서울컬렉션에 나타난 퓨전 스타일 연구 : '01 S/S~'03 S/S 패션 디자이너 쇼를 중심으로 (A) study on fusion style presented in the Seoul collection : focus on '01 S/S~'03 S/S fashion designer shows원문보기
정보화와 다양성의 특성을 갖는 현대 사회에서 퓨전은 하나의 문화 현상으로 자리 잡고 있다. 본 연구에서는 이러한 퓨전의 개념과 특성을 분석하고 이를 바탕으로 현대 패션에 나타난 퓨전 스타일을 분석하였다. 또한 서울 컬렉션에 나타난 퓨전 스타일 분석을 통해 국내 디자이너들에 의해 표현 되는 퓨전 스타일의 특성을 분석함으로써 퓨전 스타일에 대한 이해를 넓히고 국내 패션 디자인의 이해에 도움이 되고자 한다. 퓨전의 개념과 특성에 대한 이론적 배경은 문헌 연구를 통해 분석하였으며 패션에 나타난 퓨전 스타일에 대한 연구는 퓨전의 일반적인 특성을 토대로 이론을 정립한 후 '99/'00 F/W ~ '03 S/S 까지의 Pret-a-porter 해외 컬렉션의 디자인을 중심으로 분석하였고 이를 바탕으로 국내 컬렉션 중 하나인 서울 컬렉션에 실용적인 라인을 선보이고 있는 지춘희와 아방가르드한 스타일을 선보이는 이정은, 퓨전 스타일을 테마로 제시하고 있는 홍은주 3명의 디자이너 쇼를 분석하였다. 본 연구에서 퓨전에 대한 일반적 특성을 분석한 결과, 절충과 해체, 시간성, 공간성 3가지로 분류하였다. 절충과 해체란 절대적인 기준 없이 장르간의 모든 벽을 허물고 한 단위 안에 공존시켜 표현하는 것으로 장르간의 융합, 중심문화와 주변문화의 융합 등을 의미하며 시간성이란 과거, 현재, 미래라는 시간의 연결 고리를 무너뜨리고 각각의 시간 속에서 보여지는 장점과 단점을 조합하여 만들어진 시간적 경계를 넘나드는 퓨전 현상이다. 마지막으로 공간성은 지역적인 경계를 허물어 버린 형태로 동서양의 교류에 의한 ...
정보화와 다양성의 특성을 갖는 현대 사회에서 퓨전은 하나의 문화 현상으로 자리 잡고 있다. 본 연구에서는 이러한 퓨전의 개념과 특성을 분석하고 이를 바탕으로 현대 패션에 나타난 퓨전 스타일을 분석하였다. 또한 서울 컬렉션에 나타난 퓨전 스타일 분석을 통해 국내 디자이너들에 의해 표현 되는 퓨전 스타일의 특성을 분석함으로써 퓨전 스타일에 대한 이해를 넓히고 국내 패션 디자인의 이해에 도움이 되고자 한다. 퓨전의 개념과 특성에 대한 이론적 배경은 문헌 연구를 통해 분석하였으며 패션에 나타난 퓨전 스타일에 대한 연구는 퓨전의 일반적인 특성을 토대로 이론을 정립한 후 '99/'00 F/W ~ '03 S/S 까지의 Pret-a-porter 해외 컬렉션의 디자인을 중심으로 분석하였고 이를 바탕으로 국내 컬렉션 중 하나인 서울 컬렉션에 실용적인 라인을 선보이고 있는 지춘희와 아방가르드한 스타일을 선보이는 이정은, 퓨전 스타일을 테마로 제시하고 있는 홍은주 3명의 디자이너 쇼를 분석하였다. 본 연구에서 퓨전에 대한 일반적 특성을 분석한 결과, 절충과 해체, 시간성, 공간성 3가지로 분류하였다. 절충과 해체란 절대적인 기준 없이 장르간의 모든 벽을 허물고 한 단위 안에 공존시켜 표현하는 것으로 장르간의 융합, 중심문화와 주변문화의 융합 등을 의미하며 시간성이란 과거, 현재, 미래라는 시간의 연결 고리를 무너뜨리고 각각의 시간 속에서 보여지는 장점과 단점을 조합하여 만들어진 시간적 경계를 넘나드는 퓨전 현상이다. 마지막으로 공간성은 지역적인 경계를 허물어 버린 형태로 동서양의 교류에 의한 오리엔탈리즘과 젠 스타일을 들 수 있다. 