본 연구의 목적은 현재 서울 시립과 구립 청소년 시설의 각종 프로그램과 동아리 활동을 비교 분석하는 것이다. 따라서 연구자는 서울시 청소년 시설의 동아리 담당 실무자 35명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그리고 최근의 청소년 동아리 활동 선호 추세를 파악하여 유형화시켰다. 그래서 청소년 시설이 지향해야할 동아리 및 프로그램 운영의 방향을 설정하였다. 설문 자료는 SPSS v 10.0을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계기법은 빈도, 백분비였다. 설문 결과를 분석하면 다음과 같다. (1) 응답자의 일반적 특성 연령별로 시립·구립 청소년 시설의 직원은 20∼30대가 주류를 이루며 시립 쪽이 약간 젊은 층에서 동아리 활동을 맡아 진행하고 있었다. 학력 수준은 대부분 대학을 졸업한 정도이고, 시립·구립 각각 20%는 대학원을 졸업하였다. 전공별로 시립의 직원 30%와 구립의 직원 40%가 청소년지도학을 전공하였다. 청소년을 바라보는 관점에 있어서는 시립의 직원 85%가 그리고 구립의 직원 93.3%가 긍정적인 것으로 나타나 청소년지도학을 전공한 직원일수록 청소년을 이해하는 폭이 넓다는 것을 확인할 수 있었다. 동아리 담당업무 년수와 관련해서는 1년 이하인 경우가 시립·구립 각각 30%와 33.3%로 가장 높게 나타났고, 2-3년 이상 근무한 경우도 각각 40%씩으로 나타났다. (2) 동아리 활동 필요 이유 서울시 청소년 시설 동아리 담당자들은 동아리 활동이 필요한 이유를 시립·구립 모두 공동체 문화 형성, 건전한 놀이 문화 형성, 자기개발 순으로 들었다. 이것은 동아리 활동이 공동체 문화를 형성하면서 청소년 고유의 문화를 만드는데 크게 기여하고 있음을 공감하는 것으로 볼 수 있다. 결국 청소년 시설의 프로그램은 동아리 활동을 중심으로 이루어져야 한다는 당위성을 가진다는 것이다. 동아리 담당자들은 시립의 경우 65%와 구립의 경우 53.3%가 동아리 활동 경험이 있었다. 또한 평균 동아리의 종류와 수에 있어서는 시립이 구립보다 높게 나타났다. 청소년들이 가장 선호하는 동아리는 시립·구립 모두 댄스 동아리였다. 그 외에 밴드, 풍물패, 코스프레, 힙합(랩) 동아리를 선호하는 편이었다. 이렇게 요즘 청소년들은 춤과 음악 활동에 관련된 ...
본 연구의 목적은 현재 서울 시립과 구립 청소년 시설의 각종 프로그램과 동아리 활동을 비교 분석하는 것이다. 따라서 연구자는 서울시 청소년 시설의 동아리 담당 실무자 35명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그리고 최근의 청소년 동아리 활동 선호 추세를 파악하여 유형화시켰다. 그래서 청소년 시설이 지향해야할 동아리 및 프로그램 운영의 방향을 설정하였다. 설문 자료는 SPSS v 10.0을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계기법은 빈도, 백분비였다. 설문 결과를 분석하면 다음과 같다. (1) 응답자의 일반적 특성 연령별로 시립·구립 청소년 시설의 직원은 20∼30대가 주류를 이루며 시립 쪽이 약간 젊은 층에서 동아리 활동을 맡아 진행하고 있었다. 학력 수준은 대부분 대학을 졸업한 정도이고, 시립·구립 각각 20%는 대학원을 졸업하였다. 전공별로 시립의 직원 30%와 구립의 직원 40%가 청소년지도학을 전공하였다. 청소년을 바라보는 관점에 있어서는 시립의 직원 85%가 그리고 구립의 직원 93.3%가 긍정적인 것으로 나타나 청소년지도학을 전공한 직원일수록 청소년을 이해하는 폭이 넓다는 것을 확인할 수 있었다. 동아리 담당업무 년수와 관련해서는 1년 이하인 경우가 시립·구립 각각 30%와 33.3%로 가장 높게 나타났고, 2-3년 이상 근무한 경우도 각각 40%씩으로 나타났다. (2) 동아리 활동 필요 이유 서울시 청소년 시설 동아리 담당자들은 동아리 활동이 필요한 이유를 시립·구립 모두 공동체 문화 형성, 건전한 놀이 문화 형성, 자기개발 순으로 들었다. 