이 연구는 우리나라 교육과정의 변천 과정에 따라 초등학교 교과서에 포함된 환경문제에 대한 교육 내용 구성이 어떻게 지속되고 변화되었는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여, 제1차 교육과정부터 제7차 교육과정까지 각 교육과정에 따라 개발된 초등학교 교과서에서 환경교육 내용을 찾아 분석하였으며, 이 결과를 바탕으로 초등학교 교과서에 포함될 적절한 환경교육 내용 구성에 대한 방향을 모색해 보았다. 이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 변천에 따라 초등학교 환경교육에 관련된 주된 내용은 1차, 2차교육과정기의 '아껴 ...
이 연구는 우리나라 교육과정의 변천 과정에 따라 초등학교 교과서에 포함된 환경문제에 대한 교육 내용 구성이 어떻게 지속되고 변화되었는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여, 제1차 교육과정부터 제7차 교육과정까지 각 교육과정에 따라 개발된 초등학교 교과서에서 환경교육 내용을 찾아 분석하였으며, 이 결과를 바탕으로 초등학교 교과서에 포함될 적절한 환경교육 내용 구성에 대한 방향을 모색해 보았다. 이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 변천에 따라 초등학교 환경교육에 관련된 주된 내용은 1차, 2차교육과정기의 '아껴 쓰기와 자원보호, 애림녹화, 삼림녹화', 3차 교육과정기의 '환경보호와 공해', 4차와 5차 교육과정기의 '환경오염, 환경오염 원인 규명', 그리고, 6차 및 7차 교육과정기의 '환경오염, 자연 친화적 환경교육'으로 변화하였다. 또한, 초등학교 환경교육 관련 활동은 1차~4차 교육과정기에는 지식위주학습, 5차 및 6차 교육과정기는 생활습관형성 강조학습, 그리고 현재의 7차 교육과정기는 자연체험활동학습 형태로 변화되었다. 둘째, 교육과정 변천에 따른 초등학교 환경교육 내용의 양적 변화는 교육과정 변화기의 사회적 배경에 따라 증가와 감소가 반복되었다. 환경교육 관련 내용이 가장 적게 언급된 것은 경제성장 위주의 정책이 실현되는 제3차 교육과정이었고, 환경교육 관련 내용이 가장 많이 언급된 것은 환경오염 문제가 심각해진 제6차 교육과정이었다. 셋째, 교육과정 변천에 따른 초등학교에서 환경교육 내용을 다루는 과목은 제1차~제4차 교육과정기에는 4개 과목이었으며, 제6차 교육과정기에 11개 과목으로 가장 많았고, 제7차 교육과정기에는 10개 과목이었다. 넷째, 교육과정 변천에 따른 초등학교 환경교육 내용의 연계성을 조사한 결과, 각 교육과정에 따라 학년별 환경교육 관련 내용이 지속적이지 못하였고, 환경교육 관련 내용을 다루는 과목의 수와 다루는 량이 연계성이 없으며, 학년에 따라 단절되는 것으로 나타났다. 다섯째, 제1차~제4차 교육과정까지는 환경교육 중심 내용이 '환경보존에 대한 교육'이 중심이었고, 제5차 교육과정부터는 경제성장과 공해산업의 발달에 따른 환경오염의 심각성이 증가하여 '환경오염에 관한 교육'이 급격히 증가되는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 볼 때, 초등학교 교과서에 포함된 환경교육 내용 구성은 교육과정이 제정된 사회적 배경에 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 이 결과를 바탕으로 앞으로 초등학교 환경 교육 내용 구성에 대한 개선 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 환경교육 관련 내용 구성은 앞으로는 자연 친화적인 환경교육이 강조되어야 할 필요가 있다. 둘째, 초등학교 환경교육 관련 내용의 량은 교육의 반복성을 고려하여 저학년에서 고학년으로 올라가면서 지속적으로 증가시키는 것이 바람직하다. 셋째, 초등학교 환경교육을 다루는 과목의 수를 늘리기보다는 체계적 연계성을 고려하여, 적절한 과목에서 양을 증가시키는 것이 바람직할 것으로 보이며, 학년별로 적절한 배분이 고려되어야 한다.
