기업자원봉사활동이 기업의 인지도와 생산성을 향상시켜준다는 연구결과는 기업의 경영방침을 수정하는 데 결정적 역할을 했다. 기업자원봉사활동을 통해 기업이 기대이상의 반사이익을 얻게된 사실이 입증되자, 대기업을 중심으로 복지재단 등을 만들어 운영한다거나, 임직원들의 자원봉사활동을 지원하는 형태로 기업이 사회문제에 깊은 관심을 갖게 된 것이다. 그러나 문제는 기업자원봉사활동이 경영전략의 일환으로서 수행되고 있음에도 불구하고 기업 자체가 임직원들이 자원봉사활동에 어느 정도 만족하고 있는지에 관해서는 별로 관심을 기울이고 있지 않다는 것이다. 본 연구의 목적은 어떤 요인이 임직원들의 자원봉사활동 만족에 영향을 미치는지 규명한 뒤, 이를 토대로 기업자원봉사활동의 효과적인 관리 및 개선방안을 모색하려는 데 있다. 이를 위해 먼저 「전국경제인연합회」 1%클럽에 속하는 200여 개 기업들과 서울시내 K자원봉사센터에 기업자원봉사단체로 등록되어 있는 중소기업 이상의 77개 기업들을 대상으로 기업자원봉사활동을 수행하는지 검토한 후, 이들 가운데 기업차원에서 정책적으로 기업자원봉사활동을 수행하는 총 6개 기업들을 표본으로 선택했다. 그리고 각 기업별로 50부씩 총 300부의 설문지를 갖고 임직원들을 직접 방문하여 배포하였고, 회수한 184부 가운데 응답이 불성실한 8부를 제외한 176부를 ...
기업자원봉사활동이 기업의 인지도와 생산성을 향상시켜준다는 연구결과는 기업의 경영방침을 수정하는 데 결정적 역할을 했다. 기업자원봉사활동을 통해 기업이 기대이상의 반사이익을 얻게된 사실이 입증되자, 대기업을 중심으로 복지재단 등을 만들어 운영한다거나, 임직원들의 자원봉사활동을 지원하는 형태로 기업이 사회문제에 깊은 관심을 갖게 된 것이다. 그러나 문제는 기업자원봉사활동이 경영전략의 일환으로서 수행되고 있음에도 불구하고 기업 자체가 임직원들이 자원봉사활동에 어느 정도 만족하고 있는지에 관해서는 별로 관심을 기울이고 있지 않다는 것이다. 본 연구의 목적은 어떤 요인이 임직원들의 자원봉사활동 만족에 영향을 미치는지 규명한 뒤, 이를 토대로 기업자원봉사활동의 효과적인 관리 및 개선방안을 모색하려는 데 있다. 이를 위해 먼저 「전국경제인연합회」 1%클럽에 속하는 200여 개 기업들과 서울시내 K자원봉사센터에 기업자원봉사단체로 등록되어 있는 중소기업 이상의 77개 기업들을 대상으로 기업자원봉사활동을 수행하는지 검토한 후, 이들 가운데 기업차원에서 정책적으로 기업자원봉사활동을 수행하는 총 6개 기업들을 표본으로 선택했다. 그리고 각 기업별로 50부씩 총 300부의 설문지를 갖고 임직원들을 직접 방문하여 배포하였고, 회수한 184부 가운데 응답이 불성실한 8부를 제외한 176부를 SPSS 11.5 Package를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 독립변수의 6가지 하위영역 중 자원봉사 관리자의 태도에 대한 응답자들의 평가가 가장 높게 나났으며, 그 다음으로 봉사업무 인식도, 봉사업무 적절성, 상사의 배려 및 지지, 자원봉사 관리과정, 사회공헌 담당자와의 관계의 순으로 나타났다. 한편, 종속변수인 자원봉사활동 만족은 평균 3.36으로 비교적 높게 나타났다. 둘째, 개인적 특성에 따른 독립변수들의 점수와 자원봉사활동 만족 점수의 차이를 비교해 본 결과, 연령이 높아질수록 봉사업무 인식이 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 직위에 따라서 봉사업무 인식에 대한 차이가 나타났는데, 평가원보다는 관리직에서 봉사업무에 대한 인식이 높으로 것으로 나타났다. 