이것은 동아리 활동이 공동체 문화를 형성하면서 청소년 고유의 문화를 만드는데 크게 기여하고 있음을 공감하는 것으로 볼 수 있다. 결국 청소년 시설의 프로그램은 동아리 활동을 중심으로 이루어져야 한다는 당위성을 가진다는 것이다. 동아리 담당자들은 시립의 경우 65%와 구립의 경우 53.3%가 동아리 활동 경험이 있었다. 또한 평균 동아리의 종류와 수에 있어서는 시립이 구립보다 높게 나타났다. 청소년들이 가장 선호하는 동아리는 시립·구립 모두 댄스 동아리였다. 그 외에 밴드, 풍물패, 코스프레, 힙합(랩) 동아리를 선호하는 편이었다. 이렇게 요즘 청소년들은 춤과 음악 활동에 관련된 TV 스타 따라하기를 즐기고 있는 것이다. 코스프레 동아리의 선호 추세가 두드러짐에서도 알 수 있다. 그러나 동아리 활동 추세가 지나치게 한 곳으로 몰리는 것을 방지하기 위해 좀더 다양한 학문적 성향을 지닌 동아리가 활성화 될 필요가 있다. 따라서 연구자는 독서·토론·논술·비평 등 학문적 성향을 지닌 동아리가 활성화될 수 있는지 가능성을 알아보았다. 그런데 시립의 응답자 60%, 구립의 응답자 53.3%가 활성화될 가능성이 없다고 하였다. 다만 독서나 논술 등 학습의 형태에서 벗어나 좀더 다른 각도에서 사회·문화 비평 또는 시사·토론 동아리 형태로 발전시킨다면 충분히 발전 가능성이 있다는 결론을 얻었다. 그리고 학문적 성향의 동아리가 활성화될 수 없는 이유에 대한 응답 태도에서는 시립 쪽이 구립 쪽보다 주변 여건을 고려해 신중히 답한 흔적을 보였다. (3) 동아리 지도 방법 시립은 관에 소속된 청소년 담당 교사가 직접 지도하는 경우가 33.3%였고, 구립은 직접 지도하지 않는 경우가 50%였다. 따라서 시립이 구립보다 동아리 활동에 적극적인 것으로 볼 수 있다. 동아리 활동 지도 평가에 있어서는 ‘약간 잘 이루어지고 있다’에 시립이 65%, 구립이 40%로 나타났다. 동아리 활동에 있어서 청소년들의 의견이 반영되는지에 대한 설문에서는 시립·구립 모두 청소년들의 의견이 상당히 반영되고 있다는 응답이 나왔다. 그리고 청소년들의 욕구나 의견의 수렴은 시립의 45%, 구립의 53.3% 정도가 동아리 회원의 대표나 임원을 통해서 이루어지고 있었다. (4) 동아리 활동 운영의 장애요인 청소년 동아리 활동에 있어서 가장 큰 장애요인은 시립·구립 모두 청소년들의 ‘시간 부족’을 들었다. 그 외에 ‘부모님의 이해와 협조 부족’도 지적되었다. 또한 청소년 동아리 활동의 운영상 가장 큰 어려움으로는 시립·구립 모두 ‘시설, 재정 부족’을 각각 들었는데, 구립이 시립보다 재정적으로 큰 어려움을 느끼고 있었다. 특히 구립의 경우는 각 동사무소에서 운영하는 주민자치센터 프로그램과 청소년 시설 프로그램이 중복되는 등의 문제점을 안고 있었다. 주민자치센터 프로그램과 청소년 시설 프로그램이 서로 상충되는 것을 막기 위해서는 해당 동사무소와 구립 청소년 시설 측에서 프로그램 계획 당시부터 긴밀한 유대 관계를 가지고 협조 체제를 이루어야 할 것이다. 위의 분석 결과를 토대로 몇 가지 문제점과 제언을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 동아리 활동 지원 전문가의 확보가 시급하다. 둘째, 청소년 동아리 활동이 댄스나 연예 관련 활동에 편중되어 있다. 좀더 다양한 활동이 개발되어야 할 것이다. 셋째, 동아리 활동을 생활화하도록 하여 다양한 계층의 청소년들이 폭넓게 참여할 수 있어야 할 것이다. 결국 청소년 시설의 프로그램은 동아리 활동을 목표로 계획·운영되어야 할 것이다. 그러므로 현재와 같은 수익사업 위주의 강의식 프로그램은 지양되어야 할 것이다. 대신 청소년 동아리 활동의 지원은 대폭 확대되어야 할 것이다. 그리고 지역 내에서 활동하고 있는 크고 작은 동아리들이 지역 청소년 시설에 속해서 정기적으로 활동할 수 있도록 하고, 지역 사회 봉사활동과 연계되도록 주선해야 할 것이다. 그래서 청소년 동아리 활동이 지역 사회의 발전에 기여하도록 유도해야 할 것이다.