이 연구는 우리나라 교육과정의 변천 과정에 따라 초등학교 교과서에 포함된 환경문제에 대한 교육 내용 구성이 어떻게 지속되고 변화되었는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여, 제1차 교육과정부터 제7차 교육과정까지 각 교육과정에 따라 개발된 초등학교 교과서에서 환경교육 내용을 찾아 분석하였으며, 이 결과를 바탕으로 초등학교 교과서에 포함될 적절한 환경교육 내용 구성에 대한 방향을 모색해 보았다. 이 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 변천에 따라 초등학교 환경교육에 관련된 주된 내용은 1차, 2차교육과정기의 '아껴 쓰기와 자원보호, 애림녹화, 삼림녹화', 3차 교육과정기의 '환경보호와 공해', 4차와 5차 교육과정기의 '환경오염, 환경오염 원인 규명', 그리고, 6차 및 7차 교육과정기의 '환경오염, 자연 친화적 환경교육'으로 변화하였다. 또한, 초등학교 환경교육 관련 활동은 1차~4차 교육과정기에는 지식위주학습, 5차 및 6차 교육과정기는 생활습관형성 강조학습, 그리고 현재의 7차 교육과정기는 자연체험활동학습 형태로 변화되었다. 둘째, 교육과정 변천에 따른 초등학교 환경교육 내용의 양적 변화는 교육과정 변화기의 사회적 배경에 따라 증가와 감소가 반복되었다. 환경교육 관련 내용이 가장 적게 언급된 것은 경제성장 위주의 정책이 실현되는 제3차 교육과정이었고, 환경교육 관련 내용이 가장 많이 언급된 것은 환경오염 문제가 심각해진 제6차 교육과정이었다. 셋째, 교육과정 변천에 따른 초등학교에서 환경교육 내용을 다루는 과목은 제1차~제4차 교육과정기에는 4개 과목이었으며, 제6차 교육과정기에 11개 과목으로 가장 많았고, 제7차 교육과정기에는 10개 과목이었다. 넷째, 교육과정 변천에 따른 초등학교 환경교육 내용의 연계성을 조사한 결과, 각 교육과정에 따라 학년별 환경교육 관련 내용이 지속적이지 못하였고, 환경교육 관련 내용을 다루는 과목의 수와 다루는 량이 연계성이 없으며, 학년에 따라 단절되는 것으로 나타났다. 다섯째, 제1차~제4차 교육과정까지는 환경교육 중심 내용이 '환경보존에 대한 교육'이 중심이었고, 제5차 교육과정부터는 경제성장과 공해산업의 발달에 따른 환경오염의 심각성이 증가하여 '환경오염에 관한 교육'이 급격히 증가되는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 볼 때, 초등학교 교과서에 포함된 환경교육 내용 구성은 교육과정이 제정된 사회적 배경에 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 이 결과를 바탕으로 앞으로 초등학교 환경 교육 내용 구성에 대한 개선 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 환경교육 관련 내용 구성은 앞으로는 자연 친화적인 환경교육이 강조되어야 할 필요가 있다. 둘째, 초등학교 환경교육 관련 내용의 량은 교육의 반복성을 고려하여 저학년에서 고학년으로 올라가면서 지속적으로 증가시키는 것이 바람직하다. 셋째, 초등학교 환경교육을 다루는 과목의 수를 늘리기보다는 체계적 연계성을 고려하여, 적절한 과목에서 양을 증가시키는 것이 바람직할 것으로 보이며, 학년별로 적절한 배분이 고려되어야 한다.
The purpose of this study is to find out the contents organization of environmental education in the elementary textbook published by Korean national curriclum. For this investigation, the environmental education contents searched in the elementary textbooks developed from the 1st curriculum to the ...
