본 연구는 인천광역시에 있는 유아교육기관 유형별 교사들의 직무실태 및 직무 만족도를 조사 비교하여 봄으로써 유아교육기관 유형별 교사들의 직무내용 및 직무 불만족의 원인을 찾아 교육의 수월성을 높일 수 있는 교사의 직무 및 근무조건에 관한 일원화된 정책적 개선 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 유형별 변천과정 및 현황은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 유형별 교사들의 근무조건 및 직무실태는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 유아교육기관 유형별 교...
본 연구는 인천광역시에 있는 유아교육기관 유형별 교사들의 직무실태 및 직무 만족도를 조사 비교하여 봄으로써 유아교육기관 유형별 교사들의 직무내용 및 직무 불만족의 원인을 찾아 교육의 수월성을 높일 수 있는 교사의 직무 및 근무조건에 관한 일원화된 정책적 개선 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 유형별 변천과정 및 현황은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 유형별 교사들의 근무조건 및 직무실태는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 유아교육기관 유형별 교사들의 직무만족도에는 어떠한 차이를 보이는가? 넷째, 유아교사들의 근무조건 및 직무에 관한 제도적 일원화를 위한 정책적 개선방안은 무엇인가? 이상의 연구문제들을 검증하기 위하여 연구대상은 인천광역시에 있는 59개 사립 유치원교사 143명과 89개 민간 보육교사 123명을 최종적으로 조사하였다. 이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 현재 우리나라의 유아교육제도는 교육인적자원부 관할의 3-5세아 교육위주의 유치원과 보건복지부 자체 관할의 0-5세아 보육위주의 보육시설로 이원화되어 있다. 양시설은 관할 행정부처, 법령, 설립목적과 역할, 대상 유아의 계층, 교사의 양성과정과 명칭등도 양분되어 있는 실정이다. 그러나 오늘의 유치원과 보육은 당초의 제도적 취지와는 달리 수요자의 요구에 따라 교육기능과 보호기능을 동시에 수행하게 되면서 기능상의 차이가 사라지고 있는 실정인데 반하여 각 기관이 다른법과 다른 정부부처의 관할을 받고 있어 예산과 인력이 낭비되며 무엇보다 유아의 중복 관리로 인한 부처간의 갈등이 심화되고 있다. 이제 유아교육이든 보육이든 유아를 위한 질 좋은 보호와 교육을 원하는 시간까지 제공할 수 있어야 한다. 그러기위해서는 유아교육의 공교육화와 영아 교육의 공보육화가 시급히 이루어져야 한다. 국가발전 전략에서도 출발점 교육에서부터 기회균등이 실현되어야만 민주사회 복지 사회를 구현할 수 있기 때문이다. 둘째, 유아교육기관(유치원 및 보육시설)의 근무환경 개선을 위한 노력이 절실하다. 유아교육기관의 특징을 살려 효과적인 교육활동을 수행할 수 있도록 환경여건이 마련되어야 하며, 정부는 유아교육기관에 대한 지원과 투자를 최우선적으로 해야 한다. 셋째, 교사의 과다업무를 줄여야 할 뿐만 아니라 그들에 대한 처우개선이 시급히 이루어져야 할 것이다. 조사 결과에 의하면 유치원 및 보육교사들은 하루 평균 10시간 이상 근무하는 것에 비해 교사의 대우는 상대적으로 너무 낮아 상당수의 교사들이 직무에 대해 불만을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이는 유아교사의 잦은 이직의 중요한 원인이 되어 궁극적으로는 유아교육의 질을 저하시키게 된다. 따라서 이 문제를 시정하기 위해서는 유치원 및 보육 교사의 근무시간을 근로기준법에 의한 8시간 근무원칙에 맞춰 조정하고 나머지 시간에 대한 업무에 있어서는 초과수당을 지급하여 일차적으로 과중한 업무부담을 줄이고 다음으로는 초과근무에 대한 대우를 해줌으로써 직무에 대한 보람을 느낄수 있도록 해주어야 한다. 또한 보수 및 복지 후생, 신분보장에서도 모든 유치원 및 보육 교사에게 현행 국·공립 유치원 또는 초·중등학교 교원과 동등한 대우를 실시하도록 정부가 재정적 지원과 함께 행정적인 관리, 감독을 철저히 하여야 한다. 넷째, 조사결과에 의하면 승진에 있어서 유아교사들은 장학직, 연구직으로의 승진기회가 제한되어있다고 인식하고 있다. 따라서 현행 보수교육의 종류를 유치원과 같이 일반연수, 자격연수, 직무연수 등으로 구분하여 실시하여야 하며, 그 내용도 다양화 할 필요성이 있다. 그 외에 연수시기 및 기간, 연수기관, 교수방법의 다양화, 대체교사활용 등에 대한 방안도 모색되어야 한다. 다섯째, 유치원 및 보육 교사의 기준을 강화해야 할 뿐 아니라 재교육 기회를 확대 실시하여야 한다. 유치원 교사의 경우 교사 자격증 취득과정이 비교적 까다롭고 국공립 유치원 교사 임용고시 실시로 어느 정도 기본 교육이 이루어지고 있다고 볼 수 있으며 방학기간이나 토요일, 반일제 교육으로 오후시간을 활용하여 다양한 전문적 지식을 보충하고 재충전할 수 있는 기회가 있으나, 보육 교사의 경우는 실제로 그렇지 못한 실정이다. 따라서 현행 보수교육의 종류를 유치원과 같이 일반연수, 자격연수, 직무연수 등으로 구분하여 실시하여야 하며, 그 내용도 다양화 할 필요성이 있다. 그 외에 연수시기 및 기간, 연수기관, 교수방법의 다양화, 대체교사활용 등에 대한 방안도 모색되어야 한다.