본 연구의 목적은 현재 서울 시립과 구립 청소년 시설의 각종 프로그램과 동아리 활동을 비교 분석하는 것이다. 따라서 연구자는 서울시 청소년 시설의 동아리 담당 실무자 35명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그리고 최근의 청소년 동아리 활동 선호 추세를 파악하여 유형화시켰다. 그래서 청소년 시설이 지향해야할 동아리 및 프로그램 운영의 방향을 설정하였다. 설문 자료는 SPSS v 10.0을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계기법은 빈도, 백분비였다. 설문 결과를 분석하면 다음과 같다. (1) 응답자의 일반적 특성 연령별로 시립·구립 청소년 시설의 직원은 20∼30대가 주류를 이루며 시립 쪽이 약간 젊은 층에서 동아리 활동을 맡아 진행하고 있었다. 학력 수준은 대부분 대학을 졸업한 정도이고, 시립·구립 각각 20%는 대학원을 졸업하였다. 전공별로 시립의 직원 30%와 구립의 직원 40%가 청소년지도학을 전공하였다. 청소년을 바라보는 관점에 있어서는 시립의 직원 85%가 그리고 구립의 직원 93.3%가 긍정적인 것으로 나타나 청소년지도학을 전공한 직원일수록 청소년을 이해하는 폭이 넓다는 것을 확인할 수 있었다. 동아리 담당업무 년수와 관련해서는 1년 이하인 경우가 시립·구립 각각 30%와 33.3%로 가장 높게 나타났고, 2-3년 이상 근무한 경우도 각각 40%씩으로 나타났다. (2) 동아리 활동 필요 이유 서울시 청소년 시설 동아리 담당자들은 동아리 활동이 필요한 이유를 시립·구립 모두 공동체 문화 형성, 건전한 놀이 문화 형성, 자기개발 순으로 들었다. 이것은 동아리 활동이 공동체 문화를 형성하면서 청소년 고유의 문화를 만드는데 크게 기여하고 있음을 공감하는 것으로 볼 수 있다. 결국 청소년 시설의 프로그램은 동아리 활동을 중심으로 이루어져야 한다는 당위성을 가진다는 것이다. 동아리 담당자들은 시립의 경우 65%와 구립의 경우 53.3%가 동아리 활동 경험이 있었다. 또한 평균 동아리의 종류와 수에 있어서는 시립이 구립보다 높게 나타났다. 청소년들이 가장 선호하는 동아리는 시립·구립 모두 댄스 동아리였다. 그 외에 밴드, 풍물패, 코스프레, 힙합(랩) 동아리를 선호하는 편이었다. 이렇게 요즘 청소년들은 춤과 음악 활동에 관련된 TV 스타 따라하기를 즐기고 있는 것이다. 코스프레 동아리의 선호 추세가 두드러짐에서도 알 수 있다. 그러나 동아리 활동 추세가 지나치게 한 곳으로 몰리는 것을 방지하기 위해 좀더 다양한 학문적 성향을 지닌 동아리가 활성화 될 필요가 있다. 따라서 연구자는 독서·토론·논술·비평 등 학문적 성향을 지닌 동아리가 활성화될 수 있는지 가능성을 알아보았다. 그런데 시립의 응답자 60%, 구립의 응답자 53.3%가 활성화될 가능성이 없다고 하였다. 다만 독서나 논술 등 학습의 형태에서 벗어나 좀더 다른 각도에서 사회·문화 비평 또는 시사·토론 동아리 형태로 발전시킨다면 충분히 발전 가능성이 있다는 결론을 얻었다. 그리고 학문적 성향의 동아리가 활성화될 수 없는 이유에 대한 응답 태도에서는 시립 쪽이 구립 쪽보다 주변 여건을 고려해 신중히 답한 흔적을 보였다. (3) 동아리 지도 방법 시립은 관에 소속된 청소년 담당 교사가 직접 지도하는 경우가 33.3%였고, 구립은 직접 지도하지 않는 경우가 50%였다. 따라서 시립이 구립보다 동아리 활동에 적극적인 것으로 볼 수 있다. 동아리 활동 지도 평가에 있어서는 ‘약간 잘 이루어지고 있다’에 시립이 65%, 구립이 40%로 나타났다. 동아리 활동에 있어서 청소년들의 의견이 반영되는지에 대한 설문에서는 시립·구립 모두 청소년들의 의견이 상당히 반영되고 있다는 응답이 나왔다. 그리고 청소년들의 욕구나 의견의 수렴은 시립의 45%, 구립의 53.3% 정도가 동아리 회원의 대표나 임원을 통해서 이루어지고 있었다. (4) 동아리 활동 운영의 장애요인 청소년 동아리 활동에 있어서 가장 큰 장애요인은 시립·구립 모두 청소년들의 ‘시간 부족’을 들었다. 그 외에 ‘부모님의 이해와 협조 부족’도 지적되었다. 또한 청소년 동아리 활동의 운영상 가장 큰 어려움으로는 시립·구립 모두 ‘시설, 재정 부족’을 각각 들었는데, 구립이 시립보다 재정적으로 큰 어려움을 느끼고 있었다. 특히 구립의 경우는 각 동사무소에서 운영하는 주민자치센터 프로그램과 청소년 시설 프로그램이 중복되는 등의 문제점을 안고 있었다. 주민자치센터 프로그램과 청소년 시설 프로그램이 서로 상충되는 것을 막기 위해서는 해당 동사무소와 구립 청소년 시설 측에서 프로그램 계획 당시부터 긴밀한 유대 관계를 가지고 협조 체제를 이루어야 할 것이다. 위의 분석 결과를 토대로 몇 가지 문제점과 제언을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 동아리 활동 지원 전문가의 확보가 시급하다. 둘째, 청소년 동아리 활동이 댄스나 연예 관련 활동에 편중되어 있다. 좀더 다양한 활동이 개발되어야 할 것이다. 셋째, 동아리 활동을 생활화하도록 하여 다양한 계층의 청소년들이 폭넓게 참여할 수 있어야 할 것이다. 결국 청소년 시설의 프로그램은 동아리 활동을 목표로 계획·운영되어야 할 것이다. 그러므로 현재와 같은 수익사업 위주의 강의식 프로그램은 지양되어야 할 것이다. 대신 청소년 동아리 활동의 지원은 대폭 확대되어야 할 것이다. 그리고 지역 내에서 활동하고 있는 크고 작은 동아리들이 지역 청소년 시설에 속해서 정기적으로 활동할 수 있도록 하고, 지역 사회 봉사활동과 연계되도록 주선해야 할 것이다. 그래서 청소년 동아리 활동이 지역 사회의 발전에 기여하도록 유도해야 할 것이다.
The purpose of this study is to make a comparative study by analyzing the various kind programs and a group action in the Seoul juvenile institution and the ward juvenile institution. Accordingly, the researcher has made up a questionnaire, making 35 persons in charge of the groups in the Seoul juve...
