조선 시대의 정자건축은 선비들의 높은 이상과 투철한 학문정신을 실현시키기 위한 곳으로써, 자연을 바라보고 자연과 인간의 관계를 깊이 있게 생각하며 그러한 정신을 바탕으로 완성된 뛰어난 건축물이었다. 인(仁)의 실현으로써 자연합일(自然合一)하는 거주가 유가(儒家)의 숙원(宿願)이었으며 건축은 자연과의 대립이 아닌 자연속의 집, 자연에 순응하고 자연을 최대한 수용하면서 건축의 행위가 자연에 완전히 합일되어 서로 반응할 수 있음을 추구하였다. 따라서 본 연구에서는 자연과 건축의 조화로움을 이해하려는 기본적인 개념에서 출발하여, 정자건축의 내 · 외부 공간에서 나타나는 자연환경의 조영방법을 시지각적 분석에 의하여 구체적으로 탐구하고 고찰함으로써 '자연과 인간과의 공존-더 나아가 자연을 더욱 풍부하게 하려하는-'의 의미를 실내공간에 적용할 수 있는 방안에 대해 연구의 목적을 두었다. 우선적으로 연구의 전개를 위해 ...
조선 시대의 정자건축은 선비들의 높은 이상과 투철한 학문정신을 실현시키기 위한 곳으로써, 자연을 바라보고 자연과 인간의 관계를 깊이 있게 생각하며 그러한 정신을 바탕으로 완성된 뛰어난 건축물이었다. 인(仁)의 실현으로써 자연합일(自然合一)하는 거주가 유가(儒家)의 숙원(宿願)이었으며 건축은 자연과의 대립이 아닌 자연속의 집, 자연에 순응하고 자연을 최대한 수용하면서 건축의 행위가 자연에 완전히 합일되어 서로 반응할 수 있음을 추구하였다. 따라서 본 연구에서는 자연과 건축의 조화로움을 이해하려는 기본적인 개념에서 출발하여, 정자건축의 내 · 외부 공간에서 나타나는 자연환경의 조영방법을 시지각적 분석에 의하여 구체적으로 탐구하고 고찰함으로써 '자연과 인간과의 공존-더 나아가 자연을 더욱 풍부하게 하려하는-'의 의미를 실내공간에 적용할 수 있는 방안에 대해 연구의 목적을 두었다. 우선적으로 연구의 전개를 위해 공간 지각과 시지각의 개념과 내용의 이해를 바탕으로 전통건축의 시지각 요소들과 시지각 구조의 특성에 대한 일반적인 고찰을 한 뒤 주분석 대상인 정자건축에서의 자연적 요소의 시지각 분석을 하였다. 정자건축에서의 시지각 구조는 시점, 대상, 시각틀과 시선축의 4가지로서 각각을 선형요소, 평면요소와 볼륨요소로 분석하여 내부공간안의 관찰자가 어떠한 방법으로 외부 공간과 자연환경을 바라보았는지 분석하였으며 이로써 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 보는 사람에 의해 고정되지 않고 이동 가능한 가변적 구조로, 이를 시지각 요소에 의한 시지각 방법을 통하여 자연의 여러 곳을 자연스럽게 읽어가게 하며, 관찰자에 의해 보는 대상이 아니고 보는 사람과 대상과의 상호관계적 경험을 하도록 한다. 둘째, 여백을 통한 시선과 동선 등의 유도되는 연속적인 구조로, 절대적으로 내부공간이나 완전한 외부공간으로 나타나는 게 아니라 관찰자의 위치에 따라 내· 외 공간의 어느 한쪽으로, 혹은 어느 쪽도 아닌 중간적 공간으로 작용하였다. 셋째, 무형적 구조로 유형적 존재의 가장 바람직한 상태로 의미있는 미완성을 추구하여 기둥과 기둥, 벽과 벽, 실과 마루사이의 공간을 두어 억지로 지어 채우려고 하는 것이 아닌 여백과 void로 남기므로 상상의 세계, 함축된 내면을 표현하려 하였다. 넷째, 시점을 한 군데로 고정시키지 않고 이동하여 자연 경물의 위치에 따라 여러 가지의 중심적 공간성을 나타내고 있는 탈중심적 구조로서, 시지각 요소의 구성방법이나 조영방법에 따라 각각 다른 공간감을 얻게 되며 인간의 영역을 나타내는 인위적인 한정 요소는 사라지게 된다. 분석 결과를 종합적으로 볼 때 정자건축은 자연과 융합하고자 하는 특성을 가지고 지세에 따라 자연스럽게 주변의 풍경을 볼 수 있게 공간을 배치하고, 그 풍경을 내부로 끌어들이는 구조방식과 공간요소의 구성, 조망을 위한 창이나 개구부와 구조적 가변성의 용이로 자연 안에 인공의 건축물을 짓지만 자연을 차단하지 않고 방안으로 최대한 끌어들여 자연과의 조화를 이루어 내고자 하였음을 알 수 있었다. 본 연구에서의 한계는 시지각적 분석의 방법은 무수히 많으며, 같은 방법의 시지각적 분석이라도 다른 영향인자가 무수히 많다는 사실이다. 따라서 앞으로는 좀더 객관화된 검증방법과 건축과 자연과의 관계성에 관한 여러 연구가 더 진행되어야 하리라고 판단된다.
