본 연구는 Vygotsky의 사회문화이론 및 교수-학습의 개념적 분석을 통하여 유아교육에 적합하고 실제적인 교수-학습지도안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 Vygotsky의 글들을 중심으로 후대 문헌들 중에 산재해 있는 연구가들의 해석에 힘입어 Vygotsky의 교육론을 분석·정리해 보는 문헌고찰로서 진행되었다. 지금까지는 어느 연령의 아동들은 어느 정도의 발달수준에 도달되어 있다는 가정 아래 발달수준에 부합되는 내용의 교육과정이 그 연령층의 아동들에게 일반적으로 부과되고 있는 것이 현실이다. 아동들 간의 격차는 발달 수준의 차이가 아니라 거의 무시 할 수 있는 개인차 정도로 취급되고 있다. 이에 대하여 Vygotsky는 '근접발달영역'이라는 개념을 통하여 학습자간의 발달수준의 차이를 강조하고 학습에 의해 발달이 촉진 될 수 있음을 밝히면서 학습을 보다 적극적으로 바라보고 있다. Vygotsky는 실제적 발달수준이 같은 학습자들도 잠재적 발달수준에 차이가 있음을 알고 그 사이의 근접발달영역 내에서 교수-학습이 이루어져야함을 강조하고 있다. 또한 그는 교수-학습방법에 있어서 ...
본 연구는 Vygotsky의 사회문화이론 및 교수-학습의 개념적 분석을 통하여 유아교육에 적합하고 실제적인 교수-학습지도안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 Vygotsky의 글들을 중심으로 후대 문헌들 중에 산재해 있는 연구가들의 해석에 힘입어 Vygotsky의 교육론을 분석·정리해 보는 문헌고찰로서 진행되었다. 지금까지는 어느 연령의 아동들은 어느 정도의 발달수준에 도달되어 있다는 가정 아래 발달수준에 부합되는 내용의 교육과정이 그 연령층의 아동들에게 일반적으로 부과되고 있는 것이 현실이다. 아동들 간의 격차는 발달 수준의 차이가 아니라 거의 무시 할 수 있는 개인차 정도로 취급되고 있다. 이에 대하여 Vygotsky는 '근접발달영역'이라는 개념을 통하여 학습자간의 발달수준의 차이를 강조하고 학습에 의해 발달이 촉진 될 수 있음을 밝히면서 학습을 보다 적극적으로 바라보고 있다. Vygotsky는 실제적 발달수준이 같은 학습자들도 잠재적 발달수준에 차이가 있음을 알고 그 사이의 근접발달영역 내에서 교수-학습이 이루어져야함을 강조하고 있다. 또한 그는 교수-학습방법에 있어서 교사의 역할을 상호작용의 대상인 학습자의 실제적 발달수준 뿐 아니라 잠재적 발달수준까지 알아 역동적으로 변하는 학습자의 도움에 대한 필요와 욕구에 따라 즉시 반응하여 도움을 제공해야 한다고 말하고 있다. 따라서 교사와 학습자는 전통주의에 따른 교육에서와는 다른 형태의 역할자로 교사는 학습자의 지식구성을 돕는 촉진자, 안내자, 조언자의 역할을 하게 되며, 학습자는 환경과 상호작용을 하면서 지식을 구성해 가는 보다 능동적인 역할을 하게 된다. Vygotsky의 근접발달영역의 개념에 근거하여 실제 교수-학습에 적용시키기 위해 비계설정이라는 개념을 도입하였다. 학습자가 과제를 처음 대할 때 도움을 받게 되면 과제 수행이 한결 쉬워지며, 비계설정을 해주는 사람은 점차로 학습자가 그 과제수행에 대해 더 많은 책임을 지게 됨에 따라 도움의 수준을 줄여 나간다. 이는 근접발달영역 내에서 교수-학습이 어떻게 이루어져야 함을 좀 더 자세히 설명하고 있다. 비계설정은 학습자의 자신이 근접발달영역 안에서 과제를 해결하게 하는 것과, 자기 조절을 증진시켜 스스로 과제를 해결할 수 있도록 도와준다. 이러한 비계설정은 공동의 문제해결, 상호주관성, 따뜻함과 반응, 언어적 매개 등의 구성요소를 갖는다. 비계설정은 인지적·정의적 측면에서 학습자에게 영향을 미친다. 이에 비계설정을 융통성 있고 조화롭게 활용하면 학습자의 발달을 보다 효율적으로 도울 수 있다. Vygotsky는 유아 교수-학습에 사회적 맥락의 중요성을 첨가하고 있어서 유아교육에 새로운 시각을 제공할 것으로 보인다. 즉, 기존의 관점과는 달리 교수-학습이 발달을 이끌어 간다고 보고 있는 점은 유아교육에 새로운 관점을 주고 있다. 이렇게 본다면 성인이나 교사는 유아의 발달 수준을 고려함과 동시에 유아를 발달로 이끄는 수준에서 정보와 지식을 제공해야 할 것이다. 이러한 새로운 관점을 가지고 교사들은 유아들은 교사들이 하는 것을 자동적으로 배운다는 사고에서 탈피해야 한다. 함께 공동의 목표를 전하고, 기술을 나누고, 서로 배우는 교사들을 지향하는 태도가 필요할 것이다. 또한 보다 효율적인 교수-학습방법을 구안하여 실제 상황에 적용시켜 본 후 그 결과에 관해 논의 해보는 작업들이 앞으로 필요하다고 본다.
본 연구는 Vygotsky의 사회문화이론 및 교수-학습의 개념적 분석을 통하여 유아교육에 적합하고 실제적인 교수-학습지도안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 Vygotsky의 글들을 중심으로 후대 문헌들 중에 산재해 있는 연구가들의 해석에 힘입어 Vygotsky의 교육론을 분석·정리해 보는 문헌고찰로서 진행되었다. 지금까지는 어느 연령의 아동들은 어느 정도의 발달수준에 도달되어 있다는 가정 아래 발달수준에 부합되는 내용의 교육과정이 그 연령층의 아동들에게 일반적으로 부과되고 있는 것이 현실이다. 아동들 간의 격차는 발달 수준의 차이가 아니라 거의 무시 할 수 있는 개인차 정도로 취급되고 있다. 이에 대하여 Vygotsky는 '근접발달영역'이라는 개념을 통하여 학습자간의 발달수준의 차이를 강조하고 학습에 의해 발달이 촉진 될 수 있음을 밝히면서 학습을 보다 적극적으로 바라보고 있다. Vygotsky는 실제적 발달수준이 같은 학습자들도 잠재적 발달수준에 차이가 있음을 알고 그 사이의 근접발달영역 내에서 교수-학습이 이루어져야함을 강조하고 있다. 