본 연구는 우리글에 대한 이해의 폭을 넓히며, 학교 수업에서 국어과 교육의 성격과 목표의 중요성에 비하여 매우 소홀히 다루어지고 있는 중세국어 영역에 대하여 구체적으로 분석·검토한다. 그리고 학습자의 자기 주도적 학습을 위한 수준별 교수-학습 모형과 학습 자료를 개발 ·적용해, 학습자 중심의 교수-학습 방법을 개선하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 고등학교 국어 교과서 언어 영역 학습 체계 및 단원, 시수 등의 영역별 분포 양상, 96~98학년도 수학 능력 시험의 출제 지문을 분석하여 국어 과목의 목표와 중세국어 학습과의 관계를 알아보았다. 특히 부산지역 고등학교 6개 학교의 교사 및 학생을 대상으로 설문지를 활용하여 현장 수업에서의 중세국어의 교육 실태를 분석하여 중세극어 학습의 바람직한 교수-학습모형을 군안하고, 이를 바탕으로 중세국어의 지도 방안과 지도 방법을 개발하여 이를 적용해 본 결과는 다음과 같다. 1, 중세국어 학습 내용 분량에 비해 학습 시수의 절대 부족과 수능 시험 미출제로 인하여, 고등학교 국어과 학습에서 체계적 학습이 이루어지지 않고 있다. 2. 학습 목표. 수업 전개를 고려한 학습 과제의 제시 및 참고 자료의 활용, OHP를 통한 학습 내용 제시 등이 중세국어 학습 이해도를 넓히는데 상당히 필요하였다. 3. 과제 학습을 통해 학생의 자발적 수업 참여를 유도함으로써 중세국어에 대한 관심을 높일 수 있었다. 4. 수준별 반 편성에 위한 수업에서는, 기본반·보충반 학생들의 중세국어 학습 분야만 본다면 이해도의 ...
본 연구는 우리글에 대한 이해의 폭을 넓히며, 학교 수업에서 국어과 교육의 성격과 목표의 중요성에 비하여 매우 소홀히 다루어지고 있는 중세국어 영역에 대하여 구체적으로 분석·검토한다. 그리고 학습자의 자기 주도적 학습을 위한 수준별 교수-학습 모형과 학습 자료를 개발 ·적용해, 학습자 중심의 교수-학습 방법을 개선하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 고등학교 국어 교과서 언어 영역 학습 체계 및 단원, 시수 등의 영역별 분포 양상, 96~98학년도 수학 능력 시험의 출제 지문을 분석하여 국어 과목의 목표와 중세국어 학습과의 관계를 알아보았다. 특히 부산지역 고등학교 6개 학교의 교사 및 학생을 대상으로 설문지를 활용하여 현장 수업에서의 중세국어의 교육 실태를 분석하여 중세극어 학습의 바람직한 교수-학습모형을 군안하고, 이를 바탕으로 중세국어의 지도 방안과 지도 방법을 개발하여 이를 적용해 본 결과는 다음과 같다. 1, 중세국어 학습 내용 분량에 비해 학습 시수의 절대 부족과 수능 시험 미출제로 인하여, 고등학교 국어과 학습에서 체계적 학습이 이루어지지 않고 있다. 2. 학습 목표. 수업 전개를 고려한 학습 과제의 제시 및 참고 자료의 활용, OHP를 통한 학습 내용 제시 등이 중세국어 학습 이해도를 넓히는데 상당히 필요하였다. 3. 과제 학습을 통해 학생의 자발적 수업 참여를 유도함으로써 중세국어에 대한 관심을 높일 수 있었다. 4. 수준별 반 편성에 위한 수업에서는, 기본반·보충반 학생들의 중세국어 학습 분야만 본다면 이해도의 편차가 별로 심하지 않아 중세국어의 학습에서 수준별 반 편성의 학습 효과가 별로 나타나지 않았다. 5. 학생들의 수준별 수업에 대한 부정적 견해가 다수 있으나, 이것은 심리적 불안감, 차별감에서 나타나는 것임을 알 수 있다. 6. 형성 평가를 통한 지도가 학습 내용 이해에 도움을 주었다. 7 구안된 중세국어 수업 모형을 적용시킨 결과, 그 효과를 수량화하기는 힘들지만 중세국어 학습에 큰 진전이 있었다.
