晶月 羅蕙錫(1896-1948)은 우리나라 최초의 여성서양화가였다. 뿐만아니라 근대 최초의 여성소설가, 시인, 여성운동가로서 선각자적인 삶을 살았다. 예술적으로 무르익을 인생의 황금기를 가족과 사회로부터 버림을 받아야 하는 값비싼 대가를 치룬 그가 처한 시대적 배경과 생애, 그리고 활동상황과 더불어 작품세계를 분석하고, 그가 작품에서 나타내고자 했던것과문제점등을 객관적으로 살펴본 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 나혜석의 시대적 배경을 보면...
晶月 羅蕙錫(1896-1948)은 우리나라 최초의 여성서양화가였다. 뿐만아니라 근대 최초의 여성소설가, 시인, 여성운동가로서 선각자적인 삶을 살았다. 예술적으로 무르익을 인생의 황금기를 가족과 사회로부터 버림을 받아야 하는 값비싼 대가를 치룬 그가 처한 시대적 배경과 생애, 그리고 활동상황과 더불어 작품세계를 분석하고, 그가 작품에서 나타내고자 했던것과문제점등을 객관적으로 살펴본 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 나혜석의 시대적 배경을 보면 왜란과 호란이후에 왕조의 지배체제가 흔들리던 조선은 과학적 근대화를 이루지 못한 채 제국주의 열강들의 압력을 견디지 못하고 일본의 식민지로 전락하였다. 이미 진행되고 있는 사회변화와의 심한 괴리감으로 인하여 전통적인 화론을 대체하거나 뛰어넘을 만한 힘이 형성되지 못하고 한일 합방과 함께 밀려 온 서양화는 일본화단의 화풍을 그대로 받아들여 그 의미조차 알지도 못하고 사회의 이해 부족과 냉담, 작가의식의 결여등으로 초기 서양화가들이 끝내는 좌절하여 절필하는 상황에서도 나혜석은 꿋꿋하게 활동을 하였음을 보여준다. 둘째, 나혜석은 1896년 4월 28일 수원에서 태어 났다. 개화 가정에서 태어나 일찍이 오빠들의 영향으로 신교육을 받게 됨으로서 자연스럽게 예술에의 입문이 이루어졌으며 높은 예술적 경지에 오를 수 있었던 것은 선천적인 기질과 후천성을 갖추었음을 알 수 있었다. 셋째, 남존여비사상으로 점철된 당시의 사회분위기 속에서 '인간'으로서가 아닌 '여성'으로 받아들일 준비가 되어 있지 않은 시대에서 나혜석은 자신이 추구하던 자유주의적 여성해방론을 펼치기 위해서 주제의식을 뚜렷이 구현시키는 작품활동과 교육활동을 펼치게 되었다. 그리고 서양미술의 토양이 전무한 당시 상황속에서 대부분의 작가들이 작업상의 기술습득차원에서 맴돌 때 나혜석은 천부적인 재능에 의한 조형어법을 바탕으로 나름대로의 조형세계를 구축했음을 알 수 있었다. 하지만 폭발적인 자아실현 욕구에도 불구하고 시대적 인습을 벗어날 수 없었던 시대적 한계에 빠질 수 밖에 없었다. 이상과 같이 나혜석이 처한 시대적 배경과 개인적인 환경, 그리고 활동상황과 작품세계를 살펴보면서 한 작가의 높은 예술에의 지향성이 시대정신을 뛰어 넘어 설 수 없었음을 안타깝게 생각하면서 나혜석의 시대적문제점과 창조적 특성이 재평가되어 올바른 나혜석 모습을 밝혀 세우는데 게을리 해서는 안되리라 본다.