또한 그는 교수-학습방법에 있어서 교사의 역할을 상호작용의 대상인 학습자의 실제적 발달수준 뿐 아니라 잠재적 발달수준까지 알아 역동적으로 변하는 학습자의 도움에 대한 필요와 욕구에 따라 즉시 반응하여 도움을 제공해야 한다고 말하고 있다. 따라서 교사와 학습자는 전통주의에 따른 교육에서와는 다른 형태의 역할자로 교사는 학습자의 지식구성을 돕는 촉진자, 안내자, 조언자의 역할을 하게 되며, 학습자는 환경과 상호작용을 하면서 지식을 구성해 가는 보다 능동적인 역할을 하게 된다. Vygotsky의 근접발달영역의 개념에 근거하여 실제 교수-학습에 적용시키기 위해 비계설정이라는 개념을 도입하였다. 학습자가 과제를 처음 대할 때 도움을 받게 되면 과제 수행이 한결 쉬워지며, 비계설정을 해주는 사람은 점차로 학습자가 그 과제수행에 대해 더 많은 책임을 지게 됨에 따라 도움의 수준을 줄여 나간다. 이는 근접발달영역 내에서 교수-학습이 어떻게 이루어져야 함을 좀 더 자세히 설명하고 있다. 비계설정은 학습자의 자신이 근접발달영역 안에서 과제를 해결하게 하는 것과, 자기 조절을 증진시켜 스스로 과제를 해결할 수 있도록 도와준다. 이러한 비계설정은 공동의 문제해결, 상호주관성, 따뜻함과 반응, 언어적 매개 등의 구성요소를 갖는다. 비계설정은 인지적·정의적 측면에서 학습자에게 영향을 미친다. 이에 비계설정을 융통성 있고 조화롭게 활용하면 학습자의 발달을 보다 효율적으로 도울 수 있다. Vygotsky는 유아 교수-학습에 사회적 맥락의 중요성을 첨가하고 있어서 유아교육에 새로운 시각을 제공할 것으로 보인다. 즉, 기존의 관점과는 달리 교수-학습이 발달을 이끌어 간다고 보고 있는 점은 유아교육에 새로운 관점을 주고 있다. 이렇게 본다면 성인이나 교사는 유아의 발달 수준을 고려함과 동시에 유아를 발달로 이끄는 수준에서 정보와 지식을 제공해야 할 것이다. 이러한 새로운 관점을 가지고 교사들은 유아들은 교사들이 하는 것을 자동적으로 배운다는 사고에서 탈피해야 한다. 함께 공동의 목표를 전하고, 기술을 나누고, 서로 배우는 교사들을 지향하는 태도가 필요할 것이다. 또한 보다 효율적인 교수-학습방법을 구안하여 실제 상황에 적용시켜 본 후 그 결과에 관해 논의 해보는 작업들이 앞으로 필요하다고 본다.
This study aims to present a teaching-learning guidance plan suitable and realistic for the education of infants through the conceptual analyses of Vygotsky's socio-cultural theory and teaching-learning. In order to accomplish this objective, this study has examined the literature analyzing and arra...
This study aims to present a teaching-learning guidance plan suitable and realistic for the education of infants through the conceptual analyses of Vygotsky's socio-cultural theory and teaching-learning. In order to accomplish this objective, this study has examined the literature analyzing and arranging Vygotsky's educational theories by using the research workers' interpretation scattered all over the posterior literature centering on Vygotsky's writings. The fact is that ,so far, the curriculums corresponding with the levels of development have been generally imposed on the infants of the age group, on the assumption that infants of a certain age group have reached a certain level of development. The differences between infants are treated as not the differences in the levels of development but almost negligible differences between individuals. As regards this matter, Vygotsky emphasizes the differences in the levels of development between learners through the concept of 'Zone of Proximal Development', clarifies the possibility of the promotion of development through learning, and observes learning more actively. Vygotsky discovers that the learners with the same levels of development in the real sense of