본 논문의 연구 주제는 칸트(Kant)의 도덕 교육론이다. 따라서 본 연구는칸트가 쾨니히스베르크 대학교에서 강의한 『교육학 강의』의 내용을 한국어로 번역한 원전을 주요 대본으로 삼아 그의 교육론 일반과 도덕 교육론을 분석하는 연구를 한다. 본 논문의 연구 목적은 칸트의 도덕 교육론이 현대 도덕 교육론에 지니는 의의를 찾아내려고 한다. 따라서 이러한 의의를 바탕으로 필자는 오늘날 가치관의 혼란과 부재 상태에 있는 어린이들에게 현대 사회의 여러 가지 도덕 문제 상황에 따른 올바른 인식과 가치 판단 능력을 길러 자율적인 인간 육성을 통해 아이들의 인격을 확고하게 하는 데 있다. 본 연구에서 다루어진 내용을 요약하면 다음과 같다. 본 논문의 I장에서는 서론적인 서술을 다루고 있다. 연구의 의의와 목적, 연구 방법 및 연구의 제한점을 밝히고 있다. 또한 선행 연구 논문들을 검토 분석함으로써 이 논문이 가지고 있는 의의를 밝힌다. 본 논문의 II장에서는 도덕 교육론의 인간학적 기초를 알아본다. 칸트의 인간 이해는 인간 존재를 철저히 이분법적으로 파악하고 있다. III장에서는 도덕 교육론의 윤리학적 기초로 자유와 자율, 선의지, 도덕 법칙과 준칙, 정언 명령 등을 살펴본다. IV장에서는 칸트의 도덕 교육론을 살펴본다. 칸트는 자연적 교육의 방법과 실천적 교육의 방법으로 도덕화 하는 교육을 제시한다. V장에서는 칸트 도덕 교육론의 현대적 의의를 통해 자율적인 인간 육성의 단서를 찾았으며, 인지 도덕 발달론과 칸트 도덕 교육론과의 관련성을 살펴본다. 또한 칸트의 도덕 교육론이 제시하는 현실적인 교수 - 학습법을 알아보고 VI장에서 요약 및 결론을 맺는다. 칸트는 인간이 두 세계에 존재하는 시민으로 보고 있으며, 첫 번째 세계는 자연 법칙이 지배하는 세계이며 여기서 인간은 동물과 같이 자연 법칙에 따라 움직이는 자연인이다. 두 번째 세계는 이성이 지배하는 세계이다. 이러한 세계 안에서 인간은 자연 법칙에 따라 움직이는 것이 아니라, 자신의 이성에 따라 자유롭게 선택하여 행위 한다. 인간을 자연적이고 이성적 존재로 보는 동시에 칸트는 인간을 철저히 교육 받아야 할 존재로 본다. 칸트는 이성에 따라서 행위 하는 이러한 능력을 의지의 자율이라고 하며, 의지의 자율과 양립할 수 있는 행위는 허용되고 의지의 자율과 양립할 수 없는 행위는 허용되지 않는다고 한다. 칸트는 도덕 기준을 선의지에 의해 규정하려고 했는데, 선의지란 이성의 가르침에 따라 인간의 욕망을 억제시키고 옳은 행위를 오로지 옳다는 이유에서 항상 선택하는 의지를 말한다. 또한 도덕 법칙은 순수 실천 이성에 근거한 기본 도덕법이라면, 준칙은 특정한 종류의 원리이며 행위의 주관적인 원리라고 정의한다. 도덕 법칙은 마땅히 실천되어야 할 것이므로 강제, 명령 할 필요가 있는데 도덕 법칙을 명령의 형식으로 표현한 것이 정언 명령이다. 칸트가 말하는 도덕 교육의 궁극 목적인 도덕화 하는 교육은 ...
