이 논문은 효율적인 피아노 연주를 위한 교육 기법의 하나로서, 신체 구조와 동작의 이해를 통하여 그 특성을 인지하고 적용하는 방법에 대한 연구이다. 피아노는 다른 악기들과는 다르게, 손가락의 타건(打鍵)이 요건이다. 피아노를 연주하는 손가락의 타건은 단지 손가락 운동에 그치는 것이 아니라, 손목과 팔, 그리고 몸통으로 이어지는 더 광범위한 일련의 근육·신경 운동이 된다. 그러므로 피아노 연주의 테크닉을 위하여 이 전체적인 운동의 원리를 제대로 이해하여 이용할 필요성이 있는 것이다. 더욱이 피아노가 많이 대중화됨에 따라, 전문지도 자격을 특별히 갖지 않고서도 피아노를 교습하는 교사의 수가 늘고 있는 현실에서, 비효율적인 연습 방식으로 피아노를 연주하는 사례가 증가하고, 나아가 학생들의 신체 구조에 나쁜 결과를 초래하는 일이 종종 생기고 있다. 이러한 필요에 의하여 이 논문에서는 피아노 ...
이 논문은 효율적인 피아노 연주를 위한 교육 기법의 하나로서, 신체 구조와 동작의 이해를 통하여 그 특성을 인지하고 적용하는 방법에 대한 연구이다. 피아노는 다른 악기들과는 다르게, 손가락의 타건(打鍵)이 요건이다. 피아노를 연주하는 손가락의 타건은 단지 손가락 운동에 그치는 것이 아니라, 손목과 팔, 그리고 몸통으로 이어지는 더 광범위한 일련의 근육·신경 운동이 된다. 그러므로 피아노 연주의 테크닉을 위하여 이 전체적인 운동의 원리를 제대로 이해하여 이용할 필요성이 있는 것이다. 더욱이 피아노가 많이 대중화됨에 따라, 전문지도 자격을 특별히 갖지 않고서도 피아노를 교습하는 교사의 수가 늘고 있는 현실에서, 비효율적인 연습 방식으로 피아노를 연주하는 사례가 증가하고, 나아가 학생들의 신체 구조에 나쁜 결과를 초래하는 일이 종종 생기고 있다. 이러한 필요에 의하여 이 논문에서는 피아노 학습 이론과 교수법의 체계적인 연구의 한 방법으로 신체구조학적인 고찰을 하고자 하는 것이다. 이에 본 논문은 피아노 연주와 중요한 관계를 이루고 있는 신경, 근육, 팔의 근육과 관절, 손목과 손, 손가락 등의 구조 이해를 통해 이 기관들이 어떻게 연주 기능들로 사용되는지 연구해 보고자 하였다. 그리고 연주를 위한 신체의 움직임과 그 움직임을 원활하게 할 수 있는 운동과 팔, 손목, 손가락의 움직임에 대한 고찰을 바탕으로 하여 이를 적용한 연습 방법을 제시하였다. 피아노 연주와 관련되는 신체구조학적인 이해는 연주자들이 불필요하고 위험한 근육의 긴장을 감소시켜 어떻게 피아노 테크닉에 우리의 신체를 효과적으로 사용하는지에 대한 과학적인 연구라고 할 수 있다. 그러므로 이러한 과학적인 방법에 의한 피아노 연주 방법을 숙지한다면, 신체적 특징을 적절하게 피아노 테크닉에 적용하여 효율적인 연주법을 사용할 수 있게 될 것이다. 본 논문에서 알기 쉽게 정리하여 제시하는 신체구조학적인 고찰과 효율적인 피아노 연습 방법의 이해를 통해, 피아노 교사와 학습자들이 불필요한 근육의 긴장을 감소시키고 보다 효율적으로 피아노 연주를 할 수 있는 방법을 깨달아, 음악적인 표현 능력을 증가시키는 데에 실제적인 도움을 얻게 되길 바란다.
