오늘날 마케팅차원에서 볼 때 내점한 소비자에게 일관된 메시지를 발신하여 소비자와의 컨택포인트(Contact Point)상에서 보다 많은 혜택을 주어 마케팅목표를 달성하고 점포의 이미지를 구축하면서 비용적인 측면에서도 효율적인 새로운 개념의 통합된 매체들이 필요하게 되었다. 백화점과 같은 대규모 소매점은 일반대중매체인 신문광고보다는 DM이나 전단, 점내에서 이루어지는 VMD(디스플레이, POP)등이 구매에 많은 영향을 주고 있다는 많은 연구결과가 있다. ...
오늘날 마케팅차원에서 볼 때 내점한 소비자에게 일관된 메시지를 발신하여 소비자와의 컨택포인트(Contact Point)상에서 보다 많은 혜택을 주어 마케팅목표를 달성하고 점포의 이미지를 구축하면서 비용적인 측면에서도 효율적인 새로운 개념의 통합된 매체들이 필요하게 되었다. 백화점과 같은 대규모 소매점은 일반대중매체인 신문광고보다는 DM이나 전단, 점내에서 이루어지는 VMD(디스플레이, POP)등이 구매에 많은 영향을 주고 있다는 많은 연구결과가 있다. VMD 매체는 고객과의 매개역할을 하는 매력적인 요소다. VMD는 고객과 점포의 상호접근을 쉽게 해주며 정보전달, 상품과 고객을 통합하고, 즐거움과 흥분감, 아름다움, 만족감을 통해 인간의 감각에 호소하는 커뮤니케이션의 하나이다. 본 연구자의 관점으로 보는 VMD매체의 종류로는 쇼윈도, VP, PP, IP, POP, 마네킹, 집기, 상품, 소도구 등이다. 이밖에도 많은 요소가 있을 수 있으며 좀더 폭넓고 깊이 있는 연구가 요구된다. 국내 백화점중 신세계 백화점(강남점, 광주점)의 OPEN사례를 통해 VMD 전개상황을 분석해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 최고경영진은 적극적으로 통합마케팅 매체로서의 VMD가 기업에서의 중요성을 인식하여 적극 지원해야 한다. 전 조직원이 경영진의 지지와 이해를 받고 있음을 명확히 해줄 때 얻어지는 부가가치는 아주 클 것이다. 둘째, VMD매체는 대중매체와 일관성과 연계성이 있어야 한다. 집객위주의 점외 광고매체(out media), TV, 신문, DM, 잡지, SP와 판매위주의 점내 광고매체(in media), Show Window, VP, PP, IP, POP, 와일드칼라, 포스터 등의 매체가 일관된 크리에이티브 컨셉으로 표현되고 단계적 지속적으로 발신되어 시너지효과(Synergy Effect)와 아울러 제작비용 감소효과도 볼 수 있다. 셋째, VMD 전문가는 커뮤니케이션 전문가여야 한다. 백화점에서의 조직은 점차 많은 전문가들(영업, 광고, VMD, 판촉, 이벤트, 경영)을 키우고 이들에게 의존하고 있다. 기능적 전문가는 단지 자신의 업무만 알고 있는 것이 주요문제다. 대체로 기능적 전문가는 어떻게 업무협의를 하고 상호협조 해야하는지에 대해 미숙하다. 백화점의 최종목표는 매출이라는 것을 명심하고 각 부서간, 업무와 업무간의 기능을 통합하여 하나의 메시지로 표출될 수 있도록 관련 부서간의 원활하고 유기적인 협조체제가 이루어져야 한다. 넷째, 소비자에 대한 데이터베이스(Data Base)를 확보해야 한다. 최근의 데이터베이스는 소비자의 실질적인 구매행동을 말하며 태도적 정보까지도 포함해야 한다. 구매동기여부, 특정상품 등에 관심이 있는 소비자를 찾아서 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있어야하며 이러한 축적된 데이터베이스가 실증적으로 입증된 데이터에 의해 VMD를 전개하였을 때 정확한 소비자욕구를 충족시킬 수 있다. 아울러 VMD 담당만의 업무가 아닌 전 사원이 VMD에 대한 관심도와 참여도가 높아지고 VMD계획에도 중요한 자료가 될 것이다. 다섯째, 제로베이스에서 예산이 계획되어야 한다. 신문광고보다 DM이나 전단, 또는 점내매체인 VMD나 POP 등이 소비자의 구매에 많은 영향을 주고 있다는 사실에 근거 매체별 고른 예산분배로 소비자에게 메시지가 성공적으로 도달되어 목표달성을 할 수 있도록 제로베이스에서의 예산수립이 이루어져야 한다. 소비자들은 때로는 이성적이기보다는 감성적이고 합리적이기보다는 충동적이기도 하다. 점포를 통해 환상과 즐거움, 문화적 자극과 아름다운 체험을 원하기 때문에 오감에 소구할 수 있는 VMD로 차별화 되고 미학적인 분위기에서 총체적인 체험을 할 수 있도록 계획해야 할 것이다.