본 연구는 인천광역시에 있는 유아교육기관 유형별 교사들의 직무실태 및 직무 만족도를 조사 비교하여 봄으로써 유아교육기관 유형별 교사들의 직무내용 및 직무 불만족의 원인을 찾아 교육의 수월성을 높일 수 있는 교사의 직무 및 근무조건에 관한 일원화된 정책적 개선 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 유형별 변천과정 및 현황은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 유형별 교사들의 근무조건 및 직무실태는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 유아교육기관 유형별 교사들의 직무만족도에는 어떠한 차이를 보이는가? 넷째, 유아교사들의 근무조건 및 직무에 관한 제도적 일원화를 위한 정책적 개선방안은 무엇인가? 이상의 연구문제들을 검증하기 위하여 연구대상은 인천광역시에 있는 59개 사립 유치원교사 143명과 89개 민간 보육교사 123명을 최종적으로 조사하였다. 이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 현재 우리나라의 유아교육제도는 교육인적자원부 관할의 3-5세아 교육위주의 유치원과 보건복지부 자체 관할의 0-5세아 보육위주의 보육시설로 이원화되어 있다. 양시설은 관할 행정부처, 법령, 설립목적과 역할, 대상 유아의 계층, 교사의 양성과정과 명칭등도 양분되어 있는 실정이다. 그러나 오늘의 유치원과 보육은 당초의 제도적 취지와는 달리 수요자의 요구에 따라 교육기능과 보호기능을 동시에 수행하게 되면서 기능상의 차이가 사라지고 있는 실정인데 반하여 각 기관이 다른법과 다른 정부부처의 관할을 받고 있어 예산과 인력이 낭비되며 무엇보다 유아의 중복 관리로 인한 부처간의 갈등이 심화되고 있다. 이제 유아교육이든 보육이든 유아를 위한 질 좋은 보호와 교육을 원하는 시간까지 제공할 수 있어야 한다. 그러기위해서는 유아교육의 공교육화와 영아 교육의 공보육화가 시급히 이루어져야 한다. 국가발전 전략에서도 출발점 교육에서부터 기회균등이 실현되어야만 민주사회 복지 사회를 구현할 수 있기 때문이다. 둘째, 유아교육기관(유치원 및 보육시설)의 근무환경 개선을 위한 노력이 절실하다. 유아교육기관의 특징을 살려 효과적인 교육활동을 수행할 수 있도록 환경여건이 마련되어야 하며, 정부는 유아교육기관에 대한 지원과 투자를 최우선적으로 해야 한다. 셋째, 교사의 과다업무를 줄여야 할 뿐만 아니라 그들에 대한 처우개선이 시급히 이루어져야 할 것이다. 조사 결과에 의하면 유치원 및 보육교사들은 하루 평균 10시간 이상 근무하는 것에 비해 교사의 대우는 상대적으로 너무 낮아 상당수의 교사들이 직무에 대해 불만을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이는 유아교사의 잦은 이직의 중요한 원인이 되어 궁극적으로는 유아교육의 질을 저하시키게 된다. 따라서 이 문제를 시정하기 위해서는 유치원 및 보육 교사의 근무시간을 근로기준법에 의한 8시간 근무원칙에 맞춰 조정하고 나머지 시간에 대한 업무에 있어서는 초과수당을 지급하여 일차적으로 과중한 업무부담을 줄이고 다음으로는 초과근무에 대한 대우를 해줌으로써 직무에 대한 보람을 느낄수 있도록 해주어야 한다. 또한 보수 및 복지 후생, 신분보장에서도 모든 유치원 및 보육 교사에게 현행 국·공립 유치원 또는 초·중등학교 교원과 동등한 대우를 실시하도록 정부가 재정적 지원과 함께 행정적인 관리, 감독을 철저히 하여야 한다. 넷째, 조사결과에 의하면 승진에 있어서 유아교사들은 장학직, 연구직으로의 승진기회가 제한되어있다고 인식하고 있다. 따라서 현행 보수교육의 종류를 유치원과 같이 일반연수, 자격연수, 직무연수 등으로 구분하여 실시하여야 하며, 그 내용도 다양화 할 필요성이 있다. 그 외에 연수시기 및 기간, 연수기관, 교수방법의 다양화, 대체교사활용 등에 대한 방안도 모색되어야 한다. 다섯째, 유치원 및 보육 교사의 기준을 강화해야 할 뿐 아니라 재교육 기회를 확대 실시하여야 한다. 유치원 교사의 경우 교사 자격증 취득과정이 비교적 까다롭고 국공립 유치원 교사 임용고시 실시로 어느 정도 기본 교육이 이루어지고 있다고 볼 수 있으며 방학기간이나 토요일, 반일제 교육으로 오후시간을 활용하여 다양한 전문적 지식을 보충하고 재충전할 수 있는 기회가 있으나, 보육 교사의 경우는 실제로 그렇지 못한 실정이다. 따라서 현행 보수교육의 종류를 유치원과 같이 일반연수, 자격연수, 직무연수 등으로 구분하여 실시하여야 하며, 그 내용도 다양화 할 필요성이 있다. 그 외에 연수시기 및 기간, 연수기관, 교수방법의 다양화, 대체교사활용 등에 대한 방안도 모색되어야 한다.
This study is designed to look into and make an analysis of the job-related real conditions and job satisfaction of teachers by type of infant educational institutions in Incheon, to determine the causes of dissatisfaction related to teachers' job by type of infant educational institutions and to gr...
This study is designed to look into and make an analysis of the job-related real conditions and job satisfaction of teachers by type of infant educational institutions in Incheon, to determine the causes of dissatisfaction related to teachers' job by type of infant educational institutions and to grope for coherent reform policy measures for the job and working conditions of teachers aimed at enhancing the excellence of education. With this in mind, the researcher came up with the following research problems. First, how are the process and current conditions of changes by type of infant educational institutions? Second, what differences are there in the working conditions and job real conditions of teachers by type of infant educational institutions? Third, what differences are there in the job satisfaction of teachers by type of infant educational institutions? Fourth, what are policy reform measures for the systematic coherence of the working conditions and job-related system of teachers for infants? With a view to solving the research problems, the researcher worked with 143 teachers working for 59 private kindergartens and 123 teachers working for 89 private day-care centers. The