로부터 교육의 필요성을 학습했고, 율곡은 양부모가 학문적 지식이 높았기 때문에 율곡이 스스로 학습했다고 볼 수 있다. 그래서 퇴계는 교육활동을 하였으나, 율곡은 교육활동이 지속되지 못했다고 본다. 셋째, 퇴계와 율곡 부모의 가정교육의 비교에서 퇴계는 아버지의 부재로 어머니에 의해 많은 교육을 받았다. 인지적 영역면에서 퇴계의 어머니는 성실하게 학업에 열중하기를 강조하였고, 율곡의 어머니는 모든 일에 먼저 뜻을 세우는 입지를 강조하였다. 정의적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 유교의 기본이념인 효를 위시한 예의 범절교육을 강조하였는데, 그 방법면에서 퇴계의 어머니는 보다 엄격하고, 완고하였으며, 율곡의 어머니는 민주적 양육태도를 가졌던 것으로 여겨진다. 심동적 영역면에서 퇴계와 율곡의 어머니는 규칙적이고, 부지런한 생활을 강조하였고, 모든 가정교육의 방법은 솔선 수범하여 모델링에 의한 학습이 되도록 하였다. 따라서 퇴계와 율곡의 어머니는 정의적 영역의 교육을 강조하였다. 그래서 가정환경이 다르지만 어머니의 인성과 교육관이 자녀교육에 결정적인 영향을 미친다고 본다. 퇴계와 율곡은 인지적영역 및 심동적영역의 교육보다 정의적 영역을 강조하였다고 본다. 그러므로 우리나라 전통 교육은 정의적 영역교육의 중시였다고 할 수 있다. 넷째, 퇴계와 율곡의 가정교육관의 비교에서 인지적 영역면에서 퇴계와 율곡은 독서교육을 강조하였고, 정의적 영역면에서 퇴계와 율곡 모두 예를 알아야 바른 사람이 될 수 있다는 것을 강조하였으며, 그와 함께 퇴계는 근검 절약한 생활을 강조하였으나, 또한 율곡은 윗사람이 모범이 되어야 함을 강조하였다. 심동적 영역면에서 퇴계는 그의 건강이 좋지 못한 탓인지, 늘 규칙적이고, 부지런한 생활을 모범 보였고, 율곡은 가정을 화목하게 하기 위한 방법으로 수기(자신의 몸을 닦는 일)가 선행되어야 함을 강조하였다. 따라서 퇴계와 율곡은 가정교육에 있어서 정의적영역 즉 효와 예를 기본으로 한 인성교육을 강조하였고, 그 방법에서 모범을 보여 관찰을 통한 학습이 되도록 하였다. 그러므로 퇴계는 가난한 가정에서 근검 절약을 최우선교육으로 본데 비하여 율곡은 넉넉한 가정에서 화목과 우애를 더 중시하는 교육활동을 했다 할 수 있다. 그러므로 가난한 가정의 유아보다 넉넉한 가정의 유아가 화목하고 대인관계를 더 중시하고, 가난한 가정의 유아는 성장후에 근면과 노력을 더 중시하는 교육을 할 수 있음을 짐작할 수 있다. 퇴계와 율곡은 철학자, 교육가로서 한국유학의 거봉으로 일컬어진다. 그들은 국가를 다스리기 위해서는 우선 가정을 바르게 한 후에야 가능하다고 보았다. 이것은 가정이란 사회를 이루는 기본 단위인 만큼 가정의 중요성을 주장한 것이다. 이와 같은 퇴계와 율곡의 가정교육의 비교를 통하여 현대 우리의 가정교육에 주는 시사점은 크다고 할 것이다.
The purpose of this study is to compare the backgrounds and contents of home education between Toege Yihwang(1501~1570) and Yulkok Yiyi(1536~1584) by reviewing literature and papers regarding the two men and thereon find implications for modern child education. First, Toege spent his childhood in a ...
