이 연구는 청소년들의 음란사이트 접촉을 중심으로 가상공간에서 실재감의 영향요인과 효과에 관해 살펴보았다. 우리 주변의 매체환경이 급변함에 따라 수많은 신종 기술력의 발전으로 시뮬레이션 오락물, 원격교육, HDTV, WWW 등이 등장하게 되었고 이러한 가상환경은 이용자로 하여금 실재함을 지각하게 하고 있다. 이렇듯 가상환경에서 실재감을 지각하도록 공학적으로 디자인됨에 따라 실재감을 느끼게 하는 요인과 실재감의 효과에 대한 관심도 증가하고 있다. 특히 실재감을 높게 느끼는 가상공간에서 실재감의 의미와 비중은 타 매체에 비해 더 크다고 하겠다. 실재감은 매체의 형식적, 내용적 특성과 이용자 특성에 따라 달라진다. 이 연구는 이용자 특성을 바탕으로 실재감을 느끼게 하는 영향요인에 대해 살펴보았다. 또한 실재감의 효과에 대해 살펴봄으로써 가상공간에서 이루어지는 체험의 파급효과에 대해 접근해 보았다. 이 연구의 연구문제와 ...
이 연구는 청소년들의 음란사이트 접촉을 중심으로 가상공간에서 실재감의 영향요인과 효과에 관해 살펴보았다. 우리 주변의 매체환경이 급변함에 따라 수많은 신종 기술력의 발전으로 시뮬레이션 오락물, 원격교육, HDTV, WWW 등이 등장하게 되었고 이러한 가상환경은 이용자로 하여금 실재함을 지각하게 하고 있다. 이렇듯 가상환경에서 실재감을 지각하도록 공학적으로 디자인됨에 따라 실재감을 느끼게 하는 요인과 실재감의 효과에 대한 관심도 증가하고 있다. 특히 실재감을 높게 느끼는 가상공간에서 실재감의 의미와 비중은 타 매체에 비해 더 크다고 하겠다. 실재감은 매체의 형식적, 내용적 특성과 이용자 특성에 따라 달라진다. 이 연구는 이용자 특성을 바탕으로 실재감을 느끼게 하는 영향요인에 대해 살펴보았다. 또한 실재감의 효과에 대해 살펴봄으로써 가상공간에서 이루어지는 체험의 파급효과에 대해 접근해 보았다. 이 연구의 연구문제와 측정변인은 다음과 같다. 연구문제 Ⅰ은 음란사이트를 접촉하는 청소년들의 이용자 특성과 가상공간에서 실재감의 관계에 대해 알아보았다. 이 연구에서 이용자 특성은 인구통계학적 변인(성별, 학년), 접촉정도(시간,횟수), 플로우와 중독으로 구분하였다. 또한 접촉정도, 플로우와 중독은 그 정도에 따라 상․중․하의 세 집단으로 나누어 살펴보았다. 연구문제 Ⅱ는 이러한 이용자 특성 변인을 바탕으로 가상공간에서 실재감의 영향요인을 알아보았다. 연구문제 Ⅲ은 가상공간에서 실재감의 효과에 대해 알아보았다. 즉 음란사이트에 접촉하면서 느끼는 가상공간에서의 실재감이 청소년들의 성 관련 정서와 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 또한 실재감 정도에 따라 상․중․하의 세 집단으로 구분하여 성 관련 정서와 태도에 어떠한 차이가 있는지도 알아보았다. 수거된 385부의 설문지를 분석한 결과, 이용자 특성 변인 중 성별, 플로우, 중독, 접촉정도는 실재감과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 성별의 경우 남학생이 여학생에 비해 음란사이트에 접촉하면서 실재감을 더 높게 느끼는 것으로 나타났다. 접촉정도의 경우 음란 사이트에 접촉을 많이 할수록 실재감을 더 높게 느낌을 알 수 있었다. 그리고 접촉시간이 접촉횟수에 비해 실재감과 더 강한 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 플로우와 중독의 경우 실재감을 느끼는 양상이 비슷하게 나타났다. 그러나 중독정도와 플로우 정도에 따른 각 집단간에는 미세한 차이가 있었는데, 이는 음란사이트를 접촉할 시 플로우의 경우 단순한 호기심이나 흥미 등에 의해 음란사이트를 보는 반면 중독은 내성과 의존성, 금단의 증후를 동반하는 속성의 차이에서 기인한 것으로 보인다. 가상공간에서 실재감에 가장 큰 영향을 주는 요인으로는 중독, flow의 순으로 나타났다. 이로써 실재감을 느끼는 데에는 인구통계학적 변인보다 개인․심리적인 요인들에 의해 더 좌우됨을 알 수 있다. 마지막으로 가상공간에서 실재감은 성 관련 정서와 태도 모두 유의미한 상관관계가 나타났다. 즉 실재감을 높게 느낄수록 성 관련 정서와 태도는 허용적․쾌락적으로 나타났다. 이는 청소년들이 가상공간에서 실재감을 느끼는 정도에 따라 청소년들의 실제생활에도 적잖은 영향을 미칠 수 있음을 짐작하게 한다. 실재감에 대한 기존의 연구들이 주로 매체를 통해 느끼는 체험 중의 상황을 보고하거나 개념위주의 정리로 이루어진 것에 반해 이 연구는 실재감의 원인과 효과라는 측면에서 탐색적인 접근을 했다는 점에서 의미있는 일이라 하겠다. 또한 기존의 청소년의 인터넷음란물 접촉에 대한 단선적인 실태파악위주의 연구와는 차별화 된 것으로서, 뉴 미디어의 매체속성을 심리적 경험과 연결시켜 가상공간에서 이루어지는 체험의 특성을 살펴보았다. 뿐만 아니라 기술력의 발달로 인해 공학적으로 디자인된 가상환경이 증가하고 있는 요즘 이러한 실재감의 효과는 매체환경을 구성하는데 시사하는 바가 클 것이라고 본다.
