[학위논문]집단명상수련이 고등학생의 자아존중감과 타인수용성 증진에 미치는 효과 Effectiveness of Group Mediation Training in the Promotion of Self-Esteem and Receptivity to Others for High School Students원문보기
전인교육을 지향하면서 열린교육과 자율학습을 현장교육에 정착시키려고 교육 당국자들은 노력하고 있지만 서구적인 학문이론과 서구취향의 정의적 교육은 고등학생들에게 자아정체감의 정립과 주체성의 확립에 오히려 어려움과 혼란을 겪게 하고 있다. 이러한 때에 교육과정에 대한 철학부재와 교육적 사명감이 결여된 어려운 시점에 전인적인 건전한 성장과 발달, 내면적인 성숙과 자기완성을 돕는 상담 및 자기 수련이 요청되고 있다. 이에 본 연구에서는 문화지향적인 상담이 필요한 우리 나라의 교육현실에서 동양적이면서 한국고유의 전통적 사상인 ...
전인교육을 지향하면서 열린교육과 자율학습을 현장교육에 정착시키려고 교육 당국자들은 노력하고 있지만 서구적인 학문이론과 서구취향의 정의적 교육은 고등학생들에게 자아정체감의 정립과 주체성의 확립에 오히려 어려움과 혼란을 겪게 하고 있다. 이러한 때에 교육과정에 대한 철학부재와 교육적 사명감이 결여된 어려운 시점에 전인적인 건전한 성장과 발달, 내면적인 성숙과 자기완성을 돕는 상담 및 자기 수련이 요청되고 있다. 이에 본 연구에서는 문화지향적인 상담이 필요한 우리 나라의 교육현실에서 동양적이면서 한국고유의 전통적 사상인 선불교에서 교육상담의 이론적 근거를 찾아서 참선의 수식명상(數息溟想)으로 집단명상수련을 실시하였다. 고등학생들에게 집단명상 수련을 실시하여 자기를 긍정, 존중하여 자아존중감을 높이며 타인을 있는 그대로 수용하여 타인수용성이 증진될 수 있는지 그 효과를 알아보고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 1. 집단 명상수련은 남자고등학생들의 자아존중성 향상에 효과가 있는가? 가설 1-1. 집단 명상수련을 받은 실험집단은 수련을 받지 않은 통제집단보다 자아 존중성이 더 높아질 것이다. 가설 1-2. 집단 명상수련을 받은 실험집단 중에서 학업성적이 높은 집단은 학업 성적이 낮은 집단보다 자아존중성이 더 높아질 것이다. 연구문제 2. 집단 명상수련은 남자고등학생들의 타인수용성 향상에 효과가 있는가? 가설 2-1. 집단 명상수련을 받은 실험집단은 수련을 받지 않은 통제집단보다 타인 수용성이 더 높아질 것이다. 가설 2-2. 집단 명상수련을 받은 실험집단 중에서 학업성적이 높은 집단은 학업 성적이 낮은 집단보다 타인수용성이 더 높아질 것이다. 집단명상수련을 지도하는 안내자의 지도를 받아 명상수련을 수행하는 방법은 최현(1992)과 이명주(1993)의 참선수식관수련 프로그램을 참조하여 일반계고등학생에게 알맞도록 수련과정 프로그램을 구체적으로 만들어서 수행(修行)하도록 하였다. 본 연구의 대상은 부산광역시 일반계 남자고등학교 1, 2 학년생이었다. 특별활동 불교반 학생 중 참가희망자 16명이 2개월 간 37회 집단명상수련을 실시하였고 통제집단은 2학년 한 개반 중에 19명을 무선표집하여 아무런 처치를 가하지 않은 상태에서 실험집단과 같은 시기에 사전-사후검사를 실시하였다. 집단명상수련이 자아존중성 및 타인수용성 증진에 미치는 효과를 검증하기 위한 자아존중감검사도구는 Coopersmith(1967)의 자아존중감검사 A형을 문성주(1991)가 고등학생들에게 알맞도록 고안한 총 58개의 문항을 사용하였으며, 타인 수용성 검사도구는 Fey(1955)가 고안한 것을 손인환(1987)이 우리 실정에 맞게 번안한 것으로 5단계 평정척도로서 20개 문항으로 구성된 것을 사용하였다. 이와 같은 절차에 따라 이루어 진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 집단명상수련은 남자고등학생의 자아존중감 향상에 효과적이다. 학생들 스스로도 소감문에서 자신에 대한 생각이 긍정적으로 변하게 되었음을 진술하고 있다. 둘째, 집단명상수련은 학업성적에 관계없이 자아존중감 향상에 효과적이다. 셋째, 집단명상수련은 남자고등학생의 타인수용성 향상에 효과적이다. 넷째, 집단명상수련은 학업성적에 관계없이 타인수용성 향상에 효과적이다. 이와 같은 결과와 결론을 통해서 고찰할 때 집단명상수련은 고등학생들의 자신에 대한 긍정적 평가와 관련된 자아존중감과, 타인을 있는 그대로 수용할 수 있는 타인수용성 향상에 효과가 있으므로, 학교 현장에서 집단명상수련 프로그램을 적극 활용할 필요와 가치가 있다고 할 수 있다.
