자기통제훈련을 병행한 독서치료의 효과 : 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 대상으로 (The) Effects of Bibliotherapy along with Self-Control Training for the Child with Attention Deficit Hyperactivity Disorder원문보기
본 연구는 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제력 증진과 문제행동 감소에 어떤 효과가 있는지를 알아보기 위한 것이다. 연구의 대상은 ADHD로 판정 받은 초등학교 저학년 남자아동 1명이다. 대상자의 진단은 DSM-Ⅳ, 주의집중 결함 과잉행동 평정지, 자기통제 검사 등을 통해 이루어졌다. 한편 독서치료 프로그램 실시 이후에 SCRS 점수와 회기별 아동의 표적행동 발생빈도가 어떻게 달라졌는가를 관찰하고 그 결과를 분석하여 표와 그래프로 제시하였다. 이밖에도 아동의 세부적인 행동 변화를 회기별로 기록한 일화 기록도 함께 분석하여 아동의 태도와 심리적 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 자기통제검사를 시행한 결과, 처치 이후의 자기통제검사 점수가 처지 이전의 점수보다 의미 있게 감소되어 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 필요 이상으로 말하기, 이유 없이 몸 흔들기, 서두르기 등의 문제행동은 기초선 기간에 비해 처치기간에 의미 있게 감소되었고, 사후검사기간에도 기초선 기간보다 감소된 것으로 나타나, 자기통제훈련을 병행한 독서치료의 가능성이 발견되었다. 따라서 향후 주의력결핍 과잉행동장애 아동에 대한 복합적인 치료프로그램의 개발이 필요하며, 한 걸음 더 나아가 ...
본 연구는 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제력 증진과 문제행동 감소에 어떤 효과가 있는지를 알아보기 위한 것이다. 연구의 대상은 ADHD로 판정 받은 초등학교 저학년 남자아동 1명이다. 대상자의 진단은 DSM-Ⅳ, 주의집중 결함 과잉행동 평정지, 자기통제 검사 등을 통해 이루어졌다. 한편 독서치료 프로그램 실시 이후에 SCRS 점수와 회기별 아동의 표적행동 발생빈도가 어떻게 달라졌는가를 관찰하고 그 결과를 분석하여 표와 그래프로 제시하였다. 이밖에도 아동의 세부적인 행동 변화를 회기별로 기록한 일화 기록도 함께 분석하여 아동의 태도와 심리적 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 자기통제검사를 시행한 결과, 처치 이후의 자기통제검사 점수가 처지 이전의 점수보다 의미 있게 감소되어 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 필요 이상으로 말하기, 이유 없이 몸 흔들기, 서두르기 등의 문제행동은 기초선 기간에 비해 처치기간에 의미 있게 감소되었고, 사후검사기간에도 기초선 기간보다 감소된 것으로 나타나, 자기통제훈련을 병행한 독서치료의 가능성이 발견되었다. 따라서 향후 주의력결핍 과잉행동장애 아동에 대한 복합적인 치료프로그램의 개발이 필요하며, 한 걸음 더 나아가 장애아동의 발달수준 및 장애 특성을 고려한 다양한 임상 독서치료프로그램 개발 연구가 시도되어야할 것으로 생각된다.
본 연구는 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제력 증진과 문제행동 감소에 어떤 효과가 있는지를 알아보기 위한 것이다. 연구의 대상은 ADHD로 판정 받은 초등학교 저학년 남자아동 1명이다. 대상자의 진단은 DSM-Ⅳ, 주의집중 결함 과잉행동 평정지, 자기통제 검사 등을 통해 이루어졌다. 한편 독서치료 프로그램 실시 이후에 SCRS 점수와 회기별 아동의 표적행동 발생빈도가 어떻게 달라졌는가를 관찰하고 그 결과를 분석하여 표와 그래프로 제시하였다. 이밖에도 아동의 세부적인 행동 변화를 회기별로 기록한 일화 기록도 함께 분석하여 아동의 태도와 심리적 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 자기통제검사를 시행한 결과, 처치 이후의 자기통제검사 점수가 처지 이전의 점수보다 의미 있게 감소되어 자기통제훈련을 병행한 독서치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자기통제에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 필요 이상으로 말하기, 이유 없이 몸 흔들기, 서두르기 등의 문제행동은 기초선 기간에 비해 처치기간에 의미 있게 감소되었고, 사후검사기간에도 기초선 기간보다 감소된 것으로 나타나, 자기통제훈련을 병행한 독서치료의 가능성이 발견되었다. 따라서 향후 주의력결핍 과잉행동장애 아동에 대한 복합적인 치료프로그램의 개발이 필요하며, 한 걸음 더 나아가 장애아동의 발달수준 및 장애 특성을 고려한 다양한 임상 독서치료프로그램 개발 연구가 시도되어야할 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to examine the effects of bibliotherapy along with self-sontrol training for the child with ADHD(attention deficit hyperactivity disorder). The subject of this study was one boy in lower grade of the elementary school, who was diagnosed as ADHD. The effects of bibliother...
The purpose of this study is to examine the effects of bibliotherapy along with self-sontrol training for the child with ADHD(attention deficit hyperactivity disorder). The subject of this study was one boy in lower grade of the elementary school, who was diagnosed as ADHD. The effects of bibliotherapy were measured through checking the changes after treatments in SCRS marks and problem action frequency, and they were represented clearly by tables and graphs. Furthermore analysing the episode record about child's attitude during each session, I described the change in his behavior and psychology. The results were as follows. First, It was proved that the bibliotherapy is effective on self-control of the child with ADHD. Second, after the baseline which lasted three session, the problem actions such as talkativeness, body shaking and making haste had been decreased continuously throughout intervention. It is required to develop an adequate compound bibliotherapy program which is suitable for the degree of disability and level of growth for the children with ADHD.
The purpose of this study is to examine the effects of bibliotherapy along with self-sontrol training for the child with ADHD(attention deficit hyperactivity disorder). The subject of this study was one boy in lower grade of the elementary school, who was diagnosed as ADHD. The effects of bibliotherapy were measured through checking the changes after treatments in SCRS marks and problem action frequency, and they were represented clearly by tables and graphs. Furthermore analysing the episode record about child's attitude during each session, I described the change in his behavior and psychology. The results were as follows. First, It was proved that the bibliotherapy is effective on self-control of the child with ADHD. Second, after the baseline which lasted three session, the problem actions such as talkativeness, body shaking and making haste had been decreased continuously throughout intervention. It is required to develop an adequate compound bibliotherapy program which is suitable for the degree of disability and level of growth for the children with ADHD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.