퓨전의 특성인 절충과 해체, 시간성, 공간성의 공통점은 표현 방법과 범위에 있어서 어떠한 경계나 한계가 없다는 점으로 퓨전을 한 가지 특성만을 가지고 설명하기 보다는 복합적으로 연결시켜 설명 할 때 비로소 정확히 설명 할 수 있을 것이다. 이러한 퓨전의 일반적 특성을 토대로 패션에 나타난 퓨전 스타일을 시간적 퓨전, 공간적 퓨전, 절충과 해체라는 개념에서 성의 퓨전, 룩의 퓨전 4가지로 분류하여 현대 의상에서 보여지고 있는 퓨전 스타일을 분석 하였다. 시간적 퓨전 스타일은 과거와 현재, 현재와 미래의 의상들을 접목시킨 것으로 부분적인 디테일이나 실루엣을 응용한 디자인과 전체적인 이미지를 응용한 디자인이며 공간적 퓨전 스타일은 동서양의 결합에 의한 퓨전 스타일로 동양의 문양을 서양 복식에 접목시키거나 동양의 착용방법과 민속 복식의 특성을 디자인 모티브로 이용한 형태와 동양의 여백의 미, 절제의 미를 단아하게 표현하고 있는 젠 스타일을 들 수 있다. 절충과 해체에 의한 성의 퓨전은 남성과 여성이라는 성의 경계를 허물어뜨리고 여성적인 것과 남성적인 것을 교차하여 표현한 것으로 두가지 성의 이미지를 동시에 제시하여 새로운 이미지의 스타일을 창출하고 있으며 룩의 퓨전은 코디네이션 방법에 의한 것으로 이질적인 소재의 융합과 상반되는 이미지의 아이템 융합으로 나누어 볼 수 있는데 퓨전 스타일 중 가장 다양한 스타일을 제시 할 수 있는 퓨전 스타일 이다. 패션에서 보여진 퓨전 스타일의 특성을 토대로 지춘희, 이정은, 홍은주, 세 사람의 디자이너 쇼에서 보여지고 있는 퓨전 스타일 분석 결과는 다음과 같다. 지춘희의 전반적인 디자인 흐름은 50-60년대를 배경으로 한 시간적 퓨전 스타일로 고급스러우면서도 편안한 이미지를 전개하고 있으며 공간적인 퓨전 스타일에 있어서는 전체적인 실루엣이나 이미지를 이용하고 있다. 또한 룩의 퓨전으로는 서로 다른 이미지의 아이템 연출을 통한 퓨전 스타일을 제시하고 있으며 성의 퓨전의 경우는 테일러드 수트에 의한 남성적 이미지를 표출하고 있다. 이정은의 디자인은 전반적 흐름을 찾기 어려울 정도로 매 시즌마다 새로운 디자인을 선보이고 있다. 강한 남성적 이미지에 여성적인 디테일이나 실루엣을 클로즈업 시켜 표현한 성의 퓨전 스타일과 18세기 로코코 시대와 8-11세기경 바이킹의 복식 형태를 현대적, 펑크적으로 재해석하여 표현한 시간적 퓨전 스타일, 부드러움과 강인한 이미지를 동시에 제시함으로써 룩의 퓨전 스타일의 형태를 보여주고 있으나 공간적 퓨전 스타일은 표현 되어지고 있지 않다. 홍은주는 퓨전 스타일을 기본 테마로 제시하면서 오리엔탈리즘에 의한 전체적인 실루엣이나 디테일, 이미지를 통한 공간적 퓨전 스타일로 제시하고 있으며 낡고 오래된 앤티크한 이미지를 이용하여 시간적 퓨전 스타일을 표현하고 있다. 또한 한 가지 스타일에 의한 퓨전 스타일을 제시하기 보다는 시간적 퓨전과 룩의 퓨전 스타일의 결합이라든가 성의 퓨전과 룩의 퓨전 등의 결합에 의해 다양한 스타일을 동시에 표현하고 있다. 세명의 디자이너는 공간적 퓨전 스타일을 제외한 퓨전 스타일을 전개하고 있으나 그 표현 방식에 있어서는 현저한 차이를 보이며 각자에 개성과 테마에 맞게 다양한 형태로 자유롭게 표현함으로써 여러 가지 스타일을 접할 수 있다. 퓨전 스타일은 어떠한 경계나 한계점을 가지고 있지 않으므로 각기 다른 개성을 지닌 디자이너들에 의해 다양한 형태로 표현 되어 지고 있다. 퓨전은 현대 사회의 사회적 요구에 의해 만들어진 양식으로 단순히 새로운 것을 추구하기 위한 융합이 아니라 시너지 효과를 창출하는 형태로 각 나라의 문화적 특성에 맞게 정착 된다면 국적 없는 스타일이라는 비판은 받지 않을 것이며 하나의 문화 현상으로 자리 잡을 수 있을 것이다.
