본 연구는 유아의 말하기 능력의 중요성을 인식하고, 구연동화가 말하기 능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 문제를 설정하였다. 가. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 표준발음에 있어서 차이가 있는가? 나. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 말하기 표현태도에 있어서 차이가 있는가? 이러한 문제를 검증하기 위하여 S구에 있는 M유치원의 만5세 유아 두 학급을 연구대상으로 하였다. 학급당 인원은 각 30명이며, 각 학급당 어린이의 15명을 실험집단으로 하고, 나머지 15명 어린이를 비교집단으로 하여 연구를 실시하였다. 본 연구는 구연동화가 유아의 말하기 능력에 미치는 영향을 경증하기 위하여 2003년 3월 2주부터 5월 3주까지 10주에 걸쳐 실시하였다. 사전검사, 실험 처치, 사후검사를 실시하며 사전, 사후검사는 공평성을 위하여 다른 검사자가 실시하였고, 실험처치는 본 연구자가 직접 하였다. 실험처치 전, 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 사전 검사에 대하여 독립집단 t-test를 실시하였고, 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 유아의 말하기 능력의 중요성을 인식하고, 구연동화가 말하기 능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 문제를 설정하였다. 가. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 표준발음에 있어서 차이가 있는가? 나. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 말하기 표현태도에 있어서 차이가 있는가? 이러한 문제를 검증하기 위하여 S구에 있는 M유치원의 만5세 유아 두 학급을 연구대상으로 하였다. 학급당 인원은 각 30명이며, 각 학급당 어린이의 15명을 실험집단으로 하고, 나머지 15명 어린이를 비교집단으로 하여 연구를 실시하였다. 본 연구는 구연동화가 유아의 말하기 능력에 미치는 영향을 경증하기 위하여 2003년 3월 2주부터 5월 3주까지 10주에 걸쳐 실시하였다. 사전검사, 실험 처치, 사후검사를 실시하며 사전, 사후검사는 공평성을 위하여 다른 검사자가 실시하였고, 실험처치는 본 연구자가 직접 하였다. 실험처치 전, 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 사전 검사에 대하여 독립집단 t-test를 실시하였고, 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해 대응 표본 t-test 검정을 실시하였다. 구연동화가 유아의 말하기 능력에 미치는 영향을 연구한 결론은 다음과 같다. 실험처치가 없는 일반적인 성장상태에서도 유아들의 표준발음과 말하기 표현태도는 어느 정도 기초가 되어 있었다. 그런데 구연동화를 통한 실험처치를 하는 경우에는 일반적인 성장상태에서보다 더욱 높은 향상이 이루어져서 통계적으로 유의미한 향상을 기할 수 있는 것을 알 수 있었다. 따라서 구연동화는 유아들의 표준발음 향상과 말하기 표현태도 능력의 향상에 영향을 준다고 말할 수 있다.
본 연구는 유아의 말하기 능력의 중요성을 인식하고, 구연동화가 말하기 능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 문제를 설정하였다. 가. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 표준발음에 있어서 차이가 있는가? 나. 구연동화를 한 집단과 그렇지 않은 집단은 말하기 표현태도에 있어서 차이가 있는가? 이러한 문제를 검증하기 위하여 S구에 있는 M유치원의 만5세 유아 두 학급을 연구대상으로 하였다. 학급당 인원은 각 30명이며, 각 학급당 어린이의 15명을 실험집단으로 하고, 나머지 15명 어린이를 비교집단으로 하여 연구를 실시하였다. 본 연구는 구연동화가 유아의 말하기 능력에 미치는 영향을 경증하기 위하여 2003년 3월 2주부터 5월 3주까지 10주에 걸쳐 실시하였다. 사전검사, 실험 처치, 사후검사를 실시하며 사전, 사후검사는 공평성을 위하여 다른 검사자가 실시하였고, 실험처치는 본 연구자가 직접 하였다. 실험처치 전, 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 사전 검사에 대하여 독립집단 t-test를 실시하였고, 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해 대응 표본 t-test 검정을 실시하였다. 구연동화가 유아의 말하기 능력에 미치는 영향을 연구한 결론은 다음과 같다. 실험처치가 없는 일반적인 성장상태에서도 유아들의 표준발음과 말하기 표현태도는 어느 정도 기초가 되어 있었다. 그런데 구연동화를 통한 실험처치를 하는 경우에는 일반적인 성장상태에서보다 더욱 높은 향상이 이루어져서 통계적으로 유의미한 향상을 기할 수 있는 것을 알 수 있었다. 따라서 구연동화는 유아들의 표준발음 향상과 말하기 표현태도 능력의 향상에 영향을 준다고 말할 수 있다.