The purpose of this study is to make a comparative study by analyzing the various kind programs and a group action in the Seoul juvenile institution and the ward juvenile institution. Accordingly, the researcher has made up a questionnaire, making 35 persons in charge of the groups in the Seoul juvenile institution an object of investigation. And this thesis is concreted to understand the trend of the juvenile’s group action lately, so that it offered a steady stream of constructive proposals for an operational direction of a group and a program which the juvenile institution should be taken in future. The material for the questionnaire was analyzed to use SPSS v 10.0 and the applied statistical method was frequency and percentage. The analysis of the questionnaires is in the followings. (1) The respondents’s common characters : All the staffs in the municipal and the ward institution by age group consists of 20∼30 ages as its main current. The staffs of some young class in a municipal facility came into operation of their group activities. Their educational background was that persons who mainly graduated from the college and they were graduated from the graduate school as each 20% in the municipal and the ward institution. By major studies, the municipal staffs of 20% and the sub-municipal staffs of 40% majored in the leading science for a juvenile. In a point of view looking at juveniles, this thesis fond out that the staffs who had majored in the leading science was widely in sympathy with a juvenile because the municipal staffs of 85% and the ward staffs of 93.3% have shown a positive attitude. The year of experience in charge of a group is at the highest marked by 30% and 33.3% in case of under one year, and by 40% in case of 2∼3 years and over from each staff of municipal and ward facility. (2) A reason for the group activities. The persons in charge of the groups in the Seoul juvenile institution put in order that the necessary reasons for the group activities was as in the following, a formation of community culture, sound play culture, and self-development both of staffs of municipality and wards. This result has shown that it aroused their response that the group activities rendered great services to creating of the juvenile’s peculiar culture, forming a community culture. After all, we find out that the juvenile program has “what should be” that should take the lead in the some work centering around the group activities. The persons in charge of the group had experience in the kind of group activity up to 65% from the municipal, and up to 53.5% from the wards. And the number and kinds of the average groups is at the higher marked in the municipal institution than the ward institution. The best favorite group of the juvenile was all the dance one both of the municipal institution and the ward institution. They preferred the groups of the band, the instruments for folk music, the hip-hap, the Cospre besides such kind ones. Recently, a juvenile enjoys something to be patterned after action of TV & movie stars related to dance and music. We could find out in the point that it is remarkable to tend toward the preference for the group of Cospre. However we have to revitalize the groups with more various learning propensity lest an active trend of group should make too much of one-sided. Accordingly, the researcher searched for some possibilities if the groups with more various learning propensity of reading, discussion, essay writing, and criticism and so forth., could be revitalized. Then, it showed answered that there was no possibility up to 60% of the municipal staff, and up to 53.3% of the ward staffs. Only, the researcher came to the conclusion that it would be possible to develop if such methods could