정보화와 다양성의 특성을 갖는 현대 사회에서 퓨전은 하나의 문화 현상으로 자리 잡고 있다. 본 연구에서는 이러한 퓨전의 개념과 특성을 분석하고 이를 바탕으로 현대 패션에 나타난 퓨전 스타일을 분석하였다. 또한 서울 컬렉션에 나타난 퓨전 스타일 분석을 통해 국내 디자이너들에 의해 표현 되는 퓨전 스타일의 특성을 분석함으로써 퓨전 스타일에 대한 이해를 넓히고 국내 패션 디자인의 이해에 도움이 되고자 한다. 퓨전의 개념과 특성에 대한 이론적 배경은 문헌 연구를 통해 분석하였으며 패션에 나타난 퓨전 스타일에 대한 연구는 퓨전의 일반적인 특성을 토대로 이론을 정립한 후 '99/'00 F/W ~ '03 S/S 까지의 Pret-a-porter 해외 컬렉션의 디자인을 중심으로 분석하였고 이를 바탕으로 국내 컬렉션 중 하나인 서울 컬렉션에 실용적인 라인을 선보이고 있는 지춘희와 아방가르드한 스타일을 선보이는 이정은, 퓨전 스타일을 테마로 제시하고 있는 홍은주 3명의 디자이너 쇼를 분석하였다. 본 연구에서 퓨전에 대한 일반적 특성을 분석한 결과, 절충과 해체, 시간성, 공간성 3가지로 분류하였다. 절충과 해체란 절대적인 기준 없이 장르간의 모든 벽을 허물고 한 단위 안에 공존시켜 표현하는 것으로 장르간의 융합, 중심문화와 주변문화의 융합 등을 의미하며 시간성이란 과거, 현재, 미래라는 시간의 연결 고리를 무너뜨리고 각각의 시간 속에서 보여지는 장점과 단점을 조합하여 만들어진 시간적 경계를 넘나드는 퓨전 현상이다. 마지막으로 공간성은 지역적인 경계를 허물어 버린 형태로 동서양의 교류에 의한 오리엔탈리즘과 젠 스타일을 들 수 있다. 퓨전의 특성인 절충과 해체, 시간성, 공간성의 공통점은 표현 방법과 범위에 있어서 어떠한 경계나 한계가 없다는 점으로 퓨전을 한 가지 특성만을 가지고 설명하기 보다는 복합적으로 연결시켜 설명 할 때 비로소 정확히 설명 할 수 있을 것이다. 이러한 퓨전의 일반적 특성을 토대로 패션에 나타난 퓨전 스타일을 시간적 퓨전, 공간적 퓨전, 절충과 해체라는 개념에서 성의 퓨전, 룩의 퓨전 4가지로 분류하여 현대 의상에서 보여지고 있는 퓨전 스타일을 분석 하였다. 시간적 퓨전 스타일은 과거와 현재, 현재와 미래의 의상들을 접목시킨 것으로 부분적인 디테일이나 실루엣을 응용한 디자인과 전체적인 이미지를 응용한 디자인이며 공간적 퓨전 스타일은 동서양의 결합에 의한 퓨전 스타일로 동양의 문양을 서양 복식에 접목시키거나 동양의 착용방법과 민속 복식의 특성을 디자인 모티브로 이용한 형태와 동양의 여백의 미, 절제의 미를 단아하게 표현하고 있는 젠 스타일을 들 수 있다. 절충과 해체에 의한 성의 퓨전은 남성과 여성이라는 성의 경계를 허물어뜨리고 여성적인 것과 남성적인 것을 교차하여 표현한 것으로 두가지 성의 이미지를 동시에 제시하여 새로운 이미지의 스타일을 창출하고 있으며 룩의 퓨전은 코디네이션 방법에 의한 것으로 이질적인 소재의 융합과 상반되는 이미지의 아이템 융합으로 나누어 볼 수 있는데 퓨전 스타일 중 가장 다양한 스타일을 제시 할 수 있는 퓨전 스타일 이다. 