오늘날 마케팅차원에서 볼 때 내점한 소비자에게 일관된 메시지를 발신하여 소비자와의 컨택포인트(Contact Point)상에서 보다 많은 혜택을 주어 마케팅목표를 달성하고 점포의 이미지를 구축하면서 비용적인 측면에서도 효율적인 새로운 개념의 통합된 매체들이 필요하게 되었다. 백화점과 같은 대규모 소매점은 일반대중매체인 신문광고보다는 DM이나 전단, 점내에서 이루어지는 VMD(디스플레이, POP)등이 구매에 많은 영향을 주고 있다는 많은 연구결과가 있다. VMD 매체는 고객과의 매개역할을 하는 매력적인 요소다. VMD는 고객과 점포의 상호접근을 쉽게 해주며 정보전달, 상품과 고객을 통합하고, 즐거움과 흥분감, 아름다움, 만족감을 통해 인간의 감각에 호소하는 커뮤니케이션의 하나이다. 본 연구자의 관점으로 보는 VMD매체의 종류로는 쇼윈도, VP, PP, IP, POP, 마네킹, 집기, 상품, 소도구 등이다. 이밖에도 많은 요소가 있을 수 있으며 좀더 폭넓고 깊이 있는 연구가 요구된다. 국내 백화점중 신세계 백화점(강남점, 광주점)의 OPEN사례를 통해 VMD 전개상황을 분석해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 최고경영진은 적극적으로 통합마케팅 매체로서의 VMD가 기업에서의 중요성을 인식하여 적극 지원해야 한다. 전 조직원이 경영진의 지지와 이해를 받고 있음을 명확히 해줄 때 얻어지는 부가가치는 아주 클 것이다. 둘째, VMD매체는 대중매체와 일관성과 연계성이 있어야 한다. 집객위주의 점외 광고매체(out media), TV, 신문, DM, 잡지, SP와 판매위주의 점내 광고매체(in media), Show Window, VP, PP, IP, POP, 와일드칼라, 포스터 등의 매체가 일관된 크리에이티브 컨셉으로 표현되고 단계적 지속적으로 발신되어 시너지효과(Synergy Effect)와 아울러 제작비용 감소효과도 볼 수 있다. 셋째, VMD 전문가는 커뮤니케이션 전문가여야 한다. 백화점에서의 조직은 점차 많은 전문가들(영업, 광고, VMD, 판촉, 이벤트, 경영)을 키우고 이들에게 의존하고 있다. 기능적 전문가는 단지 자신의 업무만 알고 있는 것이 주요문제다. 대체로 기능적 전문가는 어떻게 업무협의를 하고 상호협조 해야하는지에 대해 미숙하다. 백화점의 최종목표는 매출이라는 것을 명심하고 각 부서간, 업무와 업무간의 기능을 통합하여 하나의 메시지로 표출될 수 있도록 관련 부서간의 원활하고 유기적인 협조체제가 이루어져야 한다. 넷째, 소비자에 대한 데이터베이스(Data Base)를 확보해야 한다. 최근의 데이터베이스는 소비자의 실질적인 구매행동을 말하며 태도적 정보까지도 포함해야 한다. 구매동기여부, 특정상품 등에 관심이 있는 소비자를 찾아서 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있어야하며 이러한 축적된 데이터베이스가 실증적으로 입증된 데이터에 의해 VMD를 전개하였을 때 정확한 소비자욕구를 충족시킬 수 있다. 아울러 VMD 담당만의 업무가 아닌 전 사원이 VMD에 대한 관심도와 참여도가 높아지고 VMD계획에도 중요한 자료가 될 것이다. 다섯째, 제로베이스에서 예산이 계획되어야 한다. 신문광고보다 DM이나 전단, 또는 점내매체인 VMD나 POP 등이 소비자의 구매에 많은 영향을 주고 있다는 사실에 근거 매체별 고른 예산분배로 소비자에게 메시지가 성공적으로 도달되어 목표달성을 할 수 있도록 제로베이스에서의 예산수립이 이루어져야 한다. 소비자들은 때로는 이성적이기보다는 감성적이고 합리적이기보다는 충동적이기도 하다. 점포를 통해 환상과 즐거움, 문화적 자극과 아름다운 체험을 원하기 때문에 오감에 소구할 수 있는 VMD로 차별화 되고 미학적인 분위기에서 총체적인 체험을 할 수 있도록 계획해야 할 것이다.
Modem marketing requires integrated media of new concept which greatly benefit consumers on contact points by sending consistent messages to them. This helps them to achieve marketing objectives and establish images of stores. These integrated media also need to be satisfactory in costs efficiency. ...
