21세기는 인터넷의 시대라고 일컫을 만큼 지금 우리는 자의반 타의반으로 인터넷 세상 속에서 모든 사회활동을 영위하고 있다. 바야흐로 인터넷이 세상을 지배하는 시대가 온 것이다. 모든 사회구조가 인터넷이라고 하는 거대한 정보시스템에 의해 움직이고 있으며, 사회교육 또한 이러한 시대적 조류 속에서 새로운 패러다임의 필연적 변화를 관과하지 않을 수 없게 되었다. 사회와 교육은 밀접한 관계를 가지고 있기 때문이다. 사회적 패러다임이 변하면 교육적 패러다임도 변하기 마련이다. 따라서 산업사회에서 정보화사회로의 전환이 이루어진 21세기는 새로운 교육적 시각과 시대적 교육방법을 요구하고 있다. 이것은 제7차 교육과정에서도 나타나는데, '교사 중심의 교육과정'이 아닌 '학습자 중심의 교육과정'이 그것이다. 정보화 시대에는 학습자 개개인의 요구, 흥미, 특성에 대한 가치를 중요시하면서, 다양성, 창의성, 유연성을 요구하게 되고, '결과 중심 교육과정'에서 '과정 중심의 교육과정'으로 전환되고 있다. 시대의 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 인적자원을 양성하는 것이 교육의 역할이라 할 때, 정보 사회의 도래로 교육 정보화의 필요성이 대두되는 이 시점에서 미술교육의 정보화도 예외일 수 없다. 인터넷은 교육의 전 분야에 걸쳐 많은 역할을 하게 될 것이고, 미술교육분야에서도 마찬가지이다. 컴퓨터 및 커뮤니케이션 테크놀로지의 발달은 온라인 교육이라는 새로운 교육 방법을 통해 기존의 일방적인 교육을 극복하고 멀티미디어 기반의 쌍방향의 상호작용을 강력히 지원해 줄 수 있게 해 줄 뿐 아니라, 기존의 교육 환경에서는 존재하지 않았던 새로운 커뮤니케이션 학습의 환경을 제공해 주어 학습자 중심 교육을 위한 새로운 가능성을 열어 줄 것으로 판단된다. 인터넷의 대중화와 컴퓨터 기술의 급속한 발전은 교육분야에서 컴퓨터를 보다 새롭고 다양하게 활용할 수 있는 가능성을 더해주고 있다. 특히 시각적인 조형예술을 다루고 있는 미술교과에서는 인터넷에서 제공되는 오디오 및 비디오 등을 효율적으로 활용하여 다양하고 풍부한 시청각적 경험을 학습자에게 전달하고 미래지향적인 ...
21세기는 인터넷의 시대라고 일컫을 만큼 지금 우리는 자의반 타의반으로 인터넷 세상 속에서 모든 사회활동을 영위하고 있다. 바야흐로 인터넷이 세상을 지배하는 시대가 온 것이다. 모든 사회구조가 인터넷이라고 하는 거대한 정보시스템에 의해 움직이고 있으며, 사회교육 또한 이러한 시대적 조류 속에서 새로운 패러다임의 필연적 변화를 관과하지 않을 수 없게 되었다. 사회와 교육은 밀접한 관계를 가지고 있기 때문이다. 사회적 패러다임이 변하면 교육적 패러다임도 변하기 마련이다. 따라서 산업사회에서 정보화사회로의 전환이 이루어진 21세기는 새로운 교육적 시각과 시대적 교육방법을 요구하고 있다. 이것은 제7차 교육과정에서도 나타나는데, '교사 중심의 교육과정'이 아닌 '학습자 중심의 교육과정'이 그것이다. 