패션에서 보여진 퓨전 스타일의 특성을 토대로 지춘희, 이정은, 홍은주, 세 사람의 디자이너 쇼에서 보여지고 있는 퓨전 스타일 분석 결과는 다음과 같다. 지춘희의 전반적인 디자인 흐름은 50-60년대를 배경으로 한 시간적 퓨전 스타일로 고급스러우면서도 편안한 이미지를 전개하고 있으며 공간적인 퓨전 스타일에 있어서는 전체적인 실루엣이나 이미지를 이용하고 있다. 또한 룩의 퓨전으로는 서로 다른 이미지의 아이템 연출을 통한 퓨전 스타일을 제시하고 있으며 성의 퓨전의 경우는 테일러드 수트에 의한 남성적 이미지를 표출하고 있다. 이정은의 디자인은 전반적 흐름을 찾기 어려울 정도로 매 시즌마다 새로운 디자인을 선보이고 있다. 강한 남성적 이미지에 여성적인 디테일이나 실루엣을 클로즈업 시켜 표현한 성의 퓨전 스타일과 18세기 로코코 시대와 8-11세기경 바이킹의 복식 형태를 현대적, 펑크적으로 재해석하여 표현한 시간적 퓨전 스타일, 부드러움과 강인한 이미지를 동시에 제시함으로써 룩의 퓨전 스타일의 형태를 보여주고 있으나 공간적 퓨전 스타일은 표현 되어지고 있지 않다. 홍은주는 퓨전 스타일을 기본 테마로 제시하면서 오리엔탈리즘에 의한 전체적인 실루엣이나 디테일, 이미지를 통한 공간적 퓨전 스타일로 제시하고 있으며 낡고 오래된 앤티크한 이미지를 이용하여 시간적 퓨전 스타일을 표현하고 있다. 또한 한 가지 스타일에 의한 퓨전 스타일을 제시하기 보다는 시간적 퓨전과 룩의 퓨전 스타일의 결합이라든가 성의 퓨전과 룩의 퓨전 등의 결합에 의해 다양한 스타일을 동시에 표현하고 있다. 세명의 디자이너는 공간적 퓨전 스타일을 제외한 퓨전 스타일을 전개하고 있으나 그 표현 방식에 있어서는 현저한 차이를 보이며 각자에 개성과 테마에 맞게 다양한 형태로 자유롭게 표현함으로써 여러 가지 스타일을 접할 수 있다. 퓨전 스타일은 어떠한 경계나 한계점을 가지고 있지 않으므로 각기 다른 개성을 지닌 디자이너들에 의해 다양한 형태로 표현 되어 지고 있다. 퓨전은 현대 사회의 사회적 요구에 의해 만들어진 양식으로 단순히 새로운 것을 추구하기 위한 융합이 아니라 시너지 효과를 창출하는 형태로 각 나라의 문화적 특성에 맞게 정착 된다면 국적 없는 스타일이라는 비판은 받지 않을 것이며 하나의 문화 현상으로 자리 잡을 수 있을 것이다.
Among the rapid development of science and the complicated diversity of society in modern era, fusion have become an everyday thing in our life. This research is conducted to analyze the concept and features of fusion which is based on the recent fashion trend. By analyzing the fusion style of desig...
