본 연구는 아동기의 뜨개질 경험이 전인발달과 관련이 있음을 밝힘으로서 실과교육 및 뜨개질에 대한 가치인식을 바로 하고, 제 7차 초등실과 교육내용에 포함된 뜨개실 교육의 기초 자료를 마련하는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적 하에 아동의 뜨개질 경험을 조사하고 뜨개질 경험에 따른 다중지능의 실과교육 및 뜨개질에 대한 가치인식을 바로 하고, 제 7차 초등실과 교육내용에 포함된 뜨개실 교육의 기초 자료를 마련하는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적 하에 아동의 뜨개질 경험을 조사하고 뜨개질 경험에 따른 다중지능의 차이 분석을 목표로 하였다. 이에 2002년 3월~4월에 걸쳐 초등학교 아동의 뜨개질 경험 유무 및 중도포기여부 조사와 다중지능 검사를 대구광역시 소재 2개 초등학교의 5학년 328명을 조사하였다. 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교 5학년생들의 뜨개질에 대한 경험유무를 조사하고 성별에 따른 차이를 분석해 본 결과, 조사대상 초등학생의 29.7%가 뜨개질 경험이 있어 비교적 높은 수준을 나타내었다. 이는 초등학교 5학년 아동들에게 뜨개질 경험이 흥미 있는 활동으로써 제공될만한 근거를 마련해 주는 가치가 있다고 보여진다. 특히 전체 대상의 11.3%가 남학생으로 여학생에 비하여는 낮은 수준이지만 뜨개질에 대한 인식이 남녀의 개념을 벗어나고 있음을 의미한다고 할 수 있다. 둘째, 뜨개질 경험 수준을 조사하고 이를 성별에 따라 분석해 본 결과, 뜨개질 경험이 있는 학생들 중 뜨개질을 하다 포기해본 적이 있는 학생이 73.2%로 뜨개질을 하다가 중도에 포기해 본적이 없이 끝까지 완성하는 학생 26.8%에 비하여 훨씬 높은 것으로 나타났으며 성별에 따라 통계적으로 의미 있는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 경험유무에 따른 다중지능은 모든 하위요인 및 총 지능에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내어, 경험이 있는 집단이 경험이 없는 집단에 비하여 음악, 신체, 수학, 공간, 언어, 개인 내, 대인간 지능을 포함하는 모든 요인에서 높게 나타났다. 넷째, 뜨개질 경험수준에 따른 다중지능의 차이는 음악, 신체, 공간, 언어, 개인 및 총 지능이 중도 포기 여부와 관계없이 경험이 있는 집단이 더 의의 있게 높았다. 또한 수학지능 및 대인지능은 완성 집단이 경험이 없는 집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 제 7차 초등실과 교육과정 5학년에서 교육되는 뜨개질은 초등학교 5학년 남·여 아동에게 교육되어지는 것이 타당하며 아동의 전인적 발달을 도모할 수 있는 학습경험으로서 가치가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 아동기의 뜨개질 경험이 전인발달과 관련이 있음을 밝힘으로서 실과교육 및 뜨개질에 대한 가치인식을 바로 하고, 제 7차 초등실과 교육내용에 포함된 뜨개실 교육의 기초 자료를 마련하는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적 하에 아동의 뜨개질 경험을 조사하고 뜨개질 경험에 따른 다중지능의 차이 분석을 목표로 하였다. 이에 2002년 3월~4월에 걸쳐 초등학교 아동의 뜨개질 경험 유무 및 중도포기여부 조사와 다중지능 검사를 대구광역시 소재 2개 초등학교의 5학년 328명을 조사하였다. 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교 5학년생들의 뜨개질에 대한 경험유무를 조사하고 성별에 따른 차이를 분석해 본 결과, 조사대상 초등학생의 29.7%가 뜨개질 경험이 있어 비교적 높은 수준을 나타내었다. 이는 초등학교 5학년 아동들에게 뜨개질 경험이 흥미 있는 활동으로써 제공될만한 근거를 마련해 주는 가치가 있다고 보여진다. 특히 전체 대상의 11.3%가 남학생으로 여학생에 비하여는 낮은 수준이지만 뜨개질에 대한 인식이 남녀의 개념을 벗어나고 있음을 의미한다고 할 수 있다. 둘째, 뜨개질 경험 수준을 조사하고 이를 성별에 따라 분석해 본 결과, 뜨개질 경험이 있는 학생들 중 뜨개질을 하다 포기해본 적이 있는 학생이 73.2%로 뜨개질을 하다가 중도에 포기해 본적이 없이 끝까지 완성하는 학생 26.8%에 비하여 훨씬 높은 것으로 나타났으며 성별에 따라 통계적으로 의미 있는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 경험유무에 따른 다중지능은 모든 하위요인 및 총 지능에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내어, 경험이 있는 집단이 경험이 없는 집단에 비하여 음악, 신체, 수학, 공간, 언어, 개인 내, 대인간 지능을 포함하는 모든 요인에서 높게 나타났다. 넷째, 뜨개질 경험수준에 따른 다중지능의 차이는 음악, 신체, 공간, 언어, 개인 및 총 지능이 중도 포기 여부와 관계없이 경험이 있는 집단이 더 의의 있게 높았다. 또한 수학지능 및 대인지능은 완성 집단이 경험이 없는 집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 제 7차 초등실과 교육과정 5학년에서 교육되는 뜨개질은 초등학교 5학년 남·여 아동에게 교육되어지는 것이 타당하며 아동의 전인적 발달을 도모할 수 있는 학습경험으로서 가치가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study was not only to clarify the relations of childhood hand-knitting experience to the whole man development and so as to reform the recognition of values of hand-knitting but to provide educational raw materials for hand-knitting which was contained The 7th Elementary School A...