본 논문의 연구 주제는 칸트(Kant)의 도덕 교육론이다. 따라서 본 연구는칸트가 쾨니히스베르크 대학교에서 강의한 『교육학 강의』의 내용을 한국어로 번역한 원전을 주요 대본으로 삼아 그의 교육론 일반과 도덕 교육론을 분석하는 연구를 한다. 본 논문의 연구 목적은 칸트의 도덕 교육론이 현대 도덕 교육론에 지니는 의의를 찾아내려고 한다. 따라서 이러한 의의를 바탕으로 필자는 오늘날 가치관의 혼란과 부재 상태에 있는 어린이들에게 현대 사회의 여러 가지 도덕 문제 상황에 따른 올바른 인식과 가치 판단 능력을 길러 자율적인 인간 육성을 통해 아이들의 인격을 확고하게 하는 데 있다. 본 연구에서 다루어진 내용을 요약하면 다음과 같다. 본 논문의 I장에서는 서론적인 서술을 다루고 있다. 연구의 의의와 목적, 연구 방법 및 연구의 제한점을 밝히고 있다. 또한 선행 연구 논문들을 검토 분석함으로써 이 논문이 가지고 있는 의의를 밝힌다. 본 논문의 II장에서는 도덕 교육론의 인간학적 기초를 알아본다. 칸트의 인간 이해는 인간 존재를 철저히 이분법적으로 파악하고 있다. III장에서는 도덕 교육론의 윤리학적 기초로 자유와 자율, 선의지, 도덕 법칙과 준칙, 정언 명령 등을 살펴본다. IV장에서는 칸트의 도덕 교육론을 살펴본다. 칸트는 자연적 교육의 방법과 실천적 교육의 방법으로 도덕화 하는 교육을 제시한다. V장에서는 칸트 도덕 교육론의 현대적 의의를 통해 자율적인 인간 육성의 단서를 찾았으며, 인지 도덕 발달론과 칸트 도덕 교육론과의 관련성을 살펴본다. 또한 칸트의 도덕 교육론이 제시하는 현실적인 교수 - 학습법을 알아보고 VI장에서 요약 및 결론을 맺는다. 칸트는 인간이 두 세계에 존재하는 시민으로 보고 있으며, 첫 번째 세계는 자연 법칙이 지배하는 세계이며 여기서 인간은 동물과 같이 자연 법칙에 따라 움직이는 자연인이다. 두 번째 세계는 이성이 지배하는 세계이다. 이러한 세계 안에서 인간은 자연 법칙에 따라 움직이는 것이 아니라, 자신의 이성에 따라 자유롭게 선택하여 행위 한다. 인간을 자연적이고 이성적 존재로 보는 동시에 칸트는 인간을 철저히 교육 받아야 할 존재로 본다. 칸트는 이성에 따라서 행위 하는 이러한 능력을 의지의 자율이라고 하며, 의지의 자율과 양립할 수 있는 행위는 허용되고 의지의 자율과 양립할 수 없는 행위는 허용되지 않는다고 한다. 칸트는 도덕 기준을 선의지에 의해 규정하려고 했는데, 선의지란 이성의 가르침에 따라 인간의 욕망을 억제시키고 옳은 행위를 오로지 옳다는 이유에서 항상 선택하는 의지를 말한다. 또한 도덕 법칙은 순수 실천 이성에 근거한 기본 도덕법이라면, 준칙은 특정한 종류의 원리이며 행위의 주관적인 원리라고 정의한다. 도덕 법칙은 마땅히 실천되어야 할 것이므로 강제, 명령 할 필요가 있는데 도덕 법칙을 명령의 형식으로 표현한 것이 정언 명령이다. 칸트가 말하는 도덕 교육의 궁극 목적인 도덕화 하는 교육은 어린 아이가 스스로 생각하는 것을 즉, 스스로 도덕적 사고를 수행하는 것을 배움으로써 밖으로부터 기계적으로 주어지는 규제와 강제에 따르지 않고 스스로 부과한 일정한 행위 규칙들과 도덕 법칙들에 따라서 자율적으로 삶과 행위를 수행할 수 있게 만드는 교육이다. 즉, 칸트 도덕 교육론의 현실적 교수- 학습법인 토론식 수업을 통하여 자율적이고 창의적인 인간을 육성해 아이들의 인격을 확고하게 형성하는 일이다.
