본 논문에서는 수제천의 당적과 대금의 선율을 비교 연구 하고자 한다. 이 두 악기는 현재 우리나라 음악에서 많이 사용하고 있는 악기로 다른 선율 악기에 비해 비교적 가락이 많은 악기에 속한다. 당적과 대금은 양자의 선율성이 동일하게 진행되기도 하고 서로 유사한 진행을 하기도 한다. 『한국음악-수제천』오선보를 선택하여 수제천에서 나타난 당적과 대금 선율을 마디별로 동일선율과 유사선율로 구분하고 동일선율은 전장에 걸쳐 어느 정도의 차지하고 있는지 유사선율은 대금에 비해 어떻게 유사한지 비교해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었...
본 논문에서는 수제천의 당적과 대금의 선율을 비교 연구 하고자 한다. 이 두 악기는 현재 우리나라 음악에서 많이 사용하고 있는 악기로 다른 선율 악기에 비해 비교적 가락이 많은 악기에 속한다. 당적과 대금은 양자의 선율성이 동일하게 진행되기도 하고 서로 유사한 진행을 하기도 한다. 『한국음악-수제천』오선보를 선택하여 수제천에서 나타난 당적과 대금 선율을 마디별로 동일선율과 유사선율로 구분하고 동일선율은 전장에 걸쳐 어느 정도의 차지하고 있는지 유사선율은 대금에 비해 어떻게 유사한지 비교해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 오선보에 나타난 수제천은 전장 129마디 중 당적과 대금의 선율이 완전히 똑같은 완전 동일형은 44마디(34%), 당적과 대금의 장식기법은 서로 다르나 주 선율이 같은 부분적 동일형은 53마디(41%)로 수제천 전체에서 동일선율은 97마디(75%)를 차지하고 있다. 둘째, 대금의 선율이 상행진행 시 당적의 변화형(A형)의 경우 대금이 林에서 南으로 상행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 林보다 完全4도 높은 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 하행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아고 대금이 南에서 汰로 상행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 南보다 단3도 높은 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 상행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴을 알 수 있다. 셋째, 대금이 어떤 음을 지속할 때 당적의 변화형(A형의 변형)의 경우 대금이 동일 음을 지속시킬 때 당적은 그보다 단3도 위 음인 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 하행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴 알 수 있다. 넷째, 대금의 선율이 하행진행 시 당적의 변화형(B형)의 경우 대금이 汰에서 潢으로 하행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 汰보다 完全4도 또는 장2도 아래 음으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 상행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴을 알 수 있다. 결과적으로 대금의 선율이 상행진행 시 당적의 변화형(A형)과 대금의 선율이 하행진행 시 당적의 변화형(B형)에서 공통적으로 나타나는 특징은 당적은 대금과 시작 음을 다르게 하여 대금의 끝 음으로 자연스럽게 하행 또는 상행 진행하여 대금과 같은 음으로 돌아옴으로서 균형 잡힌 선율미의 특징을 나타내고 있음을 알 수 있다.
본 논문에서는 수제천의 당적과 대금의 선율을 비교 연구 하고자 한다. 이 두 악기는 현재 우리나라 음악에서 많이 사용하고 있는 악기로 다른 선율 악기에 비해 비교적 가락이 많은 악기에 속한다. 당적과 대금은 양자의 선율성이 동일하게 진행되기도 하고 서로 유사한 진행을 하기도 한다. 『한국음악-수제천』오선보를 선택하여 수제천에서 나타난 당적과 대금 선율을 마디별로 동일선율과 유사선율로 구분하고 동일선율은 전장에 걸쳐 어느 정도의 차지하고 있는지 유사선율은 대금에 비해 어떻게 유사한지 비교해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 오선보에 나타난 수제천은 전장 129마디 중 당적과 대금의 선율이 완전히 똑같은 완전 동일형은 44마디(34%), 당적과 대금의 장식기법은 서로 다르나 주 선율이 같은 부분적 동일형은 53마디(41%)로 수제천 전체에서 동일선율은 97마디(75%)를 차지하고 있다. 둘째, 대금의 선율이 상행진행 시 당적의 변화형(A형)의 경우 대금이 林에서 南으로 상행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 林보다 完全4도 높은 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 하행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아고 대금이 南에서 汰로 상행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 南보다 단3도 높은 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 상행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴을 알 수 있다. 셋째, 대금이 어떤 음을 지속할 때 당적의 변화형(A형의 변형)의 경우 대금이 동일 음을 지속시킬 때 당적은 그보다 단3도 위 음인 潢으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 하행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴 알 수 있다. 넷째, 대금의 선율이 하행진행 시 당적의 변화형(B형)의 경우 대금이 汰에서 潢으로 하행진행 시 당적은 대금의 시작 음인 汰보다 完全4도 또는 장2도 아래 음으로 시작하여 시작 음에 변화를 준 후 자연스럽게 상행 진행하여 대금의 끝 음으로 돌아옴을 알 수 있다. 결과적으로 대금의 선율이 상행진행 시 당적의 변화형(A형)과 대금의 선율이 하행진행 시 당적의 변화형(B형)에서 공통적으로 나타나는 특징은 당적은 대금과 시작 음을 다르게 하여 대금의 끝 음으로 자연스럽게 하행 또는 상행 진행하여 대금과 같은 음으로 돌아옴으로서 균형 잡힌 선율미의 특징을 나타내고 있음을 알 수 있다.