이 연구는 청소년들의 음란사이트 접촉을 중심으로 가상공간에서 실재감의 영향요인과 효과에 관해 살펴보았다. 우리 주변의 매체환경이 급변함에 따라 수많은 신종 기술력의 발전으로 시뮬레이션 오락물, 원격교육, HDTV, WWW 등이 등장하게 되었고 이러한 가상환경은 이용자로 하여금 실재함을 지각하게 하고 있다. 이렇듯 가상환경에서 실재감을 지각하도록 공학적으로 디자인됨에 따라 실재감을 느끼게 하는 요인과 실재감의 효과에 대한 관심도 증가하고 있다. 특히 실재감을 높게 느끼는 가상공간에서 실재감의 의미와 비중은 타 매체에 비해 더 크다고 하겠다. 실재감은 매체의 형식적, 내용적 특성과 이용자 특성에 따라 달라진다. 이 연구는 이용자 특성을 바탕으로 실재감을 느끼게 하는 영향요인에 대해 살펴보았다. 또한 실재감의 효과에 대해 살펴봄으로써 가상공간에서 이루어지는 체험의 파급효과에 대해 접근해 보았다. 이 연구의 연구문제와 측정변인은 다음과 같다. 연구문제 Ⅰ은 음란사이트를 접촉하는 청소년들의 이용자 특성과 가상공간에서 실재감의 관계에 대해 알아보았다. 이 연구에서 이용자 특성은 인구통계학적 변인(성별, 학년), 접촉정도(시간,횟수), 플로우와 중독으로 구분하였다. 또한 접촉정도, 플로우와 중독은 그 정도에 따라 상․중․하의 세 집단으로 나누어 살펴보았다. 연구문제 Ⅱ는 이러한 이용자 특성 변인을 바탕으로 가상공간에서 실재감의 영향요인을 알아보았다. 연구문제 Ⅲ은 가상공간에서 실재감의 효과에 대해 알아보았다. 즉 음란사이트에 접촉하면서 느끼는 가상공간에서의 실재감이 청소년들의 성 관련 정서와 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 또한 실재감 정도에 따라 상․중․하의 세 집단으로 구분하여 성 관련 정서와 태도에 어떠한 차이가 있는지도 알아보았다. 수거된 385부의 설문지를 분석한 결과, 이용자 특성 변인 중 성별, 플로우, 중독, 접촉정도는 실재감과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 성별의 경우 남학생이 여학생에 비해 음란사이트에 접촉하면서 실재감을 더 높게 느끼는 것으로 나타났다. 접촉정도의 경우 음란 사이트에 접촉을 많이 할수록 실재감을 더 높게 느낌을 알 수 있었다. 그리고 접촉시간이 접촉횟수에 비해 실재감과 더 강한 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 플로우와 중독의 경우 실재감을 느끼는 양상이 비슷하게 나타났다. 그러나 중독정도와 플로우 정도에 따른 각 집단간에는 미세한 차이가 있었는데, 이는 음란사이트를 접촉할 시 플로우의 경우 단순한 호기심이나 흥미 등에 의해 음란사이트를 보는 반면 중독은 내성과 의존성, 금단의 증후를 동반하는 속성의 차이에서 기인한 것으로 보인다. 가상공간에서 실재감에 가장 큰 영향을 주는 요인으로는 중독, flow의 순으로 나타났다. 이로써 실재감을 느끼는 데에는 인구통계학적 변인보다 개인․심리적인 요인들에 의해 더 좌우됨을 알 수 있다. 마지막으로 가상공간에서 실재감은 성 관련 정서와 태도 모두 유의미한 상관관계가 나타났다. 즉 실재감을 높게 느낄수록 성 관련 정서와 태도는 허용적․쾌락적으로 나타났다. 이는 청소년들이 가상공간에서 실재감을 느끼는 정도에 따라 청소년들의 실제생활에도 적잖은 영향을 미칠 수 있음을 짐작하게 한다. 실재감에 대한 기존의 연구들이 주로 매체를 통해 느끼는 체험 중의 상황을 보고하거나 개념위주의 정리로 이루어진 것에 반해 이 연구는 실재감의 원인과 효과라는 측면에서 탐색적인 접근을 했다는 점에서 의미있는 일이라 하겠다. 또한 기존의 청소년의 인터넷음란물 접촉에 대한 단선적인 실태파악위주의 연구와는 차별화 된 것으로서, 뉴 미디어의 매체속성을 심리적 경험과 연결시켜 가상공간에서 이루어지는 체험의 특성을 살펴보았다. 뿐만 아니라 기술력의 발달로 인해 공학적으로 디자인된 가상환경이 증가하고 있는 요즘 이러한 실재감의 효과는 매체환경을 구성하는데 시사하는 바가 클 것이라고 본다.