following are the findings. First, Korean infant educational system is composed of the two-tier system; one is kindergarten education teaching infants aged 3-5; the other is day care centers aged 0-5. The two institutions are distinguished from each other in terms of administration ministers in charge, laws, the purpose and role of each institution, the social class of infants, and the cultivation process of teachers and its name, etc. Yet it is true that kindergartens and day care centers are getting similar while performing the functions of education and protection regardless of the original institutional purports of the facilities. And problems related to the fact that each institution is subjected to the control of different laws and different ministries are aggravating conflict among ministries due to their overlapped control. Whatever the names of the facilities are, the purpose should be to provide education and protection till the needed time. In order to do so, it is absolutely necessary to render the two institutions public. Because the realization of democratic welfare society is totally dependent upon the realization of equality of opportunities from the beginning of education in terms of the strategics of national development. Second, efforts should be made to improve the working environment of the two educational institutions. The environment of infant education should be established and the government should put support and investment for infant education before everything so that effective educational activities may be held by dint of activating the features of infant educational institutions. Third, it is urgently necessary that teachers should be relieved of too much chores and that they should be better treated. The survey shows that the majority of teachers are dissatisfied with their job for they are overloaded with work but badly treated with low income. This led to teachers frequently leaving their job and to the ultimate degradation of education. With a view to solving these problems, their working hours should be adjusted to 8 hours a day in accordance with the laws on labor standards and they should be given extra pay in case of overwork in order to have them feel rewarded. The government should support, control and supervise the operation of kindergartens and day care centers so that the teachers may be equally treated at a level of elementary, middle and high school teachers in terms of income, welfare, and status guaranty. Fourth, the survey indicates that kindergarten teachers are limited in terms of promotion in areas of supervision and research. Therefore the current training should be conducted in such areas as general training, qualification training, and job training, etc. with its contents diversified. Besides, measures related to the time of training, training institutions, diversity of teaching methods and alternative teaching management, etc should be worked out. Fifth, the standards of kindergarten teachers and day care center teachers should be strengthened and chances for reeducation should be expanded. In case of the former, the process of qualification is rather particular and the national tests designed to select public kindergarten teachers work well for the education of teachers to some measure, and they should be reeducated with the help of utilizing Saturdays, half-day education with a view to equip themselves with expertise. In case of the latter, there is much left to be desired. Accordingly, the latter should be subjected to general training, qualification training, and job training, etc. like the former, and the contents should be diversified. Moreover, measures related to the time of training, training institutions, diversity of teaching methods and the utilization of alternative teachers should be worked out.