The author tried to compare the melody of Dangjeok with that of Daegum in Sujechon. These two musical instruments are being used in Korean traditional music very often nowadays and had many tunes compared with other musical instruments. The melodies of Dangjoek and Daegum sometimes progress in the s...
The author tried to compare the melody of Dangjeok with that of Daegum in Sujechon. These two musical instruments are being used in Korean traditional music very often nowadays and had many tunes compared with other musical instruments. The melodies of Dangjoek and Daegum sometimes progress in the same pattern or in the similar pattern. The author has chosen Osunbo of 'Korean traditional music-Sujechon', divided the melodies of Dangjeok and Daegum into the same melodies and the similar melodies and tried to find out how much the same melodies hold in the whole music and how different the similar melodies of Dangjeok are from those of Daegum, and then come to these conclusions. First, in Sujechon's 129 tunes, the perfectly same patterns hold 44 tunes(34%), the partly same patterns hold 53 tunes(41%), so the same tunes of Sujechon hold 97 tunes(75%). Second, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress upward(A type), the author could discoverd that when the melodies of Daegum progress upward from Im(林) to Nam(南), the melodies of Dangjeok progress from Hwang(潢), a note perfect 4 do lower than Im, vary from beginning note and progress downward naturally to come back to the last note of Daegum. Third, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress steadily(variation of A type), the author could discoverd that when Daegum maintain the same note steadily, Dangjeok starts from Hwang(潢), a note dan 3 do higher than Daegum's note, varies the first note and progresses downward naturally to come back to the last note of Daegum. Fourth, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress downward(B type), the author could discoverd that when Daegum progresses downward from Tae(汰) to Hwang(潢), Dangjeok starts from a note perfect 4 do or Jang 2 do lower than Tae(汰), varies the beginning note and progresses upward naturally to come back to the last note of Daegum. Consequently, the common characteristic that can be found in the variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress upward(A type) and when the melodies of Daegum progress downward(B type) is that Dangjeok starts from different note from that of Daegum, progress upward of downward naturally to come back to the last note of Daegum, so that it characterizes the beauty of balanced melody.
The author tried to compare the melody of Dangjeok with that of Daegum in Sujechon. These two musical instruments are being used in Korean traditional music very often nowadays and had many tunes compared with other musical instruments. The melodies of Dangjoek and Daegum sometimes progress in the same pattern or in the similar pattern. The author has chosen Osunbo of 'Korean traditional music-Sujechon', divided the melodies of Dangjeok and Daegum into the same melodies and the similar melodies and tried to find out how much the same melodies hold in the whole music and how different the similar melodies of Dangjeok are from those of Daegum, and then come to these conclusions. First, in Sujechon's 129 tunes, the perfectly same patterns hold 44 tunes(34%), the partly same patterns hold 53 tunes(41%), so the same tunes of Sujechon hold 97 tunes(75%). Second, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress upward(A type), the author could discoverd that when the melodies of Daegum progress upward from Im(林) to Nam(南), the melodies of Dangjeok progress from Hwang(潢), a note perfect 4 do lower than Im, vary from beginning note and progress downward naturally to come back to the last note of Daegum. Third, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress steadily(variation of A type), the author could discoverd that when Daegum maintain the same note steadily, Dangjeok starts from Hwang(潢), a note dan 3 do higher than Daegum's note, varies the first note and progresses downward naturally to come back to the last note of Daegum. Fourth, in relation to variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress downward(B type), the author could discoverd that when Daegum progresses downward from Tae(汰) to Hwang(潢), Dangjeok starts from a note perfect 4 do or Jang 2 do lower than Tae(汰), varies the beginning note and progresses upward naturally to come back to the last note of Daegum. Consequently, the common characteristic that can be found in the variation of Dangjeok when the melodies of Daegum progress upward(A type) and when the melodies of Daegum progress downward(B type) is that Dangjeok starts from different note from that of Daegum, progress upward of downward naturally to come back to the last note of Daegum, so that it characterizes the beauty of balanced melody.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.