This study examined influential factors and effects of the presence in a cyber-space, focusing on the connection to an obscene site by a teenager. The sense of presence varies by the formal and substantial features of media and user properties. This study examined influential factors that ...
This study examined influential factors and effects of the presence in a cyber-space, focusing on the connection to an obscene site by a teenager. The sense of presence varies by the formal and substantial features of media and user properties. This study examined influential factors that invoke the sense of the presence, based on user properties. It also tried to approach far-reaching effects of an experience in a cyber-space by examining an effect of the presence. This study had the following questions and measurement variables: Question Ⅰ was about the correlation between user properties of a teenager who connects to an obscene site and the presence in a cyber-space. The study classified user properties into a demographical variable, the degree of connection, flow, and addiction. The demographical variable was divided into gender and the school year while the degree of connection into the period of time and its number. And the degree of connection, flow, and addiction were divided into three groups―the first, the second, and the third grades―by the degree. Question Ⅱ was about influential factors of the presence in a cyber-space, based on such variables as user properties. Question Ⅲ was about the effect of the presence in a cyber-space. In other words, it was about the effect of the presence in a cyber-space on teenagers' gender-related emotion and attitude while they connect to an obscene site. The presence was divided into three groups―the first, the second, and the third grades―by the degree in order to explore the differential effect on gender-related emotion and attitude. The analysis of 385 copies returned demonstrated that gender, flow, addiction, and the degree of connection among user properties have a meaningful correlation with the sense of presence. Some of the factors with the greatest effect on the sense of presence in a cyber-space were addiction and flow in order. This suggests that the sense of presence depends on personal, psychological factors rather than a demographical factor. Finally, the presence in a cyber-space had a meaningful correlation with both gender-related emotion and attitude. That is, the more strongly one feels the presence, the more acceptable and pleasure-pursuing his or her gender-related emotion and attitude. This implies that the presence in cyber-space could have not a little effect on teenagers' actual life. While the existing studies on the presence primarily consisted of reports of an experience through media and concept-centered contents, this study is meaningful in that it made an inquiring approach with the respect of the causes and effects of the presence. Contrary to the existing studies focusing on simple understanding of teenagers' connection to an obscene site on Internet, additionally, this study examined the features of an experience in cyber-space by connecting attributes of new media with a psychological experience. These days, when the advance in technology is contributing to the increase in cyber-environment with an engineering design, this effect of the presence would have a great implication on construction of media environment.
This study examined influential factors and effects of the presence in a cyber-space, focusing on the connection to an obscene site by a teenager. The sense of presence varies by the formal and substantial features of media and user properties. This study examined influential factors that invoke the sense of the presence, based on user properties. It also tried to approach far-reaching effects of an experience in a cyber-space by examining an effect of the presence. This study had the following questions and measurement variables: Question Ⅰ was about the correlation between user properties of a teenager who connects to an obscene site and the presence in a cyber-space. The study classified user properties into a demographical variable, the degree of connection, flow, and addiction. The demographical variable was divided into gender and the school year while the degree of connection into the period of time and its number. And the degree of connection, flow, and addiction were divided into three groups―the first, the second, and the third grades―by the degree. Question Ⅱ was about influential factors of the presence in a cyber-space, based on such variables as user properties. Question Ⅲ was about the effect of the presence in a cyber-space. In other words, it was about the effect of the presence in a cyber-space on teenagers' gender-related emotion and attitude while they connect to an obscene site. The presence was divided into three groups―the first, the second, and the third grades―by the degree in order to explore the differential effect on gender-related emotion and attitude. The analysis of 385 copies returned demonstrated that gender, flow, addiction, and the degree of connection among user properties have a meaningful correlation with the sense of presence. Some of the factors with the greatest effect on the sense of presence in a cyber-space were addiction and flow in order. This suggests that the sense of presence depends on personal, psychological factors rather than a demographical factor. Finally, the presence in a cyber-space had a meaningful correlation with both gender-related emotion and attitude. That is, the more strongly one feels the presence, the more acceptable and pleasure-pursuing his or her gender-related emotion and attitude. This implies that the presence in cyber-space could have not a little effect on teenagers' actual life. While the existing studies on the presence primarily consisted of reports of an experience through media and concept-centered contents, this study is meaningful in that it made an inquiring approach with the respect of the causes and effects of the presence. Contrary to the existing studies focusing on simple understanding of teenagers' connection to an obscene site on Internet, additionally, this study examined the features of an experience in cyber-space by connecting attributes of new media with a psychological experience. These days, when the advance in technology is contributing to the increase in cyber-environment with an engineering design, this effect of the presence would have a great implication on construction of media environment.
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