정보화 시대에는 학습자 개개인의 요구, 흥미, 특성에 대한 가치를 중요시하면서, 다양성, 창의성, 유연성을 요구하게 되고, '결과 중심 교육과정'에서 '과정 중심의 교육과정'으로 전환되고 있다. 시대의 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 인적자원을 양성하는 것이 교육의 역할이라 할 때, 정보 사회의 도래로 교육 정보화의 필요성이 대두되는 이 시점에서 미술교육의 정보화도 예외일 수 없다. 인터넷은 교육의 전 분야에 걸쳐 많은 역할을 하게 될 것이고, 미술교육분야에서도 마찬가지이다. 컴퓨터 및 커뮤니케이션 테크놀로지의 발달은 온라인 교육이라는 새로운 교육 방법을 통해 기존의 일방적인 교육을 극복하고 멀티미디어 기반의 쌍방향의 상호작용을 강력히 지원해 줄 수 있게 해 줄 뿐 아니라, 기존의 교육 환경에서는 존재하지 않았던 새로운 커뮤니케이션 학습의 환경을 제공해 주어 학습자 중심 교육을 위한 새로운 가능성을 열어 줄 것으로 판단된다. 인터넷의 대중화와 컴퓨터 기술의 급속한 발전은 교육분야에서 컴퓨터를 보다 새롭고 다양하게 활용할 수 있는 가능성을 더해주고 있다. 특히 시각적인 조형예술을 다루고 있는 미술교과에서는 인터넷에서 제공되는 오디오 및 비디오 등을 효율적으로 활용하여 다양하고 풍부한 시청각적 경험을 학습자에게 전달하고 미래지향적인 심미성과 창의력을 기를 수 있는 장점이 있다. 그러나 현재의 미술교육 과정상에는 미적 체험·표현과 감상이 대등한 독립적 위치에 있지만 교육현장에서는 표현 위주의 감상 경시 풍조가 지배적이며, 미술 지도의 관점·관련 지식의 부족과 감상 자료·기자재의 미비 등으로 미술교육이 제대로 이루어지지 않고 있다. 이러한 여러 문제점을 극복할 수 있는 방법으로 인터넷을 활용한 미술교육에 관해 연구해 보았다. 연구, 조사한 내용을 요약하면 다음과 같다. 1) 인터넷 정보의 범람 속에서 유용한 미술 정보를 서핑하여 감상하고 미적 안목을 기를 수 있는 자기주도적인 미술능력과 인터넷을 통한 미술교육의 활용 방안에 관하여 연구하였다. 2) 인터넷을 통한 미술교육의 가능성을 조사하고, 특히 멀티미디어 미술교육과 관련하여 자기표현을 배양할 수 있는 창의성 미술교육과의 연계성과 그 가능성 여부를 연구하였다. 3) 교육부의 '초. 중등 정보통신기술 활용백서'중 'Web 기반 미술교육 운영지침'을 기초로 하여 인터넷을 활용한 미술 수업에 대한 모형을 제시하였으며, 전통적 미술수업과 비교함으로써 Web을 활용한 미술교육의 필요성과 당위성을 제시하였다. 4) 연구의 객관성과 정확성을 위해 실제 초, 중등학교 미술교사와 학생들을 대상으로 '미술교육 현장에서의 인터넷 사용에 대한 현황과 활용 사례'를 설문 조사하여 정리하였다. 5) 인터넷을 활용한 다양하고 적극적인 교수·학습 지도 방안을 모색하고, 인터넷 미술교육의 예상되는 문제점과 역기능을 파악하였으며, 이에 따른 국내 초. 중등학교의 인터넷 미술교육의 올바른 방향성을 제시하고자 한다.