조선 시대의 정자건축은 선비들의 높은 이상과 투철한 학문정신을 실현시키기 위한 곳으로써, 자연을 바라보고 자연과 인간의 관계를 깊이 있게 생각하며 그러한 정신을 바탕으로 완성된 뛰어난 건축물이었다. 인(仁)의 실현으로써 자연합일(自然合一)하는 거주가 유가(儒家)의 숙원(宿願)이었으며 건축은 자연과의 대립이 아닌 자연속의 집, 자연에 순응하고 자연을 최대한 수용하면서 건축의 행위가 자연에 완전히 합일되어 서로 반응할 수 있음을 추구하였다. 따라서 본 연구에서는 자연과 건축의 조화로움을 이해하려는 기본적인 개념에서 출발하여, 정자건축의 내 · 외부 공간에서 나타나는 자연환경의 조영방법을 시지각적 분석에 의하여 구체적으로 탐구하고 고찰함으로써 '자연과 인간과의 공존-더 나아가 자연을 더욱 풍부하게 하려하는-'의 의미를 실내공간에 적용할 수 있는 방안에 대해 연구의 목적을 두었다. 우선적으로 연구의 전개를 위해 공간 지각과 시지각의 개념과 내용의 이해를 바탕으로 전통건축의 시지각 요소들과 시지각 구조의 특성에 대한 일반적인 고찰을 한 뒤 주분석 대상인 정자건축에서의 자연적 요소의 시지각 분석을 하였다. 정자건축에서의 시지각 구조는 시점, 대상, 시각틀과 시선축의 4가지로서 각각을 선형요소, 평면요소와 볼륨요소로 분석하여 내부공간안의 관찰자가 어떠한 방법으로 외부 공간과 자연환경을 바라보았는지 분석하였으며 이로써 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 보는 사람에 의해 고정되지 않고 이동 가능한 가변적 구조로, 이를 시지각 요소에 의한 시지각 방법을 통하여 자연의 여러 곳을 자연스럽게 읽어가게 하며, 관찰자에 의해 보는 대상이 아니고 보는 사람과 대상과의 상호관계적 경험을 하도록 한다. 둘째, 여백을 통한 시선과 동선 등의 유도되는 연속적인 구조로, 절대적으로 내부공간이나 완전한 외부공간으로 나타나는 게 아니라 관찰자의 위치에 따라 내· 외 공간의 어느 한쪽으로, 혹은 어느 쪽도 아닌 중간적 공간으로 작용하였다. 셋째, 무형적 구조로 유형적 존재의 가장 바람직한 상태로 의미있는 미완성을 추구하여 기둥과 기둥, 벽과 벽, 실과 마루사이의 공간을 두어 억지로 지어 채우려고 하는 것이 아닌 여백과 void로 남기므로 상상의 세계, 함축된 내면을 표현하려 하였다. 넷째, 시점을 한 군데로 고정시키지 않고 이동하여 자연 경물의 위치에 따라 여러 가지의 중심적 공간성을 나타내고 있는 탈중심적 구조로서, 시지각 요소의 구성방법이나 조영방법에 따라 각각 다른 공간감을 얻게 되며 인간의 영역을 나타내는 인위적인 한정 요소는 사라지게 된다. 분석 결과를 종합적으로 볼 때 정자건축은 자연과 융합하고자 하는 특성을 가지고 지세에 따라 자연스럽게 주변의 풍경을 볼 수 있게 공간을 배치하고, 그 풍경을 내부로 끌어들이는 구조방식과 공간요소의 구성, 조망을 위한 창이나 개구부와 구조적 가변성의 용이로 자연 안에 인공의 건축물을 짓지만 자연을 차단하지 않고 방안으로 최대한 끌어들여 자연과의 조화를 이루어 내고자 하였음을 알 수 있었다. 본 연구에서의 한계는 시지각적 분석의 방법은 무수히 많으며, 같은 방법의 시지각적 분석이라도 다른 영향인자가 무수히 많다는 사실이다. 따라서 앞으로는 좀더 객관화된 검증방법과 건축과 자연과의 관계성에 관한 여러 연구가 더 진행되어야 하리라고 판단된다.
JUNGJA is the outstanding building which was built, based on the spirit that many Confusian scholars disciplined their high ideal and clear scholarship at JUNGJA, observing surrounding scenes of nature and contemplating the relationship between human being and nature. As Confucian scholars at that t...
