본 연구의 목적은 책을 활용한 주의집중 훈련프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동의 주의집중과 충동성 및 공격성에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 본 연구의 대상은 목포시에 위치한 초등학교 남학생으로 DSM-Ⅳ의 주의력 결핍 과잉행동 아동 선발기준과 주의력 결핍 과잉행동 평정척도에 의하여 주의집중 훈련프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동의 주의집중과 충동성 및 공격성에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 본 연구의 대상은 목포시에 위치한 초등학교 남학생으로 DSM-Ⅳ의 주의력 결핍 과잉행동 아동 선발기준과 주의력 결핍 과잉행동 평정척도에 의하여 ADHD 아동으로 판정된 3명이다. 대상 아동을 연구자가 직접 지도하여 책을 활용한 주의집중 훈련 프로그램을 주 3회에 회기당 60분 씩, 총 22회 실시 하였다. 본 프로그램은 ADHD 아동을 중재하는 밥법 중, 부적응을 최소화하고, 개별과 단체의 적용시에 효과의 차이가 없는 결과로 보고 되고 있는 인지행동적 치료에 근간을 두고 있다. 연구에 적용한 책을 활용한 주의집중 훈련프로그램은 기억력, 협응능력, 선택적 주의집중 및 변별능력 능력의 3가지 능력을 훈련시킬 수 있는 과제로 구성하였다. 총 22회기로 나누어 매 회기마다 위의 세 가지 과제를 해결함으로서 점진적으로 주의집중력을 향상시켜 나가는데 읽기, 듣기, 쓰기 등의 독서지도 과정을 이용하였다. 특히 대상 아동에게 주의집중훈련 프로그램에 양육자와 공동으로 해결 할 수 있는 활동과제를 실행하게 하여 자녀와 양육자 간의 관계를 분석하여 외적 환경을 개선하고자 하였다. 대상 아동에게 총 22회기의 주의집중훈련 프로그램을 실시한 후, 사전검사와 동일한 사후 검사를 실시하였으며, 자료처리는 사전사후간의 오답수를 비교하여 점수 차이와 백분율로 효과를 검증하였다. 본 연구의 실시 결과는 다음과 같다. 책을 활용한 주의집중훈련 프로그램은 DSM-Ⅳ에서 18개 항목 중 6개 이상이었던 대상 아동이 사후 검사에서 현저하게 낮은 항목으로 하향 하였으며, 주의력 결핍 과잉행동 평정지 진단결과 사전검사에서 일반 아동보다 높은 점수를 받았던 세 아동 모두 충동성과 과잉행동 점수가 낮아진 것을 통해 효과가 있었음을 알 수 있었다. 또한 공격성 검사 사후 진단 결과 과잉수용의 자녀가 거부형 양육자의 자녀보다 프로그램의 효과가 훨씬 크게 나타났음을 사례결과 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 책을 활용한 주의집중 훈련프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동의 주의집중과 충동성 및 공격성에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 본 연구의 대상은 목포시에 위치한 초등학교 남학생으로 DSM-Ⅳ의 주의력 결핍 과잉행동 아동 선발기준과 주의력 결핍 과잉행동 평정척도에 의하여 ADHD 아동으로 판정된 3명이다. 대상 아동을 연구자가 직접 지도하여 책을 활용한 주의집중 훈련 프로그램을 주 3회에 회기당 60분 씩, 총 22회 실시 하였다. 본 프로그램은 ADHD 아동을 중재하는 밥법 중, 부적응을 최소화하고, 개별과 단체의 적용시에 효과의 차이가 없는 결과로 보고 되고 있는 인지행동적 치료에 근간을 두고 있다. 연구에 적용한 책을 활용한 주의집중 훈련프로그램은 기억력, 협응능력, 선택적 주의집중 및 변별능력 능력의 3가지 능력을 훈련시킬 수 있는 과제로 구성하였다. 총 22회기로 나누어 매 회기마다 위의 세 가지 과제를 해결함으로서 점진적으로 주의집중력을 향상시켜 나가는데 읽기, 듣기, 쓰기 등의 독서지도 과정을 이용하였다. 특히 대상 아동에게 주의집중훈련 프로그램에 양육자와 공동으로 해결 할 수 있는 활동과제를 실행하게 하여 자녀와 양육자 간의 관계를 분석하여 외적 환경을 개선하고자 하였다. 대상 아동에게 총 22회기의 주의집중훈련 프로그램을 실시한 후, 사전검사와 동일한 사후 검사를 실시하였으며, 자료처리는 사전사후간의 오답수를 비교하여 점수 차이와 백분율로 효과를 검증하였다. 본 연구의 실시 결과는 다음과 같다. 책을 활용한 주의집중훈련 프로그램은 DSM-Ⅳ에서 18개 항목 중 6개 이상이었던 대상 아동이 사후 검사에서 현저하게 낮은 항목으로 하향 하였으며, 주의력 결핍 과잉행동 평정지 진단결과 사전검사에서 일반 아동보다 높은 점수를 받았던 세 아동 모두 충동성과 과잉행동 점수가 낮아진 것을 통해 효과가 있었음을 알 수 있었다. 또한 공격성 검사 사후 진단 결과 과잉수용의 자녀가 거부형 양육자의 자녀보다 프로그램의 효과가 훨씬 크게 나타났음을 사례결과 알 수 있었다.