Modem marketing requires integrated media of new concept which greatly benefit consumers on contact points by sending consistent messages to them. This helps them to achieve marketing objectives and establish images of stores. These integrated media also need to be satisfactory in costs efficiency. There is a research that DM(Direct Mail) or delivered advertisement, VMD in the shop(display and POP) have the much effect on the consumption rather than the general mass media, newspaper. VMD caused the interaction between the consumer and shop to be easy, and integrated the information delivery, product, and consumer, and it is one of the communication which appeal the sense of the human being through the pleasure, tension, beauty, and satisfaction. The types of VMD media in this study include show windows, VP, PP, P, POP, manikins, fittings, products and small instruments, Other elements may be involved and further researches are required for this. The analysis of VMD development through open cases of the Shinsegae Department Stores (Gangnam and Gwangju branches) shows the following conclusions. First, chief executive director boards must be aware of the importance of VMD as an integrated marketing media and support it positively. Synergy effects will be great when all staffs are ensured that they are supported and understood by the executive director board. Second, the VMD media needs to be linked with public media consistently. The collection consumer focusing out media such as TV, newspaper, DM, magazine, and SP and the in media such as the show window VP, PP, IP, POP, wide color, and poster are expressed as the consistent creative conception, and then are dispatched gradually step by step, and then the identity of the shop is established, and along with the differentiation of the integrated synergy effect with the relationship of all the communication, they will contribute to the strengthening the attractive power and increase in sale. Third, VMD experts need to be communication professionals. It needs to be remembered that the ultimate goal of department stores is sales. For this, efficient and organic cooperation system need to be established so that a message can be expressed by integrating functions between sections and between each business. Fourth, data base of consumers should be acquired. Latest database must be able to tell practical purchase behaviors of consumers and include even motivations of purchase and their attitudes. Fifth, the budget must be planned on the base of zero. The zero base budget needs to be established so that a message may be reached to consumers successfully through fair distribution of budget by each VMD media. Consumers are sometimes emotional rather than reasonable, and provocative rather than rational. They want fantasy, amusement, cultural stimulation and beautiful experiences through shopping at stores. Therefore, the VMD must appeal to consumers' all senses and must be designed to offer general experiences under aesthetic atmospheres.
Modem marketing requires integrated media of new concept which greatly benefit consumers on contact points by sending consistent messages to them. This helps them to achieve marketing objectives and establish images of stores. These integrated media also need to be satisfactory in costs efficiency. There is a research that DM(Direct Mail) or delivered advertisement, VMD in the shop(display and POP) have the much effect on the consumption rather than the general mass media, newspaper. VMD caused the interaction between the consumer and shop to be easy, and integrated the information delivery, product, and consumer, and it is one of the communication which appeal the sense of the human being through the pleasure, tension, beauty, and satisfaction. The types of VMD media in this study include show windows, VP, PP, P, POP, manikins, fittings, products and small instruments, Other elements may be involved and further researches are required for this. The analysis of VMD development through open cases of the Shinsegae Department Stores (Gangnam and Gwangju branches) shows the following conclusions. First, chief executive director boards must be aware of the importance of VMD as an integrated marketing media and support it positively. Synergy effects will be great when all staffs are ensured that they are supported and understood by the executive director board. Second, the VMD media needs to be linked with public media consistently. The collection consumer focusing out media such as TV, newspaper, DM, magazine, and SP and the in media such as the show window VP, PP, IP, POP, wide color, and poster are expressed as the consistent creative conception, and then are dispatched gradually step by step, and then the identity of the shop is established, and along with the differentiation of the integrated synergy effect with the relationship of all the communication, they will contribute to the strengthening the attractive power and increase in sale. Third, VMD experts need to be communication professionals. It needs to be remembered that the ultimate goal of department stores is sales. For this, efficient and organic cooperation system need to be established so that a message can be expressed by integrating functions between sections and between each business. Fourth, data base of consumers should be acquired. Latest database must be able to tell practical purchase behaviors of consumers and include even motivations of purchase and their attitudes. Fifth, the budget must be planned on the base of zero. The zero base budget needs to be established so that a message may be reached to consumers successfully through fair distribution of budget by each VMD media. Consumers are sometimes emotional rather than reasonable, and provocative rather than rational. They want fantasy, amusement, cultural stimulation and beautiful experiences through shopping at stores. Therefore, the VMD must appeal to consumers' all senses and must be designed to offer general experiences under aesthetic atmospheres.
주제어
#백화점 VMD VISUAL MERCHANDISING 마케팅 STORE PROMOTION 매체 패션마케팅
학위논문 정보
저자
유봉준
학위수여기관
건국대학교
학위구분
국내석사
학과
패션마케팅전공
발행연도
2003
총페이지
ⅵ, 76p.
키워드
백화점 VMD VISUAL MERCHANDISING 마케팅 STORE PROMOTION 매체 패션마케팅
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