촉지각 특성을 이용한 감성 지향적 디자인 개발에 관한 연구 : 자동차 실내의 센터페시아를 중심으로 (A) study on sensibility design development using specification of tactual perception : A case study of center-facia of automobile원문보기
본 연구는 주행 중 운전자원의 동시사용에 따른 시각적 경쟁상태에서, 상호 보완 채널로서 촉 지각 특성을 이용하여 센터페시아에 편의,정보 디바이스가 '인터그레이드(intergrade)'되는 단계로서의 디자인 개발을 위한 논문이다. 인간은 감각기관을 통해 정보를 해석하고, 조작하며, 제어한다. 이러한 정보의 해석과 판단, 그리고 구체적 반응 행위인 인간의 정보처리과정에 있어 감각기관은 그 특성에 따라 단일 감각기관이 사용되거나 혹은 다감각기관이 잇따라 작용하여 처리하기도 한다. 예를 들어 주행이라는 상황에서 운전자는 교통흐름, 신호, 차의 상태 등 운전과 관련된 여러 정보들의 90% 이상을 시각에 의하여 받아들인다. 그러나 '눈'이라는 ...
본 연구는 주행 중 운전자원의 동시사용에 따른 시각적 경쟁상태에서, 상호 보완 채널로서 촉 지각 특성을 이용하여 센터페시아에 편의,정보 디바이스가 '인터그레이드(intergrade)'되는 단계로서의 디자인 개발을 위한 논문이다. 인간은 감각기관을 통해 정보를 해석하고, 조작하며, 제어한다. 이러한 정보의 해석과 판단, 그리고 구체적 반응 행위인 인간의 정보처리과정에 있어 감각기관은 그 특성에 따라 단일 감각기관이 사용되거나 혹은 다감각기관이 잇따라 작용하여 처리하기도 한다. 예를 들어 주행이라는 상황에서 운전자는 교통흐름, 신호, 차의 상태 등 운전과 관련된 여러 정보들의 90% 이상을 시각에 의하여 받아들인다. 그러나 '눈'이라는 시각기관은 운전정보의 판단과 해석까지의 과정에 국한되며 구체적인 조작행위와 제어는 '손'이라는 촉각기관에 의존한다. 그러나 자동차내의 전기, 전자관련기술의 발전과 함께 멀티미디어 디바이스, 정보 디바이스, 각종 편의장비류가 주행 중 동시 조작 해야 하는 자동차 실내라는 특수상황을 고려하지 않은 채 차내로 유입되고 있으며 운전자는 운전이라는 일차과제(first task)뿐만 아니라 간간이 또는 종종 편의장치 조작을 위한 이차과제(secondary task)를 수행해야 하는데 이는 Wickens가 정의한 시각적 경쟁상태(visual resource competition)를 유발하게 되고 이는 '동시적 이중작업'과 '시간 분할적 작업'이라는 새로운 운전 형태로의 변화를 가져온다. 이와 같이 새로운 인터페이스의 변화는 운전자에게 기능적인 '편의성의 제공'과 '안전의 감소'라는 이중적인 성격을 지니게 된다. 이에 자동차 인테리어 디자이너들을 감각기관의 동시사용에 따른 정보의 간섭과 운전자의 인지능력 향상을 고려하여 디자인을 행해야 할 필요가 생기며, 본 연구는 인간의 인지 능력 향상을 위한 감각기관의 상호 보완관계로서의 촉각채널의 활용에 관한 기반연구가 되고자 한다. 연구내용은 다음과 같다. 1장 서론에서는 디자이너의 관점으로써 운전자의 인지능력 향상과 감각기관의 상호보완관계를 연구하게 된 배경과 목적, 방법과 범위에 관하여 기술하였다. 2장에서는 운전자의 정보처리능력과 자동차와의 상호작용에 관한 기초조사로서 사용성 위주로 자동차 인테리어를 분석, 기술하였다. 3장, 인간과 촉각에 관한 고찰에서 촉각계의 구조와 기능을 설명하고 본 연구의 주요 테마인 '능동적 의미확장의 촉각'에 관하여 정의한다. 또한 촉각관련 연구 사례의 조사 분석을 통하여 자동차 조작과 제어 방식의 발전 방향을 예측하며 4장의 디자인 키워드를 추출하고자 한다. 4장에서는 인간과 자동차와의 사용성 분석을 통하여 운전직무에 따른 프로세스 상의 자원의 중복 혹은 과다 사용과 물리적, 감성적, 인지적 문제를 파악한다. 또한 촉각 관련 연구사례의 조사 분석을 통하여 자동차 조작과 제어 방식의 발전 방향을 예측하며 5장의 가이드 라인의 디자인 키워드를 추출하고자 한다. 5장의 사례연구 부문에서는 촉지각 중심으로 센터페시아의 조작 요소를 분석하여 디지털 기술의 유입과 함께 센터페시아에 편의, 정보 디바이스가 인터그레이드 되는 단계로서의 디자인 개발을 위한 가이드라인을 제안하고자 한다. 본 연구자는 자동차 실내 안에서 덧붙여져만 가는 많아진 편의 기기들의 조작 기능들을 일련의 시스템으로 분석하지 않고 모든 정보의 판단, 해석과 제어를 시 지각 채널에 의존하고 있는 자동차 실내에서의 운전 중 자원 경쟁 하에서의 동시조작이나 제어에서 불합리한 예가 있을 것으로 판단되어 실제 조작 계열상에서의 문제점들을 찾아 시지각적 제한에서 벗어난 촉각적 인지와 제어 방법의 가능성을 찾아보기 위한 연구를 진행하고자 한다.