The purpose of this study is to find out the contents organization of environmental education in the elementary textbook published by Korean national curriclum. For this investigation, the environmental education contents searched in the elementary textbooks developed from the 1st curriculum to the 7th were compared and analyzed. The results are summed as follows. First, The elementary environmental education contents organization caused to curriculum change was altered as follows. It was shown that the main contents of environmental education were changed as follows; 1st, 2nd curriculum period-'saving and protection of nature, Keep the Tree Green and Keep the Forests Green' 3rd curriculum-'protection of nature and problem of pollution' 4th, 5th curriculum-'environmental pollution and searching cause of environmental pollution' 6th, 7th curriculum-'environmental pollution and environmental education intimated with nature' Also the elementary environmental education activities caused to curriculum change were altered as follows. 'putting first learning only'(the 1st-the 4th curriculum), 'emphasis of education for the forming of environmental life habit'(the 5th-the 6th curriculum) and learning by activity of natural experience. (the 7th curriculum) Second, the quantitative change of elementary environmental education contents caused to curriculum change was repeated periodically with increment and decrease by the social background. The curriculum referred the least quantity of environmental education contents was the 3rd curriculum. And the curriculum referred the most quantity of environmental education contents was the 6th curriculum, at that time the problems of environmental pollution were very serious. Third, the number of subjects dealing with environmental education contents in the elementary school caused to curriculum change was 4 subjects each from the 1st curriculum to the 4th, 11 subjects in the 6th curriculum which were largest in number, and 10 subjects in the 7th curriculum. Fourth, the results of searching the connection of elementary environmental education contents caused to curriculum change were as follows. The environmental education contents were not continued to each grade by each curriculum change. The number of subjects dealing with environmental education contents was not connected with the quantity of contents dealing with environmental education contents each other. And the discontinuities of the environmental educations by a grade transition were found out. Fifth, the key contents of environmental education were about environmental preservation from 1st curriculum to the 4th. But from 5th curriculum, the education about environmental contamination was increased suddenly. Because environmental contamination was increased seriously by the economic growth and the development of pollution industry. As above, environmental education contents organization in the elementary textbook was found to be influenced considerably by the social background. Based on above results, the reform measures for the elementary environmental education contents organization are suggested as follows. First, it needs to stress the environmental education intimated with nature for elementary environmental education contents organization in future. Second, considering education repetition, it is desired to increase the quantity of elementary environmental education contents continuously by rising in grade. Third, it seems to be desired rather to increase the quantity of environmental education contents in the proper subjects for the systematic connection than to increase the number of subjects dealing with elementary environmental education. And it should be considered to divide the quantity of environmental education contents to each grade properly.
The purpose of this study is to find out the contents organization of environmental education in the elementary textbook published by Korean national curriclum. For this investigation, the environmental education contents searched in the elementary textbooks developed from the 1st curriculum to the 7th were compared and analyzed. The results are summed as follows. First, The elementary environmental education contents organization caused to curriculum change was altered as follows. It was shown that the main contents of environmental education were changed as follows; 1st, 2nd curriculum period-'saving and protection of nature, Keep the Tree Green and Keep the Forests Green' 3rd curriculum-'protection of nature and problem of pollution' 4th, 5th curriculum-'environmental pollution and searching cause of environmental pollution' 6th, 7th curriculum-'environmental pollution and environmental education intimated with nature' Also the elementary environmental education activities caused to curriculum change were altered as follows. 'putting first learning only'(the 1st-the 4th curriculum), 'emphasis of education for the forming of environmental life habit'(the 5th-the 6th curriculum) and learning by activity of natural experience. (the 7th curriculum) Second, the quantitative change of elementary environmental education contents caused to curriculum change was repeated periodically with increment and decrease by the social background. The curriculum referred the least quantity of environmental education contents was the 3rd curriculum. And the curriculum referred the most quantity of environmental education contents was the 6th curriculum, at that time the problems of environmental pollution were very serious. Third, the number of subjects dealing with environmental education contents in the elementary school caused to curriculum change was 4 subjects each from the 1st curriculum to the 4th, 11 subjects in the 6th curriculum which were largest in number, and 10 subjects in the 7th curriculum. Fourth, the results of searching the connection of elementary environmental education contents caused to curriculum change were as follows. The environmental education contents were not continued to each grade by each curriculum change. The number of subjects dealing with environmental education contents was not connected with the quantity of contents dealing with environmental education contents each other. And the discontinuities of the environmental educations by a grade transition were found out. Fifth, the key contents of environmental education were about environmental preservation from 1st curriculum to the 4th. But from 5th curriculum, the education about environmental contamination was increased suddenly. Because environmental contamination was increased seriously by the economic growth and the development of pollution industry. As above, environmental education contents organization in the elementary textbook was found to be influenced considerably by the social background. Based on above results, the reform measures for the elementary environmental education contents organization are suggested as follows. First, it needs to stress the environmental education intimated with nature for elementary environmental education contents organization in future. Second, considering education repetition, it is desired to increase the quantity of elementary environmental education contents continuously by rising in grade. Third, it seems to be desired rather to increase the quantity of environmental education contents in the proper subjects for the systematic connection than to increase the number of subjects dealing with elementary environmental education. And it should be considered to divide the quantity of environmental education contents to each grade properly.
주제어
#교육과정변천 환경교육 초등학교교과서
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.