한국 사찰에 나타난 토속색채팔레트에 관한 연구 : 선암사 사례를 중심으로 (A) Study on the folk colour palette in buddhist temples of korea : focused on the case of sunam-sa temple원문보기
토속색채는 자연과 더불어 살고자 했던 자연 친화사상과 자연을 가꾸며 생산 활동을 해왔던 우리 민족의 생활 속에 깃들어 있는 자연색채라 할 수 있다. 즉 지역에 따른 상점과 소재 및 거주지역이나 생활공간, 그리고 거주자의 의식과 역사적인 상황에 영향을 받아 경관색채, 공간건축의 색, 그리고 의복과 음식을 거쳐 생활소품에까지 반영되어 지역색이나 민족의 색으로 발전되어 왔다. 우리나라에서는 공간을 명확하게 구분하고 인식하기 위해 각 방위에 대한 색깔을 청색·백색·적색·흑색·황색의 오방색으로 배정함으로서 건축 또한 공간적 구분에 전통색채를 이용해 왔던바 한 나라의 지역과 토속색을 연구함에 있어 그 지역의 영향을 받은 ...
토속색채는 자연과 더불어 살고자 했던 자연 친화사상과 자연을 가꾸며 생산 활동을 해왔던 우리 민족의 생활 속에 깃들어 있는 자연색채라 할 수 있다. 즉 지역에 따른 상점과 소재 및 거주지역이나 생활공간, 그리고 거주자의 의식과 역사적인 상황에 영향을 받아 경관색채, 공간건축의 색, 그리고 의복과 음식을 거쳐 생활소품에까지 반영되어 지역색이나 민족의 색으로 발전되어 왔다. 우리나라에서는 공간을 명확하게 구분하고 인식하기 위해 각 방위에 대한 색깔을 청색·백색·적색·흑색·황색의 오방색으로 배정함으로서 건축 또한 공간적 구분에 전통색채를 이용해 왔던바 한 나라의 지역과 토속색을 연구함에 있어 그 지역의 영향을 받은 건축 구조물은 중요한 연구 소재라 할 수 있다. 그러나 도시 건축물에 있어 자연에 친화하려는 국민의 정서와 건강에 부정적인 영향을 주는 색채를 현대화라는 미명하에 사용하고 있는 기존의 색채 적용 문제점이 제기되고 있다. 따라서 본 연구자는 연구의 범위로 호남지방을 대표하는 사찰로서 오랜 역사와 전통을 가지고 있는 순천시 조계산 기슭에 위치한 선암사(仙巖寺)를 대상으로 불교건축물의 소재에 대한 측색작업을 통하여 호남지방의 토속색채를 다음과 같이 분석·응용하고자 하였다. 첫째, 호남지방의 문화적·자연적·사회적 환경에 영향을 받은 사찰을 구성하는 요소들의 색채를 분석하여 지역의 토속색채에 대한 색채팔레트를 만들어 군집분석을 실시하였고, 둘째, 군집분석에 의해 통계 처리된 최종 토속색채팔레트를 완성하고, 그 팔레트의 색채를 응용하여 호남지역의 문화디자인 시 적용할 수 있는 색채계획안을 제시한다. 연구 결과 색채의 분포에 있어서 선암사의 불교건축물은 단청을 제외하고 Y계열과 YR계열을 중심으로 집중되어 있으며, 이미지 공간을 바탕으로 구축된 단색과 배색 이미지에서도 정적인 영역에 일관성 있게 분포되어 있어 '점잖은', '고상한', '은은한', '수수한' 등의 형용사 이미지언어를 얻을 수 있었다. 따라서 선암사의 건축물과 사찰문화재는 자연에서 수집된 토속적인 소재로 구성되어 있어 지역사회의 토속 이미지를 대표할 수 있는 색채요소를 갖추고 있었다. 본 연구결과로 얻은 자료를 근거로 지역에 따른 색 자료집, 소재에 따른 색채 표본, web site, 도서출판, CD Rom 제작, 문화상품개발, 디자인의 교육과 색채 계획 시 창의적이고 차별화 되게 적용할 수 있는 정보화된 토속색채팔레트를 이용하는 것이 적합하리라 사료된다. 또한 도시화 계획 시 전통적인 토속색을 도시건축물과 현대문화의 색채 계획 시 활용한다면 자연 친화적인 토속색을 보존할 뿐만 아니라 문화의 역사성을 세계화하는 도시의 특색 있는 색채를 구현할 수 있다. 본 연구에서 지역의 자연적·사회적 환경에 영향을 받은 사찰 건축물의 색을 구성하는 요소들의 색채를 분석하고 토속색채팔레트을 제시하였으나 향후 보다 많은 여러 지역의 전통 사찰에 대한 비교 연구가 요구되며, 이러한 연구에서 얻어진 토속색채팔레트는 다양한 분야에서 활용되어야 할 것으로 사료되었다.