셋째, 독립변수들이 자원봉사활동 만족에 미치는 영향을 분석한 결과, 가장 큰 영향을 미치는 것으로는 기관에서 이루어지는 자원봉사 관리요인이었으며, 이외에도 사회공헌 담당자와의 관계, 자원봉사 관리자의 태도, 봉사업무 인식도 등이 모두 자원봉사활동 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 봉사자가 자신의 봉사업무에 대해 긍정적으로 인식할수로그 자원봉사 관리과정이 잘 되어 있는 봉사기관에서 봉사할수록, 자원봉사 관리자의 태도를 긍정적으로 인식할수록, 사회공헌 담당자와의 관계가 긍정적일수록 기업자원봉사활동에 대한 만족 점수가 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 기업자원봉사활동의 효과적인 관리 및 개선방안에 관해 제시하면 다음과 같다. 첫째, 현재 대부분의 기업자원봉사활동은 임직원들의 전문성이나 기술을 살릴 수 없는 단순노력봉사에 치중되어 있다. 이로 인해 임직원들이 봉사활동 자체에 관심을 갖지 않는다면, 기업이 추구하는 사회참여를 통한 기업가치의 제고에 차질을 빗게 될 것이다. 기업의 특성을 살린 기업자원봉사활동 프로그램은 자연스럽게 기업에 대한 홍보의 효과도 가져다주기 때문에 기업 입장에서는 임직원들 개인의 특성과 봉사욕구도 고려하면서 전문성을 살릴 수 있는 프로그램 개발과 운영방식을 검토해야 한다. 둘째, 기업이 자원봉사 관리를 어떻게 하느냐에 따라 임직원들이 자원봉사활동에 만족하는 정도가 결정된다. 그러므로 기업의 사회공헌 담당부서에서는 체계적이고 지속적인 관리를 실시해야 하겠고, 기관의 자원봉사 관리자는 자원봉사에 임한 임직원들의 활동과 역할을 존중하고, 그들의 제안에 관심을 기울이는 등 호의적인 태도로서 대우해야 한디/ 셋째, 기업들은 취미가 같거나, 근무환경이나 업무내용이 비슷한 임직원들끼리 동호회 형식으로 팀을 이뤄 봉사활동에 참여하도록 권장하거나 개인으로 봉사활동에 참여하고 있는 임직원들을 지원함으로써 그들이 기업자원봉사활동에 만족하도록 해야 한다. 동호회나 개인으로 참여한 경우의 자원봉사활동이 기업차원의 참여보다 적극적이고 지속적이며, 이로 말미암아 기업의 이미지도 보다 긍정적으로 나타나기 때문이다. 이렇게 함으로써 결과적으로는 기업이 사회공헌을 위해 투자한 그 이상의 반사이익을 얻을 수 있을 것이다.
기업자원봉사활동이 기업의 인지도와 생산성을 향상시켜준다는 연구결과는 기업의 경영방침을 수정하는 데 결정적 역할을 했다. 기업자원봉사활동을 통해 기업이 기대이상의 반사이익을 얻게된 사실이 입증되자, 대기업을 중심으로 복지재단 등을 만들어 운영한다거나, 임직원들의 자원봉사활동을 지원하는 형태로 기업이 사회문제에 깊은 관심을 갖게 된 것이다. 그러나 문제는 기업자원봉사활동이 경영전략의 일환으로서 수행되고 있음에도 불구하고 기업 자체가 임직원들이 자원봉사활동에 어느 정도 만족하고 있는지에 관해서는 별로 관심을 기울이고 있지 않다는 것이다. 본 연구의 목적은 어떤 요인이 임직원들의 자원봉사활동 만족에 영향을 미치는지 규명한 뒤, 이를 토대로 기업자원봉사활동의 효과적인 관리 및 개선방안을 모색하려는 데 있다. 이를 위해 먼저 「전국경제인연합회」 1%클럽에 속하는 200여 개 기업들과 서울시내 K자원봉사센터에 기업자원봉사단체로 등록되어 있는 중소기업 이상의 77개 기업들을 대상으로 기업자원봉사활동을 수행하는지 검토한 후, 이들 가운데 기업차원에서 정책적으로 기업자원봉사활동을 수행하는 총 6개 기업들을 표본으로 선택했다. 그리고 각 기업별로 50부씩 총 300부의 설문지를 갖고 임직원들을 직접 방문하여 배포하였고, 회수한 184부 가운데 응답이 불성실한 8부를 제외한 176부를 SPSS 11.5 Package를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 독립변수의 6가지 하위영역 중 자원봉사 관리자의 태도에 대한 응답자들의 평가가 가장 높게 나났으며, 그 다음으로 봉사업무 인식도, 봉사업무 적절성, 상사의 배려 및 지지, 자원봉사 관리과정, 사회공헌 담당자와의 관계의 순으로 나타났다. 