The purpose of this study is to compare the backgrounds and contents of home education between Toege Yihwang(1501~1570) and Yulkok Yiyi(1536~1584) by reviewing literature and papers regarding the two men and thereon find implications for modern child education. First, Toege spent his childhood in a poor family with his father died early, while Yulkok grew up under the economic abundance of his family. Toege was taught by his younger uncle. Yulkok wrote a poem when a child and practiced an ultimate filial piety to his father. At his adolescent period, Toege would practice a meditation sitting alone facing a wall. From the age of 13, Yulkok passed several official examinations. While Toege passed a local exam held in Kyoungsang Province for the first time when he was 27 years old. Toege lost his first wife, Mrs. Hur when he way young. Yulkok's mother passed away when he was 16 years old. Toege taught students at Sungkyunkwan, while Yulkok worked together with his fellows to set up Hanyak, autonomous rules for removing bad habits and customs of that time. Toege and Yulkok died at 70 and 49, respectively. From the age of 50, Toege gave up going into government service and devoted himself to academic research and the education of junior scholars. But Yulkok was not completely outside official positions, though he came back to his homeland several times. When their lives were compared, Toege's strictness and Yulkok's gentleness probably attributed to their respective home education. Toege could abandon government posts strictly, while Yulkok assumed official positions gently. Thus environments at childhood were decisive to behaviors at adulthood. Second, when it comes to family, Toege's mother, Mrs. Park was illiterate, but she was very ardent in child education, while Yulkok's mother was Sinsaimdang who was a great scholar and artists and became a model of a good wife and wise mother. Toege's father was an low-grade government worker, married twice, and died when Toege was 2 years old. Yulkok's father became more educated by his wife, Sinsaimdang and died when Yulkok was 26 years old. Toege was the youngest son of a brother-and-sister eightsome and Yulkok was the third son of 7 siblings. Because his father passed away early, Toege was learned a strong will and confidence from practical instructions by his mother rather than academic disciplines. Yulkok was instructed by his parents to have academic knowledge and autonomy. Early instructions by a parent or parents critically influenced the two great Confucianists' later parenthood. Toege's strict child education was derived from his mother's emphasis on the necessity of education. Thus Toege continued educational activities, whether they were for himself or others, but Yulkok did not. Third, as far as home education is concerned, Toege was instructed mainly by his mother because he had no father. In terms of cognition skills, Toege's mother stressed him to study with sincerity, while Yulkok's mother emphasized the establishment of an intent prior to doing everything. In relation to definition skills, all the two mothers emphasized the education of manners and customs including filial piety as the key idea of Confucianism. In providing the education, Toege's mother was strict and stern, but Yulkok's mother was democratic. In terms of inspiration skills, both of the mothers considered a regular, diligent life as more important and regarded taking initiatives as a desirable model of home education. Though different between them in home environment between them, Toege and Yulkok were all greatly influenced by their respective mothers' character and educational view. In child education, the two scholars focused on definition skills rather than on cognition and inspiration skills. Thus our traditional education stressed the instruction of definition skills more. Fourth, when compared in regard to the view of home education, Toege and Yulkok took reading as a key to the instruction of cognition skills. The two Confucianists all emphasized a character of good manner in instructing definition skills. In relation, Toege stressed diligence and economy and Yulkok regarded seniors' good behaviors as more important. In educating inspiration skills, Toege showed that he lived a regular, diligent life by himself, while Yulkok disciplined himself for the purpose of making a warm family. In home education, thus, both of the two scholars focused on personal character education orienting definition skills, especially in association with filial piety and manners, stressing that such education should be provided through exemplary cases. Toege, who grew up in a poor family, put diligence and economy first in home education. Yulkok, who lived a wealthy life from childhood, emphasized accommodation and friendship more. This suggests that a child of a poor family is likely to take diligence and effort as the main contents of home education when becoming an adult and that a child of a wealthy family tends to grow up into an adult who consider accommodation and better interpersonal relations as more important in home education. Toege and Yulkok were all great philosophers and educators. They were the two main figures of the Korean Confucianism. They stressed that establishing home properly was the prerequisite of ruling a state, regarding home as the most basic unit of society. Findings from comparison between Toege and Yulkok in their home education provide many suggestions for today's home education.