이 논문은 효율적인 피아노 연주를 위한 교육 기법의 하나로서, 신체 구조와 동작의 이해를 통하여 그 특성을 인지하고 적용하는 방법에 대한 연구이다. 피아노는 다른 악기들과는 다르게, 손가락의 타건(打鍵)이 요건이다. 피아노를 연주하는 손가락의 타건은 단지 손가락 운동에 그치는 것이 아니라, 손목과 팔, 그리고 몸통으로 이어지는 더 광범위한 일련의 근육·신경 운동이 된다. 그러므로 피아노 연주의 테크닉을 위하여 이 전체적인 운동의 원리를 제대로 이해하여 이용할 필요성이 있는 것이다. 더욱이 피아노가 많이 대중화됨에 따라, 전문지도 자격을 특별히 갖지 않고서도 피아노를 교습하는 교사의 수가 늘고 있는 현실에서, 비효율적인 연습 방식으로 피아노를 연주하는 사례가 증가하고, 나아가 학생들의 신체 구조에 나쁜 결과를 초래하는 일이 종종 생기고 있다. 이러한 필요에 의하여 이 논문에서는 피아노 학습 이론과 교수법의 체계적인 연구의 한 방법으로 신체구조학적인 고찰을 하고자 하는 것이다. 이에 본 논문은 피아노 연주와 중요한 관계를 이루고 있는 신경, 근육, 팔의 근육과 관절, 손목과 손, 손가락 등의 구조 이해를 통해 이 기관들이 어떻게 연주 기능들로 사용되는지 연구해 보고자 하였다. 그리고 연주를 위한 신체의 움직임과 그 움직임을 원활하게 할 수 있는 운동과 팔, 손목, 손가락의 움직임에 대한 고찰을 바탕으로 하여 이를 적용한 연습 방법을 제시하였다. 피아노 연주와 관련되는 신체구조학적인 이해는 연주자들이 불필요하고 위험한 근육의 긴장을 감소시켜 어떻게 피아노 테크닉에 우리의 신체를 효과적으로 사용하는지에 대한 과학적인 연구라고 할 수 있다. 그러므로 이러한 과학적인 방법에 의한 피아노 연주 방법을 숙지한다면, 신체적 특징을 적절하게 피아노 테크닉에 적용하여 효율적인 연주법을 사용할 수 있게 될 것이다. 본 논문에서 알기 쉽게 정리하여 제시하는 신체구조학적인 고찰과 효율적인 피아노 연습 방법의 이해를 통해, 피아노 교사와 학습자들이 불필요한 근육의 긴장을 감소시키고 보다 효율적으로 피아노 연주를 할 수 있는 방법을 깨달아, 음악적인 표현 능력을 증가시키는 데에 실제적인 도움을 얻게 되길 바란다.
This thesis is about more effective teaching methods for piano playing by studying characteristics and applications of the human body structure and motion. Unlike other instruments, finger touch is the essence of piano playing. Finger touch in piano playing is not only limited to finger movement; bu...
This thesis is about more effective teaching methods for piano playing by studying characteristics and applications of the human body structure and motion. Unlike other instruments, finger touch is the essence of piano playing. Finger touch in piano playing is not only limited to finger movement; but it extends to the comprehensive movement of many muscles and nerves, including wrists, arms, and body. Therefore, in order to teach piano playing techniques more effectively, it is vital to understand the principles of the comprehensive body movement that accompanies piano playing. Moreover, as piano has become more popular, there has been an increase in the number of teachers who have not received required training as piano teachers. Such improper training has led to many cases of ineffective practice methods, sometimes damaging students' body structure. The study of body structure serves as a basis for presenting more systematic research on piano learning theories and teaching methods. Therefore, this paper studies how the nerves and muscles that comprise the physical aspect of piano playing, mainly arms, wrists, hands, and fingers, perform their respective functions by understanding the physical structure of these parts. Understanding the physiological aspect of piano playing is the fundamental study of how to use our bodies most efficiently in piano playing techniques. By applying these scientific methods to piano playing techniques, the optimal piano playing method can be developed simply combining physical characteristics and piano playing techniques. This thesis attempts to give practical advice to piano teachers and students so they would learn to appreciate the need to reduce the unnecessary muscle tension and consequently increase their musical expression by considering the physiological aspects of piano playing and suggesting piano practice methods.
This thesis is about more effective teaching methods for piano playing by studying characteristics and applications of the human body structure and motion. Unlike other instruments, finger touch is the essence of piano playing. Finger touch in piano playing is not only limited to finger movement; but it extends to the comprehensive movement of many muscles and nerves, including wrists, arms, and body. Therefore, in order to teach piano playing techniques more effectively, it is vital to understand the principles of the comprehensive body movement that accompanies piano playing. Moreover, as piano has become more popular, there has been an increase in the number of teachers who have not received required training as piano teachers. Such improper training has led to many cases of ineffective practice methods, sometimes damaging students' body structure. The study of body structure serves as a basis for presenting more systematic research on piano learning theories and teaching methods. Therefore, this paper studies how the nerves and muscles that comprise the physical aspect of piano playing, mainly arms, wrists, hands, and fingers, perform their respective functions by understanding the physical structure of these parts. Understanding the physiological aspect of piano playing is the fundamental study of how to use our bodies most efficiently in piano playing techniques. By applying these scientific methods to piano playing techniques, the optimal piano playing method can be developed simply combining physical characteristics and piano playing techniques. This thesis attempts to give practical advice to piano teachers and students so they would learn to appreciate the need to reduce the unnecessary muscle tension and consequently increase their musical expression by considering the physiological aspects of piano playing and suggesting piano practice methods.
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