한편, 종속변수인 자원봉사활동 만족은 평균 3.36으로 비교적 높게 나타났다. 둘째, 개인적 특성에 따른 독립변수들의 점수와 자원봉사활동 만족 점수의 차이를 비교해 본 결과, 연령이 높아질수록 봉사업무 인식이 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 직위에 따라서 봉사업무 인식에 대한 차이가 나타났는데, 평가원보다는 관리직에서 봉사업무에 대한 인식이 높으로 것으로 나타났다. 셋째, 독립변수들이 자원봉사활동 만족에 미치는 영향을 분석한 결과, 가장 큰 영향을 미치는 것으로는 기관에서 이루어지는 자원봉사 관리요인이었으며, 이외에도 사회공헌 담당자와의 관계, 자원봉사 관리자의 태도, 봉사업무 인식도 등이 모두 자원봉사활동 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 봉사자가 자신의 봉사업무에 대해 긍정적으로 인식할수로그 자원봉사 관리과정이 잘 되어 있는 봉사기관에서 봉사할수록, 자원봉사 관리자의 태도를 긍정적으로 인식할수록, 사회공헌 담당자와의 관계가 긍정적일수록 기업자원봉사활동에 대한 만족 점수가 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 기업자원봉사활동의 효과적인 관리 및 개선방안에 관해 제시하면 다음과 같다. 첫째, 현재 대부분의 기업자원봉사활동은 임직원들의 전문성이나 기술을 살릴 수 없는 단순노력봉사에 치중되어 있다. 이로 인해 임직원들이 봉사활동 자체에 관심을 갖지 않는다면, 기업이 추구하는 사회참여를 통한 기업가치의 제고에 차질을 빗게 될 것이다. 기업의 특성을 살린 기업자원봉사활동 프로그램은 자연스럽게 기업에 대한 홍보의 효과도 가져다주기 때문에 기업 입장에서는 임직원들 개인의 특성과 봉사욕구도 고려하면서 전문성을 살릴 수 있는 프로그램 개발과 운영방식을 검토해야 한다. 둘째, 기업이 자원봉사 관리를 어떻게 하느냐에 따라 임직원들이 자원봉사활동에 만족하는 정도가 결정된다. 그러므로 기업의 사회공헌 담당부서에서는 체계적이고 지속적인 관리를 실시해야 하겠고, 기관의 자원봉사 관리자는 자원봉사에 임한 임직원들의 활동과 역할을 존중하고, 그들의 제안에 관심을 기울이는 등 호의적인 태도로서 대우해야 한디/ 셋째, 기업들은 취미가 같거나, 근무환경이나 업무내용이 비슷한 임직원들끼리 동호회 형식으로 팀을 이뤄 봉사활동에 참여하도록 권장하거나 개인으로 봉사활동에 참여하고 있는 임직원들을 지원함으로써 그들이 기업자원봉사활동에 만족하도록 해야 한다. 동호회나 개인으로 참여한 경우의 자원봉사활동이 기업차원의 참여보다 적극적이고 지속적이며, 이로 말미암아 기업의 이미지도 보다 긍정적으로 나타나기 때문이다. 이렇게 함으로써 결과적으로는 기업이 사회공헌을 위해 투자한 그 이상의 반사이익을 얻을 수 있을 것이다.
Various studies regarding corporate volunteerism state that corporate volunteerism activities improve and enhance a companay's image as well as its productivity. In this regard, many companies are currently nvolved in corporate vilunteerism activities and have even established corporate foundations ...
