본 연구는 유아체육이 유아의 사회·정서 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 구명하기 위하여 부산광역시에 위치하고 있는 스포츠 프로그램에 참여하는 집단인 부산 YMCA 아기 스포츠단과 유치원 교육과정에서 스포츠 프로그램을 실시하지 않는 유치원 집단을 대상으로 사회·정서 발달 평정 척도 검사를 실시, 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 사회·정서 발달과 각 하위요인과의 관계는 실험집단과 비교집단간에 비 의존성과 내적통제는 유의성(p>.05)...
본 연구는 유아체육이 유아의 사회·정서 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 구명하기 위하여 부산광역시에 위치하고 있는 스포츠 프로그램에 참여하는 집단인 부산 YMCA 아기 스포츠단과 유치원 교육과정에서 스포츠 프로그램을 실시하지 않는 유치원 집단을 대상으로 사회·정서 발달 평정 척도 검사를 실시, 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 사회·정서 발달과 각 하위요인과의 관계는 실험집단과 비교집단간에 비 의존성과 내적통제는 유의성(p>.05)을 나타내지 않았지만 상호작용과 안정감, 성취동기, 호기심은 실험집단이 비교집단에 비하여 높게 나타났다. 유의성을 나타내는 하위요인들 중에서 호기심이 가장 높게 나타났고 이러한 결과 유아체육은 사회·정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 2. 성별 사회·정서 발달의 차이는 실험집단의 경우 남아와 여아의 하위요인 중 비 의존성에서만 유의한 차이(p<.01)를 보였으며 내적통제, 상호작용, 안정감, 성취동기, 호기심은 유의한 차이(p>.05)를 보이지 않았다. 비의존성을 제외한 나머지 하위요인들에서 유의한 차이(p>.05)를 보이지 않았으나 평균이 남아에 비하여 여아가 높게 나타났으므로 이는 유아체육이 남아보다 여아의 사회·정서 발달에 더 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있겠다.
본 연구는 유아체육이 유아의 사회·정서 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 구명하기 위하여 부산광역시에 위치하고 있는 스포츠 프로그램에 참여하는 집단인 부산 YMCA 아기 스포츠단과 유치원 교육과정에서 스포츠 프로그램을 실시하지 않는 유치원 집단을 대상으로 사회·정서 발달 평정 척도 검사를 실시, 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 사회·정서 발달과 각 하위요인과의 관계는 실험집단과 비교집단간에 비 의존성과 내적통제는 유의성(p>.05)을 나타내지 않았지만 상호작용과 안정감, 성취동기, 호기심은 실험집단이 비교집단에 비하여 높게 나타났다. 유의성을 나타내는 하위요인들 중에서 호기심이 가장 높게 나타났고 이러한 결과 유아체육은 사회·정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 2. 성별 사회·정서 발달의 차이는 실험집단의 경우 남아와 여아의 하위요인 중 비 의존성에서만 유의한 차이(p<.01)를 보였으며 내적통제, 상호작용, 안정감, 성취동기, 호기심은 유의한 차이(p>.05)를 보이지 않았다. 비의존성을 제외한 나머지 하위요인들에서 유의한 차이(p>.05)를 보이지 않았으나 평균이 남아에 비하여 여아가 높게 나타났으므로 이는 유아체육이 남아보다 여아의 사회·정서 발달에 더 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있겠다.
The goal of this research is to find out that what kind of the effect of kids' physical exercise affects the social and emotional development of children. There are two objects of this research. The one is the members of the baby sports association of YMCA, participating in sports program in Busan, ...
The goal of this research is to find out that what kind of the effect of kids' physical exercise affects the social and emotional development of children. There are two objects of this research. The one is the members of the baby sports association of YMCA, participating in sports program in Busan, and the other is the members of the kindergarten, not participating in sports program in a course of preschool study. The conclusions of this paper are as follows. 1.The relationship of the social, emotional development and each branched factor did not show much difference. But mutual action, a sense of security, the motive of accomplishment, and curiosity in experiment group YMCA are much higher than the other comparison group. Among branched factors displaying analogousness, the factor of curiosity is higher than any other factors. As result of this, the kids' physical exercise affects positively to their social and emotional development. 2. In case of social and emotional development according to sex in experiment group, the difference is only showed by independence among the branched factors without distinction of sex. But there is not the difference among inner control, mutual action, the motive of accomplishment, curiosity. Although there is no difference all the branched factors except independence, the girls' average is higher than the boys'. Therefore, the conclusion is that kids' physical exercise causes more positive effects in the girls' social and emotional development than boys'.
The goal of this research is to find out that what kind of the effect of kids' physical exercise affects the social and emotional development of children. There are two objects of this research. The one is the members of the baby sports association of YMCA, participating in sports program in Busan, and the other is the members of the kindergarten, not participating in sports program in a course of preschool study. The conclusions of this paper are as follows. 1.The relationship of the social, emotional development and each branched factor did not show much difference. But mutual action, a sense of security, the motive of accomplishment, and curiosity in experiment group YMCA are much higher than the other comparison group. Among branched factors displaying analogousness, the factor of curiosity is higher than any other factors. As result of this, the kids' physical exercise affects positively to their social and emotional development. 2. In case of social and emotional development according to sex in experiment group, the difference is only showed by independence among the branched factors without distinction of sex. But there is not the difference among inner control, mutual action, the motive of accomplishment, curiosity. Although there is no difference all the branched factors except independence, the girls' average is higher than the boys'. Therefore, the conclusion is that kids' physical exercise causes more positive effects in the girls' social and emotional development than boys'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.