Among the rapid development of science and the complicated diversity of society in modern era, fusion have become an everyday thing in our life. This research is conducted to analyze the concept and features of fusion which is based on the recent fashion trend. By analyzing the fusion style of designers in Seoul Collection, this research tried to enhance the understanding of fusion style and provide empirical examples of the domestic fashion industry. Based on document research, the theoretical background for the concept and features of fusion and the fusion style of fashion were studied by the design of Pret-a-porter Collection between '99 F/W ~ '03 S/S. Through the information, three designers in Seoul Collection - Chun Hee Gee with practical style, Jung Eun Lee with Avant-garde style and Eun Ju Hong with fusion style - were selected for the study. In this study, three factors, compromise and dismantlement, time and space, are suggested as generic factors that affect the general features of fusion. First, the concept of compromise and dismantlement is developed by breaking down all barriers between genres without the absolute standard and coexisting in one unit. It represents the fusion of genres or the fusion of the core and the periphery of our culture. Second, the time is shaped through cutting off the link of time and also it is a fusion phenomenon that crosses over the time limitation built in the combination between advantages and shortcomings of each time. And finally, the space is formed by breaking down the barrier of the regional area. It represents orientalizm and zen style. There are no limits or boundaries for the expression and the range of common features about compromise and dismantlement, time and space. Therefore, fusion is better explained with mixed features than with only one feature. Based on the general features of fusion, the fusion style of the modern fashion is categorized into four characters - the fusion of time, the fusion of space, the fusion of compromise and dismantlement, and the fusion of look. 1. The purpose of the fusion style of time is to connect fashion styles of the past and the present or of the present and the future. It applies a small part of details, silhouettes or comprehensive images to fashion design. 2. The fusion style of space is a mixture east and the west. It applies the eastern pattern to the western fashion or the features of an eastern wearing method and ethnic customs to design motives. And also it shows zen style that exquisitely represents the beauty of the eastern blank spaces and the temperance. 3. In terms of compromise and dismantlement, the fusion style of sex is set by no barriers between sexes and the cross between femininity and masculine. It simultaneously shows the image of both sex and then creates a new image. 4. The fusion style of look is showed by the coordination of two ways, the fusion between heterogeneous textiles or opposite image items. It suggests the most various styles among the above fusion styles. Through the features of fusion style in fashion, this paper studied the fusion style of designers who are Chun Hee Gee, Jung Eun Lee, and Eun Ju Hong. The results of the study are as following: 1. Chun Hee Gee proposes the luxurious and comfortable images of the 1950's and 1960's through the fusion of time, and shows silhouettes and images in that period through the fusion of space. Moreover, she presents the different images of items through the fusion of look and the masculine image by the fusion of sex through the tailored suits. 2. Jung Eun Lee shows new design in each collection without mainstream design ideas. She closes up the feminine image on the masculine image through the fusion of sex, and reinterprets the customs of Rococo in the 18th century and Viking between the 8th century and the 11th century to modern and funky style in her collection. By proposing the soft and strong image simultaneously, Jung Eun Lee describes the fusion of look, but does not show the fusion of space. 3. Eun Ju Hong suggests fusion style as a basic theme. She represents the fusion of space by orientalism through the comprehensive silhouette, detail, and image. She shows the fusion of time through the old and antique image. Moreover, she uses the various fusion styles simultaneously through the mix of the fusion of space and look or the fusion of sex and look. As a result of the above analysis, the three designers have developed the common fusion styles except for the fusion of space. However, in terms of the expression methods, they have showed the significant gap from individuality to theme. Therefore, they have the different and independent styles. In conclusion, fusion styles have not had any boundaries or limits and have been described as various forms by designer's individuality. Fusion has been formed by the social demand of modern society. The purpose of existence of fusion is not to generate something new but to create the synergy effect. Therefore, if each county has their own fusion style, the fusion style would not be criticized for the lack of nationality and could become an everyday part of life and a cultural phenomenon.