Various studies regarding corporate volunteerism state that corporate volunteerism activities improve and enhance a companay's image as well as its productivity. In this regard, many companies are currently nvolved in corporate vilunteerism activities and have even established corporate foundations for the purpose of solving or dealing with specific social problems and/or dilemmas. It should be noted that community volunteerism has much to offer employers. Many companies understand and acknowledge that employee volumteerism can go well beeyond te goodwill that the volunteerism activities provide. Astute employers understand and realize that employees who participate in community volunteerism activities can become more producitive workers as a result or consequence of their volunteerism activities. Accordingly, it cannot be overstated that community volunteer activities is one of the key methods of educating and fostering a sense of community and diversity among company employees as well as developing their interpersonal/team working skills, as well as skills in other practical areas, including but not limited to strategic planning. The purpose of this study is to analyze which factors and/or elements primarily affect the satisfaction of corporate volunteer service activities. It is noted that the subjects of the study were 176 employees who currently provide corporate volunteering sservices from six different companies in Korea. The surveys were performed by means of on-site visiting methods conducted from May 19, 2003 to May 30, 2003. In this regard, a total of 184 cases from six different companies werecollected and eventually, 176 cases were actually used for this analysis. The major fundings of the surveys were as follows: First, the independent variables were composed of (i) the volunteer activity factor, (ii) the volunteer organization factor and (iii) the company factor. The respondents answered affirmatively in respect of their volunteer job profile level, job appropriateness as well as the managers overall quality of performance. On the other hand, the volunteer training and evaluation programs as well as the role of the community service coordinators measured somewhat low. Lastly, the average satusfaction level of corporate volunteer service activities was 3.36(out of a total possible score of 5.00), which was relatively high. Secondly, taking into account the relationship between the variables of volunteer job profiles, the volunteer organization factor, the company factor and satisfaction by deomgraphic characteristics, this study shows that the long-term volunteers(i.e., the group which has performed volunteer activities for a relatively longer duration of time) had a higher score than the short-term volunteers. In addition, managers generally showed higher scores than the general members in the area of job recognition. Third, the results of the multi-regression analysis shows that volunteer training and evaluation programs, volunteer job recognition, the influnece of community service coordinators as well as social workers' attitudes had significant positive effects on volunteers and their satisfaction of corporate volunteer service activities. This basically shows that volunteers felt satisfied that their volunteer jobs were suitable for them and their organizations offered effective management programs for the volunteers. In addition, it also shows that a volunteer may feel a certain amount of satisfaction if they have a mutually beneficial or helpful relationship with the manager in the organization and the community service coordinatirs provide supervision as well as various information in regard to the volunteer activities. Based on the above research results, the implications for social welfare organizations and for companies to improve corporate volunteers' satisfaction as to their voluntary activities are as follows: specifically deal with an employee volunteer's peersonal interests. In this regard, it should be stressed that more divierse programs geared toward the employee's specific interests, skills and/or capabilities should be introduced and developed. Moreover, it is noted that a specific program that accurately reflects a company's specific character and/0r identity can also help to improve the corporate image of the company in the local community. Secondly, in order to increase corporate employee volunteers'satisfation in their volunteer activities, more systematic management programs should be introduced and offered to employee volunteers including but not specifically limited to education, training, evaluation and personal feedback. Likewise, volunteer organizations should offer such similar programs for their employee-volunteers, Furthermore, volunteer managers should concern themselves with volunteers' suggestions and/or recommendations and the volunteer managers should treat the volunteers with respect, dignity and understanding. Third, the function of corporate community service by the company suhold be strengthened and fostered. More specifically, community service coordinators should make ans attempt to develop their knowledge and pxpertise in their respective fields of volunteer activities. At the same time, companies should develop and foster various programs or activities for the purpose of addressing the needs of its employees. In addition, it should be noted that a certain program or activity can represent a company's specific identity, purpose as well as ability of its employees. In this regard, it is essential that a link be created between community volunteer centers and social welfare organizations for the purpose of distributing various information in regard to such matters as volunteer employee programs and their respective sties. Networking with volunteer service centers is very important because networking essentially allows companies and volunteer service centers to obtain many benefits. Astute companies understand and recognize that a numberof internal objectives and needs can be met and accomplished through working with other organizations for the purpose of achieving common goals. Likewise, a company may wish to associate with an organization to obtain mutual benefits. Similarly, a company may also have a volunteer employee program that can provide volunteer support and can also provide high-level exective talent as well. In the organization structure, it is noted that coalitions have been effective in recruiting volunteers and in fact, several volunteers have even become prominent individuals in their communities.