21세기는 인터넷의 시대라고 일컫을 만큼 지금 우리는 자의반 타의반으로 인터넷 세상 속에서 모든 사회활동을 영위하고 있다. 바야흐로 인터넷이 세상을 지배하는 시대가 온 것이다. 모든 사회구조가 인터넷이라고 하는 거대한 정보시스템에 의해 움직이고 있으며, 사회교육 또한 이러한 시대적 조류 속에서 새로운 패러다임의 필연적 변화를 관과하지 않을 수 없게 되었다. 사회와 교육은 밀접한 관계를 가지고 있기 때문이다. 사회적 패러다임이 변하면 교육적 패러다임도 변하기 마련이다. 따라서 산업사회에서 정보화사회로의 전환이 이루어진 21세기는 새로운 교육적 시각과 시대적 교육방법을 요구하고 있다. 이것은 제7차 교육과정에서도 나타나는데, '교사 중심의 교육과정'이 아닌 '학습자 중심의 교육과정'이 그것이다. 정보화 시대에는 학습자 개개인의 요구, 흥미, 특성에 대한 가치를 중요시하면서, 다양성, 창의성, 유연성을 요구하게 되고, '결과 중심 교육과정'에서 '과정 중심의 교육과정'으로 전환되고 있다. 시대의 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 인적자원을 양성하는 것이 교육의 역할이라 할 때, 정보 사회의 도래로 교육 정보화의 필요성이 대두되는 이 시점에서 미술교육의 정보화도 예외일 수 없다. 인터넷은 교육의 전 분야에 걸쳐 많은 역할을 하게 될 것이고, 미술교육분야에서도 마찬가지이다. 컴퓨터 및 커뮤니케이션 테크놀로지의 발달은 온라인 교육이라는 새로운 교육 방법을 통해 기존의 일방적인 교육을 극복하고 멀티미디어 기반의 쌍방향의 상호작용을 강력히 지원해 줄 수 있게 해 줄 뿐 아니라, 기존의 교육 환경에서는 존재하지 않았던 새로운 커뮤니케이션 학습의 환경을 제공해 주어 학습자 중심 교육을 위한 새로운 가능성을 열어 줄 것으로 판단된다. 인터넷의 대중화와 컴퓨터 기술의 급속한 발전은 교육분야에서 컴퓨터를 보다 새롭고 다양하게 활용할 수 있는 가능성을 더해주고 있다. 특히 시각적인 조형예술을 다루고 있는 미술교과에서는 인터넷에서 제공되는 오디오 및 비디오 등을 효율적으로 활용하여 다양하고 풍부한 시청각적 경험을 학습자에게 전달하고 미래지향적인 심미성과 창의력을 기를 수 있는 장점이 있다. 그러나 현재의 미술교육 과정상에는 미적 체험·표현과 감상이 대등한 독립적 위치에 있지만 교육현장에서는 표현 위주의 감상 경시 풍조가 지배적이며, 미술 지도의 관점·관련 지식의 부족과 감상 자료·기자재의 미비 등으로 미술교육이 제대로 이루어지지 않고 있다. 이러한 여러 문제점을 극복할 수 있는 방법으로 인터넷을 활용한 미술교육에 관해 연구해 보았다. 연구, 조사한 내용을 요약하면 다음과 같다. 1) 인터넷 정보의 범람 속에서 유용한 미술 정보를 서핑하여 감상하고 미적 안목을 기를 수 있는 자기주도적인 미술능력과 인터넷을 통한 미술교육의 활용 방안에 관하여 연구하였다. 2) 인터넷을 통한 미술교육의 가능성을 조사하고, 특히 멀티미디어 미술교육과 관련하여 자기표현을 배양할 수 있는 창의성 미술교육과의 연계성과 그 가능성 여부를 연구하였다. 3) 교육부의 '초. 중등 정보통신기술 활용백서'중 'Web 기반 미술교육 운영지침'을 기초로 하여 인터넷을 활용한 미술 수업에 대한 모형을 제시하였으며, 전통적 미술수업과 비교함으로써 Web을 활용한 미술교육의 필요성과 당위성을 제시하였다. 4) 연구의 객관성과 정확성을 위해 실제 초, 중등학교 미술교사와 학생들을 대상으로 '미술교육 현장에서의 인터넷 사용에 대한 현황과 활용 사례'를 설문 조사하여 정리하였다. 5) 인터넷을 활용한 다양하고 적극적인 교수·학습 지도 방안을 모색하고, 인터넷 미술교육의 예상되는 문제점과 역기능을 파악하였으며, 이에 따른 국내 초. 중등학교의 인터넷 미술교육의 올바른 방향성을 제시하고자 한다.
We can say 21st century is so call internet's era. From that we manage social activities voluntarily and intentionally. Time has come when internet rules the world. All the social system moves with in the huge infomational system call internet. In this trend we can not disregard the social education...