Among the rapid development of science and the complicated diversity of society in modern era, fusion have become an everyday thing in our life. This research is conducted to analyze the concept and features of fusion which is based on the recent fashion trend. By analyzing the fusion style of designers in Seoul Collection, this research tried to enhance the understanding of fusion style and provide empirical examples of the domestic fashion industry. Based on document research, the theoretical background for the concept and features of fusion and the fusion style of fashion were studied by the design of Pret-a-porter Collection between '99 F/W ~ '03 S/S. Through the information, three designers in Seoul Collection - Chun Hee Gee with practical style, Jung Eun Lee with Avant-garde style and Eun Ju Hong with fusion style - were selected for the study. In this study, three factors, compromise and dismantlement, time and space, are suggested as generic factors that affect the general features of fusion. First, the concept of compromise and dismantlement is developed by breaking down all barriers between genres without the absolute standard and coexisting in one unit. It represents the fusion of genres or the fusion of the core and the periphery of our culture. Second, the time is shaped through cutting off the link of time and also it is a fusion phenomenon that crosses over the time limitation built in the combination between advantages and shortcomings of each time. And finally, the space is formed by breaking down the barrier of the regional area. It represents orientalizm and zen style. There are no limits or boundaries for the expression and the range of common features about compromise and dismantlement, time and space. Therefore, fusion is better explained with mixed features than with only one feature. Based on the general features of fusion, the fusion style of the modern fashion is categorized into four characters - the fusion of time, the fusion of space, the fusion of compromise and dismantlement, and the fusion of look. 1. The purpose of the fusion style of time is to connect fashion styles of the past and the present or of the present and the future. It applies a small part of details, silhouettes or comprehensive images to fashion design. 2. The fusion style of space is a mixture east and the west. It applies the eastern pattern to the western fashion or the features of an eastern wearing method and ethnic customs to design motives. And also it shows zen style that exquisitely represents the beauty of the eastern blank spaces and the temperance. 3. In terms of compromise and dismantlement, the fusion style of sex is set by no barriers between sexes and the cross between femininity and masculine. It simultaneously shows the image of both sex and then creates a new image. 4. The fusion style of look is showed by the coordination of two ways, the fusion between heterogeneous textiles or opposite image items. It suggests the most various styles among the above fusion styles. Through the features of fusion style in fashion, this paper studied the fusion style of designers who are Chun Hee Gee, Jung Eun Lee, and Eun Ju Hong. The results of the study are as following: 1. Chun Hee Gee proposes the luxurious and comfortable images of the 1950's and 1960's through the fusion of time, and shows silhouettes and images in that period through the fusion of space. Moreover, she presents the different images of items through the fusion of look and the masculine image by the fusion of sex through the tailored suits. 2. Jung Eun Lee shows new design in each collection without mainstream design ideas. She closes up the feminine image on the masculine image through the fusion of sex, and reinterprets the customs of Rococo in the 18th century and Viking between the 8th century and the 11th century to modern and funky style in her collection. By proposing the soft and strong image simultaneously, Jung Eun Lee describes the fusion of look, but does not show the fusion of space. 3. Eun Ju Hong suggests fusion style as a basic theme. She represents the fusion of space by orientalism through the comprehensive silhouette, detail, and image. She shows the fusion of time through the old and antique image. Moreover, she uses the various fusion styles simultaneously through the mix of the fusion of space and look or the fusion of sex and look. As a result of the above analysis, the three designers have developed the common fusion styles except for the fusion of space. However, in terms of the expression methods, they have showed the significant gap from individuality to theme. Therefore, they have the different and independent styles. In conclusion, fusion styles have not had any boundaries or limits and have been described as various forms by designer's individuality. Fusion has been formed by the social demand of modern society. The purpose of existence of fusion is not to generate something new but to create the synergy effect. Therefore, if each county has their own fusion style, the fusion style would not be criticized for the lack of nationality and could become an everyday part of life and a cultural phenomenon.
주제어
#퓨전 스타일 공간성 시간성 절충 해체 fusion style space time compromise and dismantlement the fusion of sex the fusion of look
학위논문 정보
저자
김소라
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
패션산업정보전공
지도교수
김영인
발행연도
2003
총페이지
x, 100p.
키워드
퓨전 스타일 공간성 시간성 절충 해체 fusion style space time compromise and dismantlement the fusion of sex the fusion of look
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.