현대 정보화시대는 삶의 급격한 변화와 지식의 증가 속도를 배가시키고 있다. 우리 교육계도 항상 인간교육, 도덕교육, 인성교육 등 도덕 윤리성을 강조하고 있지만, 이런 외면적인 강조에도 불구하고 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서는 이것이 실제로 잘 이뤄지지 않고 있다. 그래서 본 연구의 배경은 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서의 가치관과 도덕적 문제를 칸트의 인간학에서 도입하고 교육이론을 통해 그에 맞는 적용방안을 찾으려는 시도에서였다. ...
현대 정보화시대는 삶의 급격한 변화와 지식의 증가 속도를 배가시키고 있다. 우리 교육계도 항상 인간교육, 도덕교육, 인성교육 등 도덕 윤리성을 강조하고 있지만, 이런 외면적인 강조에도 불구하고 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서는 이것이 실제로 잘 이뤄지지 않고 있다. 그래서 본 연구의 배경은 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서의 가치관과 도덕적 문제를 칸트의 인간학에서 도입하고 교육이론을 통해 그에 맞는 적용방안을 찾으려는 시도에서였다. 칸트는 서양 철학사에서 비판철학을 집대성한 인물로 잘 알려졌지만, 이성적 존재자인 인간을 도덕화된 인간으로 교육시켜야 한다는 칸트의 교육이론, 교육학에 관한 강의는 잘 알려져 있지 않다. 따라서 본 논문은 다음과 같은 문제를 제기함으로써 칸트의 교육이론에 나타난 도덕교육을 고찰하였다. 즉, 칸트 입장에서 인간에 대한 이해를 어떻게 설명하고 있으며, 도덕적으로 가치 있는 행위는 무엇인가? 칸트의 교육이론이 현대 도덕성회복과 도덕 교육에 어떤 시사점을 주는가? 칸트가 말하는 자유의지를 학생들에게 어떻게 가르치고 어떻게 도덕적 행동으로 이끌어 낼 것인가? 라는 문제를 규명했다. 전체적으로 볼 때 칸트는 인간이 역사 속에서 발명해 낸 것들 가운데 가장 어려운 문제로 국가를 운영하는 통치 기술과 교육을 실행하는 교육예술로 보듯 교육에 대한 어려움을 보면서도 인간이 교육을 통해서 점점 더 좋아 질 수 있다는 긍정적 시각을 가지고 있다. 즉, 교육을 통해 세대를 이어가면서 인간성이 완전성에로 한 걸음씩 점점 접근해 가는 교육의 발전성을 강조한 것이다. 교육이 미래의 인류를 행복한 모습으로 발전시키기 위해선 인간성 속에 숨어있는 모든 천성을 발전시키는 교육이 진실한 교육이라는 것이다. 이런 교육의 이상을 정확히 수행하기 어렵기 때문에 인류의 가장 어려운 문제이기도 한 것이다. 칸트의 교육이론은 우리에게 어떤 시사점을 주는가? 첫째, 칸트는 학교가 무엇인가 지식적인 것만을 배우기 위해서 만이 아니라 양육, 훈육 등을 통해서 복종하는 인격을 배양하는 훈련을 강조했다. 둘째, 교육에서 교수를 통한 훈육을 중시하였다. 셋째, 도덕성 함양과 관련하여 단순히 어린이들을 길들이거나 훈육에만 의존하여 기계적으로 가르치는 것은 도덕 교육이 제대로 이루어질 수 없다는 것을 강조했다. 네번째로, 실천적 교육으로 도덕성을 강조하였다.