본 연구는 주행 중 운전자원의 동시사용에 따른 시각적 경쟁상태에서, 상호 보완 채널로서 촉 지각 특성을 이용하여 센터페시아에 편의,정보 디바이스가 '인터그레이드(intergrade)'되는 단계로서의 디자인 개발을 위한 논문이다. 인간은 감각기관을 통해 정보를 해석하고, 조작하며, 제어한다. 이러한 정보의 해석과 판단, 그리고 구체적 반응 행위인 인간의 정보처리과정에 있어 감각기관은 그 특성에 따라 단일 감각기관이 사용되거나 혹은 다감각기관이 잇따라 작용하여 처리하기도 한다. 예를 들어 주행이라는 상황에서 운전자는 교통흐름, 신호, 차의 상태 등 운전과 관련된 여러 정보들의 90% 이상을 시각에 의하여 받아들인다. 그러나 '눈'이라는 시각기관은 운전정보의 판단과 해석까지의 과정에 국한되며 구체적인 조작행위와 제어는 '손'이라는 촉각기관에 의존한다. 그러나 자동차내의 전기, 전자관련기술의 발전과 함께 멀티미디어 디바이스, 정보 디바이스, 각종 편의장비류가 주행 중 동시 조작 해야 하는 자동차 실내라는 특수상황을 고려하지 않은 채 차내로 유입되고 있으며 운전자는 운전이라는 일차과제(first task)뿐만 아니라 간간이 또는 종종 편의장치 조작을 위한 이차과제(secondary task)를 수행해야 하는데 이는 Wickens가 정의한 시각적 경쟁상태(visual resource competition)를 유발하게 되고 이는 '동시적 이중작업'과 '시간 분할적 작업'이라는 새로운 운전 형태로의 변화를 가져온다. 이와 같이 새로운 인터페이스의 변화는 운전자에게 기능적인 '편의성의 제공'과 '안전의 감소'라는 이중적인 성격을 지니게 된다. 이에 자동차 인테리어 디자이너들을 감각기관의 동시사용에 따른 정보의 간섭과 운전자의 인지능력 향상을 고려하여 디자인을 행해야 할 필요가 생기며, 본 연구는 인간의 인지 능력 향상을 위한 감각기관의 상호 보완관계로서의 촉각채널의 활용에 관한 기반연구가 되고자 한다. 연구내용은 다음과 같다. 1장 서론에서는 디자이너의 관점으로써 운전자의 인지능력 향상과 감각기관의 상호보완관계를 연구하게 된 배경과 목적, 방법과 범위에 관하여 기술하였다. 2장에서는 운전자의 정보처리능력과 자동차와의 상호작용에 관한 기초조사로서 사용성 위주로 자동차 인테리어를 분석, 기술하였다. 3장, 인간과 촉각에 관한 고찰에서 촉각계의 구조와 기능을 설명하고 본 연구의 주요 테마인 '능동적 의미확장의 촉각'에 관하여 정의한다. 또한 촉각관련 연구 사례의 조사 분석을 통하여 자동차 조작과 제어 방식의 발전 방향을 예측하며 4장의 디자인 키워드를 추출하고자 한다. 4장에서는 인간과 자동차와의 사용성 분석을 통하여 운전직무에 따른 프로세스 상의 자원의 중복 혹은 과다 사용과 물리적, 감성적, 인지적 문제를 파악한다. 또한 촉각 관련 연구사례의 조사 분석을 통하여 자동차 조작과 제어 방식의 발전 방향을 예측하며 5장의 가이드 라인의 디자인 키워드를 추출하고자 한다. 5장의 사례연구 부문에서는 촉지각 중심으로 센터페시아의 조작 요소를 분석하여 디지털 기술의 유입과 함께 센터페시아에 편의, 정보 디바이스가 인터그레이드 되는 단계로서의 디자인 개발을 위한 가이드라인을 제안하고자 한다. 본 연구자는 자동차 실내 안에서 덧붙여져만 가는 많아진 편의 기기들의 조작 기능들을 일련의 시스템으로 분석하지 않고 모든 정보의 판단, 해석과 제어를 시 지각 채널에 의존하고 있는 자동차 실내에서의 운전 중 자원 경쟁 하에서의 동시조작이나 제어에서 불합리한 예가 있을 것으로 판단되어 실제 조작 계열상에서의 문제점들을 찾아 시지각적 제한에서 벗어난 촉각적 인지와 제어 방법의 가능성을 찾아보기 위한 연구를 진행하고자 한다.
