현대 사회는 국가의 공존을 위해 높은 상호 의존도가 요구되는 지구촌 시대이며, 다양한 문화들을 동시에 접하며 살아가야 하는 다문화 시대라 할 수 있다. 따라서 미술교육에 있어서 전통 미술의 지도 또한 시대적 흐름에 적절한 교수 방법의 선정과 이에 따른 지도가 필요하다. 그러나 교육 현장에서의 전통 미술에 대한 지도는 전통 미술에 관한 내용이나 기법을 답습하여 지도하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 시대적 요구에 따른 다문화에 대한 이해와 더불어 현대 미술교육의 흐름을 알아보고 현행 미술과 교육과정 및 교과서를 분석하여 다문화 시대에 바람직한 전통 미술 지도 방안을 개발, 제시하는 데에 그 목적이 있다. 다문화 시대가 도래하기까지는 여러 시대적인 발생 배경과 특징이 있겠지만 이 중에서도 다원주의적 가치를 추구하는 ...
현대 사회는 국가의 공존을 위해 높은 상호 의존도가 요구되는 지구촌 시대이며, 다양한 문화들을 동시에 접하며 살아가야 하는 다문화 시대라 할 수 있다. 따라서 미술교육에 있어서 전통 미술의 지도 또한 시대적 흐름에 적절한 교수 방법의 선정과 이에 따른 지도가 필요하다. 그러나 교육 현장에서의 전통 미술에 대한 지도는 전통 미술에 관한 내용이나 기법을 답습하여 지도하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 시대적 요구에 따른 다문화에 대한 이해와 더불어 현대 미술교육의 흐름을 알아보고 현행 미술과 교육과정 및 교과서를 분석하여 다문화 시대에 바람직한 전통 미술 지도 방안을 개발, 제시하는 데에 그 목적이 있다. 다문화 시대가 도래하기까지는 여러 시대적인 발생 배경과 특징이 있겠지만 이 중에서도 다원주의적 가치를 추구하는 포스트모더니즘의 철학적인 배경과 다문화 시대를 확산시키고 있는 정보 통신의 발달에 따른 정보화가 가장 큰 특징이라 할 수 있다. 문화의 가치가 부각될 뿐만 아니라 다양한 문화가 공존하는 다문화 시대라는 배경과 정보 기술의 발달 등이 삶의 방식을 바꾸어 놓음으로써 미술교육 또한 새로운 인식, 다원적 접근, 문화 이해 측면의 접근 방식으로의 변화가 요구되고 있다. 따라서 종래의 표현 중심 미술교육은 21세기의 다양한 문화 시대에 적합하지 않은 교육으로 지양되고 그 대안으로 총체적 미술교육인 DBAE 이론이 부각되는 이유가 여기에 있으며, 많은 국가들이 DBAE와 더불어 다양한 미술교육을 위한 교수-학습 방법을 개발하기 위해 노력하고 있다. 우리 나라에서의 DBAE는 외국의 이론이자 시대에 적합하지 않는 이론이라는 우려와 더불어 구체적인 프로그램의 결여에 따른 적용의 문제 등으로 비난을 받으면서도 DBAE가 새로운 시대에 적합한 neo DBAE로 수정, 보완됨에 따라 다문화 시대에 활용 가능한 하나의 미술교육 방법으로 여겨지고 있으며, 본 논문에서도 전통 미술 지도에 적합한 하나의 대안으로서 DBAE적인 교수 방법을 적용하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 현행 미술과 교육과정과 교과서를 분석한 결과, 전통 미술 지도에 대한 언급은 현행 교육과정까지 계속적으로 이어져 왔으나, 국제 이해 교육은 제6차 및 제7차에 와서야 강조하였고 총론에서의 언급에 비해 미술과에서는 구체적인 반영이 되지 않았다고 본다. 이에 본 연구자는 제7차 미술과 교육과정의 목표 및 내용, 대상 학년의 수준, 주제, 내용 등과 미술 교과서의 소재와 관련시켜 프로그램을 구성하는 것을 원칙으로 다문화 시대에 적절한 전통 미술 지도 프로그램을 개발하였다. 또한 다문화 시대에 바람직한 교수·방법으로 맥락적 입장과 비교학적 관점, 통합적 측면의 교수·학습 방법의 접근으로 모형을 개발하였다. 본 프로그램에서는 통합 교과과정을 제외하고 3·4·5·6학년당 프로그램 1개, 총4개를 개발, 제시하고 있다. 3학년 '내 옷 어때요'는 3학년에게 친밀한 영역이며 복식 양식은 사회·문화의 경험적 산물이므로 다양한 전통 의상의 복식미를 이해하여 현대 의상 디자인에 도입, 표현해 보도록 하였다. 4학년 '상상의 세계'는 민화 및 다른 나라의 상상의 작품을 제시하여 민화의 특성을 이해하게 하고 다른 시대, 다른 나라 사람들의 생각과 문화를 이해할 수 있도록 하였다. 5학년 '탑 만들기'에서는 과거, 현대, 다른 나라의 탑을 감상하고 그 시대의 문화 이해와 더불어 현대적 의미의 탑을 표현해 보도록 하였다. 6학년 '내가 만든 탈로 탈놀이 하기'는 우리 나라와 다른 나라의 탈을 비교 감상하고 탈을 제작하여 탈놀이를 하도록 구성하였다. 위와 같은 문화 이해 관련 학습을 통하여 아동들은 우리 나라 전통 미술에 대해 다른 나라와의 차이성을 느끼고 전통 문화의 독창성과 우수성을 알게 되며, 자칫 가치의 혼란을 겪을 다양한 문화 속에서 문화적 정체성을 갖을 수 있을 것이다. 또한 무조건 우리 문화가 우수하다는 폐쇄적인 사고에서 벗어나 시각적 비판력을 가지고 좀 더 넓은 시각에서 세계 보편성과도 통하는 새로운 문화를 창출 해 나갈 수 있을 것이다.
현대 사회는 국가의 공존을 위해 높은 상호 의존도가 요구되는 지구촌 시대이며, 다양한 문화들을 동시에 접하며 살아가야 하는 다문화 시대라 할 수 있다. 따라서 미술교육에 있어서 전통 미술의 지도 또한 시대적 흐름에 적절한 교수 방법의 선정과 이에 따른 지도가 필요하다. 그러나 교육 현장에서의 전통 미술에 대한 지도는 전통 미술에 관한 내용이나 기법을 답습하여 지도하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 시대적 요구에 따른 다문화에 대한 이해와 더불어 현대 미술교육의 흐름을 알아보고 현행 미술과 교육과정 및 교과서를 분석하여 다문화 시대에 바람직한 전통 미술 지도 방안을 개발, 제시하는 데에 그 목적이 있다. 다문화 시대가 도래하기까지는 여러 시대적인 발생 배경과 특징이 있겠지만 이 중에서도 다원주의적 가치를 추구하는 포스트모더니즘의 철학적인 배경과 다문화 시대를 확산시키고 있는 정보 통신의 발달에 따른 정보화가 가장 큰 특징이라 할 수 있다. 문화의 가치가 부각될 뿐만 아니라 다양한 문화가 공존하는 다문화 시대라는 배경과 정보 기술의 발달 등이 삶의 방식을 바꾸어 놓음으로써 미술교육 또한 새로운 인식, 다원적 접근, 문화 이해 측면의 접근 방식으로의 변화가 요구되고 있다. 