Various studies regarding corporate volunteerism state that corporate volunteerism activities improve and enhance a companay's image as well as its productivity. In this regard, many companies are currently nvolved in corporate vilunteerism activities and have even established corporate foundations for the purpose of solving or dealing with specific social problems and/or dilemmas. It should be noted that community volunteerism has much to offer employers. Many companies understand and acknowledge that employee volumteerism can go well beeyond te goodwill that the volunteerism activities provide. Astute employers understand and realize that employees who participate in community volunteerism activities can become more producitive workers as a result or consequence of their volunteerism activities. Accordingly, it cannot be overstated that community volunteer activities is one of the key methods of educating and fostering a sense of community and diversity among company employees as well as developing their interpersonal/team working skills, as well as skills in other practical areas, including but not limited to strategic planning. The purpose of this study is to analyze which factors and/or elements primarily affect the satisfaction of corporate volunteer service activities. It is noted that the subjects of the study were 176 employees who currently provide corporate volunteering sservices from six different companies in Korea. The surveys were performed by means of on-site visiting methods conducted from May 19, 2003 to May 30, 2003. In this regard, a total of 184 cases from six different companies werecollected and eventually, 176 cases were actually used for this analysis. The major fundings of the surveys were as follows: First, the independent variables were composed of (i) the volunteer activity factor, (ii) the volunteer organization factor and (iii) the company factor. The respondents answered affirmatively in respect of their volunteer job profile level, job appropriateness as well as the managers overall quality of performance. On the other hand, the volunteer training and evaluation programs as well as the role of the community service coordinators measured somewhat low. Lastly, the average satusfaction level of corporate volunteer service activities was 3.36(out of a total possible score of 5.00), which was relatively high. Secondly, taking into account the relationship between the variables of volunteer job profiles, the volunteer organization factor, the company factor and satisfaction by deomgraphic characteristics, this study shows that the long-term volunteers(i.e., the group which has performed volunteer activities for a relatively longer duration of time) had a higher score than the short-term volunteers. In addition, managers generally showed higher scores than the general members in the area of job recognition. Third, the results of the multi-regression analysis shows that volunteer training and evaluation programs, volunteer job recognition, the influnece of community service coordinators as well as social workers' attitudes had significant positive effects on volunteers and their satisfaction of corporate volunteer service activities. This basically shows that volunteers felt satisfied that their volunteer jobs were suitable for them and their organizations offered effective management programs for the volunteers. In addition, it also shows that a volunteer may feel a certain amount of satisfaction if they have a mutually beneficial or helpful relationship with the manager in the organization and the community service coordinatirs provide supervision as well as various information in regard to the volunteer activities. Based on the above research results, the implications for social welfare organizations and for companies to improve corporate volunteers' satisfaction as to their voluntary activities are as follows: specifically deal with an employee volunteer's peersonal interests. In this regard, it should be stressed that more divierse programs geared toward the employee's specific interests, skills and/or capabilities should be introduced and developed. Moreover, it is noted that a specific program that accurately reflects a company's specific character and/0r identity can also help to improve the corporate image of the company in the local community. Secondly, in order to increase corporate employee volunteers'satisfation in their volunteer activities, more systematic management programs should be introduced and offered to employee volunteers including but not specifically limited to education, training, evaluation and personal feedback. Likewise, volunteer organizations should offer such similar programs for their employee-volunteers, Furthermore, volunteer managers should concern themselves with volunteers' suggestions and/or recommendations and the volunteer managers should treat the volunteers with respect, dignity and understanding. Third, the function of corporate community service by the company suhold be strengthened and fostered. More specifically, community service coordinators should make ans attempt to develop their knowledge and pxpertise in their respective fields of volunteer activities. At the same time, companies should develop and foster various programs or activities for the purpose of addressing the needs of its employees. In addition, it should be noted that a certain program or activity can represent a company's specific identity, purpose as well as ability of its employees. In this regard, it is essential that a link be created between community volunteer centers and social welfare organizations for the purpose of distributing various information in regard to such matters as volunteer employee programs and their respective sties. Networking with volunteer service centers is very important because networking essentially allows companies and volunteer service centers to obtain many benefits. Astute companies understand and recognize that a numberof internal objectives and needs can be met and accomplished through working with other organizations for the purpose of achieving common goals. Likewise, a company may wish to associate with an organization to obtain mutual benefits. Similarly, a company may also have a volunteer employee program that can provide volunteer support and can also provide high-level exective talent as well. In the organization structure, it is noted that coalitions have been effective in recruiting volunteers and in fact, several volunteers have even become prominent individuals in their communities.
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