晶月 羅蕙錫(1896-1948)은 우리나라 최초의 여성서양화가였다. 뿐만아니라 근대 최초의 여성소설가, 시인, 여성운동가로서 선각자적인 삶을 살았다. 예술적으로 무르익을 인생의 황금기를 가족과 사회로부터 버림을 받아야 하는 값비싼 대가를 치룬 그가 처한 시대적 배경과 생애, 그리고 활동상황과 더불어 작품세계를 분석하고, 그가 작품에서 나타내고자 했던것과문제점등을 객관적으로 살펴본 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 나혜석의 시대적 배경을 보면 왜란과 호란이후에 왕조의 지배체제가 흔들리던 조선은 과학적 근대화를 이루지 못한 채 제국주의 열강들의 압력을 견디지 못하고 일본의 식민지로 전락하였다. 이미 진행되고 있는 사회변화와의 심한 괴리감으로 인하여 전통적인 화론을 대체하거나 뛰어넘을 만한 힘이 형성되지 못하고 한일 합방과 함께 밀려 온 서양화는 일본화단의 화풍을 그대로 받아들여 그 의미조차 알지도 못하고 사회의 이해 부족과 냉담, 작가의식의 결여등으로 초기 서양화가들이 끝내는 좌절하여 절필하는 상황에서도 나혜석은 꿋꿋하게 활동을 하였음을 보여준다. 둘째, 나혜석은 1896년 4월 28일 수원에서 태어 났다. 개화 가정에서 태어나 일찍이 오빠들의 영향으로 신교육을 받게 됨으로서 자연스럽게 예술에의 입문이 이루어졌으며 높은 예술적 경지에 오를 수 있었던 것은 선천적인 기질과 후천성을 갖추었음을 알 수 있었다. 셋째, 남존여비사상으로 점철된 당시의 사회분위기 속에서 '인간'으로서가 아닌 '여성'으로 받아들일 준비가 되어 있지 않은 시대에서 나혜석은 자신이 추구하던 자유주의적 여성해방론을 펼치기 위해서 주제의식을 뚜렷이 구현시키는 작품활동과 교육활동을 펼치게 되었다. 그리고 서양미술의 토양이 전무한 당시 상황속에서 대부분의 작가들이 작업상의 기술습득차원에서 맴돌 때 나혜석은 천부적인 재능에 의한 조형어법을 바탕으로 나름대로의 조형세계를 구축했음을 알 수 있었다. 하지만 폭발적인 자아실현 욕구에도 불구하고 시대적 인습을 벗어날 수 없었던 시대적 한계에 빠질 수 밖에 없었다. 이상과 같이 나혜석이 처한 시대적 배경과 개인적인 환경, 그리고 활동상황과 작품세계를 살펴보면서 한 작가의 높은 예술에의 지향성이 시대정신을 뛰어 넘어 설 수 없었음을 안타깝게 생각하면서 나혜석의 시대적문제점과 창조적 특성이 재평가되어 올바른 나혜석 모습을 밝혀 세우는데 게을리 해서는 안되리라 본다.
Na Hye-seok(1896-1948) was the first Korean female artist of Western painting. She played a great role as the first modern female novelist, poet and activist. Yet she was isolated from and deserted by her family and society when her artistry reached its peak. This study is designed to make an analys...
Na Hye-seok(1896-1948) was the first Korean female artist of Western painting. She played a great role as the first modern female novelist, poet and activist. Yet she was isolated from and deserted by her family and society when her artistry reached its peak. This study is designed to make an analysis of the background of her age, her career, her activities and her works, and to inquire into what she intended to show through her work and to take a look at the problems of her art. First, in terms of the background of her age, the Yi Dynasty afflicted with Japanese invasion of Korea in 1592 and the Manchu Invasion of Korea in 1636 failed to be modernized and subjected to Japanese colonialism The oil paintings introduced after the Japanese annexation of Korea were not properly accepted by Korean painters, who failed to properly replace or transcend the traditional theories of painting and were exposed to misunderstanding, indifference and lack of thorough artistry. In spite of this context, Na Hye-seok engaged in her art with anunyielding mind. Second, she was born in Suwon in April 28, 1896. Born into a family which accepted the Western culture, she was influenced by her brother at her early age, and introduced to art in a natural fashion. Her artistry reached excellence due to her innate gifts and postnatal efforts. Third, She lived in an age when women were not treated as equal persons like men. She made use of her art so as to clearly express her views on female emancipation. When other artists didn't go beyond the limits of acquiring skills, Na Hye-seok succeeded in constructing her own style based on her innate gift. Yet, she had no choice but to be subjected to the limits of her age despite her strong desire for self-realization. The study has looked into the background of Na Hye-seok's age, her activities and works, and come to conclusion that the problems of her age and her creative features should be re-evaluated to appreciate the very essence of Na Hye-seok's artistry.
Na Hye-seok(1896-1948) was the first Korean female artist of Western painting. She played a great role as the first modern female novelist, poet and activist. Yet she was isolated from and deserted by her family and society when her artistry reached its peak. This study is designed to make an analysis of the background of her age, her career, her activities and her works, and to inquire into what she intended to show through her work and to take a look at the problems of her art. First, in terms of the background of her age, the Yi Dynasty afflicted with Japanese invasion of Korea in 1592 and the Manchu Invasion of Korea in 1636 failed to be modernized and subjected to Japanese colonialism The oil paintings introduced after the Japanese annexation of Korea were not properly accepted by Korean painters, who failed to properly replace or transcend the traditional theories of painting and were exposed to misunderstanding, indifference and lack of thorough artistry. In spite of this context, Na Hye-seok engaged in her art with anunyielding mind. Second, she was born in Suwon in April 28, 1896. Born into a family which accepted the Western culture, she was influenced by her brother at her early age, and introduced to art in a natural fashion. Her artistry reached excellence due to her innate gifts and postnatal efforts. Third, She lived in an age when women were not treated as equal persons like men. She made use of her art so as to clearly express her views on female emancipation. When other artists didn't go beyond the limits of acquiring skills, Na Hye-seok succeeded in constructing her own style based on her innate gift. Yet, she had no choice but to be subjected to the limits of her age despite her strong desire for self-realization. The study has looked into the background of Na Hye-seok's age, her activities and works, and come to conclusion that the problems of her age and her creative features should be re-evaluated to appreciate the very essence of Na Hye-seok's artistry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.