be developed as the pattern of a group for sociology, culture, criticism, and current events, discussion. And the municipal staffs took more prudent attitude to consider a given circumstance than the ward staffs in relation to a responsive attitude to reason that the groups of learning propensity couldn’t be revitalized. (3) The method of Group guidance : It was 50% that the groups were directed by the teachers in charge of the juvenile belong to the municipal institution, but the groups were not directed by the teachers in charge of the juvenile in the ward institution. Accordingly, we could find out that the municipal staffs participated in the group activity more positively than the ward staffs. In the guidance evaluation of a group activity it showed that the municipal institution had occupied 65% to “some goodness” and the ward institution had occupied 40%. In the group activity the result was shown that the juvenile’s opinions were fairly reflected by both of the municipal institution and the ward institution through the questionnaire if the juvenile’s opinions were reflected in their group activity. And a reflection of the juveniles desire and opinion got accomplished through the representative or the staff of the member of a group from about 45% in the municipal institution and 53.3% in the ward institution. (4) An obstacle to the operation of a group activity. They put forward that the most obstacle to the juvenile group activity was the lack of a time. In the others, it pointed out lack of understanding and cooperation with their parents. And also the most obstacle to the operation of the juvenile group activity was the lack of facilities both of the ward institution and the municipal institution, however the ward institution has felt more financial difficulty than the municipal institution. Especially, in case of the ward institution it has been pointed out the several problems concerning the repetition between a program of juvenile institution and that of residents’s self-governing center which the Dong ward office is running. The party of the Dong ward office and juvenile institution of the ward institution has to establish a cooperative system with a mutual close connection from the beginning of program plan to prevent a program of juvenile institution and that of residents’s self-governing center which Dong ward office is running from conflicting with each other. The several problems and some proposals to be based on the analysis of the above is arranged as in the followings. First, it is urgent questions to collect the experts capable of supporting for a group activity. Second, The activity of the juvenile group tends toward the activity related to dance and entertainment, so that we have to develop a further various activities. Third, The juveniles of various classes will have to participate widely in their groups in order to live the group activities. In the final analysis, a program in the juvenile institution will be operated and planed to take aim at a group activity. The activity of the juvenile group will have to enlarge its support sharply instead. And, the groups of big and small within a community have to be active to belong to the community juvenile institutions. and they has to be supported to link up with the community service activity. Then, the activity of the juvenile group has to be lead to contribute very much to the development of the community.