본 논문의 연구 주제는 칸트(Kant)의 도덕 교육론이다. 따라서 본 연구는칸트가 쾨니히스베르크 대학교에서 강의한 『교육학 강의』의 내용을 한국어로 번역한 원전을 주요 대본으로 삼아 그의 교육론 일반과 도덕 교육론을 분석하는 연구를 한다. 본 논문의 연구 목적은 칸트의 도덕 교육론이 현대 도덕 교육론에 지니는 의의를 찾아내려고 한다. 따라서 이러한 의의를 바탕으로 필자는 오늘날 가치관의 혼란과 부재 상태에 있는 어린이들에게 현대 사회의 여러 가지 도덕 문제 상황에 따른 올바른 인식과 가치 판단 능력을 길러 자율적인 인간 육성을 통해 아이들의 인격을 확고하게 하는 데 있다. 본 연구에서 다루어진 내용을 요약하면 다음과 같다. 본 논문의 I장에서는 서론적인 서술을 다루고 있다. 연구의 의의와 목적, 연구 방법 및 연구의 제한점을 밝히고 있다. 또한 선행 연구 논문들을 검토 분석함으로써 이 논문이 가지고 있는 의의를 밝힌다. 본 논문의 II장에서는 도덕 교육론의 인간학적 기초를 알아본다. 칸트의 인간 이해는 인간 존재를 철저히 이분법적으로 파악하고 있다. III장에서는 도덕 교육론의 윤리학적 기초로 자유와 자율, 선의지, 도덕 법칙과 준칙, 정언 명령 등을 살펴본다. IV장에서는 칸트의 도덕 교육론을 살펴본다. 칸트는 자연적 교육의 방법과 실천적 교육의 방법으로 도덕화 하는 교육을 제시한다. V장에서는 칸트 도덕 교육론의 현대적 의의를 통해 자율적인 인간 육성의 단서를 찾았으며, 인지 도덕 발달론과 칸트 도덕 교육론과의 관련성을 살펴본다. 또한 칸트의 도덕 교육론이 제시하는 현실적인 교수 - 학습법을 알아보고 VI장에서 요약 및 결론을 맺는다. 칸트는 인간이 두 세계에 존재하는 시민으로 보고 있으며, 첫 번째 세계는 자연 법칙이 지배하는 세계이며 여기서 인간은 동물과 같이 자연 법칙에 따라 움직이는 자연인이다. 두 번째 세계는 이성이 지배하는 세계이다. 이러한 세계 안에서 인간은 자연 법칙에 따라 움직이는 것이 아니라, 자신의 이성에 따라 자유롭게 선택하여 행위 한다. 인간을 자연적이고 이성적 존재로 보는 동시에 칸트는 인간을 철저히 교육 받아야 할 존재로 본다. 칸트는 이성에 따라서 행위 하는 이러한 능력을 의지의 자율이라고 하며, 의지의 자율과 양립할 수 있는 행위는 허용되고 의지의 자율과 양립할 수 없는 행위는 허용되지 않는다고 한다. 칸트는 도덕 기준을 선의지에 의해 규정하려고 했는데, 선의지란 이성의 가르침에 따라 인간의 욕망을 억제시키고 옳은 행위를 오로지 옳다는 이유에서 항상 선택하는 의지를 말한다. 또한 도덕 법칙은 순수 실천 이성에 근거한 기본 도덕법이라면, 준칙은 특정한 종류의 원리이며 행위의 주관적인 원리라고 정의한다. 도덕 법칙은 마땅히 실천되어야 할 것이므로 강제, 명령 할 필요가 있는데 도덕 법칙을 명령의 형식으로 표현한 것이 정언 명령이다. 칸트가 말하는 도덕 교육의 궁극 목적인 도덕화 하는 교육은 어린 아이가 스스로 생각하는 것을 즉, 스스로 도덕적 사고를 수행하는 것을 배움으로써 밖으로부터 기계적으로 주어지는 규제와 강제에 따르지 않고 스스로 부과한 일정한 행위 규칙들과 도덕 법칙들에 따라서 자율적으로 삶과 행위를 수행할 수 있게 만드는 교육이다. 즉, 칸트 도덕 교육론의 현실적 교수- 학습법인 토론식 수업을 통하여 자율적이고 창의적인 인간을 육성해 아이들의 인격을 확고하게 형성하는 일이다.
The research theme of this study is Kant's moral education pedagogism. Accordingly, The research of this study is to investigate Kant's education and moral education pedagogism through a book by korean 『Pedagogy Lecture』 teaching by Kant in the Ko¨nigsberg University. The purpose of this study is to...