the word have differences in the levels of latent development, and emphasizes that teaching-learning should be achieved in the zone of proximal development between them. He also says that the roles of teachers in teaching-learning methods are to discover not only the real levels of development of the learners who are the objects of interaction, but also their latent levels, and to respond instantly to the learners' need and desire for help which change dynamically and to provide help. Accordingly, teachers and learners are different role-players from those of the education following traditionalism. Teachers play the roles of promotors, guides, and counselors helping the knowledge composition of learners, and learners play more active roles of composing knowledge through the interaction with environments. Vygotsky introduced the concept of scaffolding on the basis of the concept of zone of proximal development to be applied to the real teaching-learning. When a learner gets help at the first time he meets the assignment, he can do the assignment more easily, and the person who provides scaffolding lowers the levels of help as the learner becomes more responsible by degrees for doing his assignments. This explains more in detail how the teach-learning should be accomplished in the zone of proximal development. Scaffolding helps the learner to solve the assignments in the zone of proximal development and to solve them for themselves by increasing self-control. This scaffolding is composed of the common solution of problems, mutual subjectivity, warmth and response, and lingual media. Scaffolding influences the learners' cognitiveㆍaffective aspects. Thus, if scaffolding is used flexibly and harmoniously, it can help the development of learners more efficiently. Vygotsky adds the importance of social context to the teaching-learning of infants and seems to provide a new viewpoint to early childhood education. That is, the viewpoint that teaching-learning leads the development, contrary to the conventional viewpoints, provides a new viewpoint to early childhood education. From this viewpoint, adults or teachers should consider the levels of development of infants, and, at the same time, should provide information and knowledge on the level leading the infants to development. With this new viewpoint, teachers should break from the thought that the infants learn automatically what the teachers do. They should direct their attitudes towards establishing common objectives, dividing techniques among themselves, and learning from one another. And it is considered to be necessary to project more efficient teaching-learning methods, to apply them to the real situations, and afterwards to discuss the results.