The purpose of this study is to make a comparative study by analyzing the various kind programs and a group action in the Seoul juvenile institution and the ward juvenile institution. Accordingly, the researcher has made up a questionnaire, making 35 persons in charge of the groups in the Seoul juvenile institution an object of investigation. And this thesis is concreted to understand the trend of the juvenile’s group action lately, so that it offered a steady stream of constructive proposals for an operational direction of a group and a program which the juvenile institution should be taken in future. The material for the questionnaire was analyzed to use SPSS v 10.0 and the applied statistical method was frequency and percentage. The analysis of the questionnaires is in the followings. (1) The respondents’s common characters : All the staffs in the municipal and the ward institution by age group consists of 20∼30 ages as its main current. The staffs of some young class in a municipal facility came into operation of their group activities. Their educational background was that persons who mainly graduated from the college and they were graduated from the graduate school as each 20% in the municipal and the ward institution. By major studies, the municipal staffs of 20% and the sub-municipal staffs of 40% majored in the leading science for a juvenile. In a point of view looking at juveniles, this thesis fond out that the staffs who had majored in the leading science was widely in sympathy with a juvenile because the municipal staffs of 85% and the ward staffs of 93.3% have shown a positive attitude. The year of experience in charge of a group is at the highest marked by 30% and 33.3% in case of under one year, and by 40% in case of 2∼3 years and over from each staff of municipal and ward facility. (2) A reason for the group activities. The persons in charge of the groups in the Seoul juvenile institution put in order that the necessary reasons for the group activities was as in the following, a formation of community culture, sound play culture, and self-development both of staffs of municipality and wards. This result has shown that it aroused their response that the group activities rendered great services to creating of the juvenile’s peculiar culture, forming a community culture. After all, we find out that the juvenile program has “what should be” that should take the lead in the some work centering around the group activities. The persons in charge of the group had experience in the kind of group activity up to 65% from the municipal, and up to 53.5% from the wards. And the number and kinds of the average groups is at the higher marked in the municipal institution than the ward institution. The best favorite group of the juvenile was all the dance one both of the municipal institution and the ward institution. They preferred the groups of the band, the instruments for folk music, the hip-hap, the Cospre besides such kind ones. Recently, a juvenile enjoys something to be patterned after action of TV & movie stars related to dance and music. We could find out in the point that it is remarkable to tend toward the preference for the group of Cospre. However we have to revitalize the groups with more various learning propensity lest an active trend of group should make too much of one-sided. Accordingly, the researcher searched for some possibilities if the groups with more various learning propensity of reading, discussion, essay writing, and criticism and so forth., could be revitalized. Then, it showed answered that there was no possibility up to 60% of the municipal staff, and up to 53.3% of the ward staffs. Only, the researcher came to the conclusion that it would be possible to develop if such methods could be developed as the pattern of a group for sociology, culture, criticism, and current events, discussion. And the municipal staffs took more prudent attitude to consider a given circumstance than the ward staffs in relation to a responsive attitude to reason that the groups of learning propensity couldn’t be revitalized. (3) The method of Group guidance : It was 50% that the groups were directed by the teachers in charge of the juvenile belong to the municipal institution, but the groups were not directed by the teachers in charge of the juvenile in the ward institution. Accordingly, we could find out that the municipal staffs participated in the group activity more positively than the ward staffs. In the guidance evaluation of a group activity it showed that the municipal institution had occupied 65% to “some goodness” and the ward institution had occupied 40%. In the group activity the result was shown that the juvenile’s opinions were fairly reflected by both of the municipal institution and the ward institution through the questionnaire if the juvenile’s opinions were reflected in their group activity. And a reflection of the juveniles desire and opinion got accomplished through the representative or the staff of the member of a group from about 45% in the municipal institution and 53.3% in the ward institution. (4) An obstacle to the operation of a group activity. They put forward that the most obstacle to the juvenile group activity was the lack of a time. In the others, it pointed out lack of understanding and cooperation with their parents. And also the most obstacle to the operation of the juvenile group activity was the lack of facilities both of the ward institution and the municipal institution, however the ward institution has felt more financial difficulty than the municipal institution. Especially, in case of the ward institution it has been pointed out the several problems concerning the repetition between a program of juvenile institution and that of residents’s self-governing center which the Dong ward office is running. The party of the Dong ward office and juvenile institution of the ward institution has to establish a cooperative system with a mutual close connection from the beginning of program plan to prevent a program of juvenile institution and that of residents’s self-governing center which Dong ward office is running from conflicting with each other. The several problems and some proposals to be based on the analysis of the above is arranged as in the followings. First, it is urgent questions to collect the experts capable of supporting for a group activity. Second, The activity of the juvenile group tends toward the activity related to dance and entertainment, so that we have to develop a further various activities. Third, The juveniles of various classes will have to participate widely in their groups in order to live the group activities. In the final analysis, a program in the juvenile institution will be operated and planed to take aim at a group activity. The activity of the juvenile group will have to enlarge its support sharply instead. And, the groups of big and small within a community have to be active to belong to the community juvenile institutions. and they has to be supported to link up with the community service activity. Then, the activity of the juvenile group has to be lead to contribute very much to the development of the community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.