The research theme of this study is Kant's moral education pedagogism. Accordingly, The research of this study is to investigate Kant's education and moral education pedagogism through a book by korean 『Pedagogy Lecture』 teaching by Kant in the Ko¨nigsberg University. The purpose of this study is to search for the significance of Kant's moral education pedagogism in modern times. Accordingly, on the basis of these significancy, it is to cultivate the upright recognition and the evaluation ability in order that present day students in state of chaos and absence of their value. The outline of this study is as follows. To begin with, the first chapter deals with the introductive description. In addition, it reveals significance, purpose, method of study and the limitation of this study. We would treat the process and significancy of this study by analyzing the prestudy thesis. The second chapter is related to the humanistic foundation of the moral education pedagogism. Kant thoroughly understood human being with dichotomy. The third chapter presents freedom, self-control, virtuous will, moral law, rule, categorical judgment on the basis of ethics of moral philosophy. The chapter fore shows the Kant's moral education pedagogism. Kant's unartificial education method and education for moralizing by practical education method were exhibited. In the chapter five, we could look for the clue for cultivating the autonomous human being through the significance of Kant's moral education pedagogism in modern times. And it investigated the relationship between the cognitive moral development theory and Kant's moral education pedagogism. In addition, it examined the materialistic teaching-learning method which had been proposed by Kant's moral education pedagogism. Finally, the chapter six is composed of summary and conclusion. He thought that human exists in two kind of world. First world is a world controled by a law of nature, in which human is a free man who behaves according to the law of nature. The second world is a world controled by the reason. In this kind of the world, human doesn't behave with a law of nature, but behaves according to the his/her reason. Kant regarded human being as free and reasonable being who are needful for education completely. Kant regarded the behavior led by reason as 'intention' and 'self-control' and permitted the behavior which is compatible with self-control of willness. He, however, didn't permit the behavior which is not compatible with it. Kant would like to decide the moral standard by virtuous will. But virtuous will is the will which we decide it all the time because of the truth of the behavior and prohibit the desire of human. Also, he defined that 'moral law' is a basic moral law based on the reine praktishe vernunft, to the contrary, 'moral rules' means certain kind of principle and a subjective principle of behavior. 'moral law' is to be practiced, therefore, forcing and commandment are essential. It is a 'categorical proposition' that is expressed from the moral law into the form of commandment. The ultimate purpose of education for moralizing that Kant had proposed is to make students to think of themselves, that is, through learning how to excercise the moral thought of themselves, it means that we should teach them to attend their lives and behaviors according to certain behavior regulation and moral law to be assigned tasks without choosing any restriction and oppression that is given from outside, so to speak, to establish the autonomic and creative characteristics of children through the discussion-styled instruction that is actual teaching-learning method of Kant's moral pedagogism.
The research theme of this study is Kant's moral education pedagogism. Accordingly, The research of this study is to investigate Kant's education and moral education pedagogism through a book by korean 『Pedagogy Lecture』 teaching by Kant in the Ko¨nigsberg University. The purpose of this study is to search for the significance of Kant's moral education pedagogism in modern times. Accordingly, on the basis of these significancy, it is to cultivate the upright recognition and the evaluation ability in order that present day students in state of chaos and absence of their value. The outline of this study is as follows. To begin with, the first chapter deals with the introductive description. In addition, it reveals significance, purpose, method of study and the limitation of this study. We would treat the process and significancy of this study by analyzing the prestudy thesis. The second chapter is related to the humanistic foundation of the moral education pedagogism. Kant thoroughly understood human being with dichotomy. The third chapter presents freedom, self-control, virtuous will, moral law, rule, categorical judgment on the basis of ethics of moral philosophy. The chapter fore shows the Kant's moral education pedagogism. Kant's unartificial education method and education for moralizing by practical education method were exhibited. In the chapter five, we could look for the clue for cultivating the autonomous human being through the significance of Kant's moral education pedagogism in modern times. And it investigated the relationship between the cognitive moral development theory and Kant's moral education pedagogism. In addition, it examined the materialistic teaching-learning method which had been proposed by Kant's moral education pedagogism. Finally, the chapter six is composed of summary and conclusion. He thought that human exists in two kind of world. First world is a world controled by a law of nature, in which human is a free man who behaves according to the law of nature. The second world is a world controled by the reason. In this kind of the world, human doesn't behave with a law of nature, but behaves according to the his/her reason. Kant regarded human being as free and reasonable being who are needful for education completely. Kant regarded the behavior led by reason as 'intention' and 'self-control' and permitted the behavior which is compatible with self-control of willness. He, however, didn't permit the behavior which is not compatible with it. Kant would like to decide the moral standard by virtuous will. But virtuous will is the will which we decide it all the time because of the truth of the behavior and prohibit the desire of human. Also, he defined that 'moral law' is a basic moral law based on the reine praktishe vernunft, to the contrary, 'moral rules' means certain kind of principle and a subjective principle of behavior. 'moral law' is to be practiced, therefore, forcing and commandment are essential. It is a 'categorical proposition' that is expressed from the moral law into the form of commandment. The ultimate purpose of education for moralizing that Kant had proposed is to make students to think of themselves, that is, through learning how to excercise the moral thought of themselves, it means that we should teach them to attend their lives and behaviors according to certain behavior regulation and moral law to be assigned tasks without choosing any restriction and oppression that is given from outside, so to speak, to establish the autonomic and creative characteristics of children through the discussion-styled instruction that is actual teaching-learning method of Kant's moral pedagogism.
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