In the thing ability that recognition and an oral narration speak importance of speaking ability this study what kind of be going to recognize whether affect. Set up the following problem in order to achieve these purposes: 1. In the group which used an oral narration and the group which were not ut...
In the thing ability that recognition and an oral narration speak importance of speaking ability this study what kind of be going to recognize whether affect. Set up the following problem in order to achieve these purposes: 1. In the group which used an oral narration and the group which were not utilized, is there a difference in standard pronunciation. 2. In the group which used an oral narration and the group which were not utilized, is there a difference in speaking expression manner. Study targeted two classes of the fifth infants of a M kindergarten in a S-gu in order to verify these problems. Glass personnel were each 30 people, and did 15 people of an each class child to an experiment group, and did a child to remaining 15 people to a comparative group, and executed study. This study executed in May from two weeks in March in 2003 so that an oral narration verified an influence to be mad in speaking ability of an infant. Executed an inspection after an advance inspection, experiment disposition experiment. Told of experiment, and other checker executed the inspection for fairness anger after experiment. And this researcher executed the experiment disposition directly. Told of experiment disposition, and executed independent group t-test on an inspection before experiment in order to verify homogeneity anger of two group. And executed a correspondence sample t-test certification in order to recognize a difference of an inspection after an inspection and experiment before experiment. The study conclusion is as follows by the influence that an oral narration has on speaking ability of an infant: Standard pronunciation and speaking expression manner of infants were somewhat becoming a basis in general growth state without experiment disposition. By the way, if do compunction experiment disposition with an oral narration, an elevation to be higher in general growth state consists statistically as meaning can know what can improve. Therefore, an oral narration seems to affect a standard pronunciation elevation and an elevation of speaking expression manner ability of infants, and can speak.
In the thing ability that recognition and an oral narration speak importance of speaking ability this study what kind of be going to recognize whether affect. Set up the following problem in order to achieve these purposes: 1. In the group which used an oral narration and the group which were not utilized, is there a difference in standard pronunciation. 2. In the group which used an oral narration and the group which were not utilized, is there a difference in speaking expression manner. Study targeted two classes of the fifth infants of a M kindergarten in a S-gu in order to verify these problems. Glass personnel were each 30 people, and did 15 people of an each class child to an experiment group, and did a child to remaining 15 people to a comparative group, and executed study. This study executed in May from two weeks in March in 2003 so that an oral narration verified an influence to be mad in speaking ability of an infant. Executed an inspection after an advance inspection, experiment disposition experiment. Told of experiment, and other checker executed the inspection for fairness anger after experiment. And this researcher executed the experiment disposition directly. Told of experiment disposition, and executed independent group t-test on an inspection before experiment in order to verify homogeneity anger of two group. And executed a correspondence sample t-test certification in order to recognize a difference of an inspection after an inspection and experiment before experiment. The study conclusion is as follows by the influence that an oral narration has on speaking ability of an infant: Standard pronunciation and speaking expression manner of infants were somewhat becoming a basis in general growth state without experiment disposition. By the way, if do compunction experiment disposition with an oral narration, an elevation to be higher in general growth state consists statistically as meaning can know what can improve. Therefore, an oral narration seems to affect a standard pronunciation elevation and an elevation of speaking expression manner ability of infants, and can speak.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.