현대사회를 산업사회에서 정보사회로 넘어가는 과도기적 시기라고 볼 때, 이러한 시기에 발생하는 여러 가지 윤리적 문제 중에서 직업과 관련된 문제들은 한 개인뿐만 아니라 전 사회적인 문제라고 할 수 있다. 이에 우리는 현재를 바로 볼 수 있는 안목을 가지고 자신에게 적합한 직업을 선택하여 올바른 자세로 직업에 종사할 수 있어야 한다. 우선 고대사회에서의 노동천시 사상은 중세사회에서 신분사회라는 매개를 통하여 유지될 수 있었으며, 개인에게는 사회 전체의 역할 분담과 사회에 대한 봉사만이 강조되는 유기적 직업유리관이 지배하였다. 근대시민...
현대사회를 산업사회에서 정보사회로 넘어가는 과도기적 시기라고 볼 때, 이러한 시기에 발생하는 여러 가지 윤리적 문제 중에서 직업과 관련된 문제들은 한 개인뿐만 아니라 전 사회적인 문제라고 할 수 있다. 이에 우리는 현재를 바로 볼 수 있는 안목을 가지고 자신에게 적합한 직업을 선택하여 올바른 자세로 직업에 종사할 수 있어야 한다. 우선 고대사회에서의 노동천시 사상은 중세사회에서 신분사회라는 매개를 통하여 유지될 수 있었으며, 개인에게는 사회 전체의 역할 분담과 사회에 대한 봉사만이 강조되는 유기적 직업유리관이 지배하였다. 근대시민사회의 형성과 더불어 개인의 자각과 독립이 신장됨에 따라 직업관에도 변화가 일어나기 시작하는데 베버는 이러한 변천 과정을 금욕적 직업윤리로 설명한다. 직업윤리의 발전 과정에서, 종교개혁자들의 직업사상은 고대와 중세에서 상실되었던 일의 개념을 회복시켜 직업에 대한 가치관의 대 전환을 일으킨다. 루터는 모든 직업을 신의 소명에 의한 봉사관계로 설명하였고, 칼뱅은 그의 독특한 예정론에 입각하여 현세에서의 금욕을 강조하였으며, 베버는 루터의 종교적 직업 소명론과 칼뱅의 세속적 직업 금욕론을 결합하여 자본주의적 발전의 윤리적 기초가 되는 천직론을 제시하였다. 이러한 과정을 거쳐 현대에서의 직업이란 생계유지를 위해 어느 정도 보수를 얻기 위한 계속적인 활동이며 사회적 역할 분담과 자아실현을 목표로 하는 인간 활동이라고 정의할 수 있다. 이 중에서 현대사회에서 강조되어야 할 면이 자아실현의 직업관이다. 각자의 재능이나 소질에 맞추어 기능 분산의 영역이 자의적으로 선택되어지는 것이 원칙이며, 이런 측면에서 직업은 개성의 발휘 또는 자아의 실현이라고 할 수 있다. 또한 직업윤리는 공동의 책임이라는 개념에 그 토대를 두고 전개되어야 하며 모든 직업적 활동은 궁극적으로 공익에 기여하는 사회적 활동이라는 점에서 이타주의의 직업관이 확립되어야 한다. 이것은 직업생활에서 지속적으로 갖추어야 하는 마음 자세의 옳음이며 직업생활에서 습관화되고 있는 행동양식의 옳음이다. 또한 정의사회를 위해서도 올바른 직업관의 확립은 중요한 문제이며 직업의 세 가지 측면이 균형과 조화를 이를 때 가능한 것이다. 현대사회에 필요한 직업윤리가 올바로 정착되기 위해서는 학교교육과 사회교육의 유기적인 연계 하에 직업을 이해하는 방식, 직업의 종류, 직업의 기호도, 그리고 다양한 직종에 따른 인간관계까지 윤리교육이 이루어져야 한다. 이와 같은 공동의 노력을 통해서 건전한 직업윤리가 확립될 수 있을 것이며, 그 어느 것이든 직업은 자신의 가치관과 지식에 따라 공동체의 구성원리에 이바지할 수 있게 될 것이다.