현대 정보화시대는 삶의 급격한 변화와 지식의 증가 속도를 배가시키고 있다. 우리 교육계도 항상 인간교육, 도덕교육, 인성교육 등 도덕 윤리성을 강조하고 있지만, 이런 외면적인 강조에도 불구하고 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서는 이것이 실제로 잘 이뤄지지 않고 있다. 그래서 본 연구의 배경은 결과중심의 경쟁체제 속에 교육현장에서의 가치관과 도덕적 문제를 칸트의 인간학에서 도입하고 교육이론을 통해 그에 맞는 적용방안을 찾으려는 시도에서였다. 칸트는 서양 철학사에서 비판철학을 집대성한 인물로 잘 알려졌지만, 이성적 존재자인 인간을 도덕화된 인간으로 교육시켜야 한다는 칸트의 교육이론, 교육학에 관한 강의는 잘 알려져 있지 않다. 따라서 본 논문은 다음과 같은 문제를 제기함으로써 칸트의 교육이론에 나타난 도덕교육을 고찰하였다. 즉, 칸트 입장에서 인간에 대한 이해를 어떻게 설명하고 있으며, 도덕적으로 가치 있는 행위는 무엇인가? 칸트의 교육이론이 현대 도덕성회복과 도덕 교육에 어떤 시사점을 주는가? 칸트가 말하는 자유의지를 학생들에게 어떻게 가르치고 어떻게 도덕적 행동으로 이끌어 낼 것인가? 라는 문제를 규명했다. 전체적으로 볼 때 칸트는 인간이 역사 속에서 발명해 낸 것들 가운데 가장 어려운 문제로 국가를 운영하는 통치 기술과 교육을 실행하는 교육예술로 보듯 교육에 대한 어려움을 보면서도 인간이 교육을 통해서 점점 더 좋아 질 수 있다는 긍정적 시각을 가지고 있다. 즉, 교육을 통해 세대를 이어가면서 인간성이 완전성에로 한 걸음씩 점점 접근해 가는 교육의 발전성을 강조한 것이다. 교육이 미래의 인류를 행복한 모습으로 발전시키기 위해선 인간성 속에 숨어있는 모든 천성을 발전시키는 교육이 진실한 교육이라는 것이다. 이런 교육의 이상을 정확히 수행하기 어렵기 때문에 인류의 가장 어려운 문제이기도 한 것이다. 칸트의 교육이론은 우리에게 어떤 시사점을 주는가? 첫째, 칸트는 학교가 무엇인가 지식적인 것만을 배우기 위해서 만이 아니라 양육, 훈육 등을 통해서 복종하는 인격을 배양하는 훈련을 강조했다. 둘째, 교육에서 교수를 통한 훈육을 중시하였다. 셋째, 도덕성 함양과 관련하여 단순히 어린이들을 길들이거나 훈육에만 의존하여 기계적으로 가르치는 것은 도덕 교육이 제대로 이루어질 수 없다는 것을 강조했다. 네번째로, 실천적 교육으로 도덕성을 강조하였다.
In these modern days, our life-style is changing rapidely and increasing speed of knowledge is doubling along with the society of infor-mation age. our society is going toward diversity and indivisualization, human's intention is pursuing respective differentiation and complication. In these current...
In these modern days, our life-style is changing rapidely and increasing speed of knowledge is doubling along with the society of infor-mation age. our society is going toward diversity and indivisualization, human's intention is pursuing respective differentiation and complication. In these current of the times, it is need for human education, moral education, personality development in the educational area. this study make extracts from Kant's the science of personality for a key to solve these moral problem and indivisual's sence of values. Kant is well-known as a man of compilation for critical philosophy in the western philosophy, but it is not so for the educational theory and pedagogy that he insisted on rational people being enlightened to ethical through education. Therefore this paper look into below through moral education that explain in the Kant's educational theory. What about explaining of human beings and theory of value? What is the current topics of Kant's educational theory for moral restoration of present day and moral education? How to instruct to student 'free will' of Kant and to make them do complying with moral behavior? Kant insists that an act of state and education is one of the most difficult things that had been invented by human beings, meanwhile that is important thing to make people progress. that is, he emphasized that human beings was developed toward perfection throughout education for many generations. And he insisted that sincere education is to make intrinsic-personality develope for human beings' hapiness in the future. but that is the most difficult thing that man has invented, because it is very hard for people to accompany with ideal education. thing over Kant's educational theory, it is give many current topics to our society that have many moral and ethnic problems. what in the world do Kant's educational theory give to our society current topics? First, It is that Kant's philosophy is not only for knowledge, but also education to make progress personality throughout instruction and discipline. Second, It is that he emphasized instruction throughout teaching in education. Third, he explained that education is based on mechanical manner only to tam could be wrong. Forth, he emphasized on morality with practical education.
In these modern days, our life-style is changing rapidely and increasing speed of knowledge is doubling along with the society of infor-mation age. our society is going toward diversity and indivisualization, human's intention is pursuing respective differentiation and complication. In these current of the times, it is need for human education, moral education, personality development in the educational area. this study make extracts from Kant's the science of personality for a key to solve these moral problem and indivisual's sence of values. Kant is well-known as a man of compilation for critical philosophy in the western philosophy, but it is not so for the educational theory and pedagogy that he insisted on rational people being enlightened to ethical through education. Therefore this paper look into below through moral education that explain in the Kant's educational theory. What about explaining of human beings and theory of value? What is the current topics of Kant's educational theory for moral restoration of present day and moral education? How to instruct to student 'free will' of Kant and to make them do complying with moral behavior? Kant insists that an act of state and education is one of the most difficult things that had been invented by human beings, meanwhile that is important thing to make people progress. that is, he emphasized that human beings was developed toward perfection throughout education for many generations. And he insisted that sincere education is to make intrinsic-personality develope for human beings' hapiness in the future. but that is the most difficult thing that man has invented, because it is very hard for people to accompany with ideal education. thing over Kant's educational theory, it is give many current topics to our society that have many moral and ethnic problems. what in the world do Kant's educational theory give to our society current topics? First, It is that Kant's philosophy is not only for knowledge, but also education to make progress personality throughout instruction and discipline. Second, It is that he emphasized instruction throughout teaching in education. Third, he explained that education is based on mechanical manner only to tam could be wrong. Forth, he emphasized on morality with practical education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.