We can say 21st century is so call internet's era. From that we manage social activities voluntarily and intentionally. Time has come when internet rules the world. All the social system moves with in the huge infomational system call internet. In this trend we can not disregard the social education. Because community and education has closer relationship. If social paradigm changes educational paradigm changes too. 21st century that had a change from industrial community to informational community demands new educational vision and trendy educational plan. It is not teacher-centered education but learners-centered education which appears in the 7th curriculum. In informational era educator's personal demand, interest, specialty must be value and variety, creativity, flexibility are being demanded. And it changes from conclusion-center program to procedural-center program. It is educations job to educate human resources to deal actively in this changes of period. Introduction of informational community can not be exception at a time when educational information becomes influential. Internet will be a great part of whole area of education and so it is in fine arts too. Development of a computer and communication technology allowes both-sided education getting out of lopsided one through the way of education providing new condition providing new condition of communication which did not exist in the past. Internet's popularization and computer technology's fast development adds possibilities in to computer use newly and variously in the field of education. Especially from the art text that deal with visual fomative art, they have merits of diverse and abundant audio-visual experience and enlightenment of future-aiming aesthetical sense and creativeness be taking advantages of the sound or movie which are provided from internet. However, in spite of original purpose of arts education that gives a equivalent weight to appreciation and practice, actually, the tendency that think light of appreciation is dominant and the fine arts education is not being taught the right way do to lack of involved knowledge, instucting skills, appreciating materials, and facilities. I have researched the way of applying internet into arts education to overcome these problems. The following are the summing up of the research. 1. A study of the ability to select an appropriate work in the information of internet, appreciate, widen and appreciative eye and the method of fine arts education using internet. 2. Research the possibility of using internet in the arts education, specially the connection between fine arts education and multimedia that cultivates creativeness and the ability to express oneself. 3. Investigation of the actual condition of internet use and the examples that apply it in arts education after choosing 4 countries which is doing remote education comparatively well supported by national education policy. 4. Consideration of strength and weakness of using internet is a class through survey, investigation of the problems of the internet use based on the result, and suggestion of desirable way applying internet to fine arts education of an elementary school. 5. A active professor who has a experience in using internet variously, fine a right educational plan, aware of the internet arts educational problem. So for that problem I will suggest a resolution to elementary and middle school internet education.
We can say 21st century is so call internet's era. From that we manage social activities voluntarily and intentionally. Time has come when internet rules the world. All the social system moves with in the huge infomational system call internet. In this trend we can not disregard the social education. Because community and education has closer relationship. If social paradigm changes educational paradigm changes too. 21st century that had a change from industrial community to informational community demands new educational vision and trendy educational plan. It is not teacher-centered education but learners-centered education which appears in the 7th curriculum. In informational era educator's personal demand, interest, specialty must be value and variety, creativity, flexibility are being demanded. And it changes from conclusion-center program to procedural-center program. It is educations job to educate human resources to deal actively in this changes of period. Introduction of informational community can not be exception at a time when educational information becomes influential. Internet will be a great part of whole area of education and so it is in fine arts too. Development of a computer and communication technology allowes both-sided education getting out of lopsided one through the way of education providing new condition providing new condition of communication which did not exist in the past. Internet's popularization and computer technology's fast development adds possibilities in to computer use newly and variously in the field of education. Especially from the art text that deal with visual fomative art, they have merits of diverse and abundant audio-visual experience and enlightenment of future-aiming aesthetical sense and creativeness be taking advantages of the sound or movie which are provided from internet. However, in spite of original purpose of arts education that gives a equivalent weight to appreciation and practice, actually, the tendency that think light of appreciation is dominant and the fine arts education is not being taught the right way do to lack of involved knowledge, instucting skills, appreciating materials, and facilities. I have researched the way of applying internet into arts education to overcome these problems. The following are the summing up of the research. 1. A study of the ability to select an appropriate work in the information of internet, appreciate, widen and appreciative eye and the method of fine arts education using internet. 2. Research the possibility of using internet in the arts education, specially the connection between fine arts education and multimedia that cultivates creativeness and the ability to express oneself. 3. Investigation of the actual condition of internet use and the examples that apply it in arts education after choosing 4 countries which is doing remote education comparatively well supported by national education policy. 4. Consideration of strength and weakness of using internet is a class through survey, investigation of the problems of the internet use based on the result, and suggestion of desirable way applying internet to fine arts education of an elementary school. 5. A active professor who has a experience in using internet variously, fine a right educational plan, aware of the internet arts educational problem. So for that problem I will suggest a resolution to elementary and middle school internet education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.