This study aims to look at the effect of the attention training program using books on the attention, impulsivity and attack behaviors of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD hereafter). The study subjects are three boys from an elementary school in the city of Mokpo who have...
This study aims to look at the effect of the attention training program using books on the attention, impulsivity and attack behaviors of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD hereafter). The study subjects are three boys from an elementary school in the city of Mokpo who have been diagnosed as suffering ADHD according to the DSM-IV criteria of the ADHD children and the ADHD rating scale. The researcher personally conducted the attention training program using books; 3 times per week and 60 minutes per cycle, totaling 22 times. Among many methods of the ADHD children intervention, this program is based on the cognitive behavior therapy that is reported as minimizing the inadaptability and being equally effective when applied to individuals or groups. The attention training program using books, adopted in this study, consists of tasks that train 3 abilities: memory, cooperation, and selective attention and distinguishing. The program was divided into a total of 22 cycles. During each cycle, the boys were trained on reading, listening and writing books so that they improve gradually in paying attention through solving the 3 tasks mentioned above. The attention training program included tasks that the children can do together with their parents. Hence, it was aimed to improve their external environment by analyzing the relation between the children and their parents. After conducting a total of 22 cycles of the attention training program, a post-training test, that was identical to the pre-training test, was performed. The number of incorrect answers between the pre- and post-training tests were compared. Then, the program effect was verified by the score difference and the percentage. The results of the program are as following. The children were checked positive for 6 or more DSM-IV items out of 18. After the attention training program using books, they were checked for significantly less items. In the preliminary test, the 3 boys also had higher scores of the ADHD rating scale than ordinary children. After the program, all those 3 kids showed lowered scores in the impulsivity and hyperactivity. So, the training program was proven effective. Also, upon the post-training evaluation of the attack behavior, it was found that the children who have been excessively accepted by parents showed a better training effect than the children who have been excessively rejected.
This study aims to look at the effect of the attention training program using books on the attention, impulsivity and attack behaviors of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD hereafter). The study subjects are three boys from an elementary school in the city of Mokpo who have been diagnosed as suffering ADHD according to the DSM-IV criteria of the ADHD children and the ADHD rating scale. The researcher personally conducted the attention training program using books; 3 times per week and 60 minutes per cycle, totaling 22 times. Among many methods of the ADHD children intervention, this program is based on the cognitive behavior therapy that is reported as minimizing the inadaptability and being equally effective when applied to individuals or groups. The attention training program using books, adopted in this study, consists of tasks that train 3 abilities: memory, cooperation, and selective attention and distinguishing. The program was divided into a total of 22 cycles. During each cycle, the boys were trained on reading, listening and writing books so that they improve gradually in paying attention through solving the 3 tasks mentioned above. The attention training program included tasks that the children can do together with their parents. Hence, it was aimed to improve their external environment by analyzing the relation between the children and their parents. After conducting a total of 22 cycles of the attention training program, a post-training test, that was identical to the pre-training test, was performed. The number of incorrect answers between the pre- and post-training tests were compared. Then, the program effect was verified by the score difference and the percentage. The results of the program are as following. The children were checked positive for 6 or more DSM-IV items out of 18. After the attention training program using books, they were checked for significantly less items. In the preliminary test, the 3 boys also had higher scores of the ADHD rating scale than ordinary children. After the program, all those 3 kids showed lowered scores in the impulsivity and hyperactivity. So, the training program was proven effective. Also, upon the post-training evaluation of the attack behavior, it was found that the children who have been excessively accepted by parents showed a better training effect than the children who have been excessively rejected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.