본 연구는 대기현상에 관해 초등학생들이 어떠한 선개념 및 오개념을 가지고 있는지 조사·분석하고 학생들의 잘못된 개념을 과학적 개념으로 변화시키는 수업전략을 마련하여 이것이 학생들의 개념변화에 주는 영향을 알아보는데 목적을 두었다. 연구를 위해 먼저, 5. 6학년 학생들의 선개념 및 오개념을 조사하였다. 다음에, 분석된 선개념 및 오개념을 활용한 ...
본 연구는 대기현상에 관해 초등학생들이 어떠한 선개념 및 오개념을 가지고 있는지 조사·분석하고 학생들의 잘못된 개념을 과학적 개념으로 변화시키는 수업전략을 마련하여 이것이 학생들의 개념변화에 주는 영향을 알아보는데 목적을 두었다. 연구를 위해 먼저, 5. 6학년 학생들의 선개념 및 오개념을 조사하였다. 다음에, 분석된 선개념 및 오개념을 활용한 인지갈등 수업전략을 고안하여 이에 따라 수업계획안을 작성하였다. 인지 갈등 수업전략의 효과는 단일집단에 대해 사전·사후 검사에 대한 t검증을 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 '대기 현상'과 관련된 개념들을 크게 '공기의 움직임', '공기중의 수증기', '기상현상'의 세 범주로 나누어 분석한 결과는 다음과 같다. '첫째, '공기의 움직임'에 대해 '대기압은 아랫방향으로만 작용한다.' '낮에 해풍이 부는 이유는 파도 때문이다.' '바람은 저기압에서 고기압으로 분다.' '등압선의 굽은 모양으로 바람의 방향을 알 수 있다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지는 것으로 나타났다. 둘째, '공기중의 수증기'에 대해 '바람이 없고 맑은 날 증발이 가장 잘 된다.' '온도가 높아지면 습도도 높아진다.' '컵 표면에 맺힌 물방울은 컵 속의 물 또는 얼음에서부터 왔다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지는 것으로 나타났다. 셋째, '기상현상'에 대해 '공기 중의 수증기가 찬 물체의 표면에 달라붙어 생기는 것이 구름이다.' '공기는 수증기이고 안개는 물방울이다.' '안개는 습한 날에 생기고 구름은 맑은 날에 생긴다.' '수중기가 위로 올라가서 따뜻해지면 구름이 생긴다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지고 있었다. 학습 전의 선개념들은 학습 후에도 오개념으로 남는 경우가 많아 학생들의 잘못된 개념을 과학적 개념으로 변화시키는 학습 전략이 필요했다. 이에 따라 인지 갈등 수업전략을 고안하였고, 고안된 수업전략이 아동의 과학적 개념으로의 변화에 효과가 있는지 알아 본 수업의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개발된 인지 갈등 수업전략이 t검증 결과 '대기압의 작용방향', '공기의 압력', '바람의 원인', '응결', '안개와 이슬의 정의', '안개와 구름의 차이점'의 개념에 대해 효과가 있는 것으로 나타났다(P < .05). 둘째, '고기압이 되는 이유', '구름의 생성과정'에 관한 개념에 대해서는 수업 후 평균이 각각 .238점, .095점 낮아졌는데 이는 선개념과 오개념의 조사시에도 학습 후 쉽게 고쳐지지 않는 개념으로 나타났었다.
본 연구는 대기현상에 관해 초등학생들이 어떠한 선개념 및 오개념을 가지고 있는지 조사·분석하고 학생들의 잘못된 개념을 과학적 개념으로 변화시키는 수업전략을 마련하여 이것이 학생들의 개념변화에 주는 영향을 알아보는데 목적을 두었다. 연구를 위해 먼저, 5. 6학년 학생들의 선개념 및 오개념을 조사하였다. 다음에, 분석된 선개념 및 오개념을 활용한 인지갈등 수업전략을 고안하여 이에 따라 수업계획안을 작성하였다. 인지 갈등 수업전략의 효과는 단일집단에 대해 사전·사후 검사에 대한 t검증을 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 '대기 현상'과 관련된 개념들을 크게 '공기의 움직임', '공기중의 수증기', '기상현상'의 세 범주로 나누어 분석한 결과는 다음과 같다. '첫째, '공기의 움직임'에 대해 '대기압은 아랫방향으로만 작용한다.' '낮에 해풍이 부는 이유는 파도 때문이다.' '바람은 저기압에서 고기압으로 분다.' '등압선의 굽은 모양으로 바람의 방향을 알 수 있다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지는 것으로 나타났다. 둘째, '공기중의 수증기'에 대해 '바람이 없고 맑은 날 증발이 가장 잘 된다.' '온도가 높아지면 습도도 높아진다.' '컵 표면에 맺힌 물방울은 컵 속의 물 또는 얼음에서부터 왔다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지는 것으로 나타났다. 셋째, '기상현상'에 대해 '공기 중의 수증기가 찬 물체의 표면에 달라붙어 생기는 것이 구름이다.' '공기는 수증기이고 안개는 물방울이다.' '안개는 습한 날에 생기고 구름은 맑은 날에 생긴다.' '수중기가 위로 올라가서 따뜻해지면 구름이 생긴다.' 등의 선개념 및 오개념을 가지고 있었다. 학습 전의 선개념들은 학습 후에도 오개념으로 남는 경우가 많아 학생들의 잘못된 개념을 과학적 개념으로 변화시키는 학습 전략이 필요했다. 이에 따라 인지 갈등 수업전략을 고안하였고, 고안된 수업전략이 아동의 과학적 개념으로의 변화에 효과가 있는지 알아 본 수업의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개발된 인지 갈등 수업전략이 t검증 결과 '대기압의 작용방향', '공기의 압력', '바람의 원인', '응결', '안개와 이슬의 정의', '안개와 구름의 차이점'의 개념에 대해 효과가 있는 것으로 나타났다(P < .05). 둘째, '고기압이 되는 이유', '구름의 생성과정'에 관한 개념에 대해서는 수업 후 평균이 각각 .238점, .095점 낮아졌는데 이는 선개념과 오개념의 조사시에도 학습 후 쉽게 고쳐지지 않는 개념으로 나타났었다.