현대사회를 산업사회에서 정보사회로 넘어가는 과도기적 시기라고 볼 때, 이러한 시기에 발생하는 여러 가지 윤리적 문제 중에서 직업과 관련된 문제들은 한 개인뿐만 아니라 전 사회적인 문제라고 할 수 있다. 이에 우리는 현재를 바로 볼 수 있는 안목을 가지고 자신에게 적합한 직업을 선택하여 올바른 자세로 직업에 종사할 수 있어야 한다. 우선 고대사회에서의 노동천시 사상은 중세사회에서 신분사회라는 매개를 통하여 유지될 수 있었으며, 개인에게는 사회 전체의 역할 분담과 사회에 대한 봉사만이 강조되는 유기적 직업유리관이 지배하였다. 근대시민사회의 형성과 더불어 개인의 자각과 독립이 신장됨에 따라 직업관에도 변화가 일어나기 시작하는데 베버는 이러한 변천 과정을 금욕적 직업윤리로 설명한다. 직업윤리의 발전 과정에서, 종교개혁자들의 직업사상은 고대와 중세에서 상실되었던 일의 개념을 회복시켜 직업에 대한 가치관의 대 전환을 일으킨다. 루터는 모든 직업을 신의 소명에 의한 봉사관계로 설명하였고, 칼뱅은 그의 독특한 예정론에 입각하여 현세에서의 금욕을 강조하였으며, 베버는 루터의 종교적 직업 소명론과 칼뱅의 세속적 직업 금욕론을 결합하여 자본주의적 발전의 윤리적 기초가 되는 천직론을 제시하였다. 이러한 과정을 거쳐 현대에서의 직업이란 생계유지를 위해 어느 정도 보수를 얻기 위한 계속적인 활동이며 사회적 역할 분담과 자아실현을 목표로 하는 인간 활동이라고 정의할 수 있다. 이 중에서 현대사회에서 강조되어야 할 면이 자아실현의 직업관이다. 각자의 재능이나 소질에 맞추어 기능 분산의 영역이 자의적으로 선택되어지는 것이 원칙이며, 이런 측면에서 직업은 개성의 발휘 또는 자아의 실현이라고 할 수 있다. 또한 직업윤리는 공동의 책임이라는 개념에 그 토대를 두고 전개되어야 하며 모든 직업적 활동은 궁극적으로 공익에 기여하는 사회적 활동이라는 점에서 이타주의의 직업관이 확립되어야 한다. 이것은 직업생활에서 지속적으로 갖추어야 하는 마음 자세의 옳음이며 직업생활에서 습관화되고 있는 행동양식의 옳음이다. 또한 정의사회를 위해서도 올바른 직업관의 확립은 중요한 문제이며 직업의 세 가지 측면이 균형과 조화를 이를 때 가능한 것이다. 현대사회에 필요한 직업윤리가 올바로 정착되기 위해서는 학교교육과 사회교육의 유기적인 연계 하에 직업을 이해하는 방식, 직업의 종류, 직업의 기호도, 그리고 다양한 직종에 따른 인간관계까지 윤리교육이 이루어져야 한다. 이와 같은 공동의 노력을 통해서 건전한 직업윤리가 확립될 수 있을 것이며, 그 어느 것이든 직업은 자신의 가치관과 지식에 따라 공동체의 구성원리에 이바지할 수 있게 될 것이다.
When it comes to modern society, it is the period of transition from industry society to information society. As this time, the problems relevant to vocations of various ethical problems are not only a person but also whole social problems. Thus we have to choose a suitable vocation for ourselves th...