본 연구는 우리글에 대한 이해의 폭을 넓히며, 학교 수업에서 국어과 교육의 성격과 목표의 중요성에 비하여 매우 소홀히 다루어지고 있는 중세국어 영역에 대하여 구체적으로 분석·검토한다. 그리고 학습자의 자기 주도적 학습을 위한 수준별 교수-학습 모형과 학습 자료를 개발 ·적용해, 학습자 중심의 교수-학습 방법을 개선하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 고등학교 국어 교과서 언어 영역 학습 체계 및 단원, 시수 등의 영역별 분포 양상, 96~98학년도 수학 능력 시험의 출제 지문을 분석하여 국어 과목의 목표와 중세국어 학습과의 관계를 알아보았다. 특히 부산지역 고등학교 6개 학교의 교사 및 학생을 대상으로 설문지를 활용하여 현장 수업에서의 중세국어의 교육 실태를 분석하여 중세극어 학습의 바람직한 교수-학습모형을 군안하고, 이를 바탕으로 중세국어의 지도 방안과 지도 방법을 개발하여 이를 적용해 본 결과는 다음과 같다. 1, 중세국어 학습 내용 분량에 비해 학습 시수의 절대 부족과 수능 시험 미출제로 인하여, 고등학교 국어과 학습에서 체계적 학습이 이루어지지 않고 있다. 2. 학습 목표. 수업 전개를 고려한 학습 과제의 제시 및 참고 자료의 활용, OHP를 통한 학습 내용 제시 등이 중세국어 학습 이해도를 넓히는데 상당히 필요하였다. 3. 과제 학습을 통해 학생의 자발적 수업 참여를 유도함으로써 중세국어에 대한 관심을 높일 수 있었다. 4. 수준별 반 편성에 위한 수업에서는, 기본반·보충반 학생들의 중세국어 학습 분야만 본다면 이해도의 편차가 별로 심하지 않아 중세국어의 학습에서 수준별 반 편성의 학습 효과가 별로 나타나지 않았다. 5. 학생들의 수준별 수업에 대한 부정적 견해가 다수 있으나, 이것은 심리적 불안감, 차별감에서 나타나는 것임을 알 수 있다. 6. 형성 평가를 통한 지도가 학습 내용 이해에 도움을 주었다. 7 구안된 중세국어 수업 모형을 적용시킨 결과, 그 효과를 수량화하기는 힘들지만 중세국어 학습에 큰 진전이 있었다.
This study aims to improve understanding for our language and also to improve the standardized education centered on teachers to teaching-learning method centered on the learners by analyzing and examining, in detail, the province of the middle Korean language which is treated very indifferently com...
This study aims to improve understanding for our language and also to improve the standardized education centered on teachers to teaching-learning method centered on the learners by analyzing and examining, in detail, the province of the middle Korean language which is treated very indifferently compared with the character and importance of Korean language education in the classroom, and by developing and applying teaching-leaning method and learning data by level for self-leading leaning of learners themselves. In order to attain such an object, by analyzing distribution aspect by realm such as learning system, the units and lesson hours of the language realm of the Korean language of high schools, and questions set in the learning ability examinations during the school years of 1996-1998, the relationship between the goal of Korean language course and learning of the middle Korean language was studied, and especially by analyzing actual status of education of the middle Korean language at the classroom, utilizing questionnaires answered by the teachers and students of six high schools in Pusan district a desirable teaching and learning model for learning the middle Korean language was researched, and based on this, developed the teaching plans and teaching method and applied these, and its results are as follows : 1. Due to the absolute shortage of learning hours compared with the quantity of learning content of the middle Korean language and non-setting in the learning ability exams, the systematic learning is not accomplished in the Korean language learning at the high schools. 2. The presentation of learning task considering the goal of learning and teaching development and utilization of reference data, presentation of the learning contents through OHP, etc. were required considerably in order to broaden the leaning understanding level of the middle Korean language. 3. By guiding to participating in voluntary learning of the students through the learning task, the interest in the middle Korean language will be promoted. 4, In teaching by organizing class by level, observing the learning field of the middle Korean language of the student of the fundamental class and supplementary class, the deflection in understanding degree is not so severe, and the effect of learning by class organization by level in leaning the middle Korean language did not show so much. 5. Although there are some negative opinions for learning by level of the student, this can be understood that it is arisen from psychological feeling of uneasiness and feeling of distinction. 6. The guidance through formation appraisals(quizzes) was helpful for understanding the content of learning. 7. As the result of applying the developed teaching model of the middle Korean language, it is difficult to numerically measure its effect, but there was a great progress in learning of the middle Korean language.
This study aims to improve understanding for our language and also to improve the standardized education centered on teachers to teaching-learning method centered on the learners by analyzing and examining, in detail, the province of the middle Korean language which is treated very indifferently compared with the character and importance of Korean language education in the classroom, and by developing and applying teaching-leaning method and learning data by level for self-leading leaning of learners themselves. In order to attain such an object, by analyzing distribution aspect by realm such as learning system, the units and lesson hours of the language realm of the Korean language of high schools, and questions set in the learning ability examinations during the school years of 1996-1998, the relationship between the goal of Korean language course and learning of the middle Korean language was studied, and especially by analyzing actual status of education of the middle Korean language at the classroom, utilizing questionnaires answered by the teachers and students of six high schools in Pusan district a desirable teaching and learning model for learning the middle Korean language was researched, and based on this, developed the teaching plans and teaching method and applied these, and its results are as follows : 1. Due to the absolute shortage of learning hours compared with the quantity of learning content of the middle Korean language and non-setting in the learning ability exams, the systematic learning is not accomplished in the Korean language learning at the high schools. 2. The presentation of learning task considering the goal of learning and teaching development and utilization of reference data, presentation of the learning contents through OHP, etc. were required considerably in order to broaden the leaning understanding level of the middle Korean language. 3. By guiding to participating in voluntary learning of the students through the learning task, the interest in the middle Korean language will be promoted. 4, In teaching by organizing class by level, observing the learning field of the middle Korean language of the student of the fundamental class and supplementary class, the deflection in understanding degree is not so severe, and the effect of learning by class organization by level in leaning the middle Korean language did not show so much. 5. Although there are some negative opinions for learning by level of the student, this can be understood that it is arisen from psychological feeling of uneasiness and feeling of distinction. 6. The guidance through formation appraisals(quizzes) was helpful for understanding the content of learning. 7. As the result of applying the developed teaching model of the middle Korean language, it is difficult to numerically measure its effect, but there was a great progress in learning of the middle Korean language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.