In this study, the preconceptions and misconceptions about weather of elementary school students was investigated and the teaching strategies that can transform students misconceptions into scientific ones was prepared, the effects of teaching strategies on the conceptual change of the students was ...
In this study, the preconceptions and misconceptions about weather of elementary school students was investigated and the teaching strategies that can transform students misconceptions into scientific ones was prepared, the effects of teaching strategies on the conceptual change of the students was studied statistically. For this study, preconceptions and misconceptions of the 5th and 6th graders were first investigated. Next, cognitive conflict teaching strategies were contrived by applying analyzed preconceptions and misconceptions and the teaching plans were drawn up accordingly. The effects on cognitive conflict teaching strategies were sought after through the t-scores about pre-and-post tests on a single group. The results of this study were as following; The concepts analyzed by classifying into three categories--'move of the air,' 'vapor in the air' and 'weather phenomena'. First, on the aspect of the 'move of the air,' they had preconceptions and misconceptions such as "the atmospheric pressure acts on up and downward direction", "the wind from sea in the day is due to the waves", "the wind blows from low atmospheric pressure to high pressure", and "the shape of isobaric lines tell us the direction of the wind". Second, on the concepts of 'vapor in the air,' the students had preconceptions and misconceptions such as "vaporization occures most fluently on a windless clear day", "humidity rises up as the temperature rises up", and "the water drops on the surface of a cup were come from the water or ice in the cup". Third, on the issue of 'weather phenomena,' they had preconceptions and misconceptions such as "a cloud is something formed from the air adhering to a surface of the cool solid", "the cloud is vapor and the fog is a waterdrop", "fogs occur on a moist day and clouds form on a clear day", and "clouds are formed when vapor rises up and becomes warm". Preconceptions before learning often remain as misconceptions even after the instruction. Hence, a teaching strategy should developed for transforming misconceptions into scientific ones. Thus cognitive conflicts teaching strategy was contrived, and the effects of change on the scientific conceptualization of the children were sought after through the contrived teaching strategy. The results of this instruction were as follows; First, the t-tests results showed that the cognitive conflicts teaching strategies were effective in conceptualization of 'reactive direction of the atmosphere', 'cause of the wind', 'condensation', 'definitions of fogs and dewdrops', and 'differences between fogs and clouds'(P < .05). Second, the scores on the concept of the 'causes of high atmospheric pressure' and the 'cloud generating process' after learning were .238 and .095 on the average. It revealed that preconceptions and misconceptions were not corrected easily even after the learning process.
In this study, the preconceptions and misconceptions about weather of elementary school students was investigated and the teaching strategies that can transform students misconceptions into scientific ones was prepared, the effects of teaching strategies on the conceptual change of the students was studied statistically. For this study, preconceptions and misconceptions of the 5th and 6th graders were first investigated. Next, cognitive conflict teaching strategies were contrived by applying analyzed preconceptions and misconceptions and the teaching plans were drawn up accordingly. The effects on cognitive conflict teaching strategies were sought after through the t-scores about pre-and-post tests on a single group. The results of this study were as following; The concepts analyzed by classifying into three categories--'move of the air,' 'vapor in the air' and 'weather phenomena'. First, on the aspect of the 'move of the air,' they had preconceptions and misconceptions such as "the atmospheric pressure acts on up and downward direction", "the wind from sea in the day is due to the waves", "the wind blows from low atmospheric pressure to high pressure", and "the shape of isobaric lines tell us the direction of the wind". Second, on the concepts of 'vapor in the air,' the students had preconceptions and misconceptions such as "vaporization occures most fluently on a windless clear day", "humidity rises up as the temperature rises up", and "the water drops on the surface of a cup were come from the water or ice in the cup". Third, on the issue of 'weather phenomena,' they had preconceptions and misconceptions such as "a cloud is something formed from the air adhering to a surface of the cool solid", "the cloud is vapor and the fog is a waterdrop", "fogs occur on a moist day and clouds form on a clear day", and "clouds are formed when vapor rises up and becomes warm". Preconceptions before learning often remain as misconceptions even after the instruction. Hence, a teaching strategy should developed for transforming misconceptions into scientific ones. Thus cognitive conflicts teaching strategy was contrived, and the effects of change on the scientific conceptualization of the children were sought after through the contrived teaching strategy. The results of this instruction were as follows; First, the t-tests results showed that the cognitive conflicts teaching strategies were effective in conceptualization of 'reactive direction of the atmosphere', 'cause of the wind', 'condensation', 'definitions of fogs and dewdrops', and 'differences between fogs and clouds'(P < .05). Second, the scores on the concept of the 'causes of high atmospheric pressure' and the 'cloud generating process' after learning were .238 and .095 on the average. It revealed that preconceptions and misconceptions were not corrected easily even after the learning process.
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