JUNGJA is the outstanding building which was built, based on the spirit that many Confusian scholars disciplined their high ideal and clear scholarship at JUNGJA, observing surrounding scenes of nature and contemplating the relationship between human being and nature. As Confucian scholars at that time hoped to live in building united with nature through out realizing benevolence, architecture was not conflicting with nature but harmonized completely with nature, adapting and responding to nature greatly. Thus, the purpose of this study is to define the method which can be applied surrounding natural scenes presenting in the indoor space and the outdoor space of JUNGJA, that is, the way for co-existence with nature and human being, enriching nature further to modern architecture by understanding basic concept for space perception and visual perception first, analyzing visual perception and studying in detail framework of JUNGJA. Most of all, to proceed with this study, after studying the general consideration on elements and characteristics of visual perception for traditional architecture, based on contents and conception for space perception and visual perception, subject of this study is analyzed. Elements of visual perception on architecture of JUNGJA are defined as view point, object, view frame and view axis and these elements are analyzed by linear element, plain element and volume and analyzed how observers in indoor space watch outdoor space and surrounding scenes of nature. The results of this analysis are as follows. First, the structure of visual perception on architecture of JUNGJA is not fixed by observer but is variable structure. And also it is not watching object for observer but enables observer to experience relationship between human being and nature, appreciating natural scenery by the method of visual perception. Second, It forms continuos structure by inducing line of sight and moving line through blank space and functions as a middle space which is not indoor space and outdoor space and is not inclined to one side according to observer's position. Third, The blank space and between pillar and pillar, wall and wall, room and room, floor and floor is pursued to present intangible structure as tangible structure for desiring best ideal and implicit inner. Fourth, Structure of visual perception can be defined as the structure breaking away center, which presents various center according to the position of mobile natural scene without fixing on one spot and can be obtained different scenes of space, and can withdraws limited artificial elements in the sector of human being, according to the method for composition and presentation of visual perception. Summarizing the result of analysis synthetically, architecture on JUNGJA can be concluded that it has characteristics to tend to be united and harmonized with nature by compositing space so to view natural scenes based on terrain feature, and constructing the artificial architecture which does not avoid nature by using structural and compositional method such as doors for perspective view and open spots to be induced nature into indoor space. The limitation on the study is that there are various methods for analyzing visual perception and also there are numerous different elements affecting each other in the same method. The author hopes that the objective method for verification and further study on the relationship between architecture and nature will be followed up in future.
JUNGJA is the outstanding building which was built, based on the spirit that many Confusian scholars disciplined their high ideal and clear scholarship at JUNGJA, observing surrounding scenes of nature and contemplating the relationship between human being and nature. As Confucian scholars at that time hoped to live in building united with nature through out realizing benevolence, architecture was not conflicting with nature but harmonized completely with nature, adapting and responding to nature greatly. Thus, the purpose of this study is to define the method which can be applied surrounding natural scenes presenting in the indoor space and the outdoor space of JUNGJA, that is, the way for co-existence with nature and human being, enriching nature further to modern architecture by understanding basic concept for space perception and visual perception first, analyzing visual perception and studying in detail framework of JUNGJA. Most of all, to proceed with this study, after studying the general consideration on elements and characteristics of visual perception for traditional architecture, based on contents and conception for space perception and visual perception, subject of this study is analyzed. Elements of visual perception on architecture of JUNGJA are defined as view point, object, view frame and view axis and these elements are analyzed by linear element, plain element and volume and analyzed how observers in indoor space watch outdoor space and surrounding scenes of nature. The results of this analysis are as follows. First, the structure of visual perception on architecture of JUNGJA is not fixed by observer but is variable structure. And also it is not watching object for observer but enables observer to experience relationship between human being and nature, appreciating natural scenery by the method of visual perception. Second, It forms continuos structure by inducing line of sight and moving line through blank space and functions as a middle space which is not indoor space and outdoor space and is not inclined to one side according to observer's position. Third, The blank space and between pillar and pillar, wall and wall, room and room, floor and floor is pursued to present intangible structure as tangible structure for desiring best ideal and implicit inner. Fourth, Structure of visual perception can be defined as the structure breaking away center, which presents various center according to the position of mobile natural scene without fixing on one spot and can be obtained different scenes of space, and can withdraws limited artificial elements in the sector of human being, according to the method for composition and presentation of visual perception. Summarizing the result of analysis synthetically, architecture on JUNGJA can be concluded that it has characteristics to tend to be united and harmonized with nature by compositing space so to view natural scenes based on terrain feature, and constructing the artificial architecture which does not avoid nature by using structural and compositional method such as doors for perspective view and open spots to be induced nature into indoor space. The limitation on the study is that there are various methods for analyzing visual perception and also there are numerous different elements affecting each other in the same method. The author hopes that the objective method for verification and further study on the relationship between architecture and nature will be followed up in future.
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