This study aims to present a teaching-learning guidance plan suitable and realistic for the education of infants through the conceptual analyses of Vygotsky's socio-cultural theory and teaching-learning. In order to accomplish this objective, this study has examined the literature analyzing and arranging Vygotsky's educational theories by using the research workers' interpretation scattered all over the posterior literature centering on Vygotsky's writings. The fact is that ,so far, the curriculums corresponding with the levels of development have been generally imposed on the infants of the age group, on the assumption that infants of a certain age group have reached a certain level of development. The differences between infants are treated as not the differences in the levels of development but almost negligible differences between individuals. As regards this matter, Vygotsky emphasizes the differences in the levels of development between learners through the concept of 'Zone of Proximal Development', clarifies the possibility of the promotion of development through learning, and observes learning more actively. Vygotsky discovers that the learners with the same levels of development in the real sense of the word have differences in the levels of latent development, and emphasizes that teaching-learning should be achieved in the zone of proximal development between them. He also says that the roles of teachers in teaching-learning methods are to discover not only the real levels of development of the learners who are the objects of interaction, but also their latent levels, and to respond instantly to the learners' need and desire for help which change dynamically and to provide help. Accordingly, teachers and learners are different role-players from those of the education following traditionalism. Teachers play the roles of promotors, guides, and counselors helping the knowledge composition of learners, and learners play more active roles of composing knowledge through the interaction with environments. Vygotsky introduced the concept of scaffolding on the basis of the concept of zone of proximal development to be applied to the real teaching-learning. When a learner gets help at the first time he meets the assignment, he can do the assignment more easily, and the person who provides scaffolding lowers the levels of help as the learner becomes more responsible by degrees for doing his assignments. This explains more in detail how the teach-learning should be accomplished in the zone of proximal development. Scaffolding helps the learner to solve the assignments in the zone of proximal development and to solve them for themselves by increasing self-control. This scaffolding is composed of the common solution of problems, mutual subjectivity, warmth and response, and lingual media. Scaffolding influences the learners' cognitiveㆍaffective aspects. Thus, if scaffolding is used flexibly and harmoniously, it can help the development of learners more efficiently. Vygotsky adds the importance of social context to the teaching-learning of infants and seems to provide a new viewpoint to early childhood education. That is, the viewpoint that teaching-learning leads the development, contrary to the conventional viewpoints, provides a new viewpoint to early childhood education. From this viewpoint, adults or teachers should consider the levels of development of infants, and, at the same time, should provide information and knowledge on the level leading the infants to development. With this new viewpoint, teachers should break from the thought that the infants learn automatically what the teachers do. They should direct their attitudes towards establishing common objectives, dividing techniques among themselves, and learning from one another. And it is considered to be necessary to project more efficient teaching-learning methods, to apply them to the real situations, and afterwards to discuss the results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.