This research is about simultaneous use of hardware of drive while visual emulate situation, utilize a specific tactual and perception for convenience and information device of center-fasia to be intergrades. This research is a step of development instance for design development. The human race anal...
This research is about simultaneous use of hardware of drive while visual emulate situation, utilize a specific tactual and perception for convenience and information device of center-fasia to be intergrades. This research is a step of development instance for design development. The human race analyzes and control information with their sense organ. Sense organs are used single sense organ or multiple sense organs in specific situation. For example driver receiving over 90% of information through a visual such as flow of cars, a signal and information of automobile. However eye a visual organ is only for receive and analyze and all the working is controlled by hand the tactual organ. In these days there are a lot of improvements in electric technology with multimedia device and information device all these are now in interior of automobile without any consideration therefore driver should do secondary task as well as first task that is drive. This situation cause a definition of Wickens that is visual resource competition and this brings a new type of driving form such as simultaneous multitask and division time task'. The new interface brings the driver to functional convenience but also brings decrease of safety. The interior designer of automobile must consider multitask of sense organ and the entire information interface. This research is about sense organ to improve for human intelligence with practical use of tactual organ. Chapter 1 is the introduction showing the background, the objective, the method, and the scope of the research on the interrelation between the improvement of the drivers perception and the sense organ from the perspective of the designer. Chapter 2 shows the base research on the interrelation between the drivers information handling skill and the automobile, analyzing the interior of the automobile focused on the utility. Chapter 3 explains the structure and function of the tactual sense system and defines tactual sense of voluntary significance expansion which is the main theme of this research. Furthermore, estimation on the development process of the operation and management method of the automobile is made through the analysis of the case studies related to the tactual sense, and the design key word from Chapter 4 will be induced. Chapter 4 deals with the physical, emotional, and perceptional problem of repetition or excessive use of source on the process of driving function, through the analysis of the human being and the utility of the automobile. Chapter 5 is the case study in which the guideline for design development at the level where the convenience and information device is intergraded to the center-facia with the inflow of digital technology, by analyzing the operational factors of the center-facia focusing on the tactual sense.
This research is about simultaneous use of hardware of drive while visual emulate situation, utilize a specific tactual and perception for convenience and information device of center-fasia to be intergrades. This research is a step of development instance for design development. The human race analyzes and control information with their sense organ. Sense organs are used single sense organ or multiple sense organs in specific situation. For example driver receiving over 90% of information through a visual such as flow of cars, a signal and information of automobile. However eye a visual organ is only for receive and analyze and all the working is controlled by hand the tactual organ. In these days there are a lot of improvements in electric technology with multimedia device and information device all these are now in interior of automobile without any consideration therefore driver should do secondary task as well as first task that is drive. This situation cause a definition of Wickens that is visual resource competition and this brings a new type of driving form such as simultaneous multitask and division time task'. The new interface brings the driver to functional convenience but also brings decrease of safety. The interior designer of automobile must consider multitask of sense organ and the entire information interface. This research is about sense organ to improve for human intelligence with practical use of tactual organ. Chapter 1 is the introduction showing the background, the objective, the method, and the scope of the research on the interrelation between the improvement of the drivers perception and the sense organ from the perspective of the designer. Chapter 2 shows the base research on the interrelation between the drivers information handling skill and the automobile, analyzing the interior of the automobile focused on the utility. Chapter 3 explains the structure and function of the tactual sense system and defines tactual sense of voluntary significance expansion which is the main theme of this research. Furthermore, estimation on the development process of the operation and management method of the automobile is made through the analysis of the case studies related to the tactual sense, and the design key word from Chapter 4 will be induced. Chapter 4 deals with the physical, emotional, and perceptional problem of repetition or excessive use of source on the process of driving function, through the analysis of the human being and the utility of the automobile. Chapter 5 is the case study in which the guideline for design development at the level where the convenience and information device is intergraded to the center-facia with the inflow of digital technology, by analyzing the operational factors of the center-facia focusing on the tactual sense.
주제어
#촉지각 감성 지향적 디자인 퓨전디자인 촉지각 특성 감성 지향 디자인 개발 디자인 자동차 센터페시아
학위논문 정보
저자
임지영
학위수여기관
국민대학교 테크노디자인 전문대학원
학위구분
국내석사
학과
퓨전디자인학과 산업디자인전공
발행연도
2003
총페이지
121p.
키워드
촉지각 감성 지향적 디자인 퓨전디자인 촉지각 특성 감성 지향 디자인 개발 디자인 자동차 센터페시아
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