따라서 종래의 표현 중심 미술교육은 21세기의 다양한 문화 시대에 적합하지 않은 교육으로 지양되고 그 대안으로 총체적 미술교육인 DBAE 이론이 부각되는 이유가 여기에 있으며, 많은 국가들이 DBAE와 더불어 다양한 미술교육을 위한 교수-학습 방법을 개발하기 위해 노력하고 있다. 우리 나라에서의 DBAE는 외국의 이론이자 시대에 적합하지 않는 이론이라는 우려와 더불어 구체적인 프로그램의 결여에 따른 적용의 문제 등으로 비난을 받으면서도 DBAE가 새로운 시대에 적합한 neo DBAE로 수정, 보완됨에 따라 다문화 시대에 활용 가능한 하나의 미술교육 방법으로 여겨지고 있으며, 본 논문에서도 전통 미술 지도에 적합한 하나의 대안으로서 DBAE적인 교수 방법을 적용하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 현행 미술과 교육과정과 교과서를 분석한 결과, 전통 미술 지도에 대한 언급은 현행 교육과정까지 계속적으로 이어져 왔으나, 국제 이해 교육은 제6차 및 제7차에 와서야 강조하였고 총론에서의 언급에 비해 미술과에서는 구체적인 반영이 되지 않았다고 본다. 이에 본 연구자는 제7차 미술과 교육과정의 목표 및 내용, 대상 학년의 수준, 주제, 내용 등과 미술 교과서의 소재와 관련시켜 프로그램을 구성하는 것을 원칙으로 다문화 시대에 적절한 전통 미술 지도 프로그램을 개발하였다. 또한 다문화 시대에 바람직한 교수·방법으로 맥락적 입장과 비교학적 관점, 통합적 측면의 교수·학습 방법의 접근으로 모형을 개발하였다. 본 프로그램에서는 통합 교과과정을 제외하고 3·4·5·6학년당 프로그램 1개, 총4개를 개발, 제시하고 있다. 3학년 '내 옷 어때요'는 3학년에게 친밀한 영역이며 복식 양식은 사회·문화의 경험적 산물이므로 다양한 전통 의상의 복식미를 이해하여 현대 의상 디자인에 도입, 표현해 보도록 하였다. 4학년 '상상의 세계'는 민화 및 다른 나라의 상상의 작품을 제시하여 민화의 특성을 이해하게 하고 다른 시대, 다른 나라 사람들의 생각과 문화를 이해할 수 있도록 하였다. 5학년 '탑 만들기'에서는 과거, 현대, 다른 나라의 탑을 감상하고 그 시대의 문화 이해와 더불어 현대적 의미의 탑을 표현해 보도록 하였다. 6학년 '내가 만든 탈로 탈놀이 하기'는 우리 나라와 다른 나라의 탈을 비교 감상하고 탈을 제작하여 탈놀이를 하도록 구성하였다. 위와 같은 문화 이해 관련 학습을 통하여 아동들은 우리 나라 전통 미술에 대해 다른 나라와의 차이성을 느끼고 전통 문화의 독창성과 우수성을 알게 되며, 자칫 가치의 혼란을 겪을 다양한 문화 속에서 문화적 정체성을 갖을 수 있을 것이다. 또한 무조건 우리 문화가 우수하다는 폐쇄적인 사고에서 벗어나 시각적 비판력을 가지고 좀 더 넓은 시각에서 세계 보편성과도 통하는 새로운 문화를 창출 해 나갈 수 있을 것이다.
In the midst the historical era of multi-culture and globalization which calls higher inter-dependent for co-existence, it is more than ever necessary to seize on as an opportunity to implement far-reaching educational agenda. Thus a more affirmative teaching model of traditional art classes, which ...
In the midst the historical era of multi-culture and globalization which calls higher inter-dependent for co-existence, it is more than ever necessary to seize on as an opportunity to implement far-reaching educational agenda. Thus a more affirmative teaching model of traditional art classes, which should be considered the trends, is necessary in the public art education. Almost all of the traditional art is indifferent in schools, however, as even it has been emphasized on the teachers developing instructive methods worth applying. Given the understanding of the various cultures and the trends of art education in accordance with the change of time, this study analyzed the current curricular and the art texts to develop more favorable teaching model for traditional arts. Although there are several outstanding backgrounds on the manifestation of multi-cultural era, the remarkable one is the post-modernism which exploit multilateral values and the other is the rapid development of information technologies which have been accelerate the trends of multi-culture and changed the contemporary life style. In this stage, the art education requires the innovative cognition to modify the old-fashioned attitude to unfamiliar cultures. Therefore, the art classes which overwhelmingly centralized in aesthetic expression should be substituted with the DBAE; a comprehensive art education system, and many other