This study is designed to look into and make an analysis of the job-related real conditions and job satisfaction of teachers by type of infant educational institutions in Incheon, to determine the causes of dissatisfaction related to teachers' job by type of infant educational institutions and to grope for coherent reform policy measures for the job and working conditions of teachers aimed at enhancing the excellence of education. With this in mind, the researcher came up with the following research problems. First, how are the process and current conditions of changes by type of infant educational institutions? Second, what differences are there in the working conditions and job real conditions of teachers by type of infant educational institutions? Third, what differences are there in the job satisfaction of teachers by type of infant educational institutions? Fourth, what are policy reform measures for the systematic coherence of the working conditions and job-related system of teachers for infants? With a view to solving the research problems, the researcher worked with 143 teachers working for 59 private kindergartens and 123 teachers working for 89 private day-care centers. The following are the findings. First, Korean infant educational system is composed of the two-tier system; one is kindergarten education teaching infants aged 3-5; the other is day care centers aged 0-5. The two institutions are distinguished from each other in terms of administration ministers in charge, laws, the purpose and role of each institution, the social class of infants, and the cultivation process of teachers and its name, etc. Yet it is true that kindergartens and day care centers are getting similar while performing the functions of education and protection regardless of the original institutional purports of the facilities. And problems related to the fact that each institution is subjected to the control of different laws and different ministries are aggravating conflict among ministries due to their overlapped control. Whatever the names of the facilities are, the purpose should be to provide education and protection till the needed time. In order to do so, it is absolutely necessary to render the two institutions public. Because the realization of democratic welfare society is totally dependent upon the realization of equality of opportunities from the beginning of education in terms of the strategics of national development. Second, efforts should be made to improve the working environment of the two educational institutions. The environment of infant education should be established and the government should put support and investment for infant education before everything so that effective educational activities may be held by dint of activating the features of infant educational institutions. Third, it is urgently necessary that teachers should be relieved of too much chores and that they should be better treated. The survey shows that the majority of teachers are dissatisfied with their job for they are overloaded with work but badly treated with low income. This led to teachers frequently leaving their job and to the ultimate degradation of education. With a view to solving these problems, their working hours should be adjusted to 8 hours a day in accordance with the laws on labor standards and they should be given extra pay in case of overwork in order to have them feel rewarded. The government should support, control and supervise the operation of kindergartens and day care centers so that the teachers may be equally treated at a level of elementary, middle and high school teachers in terms of income, welfare, and status guaranty. Fourth, the survey indicates that kindergarten teachers are limited in terms of promotion in areas of supervision and research. Therefore the current training should be conducted in such areas as general training, qualification training, and job training, etc. with its contents diversified. Besides, measures related to the time of training, training institutions, diversity of teaching methods and alternative teaching management, etc should be worked out. Fifth, the standards of kindergarten teachers and day care center teachers should be strengthened and chances for reeducation should be expanded. In case of the former, the process of qualification is rather particular and the national tests designed to select public kindergarten teachers work well for the education of teachers to some measure, and they should be reeducated with the help of utilizing Saturdays, half-day education with a view to equip themselves with expertise. In case of the latter, there is much left to be desired. Accordingly, the latter should be subjected to general training, qualification training, and job training, etc. like the former, and the contents should be diversified. Moreover, measures related to the time of training, training institutions, diversity of teaching methods and the utilization of alternative teachers should be worked out.
주제어
#유아교육기관 교사 직무실태 직무만족도 유치원 보육시설 교육이론 교육정책 교육행정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.