토속색채는 자연과 더불어 살고자 했던 자연 친화사상과 자연을 가꾸며 생산 활동을 해왔던 우리 민족의 생활 속에 깃들어 있는 자연색채라 할 수 있다. 즉 지역에 따른 상점과 소재 및 거주지역이나 생활공간, 그리고 거주자의 의식과 역사적인 상황에 영향을 받아 경관색채, 공간건축의 색, 그리고 의복과 음식을 거쳐 생활소품에까지 반영되어 지역색이나 민족의 색으로 발전되어 왔다. 우리나라에서는 공간을 명확하게 구분하고 인식하기 위해 각 방위에 대한 색깔을 청색·백색·적색·흑색·황색의 오방색으로 배정함으로서 건축 또한 공간적 구분에 전통색채를 이용해 왔던바 한 나라의 지역과 토속색을 연구함에 있어 그 지역의 영향을 받은 건축 구조물은 중요한 연구 소재라 할 수 있다. 그러나 도시 건축물에 있어 자연에 친화하려는 국민의 정서와 건강에 부정적인 영향을 주는 색채를 현대화라는 미명하에 사용하고 있는 기존의 색채 적용 문제점이 제기되고 있다. 따라서 본 연구자는 연구의 범위로 호남지방을 대표하는 사찰로서 오랜 역사와 전통을 가지고 있는 순천시 조계산 기슭에 위치한 선암사(仙巖寺)를 대상으로 불교건축물의 소재에 대한 측색작업을 통하여 호남지방의 토속색채를 다음과 같이 분석·응용하고자 하였다. 첫째, 호남지방의 문화적·자연적·사회적 환경에 영향을 받은 사찰을 구성하는 요소들의 색채를 분석하여 지역의 토속색채에 대한 색채팔레트를 만들어 군집분석을 실시하였고, 둘째, 군집분석에 의해 통계 처리된 최종 토속색채팔레트를 완성하고, 그 팔레트의 색채를 응용하여 호남지역의 문화디자인 시 적용할 수 있는 색채계획안을 제시한다. 연구 결과 색채의 분포에 있어서 선암사의 불교건축물은 단청을 제외하고 Y계열과 YR계열을 중심으로 집중되어 있으며, 이미지 공간을 바탕으로 구축된 단색과 배색 이미지에서도 정적인 영역에 일관성 있게 분포되어 있어 '점잖은', '고상한', '은은한', '수수한' 등의 형용사 이미지언어를 얻을 수 있었다. 따라서 선암사의 건축물과 사찰문화재는 자연에서 수집된 토속적인 소재로 구성되어 있어 지역사회의 토속 이미지를 대표할 수 있는 색채요소를 갖추고 있었다. 본 연구결과로 얻은 자료를 근거로 지역에 따른 색 자료집, 소재에 따른 색채 표본, web site, 도서출판, CD Rom 제작, 문화상품개발, 디자인의 교육과 색채 계획 시 창의적이고 차별화 되게 적용할 수 있는 정보화된 토속색채팔레트를 이용하는 것이 적합하리라 사료된다. 또한 도시화 계획 시 전통적인 토속색을 도시건축물과 현대문화의 색채 계획 시 활용한다면 자연 친화적인 토속색을 보존할 뿐만 아니라 문화의 역사성을 세계화하는 도시의 특색 있는 색채를 구현할 수 있다. 본 연구에서 지역의 자연적·사회적 환경에 영향을 받은 사찰 건축물의 색을 구성하는 요소들의 색채를 분석하고 토속색채팔레트을 제시하였으나 향후 보다 많은 여러 지역의 전통 사찰에 대한 비교 연구가 요구되며, 이러한 연구에서 얻어진 토속색채팔레트는 다양한 분야에서 활용되어야 할 것으로 사료되었다.
Folk colour can be regarded as the natural colour which dwells in productive life through the cultivation of nature and the nature-friendly attitude towards life. Having been influenced by regional symbols and themes, residential living styles, and historical circumstances. Folk colour has developed...