The purpose of this study is to compare the backgrounds and contents of home education between Toege Yihwang(1501~1570) and Yulkok Yiyi(1536~1584) by reviewing literature and papers regarding the two men and thereon find implications for modern child education. First, Toege spent his childhood in a poor family with his father died early, while Yulkok grew up under the economic abundance of his family. Toege was taught by his younger uncle. Yulkok wrote a poem when a child and practiced an ultimate filial piety to his father. At his adolescent period, Toege would practice a meditation sitting alone facing a wall. From the age of 13, Yulkok passed several official examinations. While Toege passed a local exam held in Kyoungsang Province for the first time when he was 27 years old. Toege lost his first wife, Mrs. Hur when he way young. Yulkok's mother passed away when he was 16 years old. Toege taught students at Sungkyunkwan, while Yulkok worked together with his fellows to set up Hanyak, autonomous rules for removing bad habits and customs of that time. Toege and Yulkok died at 70 and 49, respectively. From the age of 50, Toege gave up going into government service and devoted himself to academic research and the education of junior scholars. But Yulkok was not completely outside official positions, though he came back to his homeland several times. When their lives were compared, Toege's strictness and Yulkok's gentleness probably attributed to their respective home education. Toege could abandon government posts strictly, while Yulkok assumed official positions gently. Thus environments at childhood were decisive to behaviors at adulthood. Second, when it comes to family, Toege's mother, Mrs. Park was illiterate, but she was very ardent in child education, while Yulkok's mother was Sinsaimdang who was a great scholar and artists and became a model of a good wife and wise mother. Toege's father was an low-grade government worker, married twice, and died when Toege was 2 years old. Yulkok's father became more educated by his wife, Sinsaimdang and died when Yulkok was 26 years old. Toege was the youngest son of a brother-and-sister eightsome and Yulkok was the third son of 7 siblings. Because his father passed away early, Toege was learned a strong will and confidence from practical instructions by his mother rather than academic disciplines. Yulkok was instructed by his parents to have academic knowledge and autonomy. Early instructions by a parent or parents critically influenced the two great Confucianists' later parenthood. Toege's strict child education was derived from his mother's emphasis on the necessity of education. Thus Toege continued educational activities, whether they were for himself or others, but Yulkok did not. Third, as far as home education is concerned, Toege was instructed mainly by his mother because he had no father. In terms of cognition skills, Toege's mother stressed him to study with sincerity, while Yulkok's mother emphasized the establishment of an intent prior to doing everything. In relation to definition skills, all the two mothers emphasized the education of manners and customs including filial piety as the key idea of Confucianism. In providing the education, Toege's mother was strict and stern, but Yulkok's mother was democratic. In terms of inspiration skills, both of the mothers considered a regular, diligent life as more important and regarded taking initiatives as a desirable model of home education. Though different between them in home environment between them, Toege and Yulkok were all greatly influenced by their respective mothers' character and educational view. In child education, the two scholars focused on definition skills rather than on cognition and inspiration skills. Thus our traditional education stressed the instruction of definition skills more. Fourth, when compared in regard to the view of home education, Toege and Yulkok took reading as a key to the instruction of cognition skills. The two Confucianists all emphasized a character of good manner in instructing definition skills. In relation, Toege stressed diligence and economy and Yulkok regarded seniors' good behaviors as more important. In educating inspiration skills, Toege showed that he lived a regular, diligent life by himself, while Yulkok disciplined himself for the purpose of making a warm family. In home education, thus, both of the two scholars focused on personal character education orienting definition skills, especially in association with filial piety and manners, stressing that such education should be provided through exemplary cases. Toege, who grew up in a poor family, put diligence and economy first in home education. Yulkok, who lived a wealthy life from childhood, emphasized accommodation and friendship more. This suggests that a child of a poor family is likely to take diligence and effort as the main contents of home education when becoming an adult and that a child of a wealthy family tends to grow up into an adult who consider accommodation and better interpersonal relations as more important in home education. Toege and Yulkok were all great philosophers and educators. They were the two main figures of the Korean Confucianism. They stressed that establishing home properly was the prerequisite of ruling a state, regarding home as the most basic unit of society. Findings from comparison between Toege and Yulkok in their home education provide many suggestions for today's home education.
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