countries are devoted to develop more potential instructive programs. As to how to react, we have a choice. While criticizing the incompatibility and the lack of practical program of the DBAE which is a out-of-date imported theories, the DBAE that is now being advanced -- the upgraded version of neo-DBAE and the application of this program as an alternatives of the current art classes -- have long been in preparation. This study also applied the DBAE style instructive method for traditional art. Nor, as the previous curricular considered, is traditional art only currently of interest to the national curricular. Analyzing the current curricular with the art texts for this study, the section of understanding foreign culture has been emphasized in the 6th and 7th National Curricular but that is not compiled in the art texts concretely. Here I have developed this instructive program for traditional art fitting to multi-cultural age, which considered the goals and contents of the 7th National Curricular, the intellectual level of grades, and the art texts and comparatively. This study developed four programs for each grades -- the 3rd to the 6th grades except for the integrated curricular. For example, as the costume reflects the trends of society and culture, "Do you like my fashion?" might be one of the intimate chapter with children in the 3rd grade, and the intention of this chapter is to understand the attractiveness of various traditional costume, thereby expressing modern style by applying it. In the 4th grade, the "Imaginary world", which compiled with folk paintings and foreign imaginary art works, is to comprehend the characteristics of folkarts and the different cultures and times. The 5th grade's program "Making pagoda" have been illustrated the pagodas historically and culturally to appreciate and make it in modern style, and the 6th grade's "Playing and making mask" is composed to play and appreciate masks comparatively with foreign masks. With these cultural comprehension programs of art classes, students will hold high esteem our traditional culture and understand the differences between ours and foreign cultures. Further, children will have their cultural identities in the multi-cultural society where individuals of disimilar interests could be confused. I do believe that the open thoughts with aesthetic consciousness will create a new culture.
In the midst the historical era of multi-culture and globalization which calls higher inter-dependent for co-existence, it is more than ever necessary to seize on as an opportunity to implement far-reaching educational agenda. Thus a more affirmative teaching model of traditional art classes, which should be considered the trends, is necessary in the public art education. Almost all of the traditional art is indifferent in schools, however, as even it has been emphasized on the teachers developing instructive methods worth applying. Given the understanding of the various cultures and the trends of art education in accordance with the change of time, this study analyzed the current curricular and the art texts to develop more