Folk colour can be regarded as the natural colour which dwells in productive life through the cultivation of nature and the nature-friendly attitude towards life. Having been influenced by regional symbols and themes, residential living styles, and historical circumstances. Folk colour has developed as regional colour being reflected in the household items through scenery, architecture, clothes and food. In the case of Korea, in order to clearly divide and understand space, each of the directions were assigned a colour as in blue, white, red, black, and yellow. Therefore, these folk colours have been employed in architectural design. On these grounds, architecture influenced by the region can be taken into consideration as an important research factor when studying local and folk colours of the nation. However, existing colours being used under the cloak of modernization have brought problems in their application, because of negative effects on the sentiments and health of a nature-friendly people. This study has examined the folk colours of Honam province through the researches conducted into Buddhist temple at Sunam-sa, a temple which represents Honam province preserving the long history and traditions of the region, located on Jogye mountain in Suncheon. Firstly, collective analysis has been carried out by making a palette colour for the traditional colours of the region through investigating colours of elements in Buddhist temple, influenced by the natural and social environment of Honam province. Secondly, a final colour palette created statistically through collective analysis has been achieved and then by applying the colours of the palette, a colour scheme, which can be used with cultural designs of Honam province has been proposed. As a result of the study, it has been found that the Buddhistic architectural colour of Sunam-sa is focused on the Y line and YR line in statistical analysis and is distributed on static range with single and colour scheme image which is expressed with the image language as quite, elegance and plain. The architectures and cultural assets of Sunam-sa are firstly composed of local customs and themes gathered from nature, hence it can be seen that Sunam-sa is composed of factors representing local custom images of the local community. Using the colour palette design obtained through colour study of traditional architecture of temples, colour samples for the region, web site, publishing, CD-ROM production, can be produced and also can be applied creatively and distinctively in design education and colour plan. Concept of folk colour palette design applies the folk colour concepts in developing the cultural goods of the local community, integrating the colour images of the local community. By adopting this concept, we can establish an understanding of the cultural colours of the region in line with images received via regional tourism. In addition, in the event of modern cultural colours of urbanization, adoption of the traditional local custom colours rather than uses of indiscreet colours, would build a more distinctive colour for urban areas. This can preserve the nature friendly folk colour as well as globalism of historical culture. In this study, colour plan throughout the infomationizing of the folk colour palette has been discussed in development of urban colour scheme and cultural design keeping the folk colour character. The research which contained analysis of colour factors constituted by traditional architecture and affected by natural and social circumstances of the region. However, because the research was done specifically in methods from Sumam-Sa, other various methods from other traditional temples of different regions are suggested in the future as well.
Folk colour can be regarded as the natural colour which dwells in productive life through the cultivation of nature and the nature-friendly attitude towards life. Having been influenced by regional symbols and themes, residential living styles, and historical circumstances. Folk colour has developed as regional colour being reflected in the household items through scenery, architecture, clothes and food. In the case of Korea, in order to clearly divide and understand space, each of the directions were assigned a colour as in blue, white, red, black, and yellow. Therefore, these folk colours have been employed in architectural design. On these grounds, architecture influenced by the region can be taken into consideration as an important research factor when studying local and folk colours of the nation. However, existing colours being used under the cloak of modernization have brought problems in their application, because of negative effects on the sentiments and health of a nature-friendly people. This study has examined the folk colours of Honam province through the researches conducted into Buddhist temple at Sunam-sa, a temple which represents Honam province preserving the long history and traditions of the region, located on Jogye mountain in Suncheon. Firstly, collective analysis has been carried out by making a palette colour for the traditional colours of the region through investigating colours of elements in Buddhist temple, influenced by the natural and social environment of Honam province. Secondly, a final colour palette created statistically through collective analysis has been achieved and then by applying the colours of the palette, a colour scheme, which can be used with cultural designs of Honam province has been proposed. As a result of the study, it has been found that the Buddhistic architectural colour of Sunam-sa is focused on the Y line and YR line in statistical analysis and is distributed on static range with single and colour scheme image which is expressed with the image language as quite, elegance and plain. The architectures and cultural assets of Sunam-sa are firstly composed of local customs and themes gathered from nature, hence it can be seen that Sunam-sa is composed of factors representing local custom images of the local community. Using the colour palette design obtained through colour study of traditional architecture of temples, colour samples for the region, web site, publishing, CD-ROM production, can be produced and also can be applied creatively and distinctively in design education and colour plan. Concept of folk colour palette design applies the folk colour concepts in developing the cultural goods of the local community, integrating the colour images of the local community. By adopting this concept, we can establish an understanding of the cultural colours of the region in line with images received via regional tourism. In addition, in the event of modern cultural colours of urbanization, adoption of the traditional local custom colours rather than uses of indiscreet colours, would build a more distinctive colour for urban areas. This can preserve the nature friendly folk colour as well as globalism of historical culture. In this study, colour plan throughout the infomationizing of the folk colour palette has been discussed in development of urban colour scheme and cultural design keeping the folk colour character. The research which contained analysis of colour factors constituted by traditional architecture and affected by natural and social circumstances of the region. However, because the research was done specifically in methods from Sumam-Sa, other various methods from other traditional temples of different regions are suggested in the future as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.