The purpose of this study was not only to clarify the relations of childhood hand-knitting experience to the whole man development and so as to reform the recognition of values of hand-knitting but to provide educational raw materials for hand-knitting which was contained The 7th Elementary School Arts Education, and besides to investigate the difference of multiple intelligence among the children who had the hand-knitting experience or not. To grasp hand-knitting experience whether was done or not, abandoning or accomplishing halfway, total 328 5th-grade children were investigated, who attend at two elementary school located in Daegu metropolitan city during March and April in 2002. The result of this study shows follows. First, the fact that 29.7% of investigated children had hand-knitting experience what was voluntary means the values as interesting educational activities, and the rate of male, 11.3%, was even lower than female's but indicated the escape from the sexual concept concerning hand-knitting. Second, the result of analysis of investigating the variation on hand-knitting experience indicates the higher rate. 73.2% abandoning than 26.8% accomplishing, and of the sex distinction shows no significant statistical deviations. Third, the multiple intelligence according to hand-knitting experience indicates significant statistical deferences in all lower factor and total scores of multiple intelligence, so the experienced group shows higher than unexperienced group in all factors containing the musical, physical, mathematical, spatial, linguistic, interpersonal, interpersonal intelligence. Forth, the deferences of intelligence caused by the experience standards shows the significant higher gaps in between the experienced group and unexperienced group on the musical, physical, spatial, linguistic, personal and total intelligence not concerning in abandoning halfway. And also the accomplished group was shown in significantly higher mathematical and interpersonal intelligence. In conclusion, The hand-knitting to be taught in 7th Elementary School Practical Arts Education is justly reasonable for the 5th grade elementary school students regardless of sex and worth to accomplish the whole man education of child as a learning experience.
The purpose of this study was not only to clarify the relations of childhood hand-knitting experience to the whole man development and so as to reform the recognition of values of hand-knitting but to provide educational raw materials for hand-knitting which was contained The 7th Elementary School Arts Education, and besides to investigate the difference of multiple intelligence among the children who had the hand-knitting experience or not. To grasp hand-knitting experience whether was done or not, abandoning or accomplishing halfway, total 328 5th-grade children were investigated, who attend at two elementary school located in Daegu metropolitan city during March and April in 2002. The result of this study shows follows. First, the fact that 29.7% of investigated children had hand-knitting experience what was voluntary means the values as interesting educational activities, and the rate of male, 11.3%, was even lower than female's but indicated the escape from the sexual concept concerning hand-knitting. Second, the result of analysis of investigating the variation on hand-knitting experience indicates the higher rate. 73.2% abandoning than 26.8% accomplishing, and of the sex distinction shows no significant statistical deviations. Third, the multiple intelligence according to hand-knitting experience indicates significant statistical deferences in all lower factor and total scores of multiple intelligence, so the experienced group shows higher than unexperienced group in all factors containing the musical, physical, mathematical, spatial, linguistic, interpersonal, interpersonal intelligence. Forth, the deferences of intelligence caused by the experience standards shows the significant higher gaps in between the experienced group and unexperienced group on the musical, physical, spatial, linguistic, personal and total intelligence not concerning in abandoning halfway. And also the accomplished group was shown in significantly higher mathematical and interpersonal intelligence. In conclusion, The hand-knitting to be taught in 7th Elementary School Practical Arts Education is justly reasonable for the 5th grade elementary school students regardless of sex and worth to accomplish the whole man education of child as a learning experience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.