favorable teaching model for traditional arts. Although there are several outstanding backgrounds on the manifestation of multi-cultural era, the remarkable one is the post-modernism which exploit multilateral values and the other is the rapid development of information technologies which have been accelerate the trends of multi-culture and changed the contemporary life style. In this stage, the art education requires the innovative cognition to modify the old-fashioned attitude to unfamiliar cultures. Therefore, the art classes which overwhelmingly centralized in aesthetic expression should be substituted with the DBAE; a comprehensive art education system, and many other countries are devoted to develop more potential instructive programs. As to how to react, we have a choice. While criticizing the incompatibility and the lack of practical program of the DBAE which is a out-of-date imported theories, the DBAE that is now being advanced -- the upgraded version of neo-DBAE and the application of this program as an alternatives of the current art classes -- have long been in preparation. This study also applied the DBAE style instructive method for traditional art. Nor, as the previous curricular considered, is traditional art only currently of interest to the national curricular. Analyzing the current curricular with the art texts for this study, the section of understanding foreign culture has been emphasized in the 6th and 7th National Curricular but that is not compiled in the art texts concretely. Here I have developed this instructive program for traditional art fitting to multi-cultural age, which considered the goals and contents of the 7th National Curricular, the intellectual level of grades, and the art texts and comparatively. This study developed four programs for each grades -- the 3rd to the 6th grades except for the integrated curricular. For example, as the costume reflects the trends of society and culture, "Do you like my fashion?" might be one of the intimate chapter with children in the 3rd grade, and the intention of this chapter is to understand the attractiveness of various traditional costume, thereby expressing modern style by applying it. In the 4th grade, the "Imaginary world", which compiled with folk paintings and foreign imaginary art works, is to comprehend the characteristics of folkarts and the different cultures and times. The 5th grade's program "Making pagoda" have been illustrated the pagodas historically and culturally to appreciate and make it in modern style, and the 6th grade's "Playing and making mask" is composed to play and appreciate masks comparatively with foreign masks. With these cultural comprehension programs of art classes, students will hold high esteem our traditional culture and understand the differences between ours and foreign cultures. Further, children will have their cultural identities in the multi-cultural society where individuals of disimilar interests could be confused. I do believe that the open thoughts with aesthetic consciousness will create a new culture.
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