When it comes to modern society, it is the period of transition from industry society to information society. As this time, the problems relevant to vocations of various ethical problems are not only a person but also whole social problems. Thus we have to choose a suitable vocation for ourselves through out the appreciative eye to see the present and should be engaged in business with a right attitude. To begin with, the thought of labor contempt in the ancient age can keep through the medium of status society in the middle age and an individual was ruled by the organic vocational ethics which is emphasized a division of whole social roles and a public duty. In according to extending to self-consciousness of the individual and independence, a view of vocation started being changed. Weber explained this course of transition to the abstinent vocational ethics. At the development course of vocational ethics, the vocational thought of religious reformers restored a concept of work lost in the ancient and middle age and it occurred to a great conversion of sense of values about the vocation. Luther explained all vocations are relation to services by God's calling, Calvin emphasized abstinence of the present based on his special predestination and Weber suggested that the theory of vocation is ethical based on capitalistic development combined with Luther's religious vocational theory of calling and Calvin's secular vocational theory of abstinence. Through this course, a vocation in modem is defined that it's a continuous behavior to get a pay and a human behavior to advance with a division of social roles and Self-realization for a guide. A part of these definitions to be emphasized in modem society is vocational view of the self-realization. It suits an individual ability or a temperament and it's general to choose a field of functional dispersion on their own wills. By the side the vocation is a show of character or the self-realization. Also vocational ethics must be developed a concept as public responsibilities and all vocational activities are a social activity to contribute extremely to public benefits. The points mentioned above are a right mental attitude people have continuously and a right mode of activity to get into the custom in vocational life. It's a important matter to be established right vocational view for the justice, it's possible when three parts of vocation keep in a balance and a harmony. To be settled the vocational ethics required in modem society, ethics education must be formed with the method of understanding occupation, a kind of occupation, a preference of occupation and human relation according to various types of occupation, through the organic connection of school education with a social education. The healthy vocational ethics should be established by these like public efforts and whichever vocation could contribute to public structural principles according to self sense of values and knowledges.
When it comes to modern society, it is the period of transition from industry society to information society. As this time, the problems relevant to vocations of various ethical problems are not only a person but also whole social problems. Thus we have to choose a suitable vocation for ourselves through out the appreciative eye to see the present and should be engaged in business with a right attitude. To begin with, the thought of labor contempt in the ancient age can keep through the medium of status society in the middle age and an individual was ruled by the organic vocational ethics which is emphasized a division of whole social roles and a public duty. In according to extending to self-consciousness of the individual and independence, a view of vocation started being changed. Weber explained this course of transition to the abstinent vocational ethics. At the development course of vocational ethics, the vocational thought of religious reformers restored a concept of work lost in the ancient and middle age and it occurred to a great conversion of sense of values about the vocation. Luther explained all vocations are relation to services by God's calling, Calvin emphasized abstinence of the present based on his special predestination and Weber suggested that the theory of vocation is ethical based on capitalistic development combined with Luther's religious vocational theory of calling and Calvin's secular vocational theory of abstinence. Through this course, a vocation in modem is defined that it's a continuous behavior to get a pay and a human behavior to advance with a division of social roles and Self-realization for a guide. A part of these definitions to be emphasized in modem society is vocational view of the self-realization. It suits an individual ability or a temperament and it's general to choose a field of functional dispersion on their own wills. By the side the vocation is a show of character or the self-realization. Also vocational ethics must be developed a concept as public responsibilities and all vocational activities are a social activity to contribute extremely to public benefits. The points mentioned above are a right mental attitude people have continuously and a right mode of activity to get into the custom in vocational life. It's a important matter to be established right vocational view for the justice, it's possible when three parts of vocation keep in a balance and a harmony. To be settled the vocational ethics required in modem society, ethics education must be formed with the method of understanding occupation, a kind of occupation, a preference of occupation and human relation according to various types of occupation, through the organic connection of school education with a social education. The healthy vocational ethics should be established by these like public efforts and whichever vocation could contribute to public structural principles according to self sense of values and knowledges.
주제어
#현대사회 직업 윤리 직업윤리
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