전인교육을 지향하면서 열린교육과 자율학습을 현장교육에 정착시키려고 교육 당국자들은 노력하고 있지만 서구적인 학문이론과 서구취향의 정의적 교육은 고등학생들에게 자아정체감의 정립과 주체성의 확립에 오히려 어려움과 혼란을 겪게 하고 있다. 이러한 때에 교육과정에 대한 철학부재와 교육적 사명감이 결여된 어려운 시점에 전인적인 건전한 성장과 발달, 내면적인 성숙과 자기완성을 돕는 상담 및 자기 수련이 요청되고 있다. 이에 본 연구에서는 문화지향적인 상담이 필요한 우리 나라의 교육현실에서 동양적이면서 한국고유의 전통적 사상인 선불교에서 교육상담의 이론적 근거를 찾아서 참선의 수식명상(數息溟想)으로 집단명상수련을 실시하였다. 고등학생들에게 집단명상 수련을 실시하여 자기를 긍정, 존중하여 자아존중감을 높이며 타인을 있는 그대로 수용하여 타인수용성이 증진될 수 있는지 그 효과를 알아보고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 1. 집단 명상수련은 남자고등학생들의 자아존중성 향상에 효과가 있는가? 가설 1-1. 집단 명상수련을 받은 실험집단은 수련을 받지 않은 통제집단보다 자아 존중성이 더 높아질 것이다. 가설 1-2. 집단 명상수련을 받은 실험집단 중에서 학업성적이 높은 집단은 학업 성적이 낮은 집단보다 자아존중성이 더 높아질 것이다. 연구문제 2. 집단 명상수련은 남자고등학생들의 타인수용성 향상에 효과가 있는가? 가설 2-1. 집단 명상수련을 받은 실험집단은 수련을 받지 않은 통제집단보다 타인 수용성이 더 높아질 것이다. 가설 2-2. 집단 명상수련을 받은 실험집단 중에서 학업성적이 높은 집단은 학업 성적이 낮은 집단보다 타인수용성이 더 높아질 것이다. 집단명상수련을 지도하는 안내자의 지도를 받아 명상수련을 수행하는 방법은 최현(1992)과 이명주(1993)의 참선수식관수련 프로그램을 참조하여 일반계고등학생에게 알맞도록 수련과정 프로그램을 구체적으로 만들어서 수행(修行)하도록 하였다. 본 연구의 대상은 부산광역시 일반계 남자고등학교 1, 2 학년생이었다. 특별활동 불교반 학생 중 참가희망자 16명이 2개월 간 37회 집단명상수련을 실시하였고 통제집단은 2학년 한 개반 중에 19명을 무선표집하여 아무런 처치를 가하지 않은 상태에서 실험집단과 같은 시기에 사전-사후검사를 실시하였다. 집단명상수련이 자아존중성 및 타인수용성 증진에 미치는 효과를 검증하기 위한 자아존중감검사도구는 Coopersmith(1967)의 자아존중감검사 A형을 문성주(1991)가 고등학생들에게 알맞도록 고안한 총 58개의 문항을 사용하였으며, 타인 수용성 검사도구는 Fey(1955)가 고안한 것을 손인환(1987)이 우리 실정에 맞게 번안한 것으로 5단계 평정척도로서 20개 문항으로 구성된 것을 사용하였다. 이와 같은 절차에 따라 이루어 진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 집단명상수련은 남자고등학생의 자아존중감 향상에 효과적이다. 학생들 스스로도 소감문에서 자신에 대한 생각이 긍정적으로 변하게 되었음을 진술하고 있다. 둘째, 집단명상수련은 학업성적에 관계없이 자아존중감 향상에 효과적이다. 셋째, 집단명상수련은 남자고등학생의 타인수용성 향상에 효과적이다. 넷째, 집단명상수련은 학업성적에 관계없이 타인수용성 향상에 효과적이다. 이와 같은 결과와 결론을 통해서 고찰할 때 집단명상수련은 고등학생들의 자신에 대한 긍정적 평가와 관련된 자아존중감과, 타인을 있는 그대로 수용할 수 있는 타인수용성 향상에 효과가 있으므로, 학교 현장에서 집단명상수련 프로그램을 적극 활용할 필요와 가치가 있다고 할 수 있다.
The educational authorities have tried to fix open education and self-study in the educational field, aiming at education for the whole man. However, high school students have undergone serious problems in the establishment of identities through the western learning theory and the West-oriented emot...
The educational authorities have tried to fix open education and self-study in the educational field, aiming at education for the whole man. However, high school students have undergone serious problems in the establishment of identities through the western learning theory and the West-oriented emotional education. At this difficult time of the lack of philosophy and educational sense of duty for curriculum, counseling and training are required which help sound growth and development, internal maturity and self-realization. Group Meditation Training has been practiced as Sushik meditation of food meditation of Buddhism by pursuing theoretical grounds of educational counseling in Seon Buddhism, Oriental, Oriental, and traditional Korean thought with our educational reality which needs culture-oriented counseling. The purpose of this study is to find out the effect of enhancing self-esteem and promoting receptivity to others by realizing our real nature though Group Meditation Training. The following questions and hypotheses were tested: 1. Is Group Meditation Training effective in enhancing self-esteem for boys' high school students? 1) The experimental group to get Group Meditation Training will enhance self-esteem better than the controlled group not to do so. 2) Superior group of good scholastic achievement will enhance self-esteem better than inferior group of poor scholastic achievement among the experimental groups. 2. Is Group Meditation Training effective in promoting receptivity to others for boys' high school students? 1) The experimental group to get Group Meditation Training will promote receptivity to others better than the controlled group not to do so. 2) Superior group of good scholastic achievement will promote rereptivity to others better than inferior group of poor scholastic achievement among the experimental groups. Training course program fit for high school students, referred to Sushik training program of Seon meditation of Choi Hyun(1992) and Lee Myung-Joo(1993), was made concretely. Then meditation training was practiced under the instructor of Group Meditation Training. Sushik Meditation is the most elementary step of breathing in practicing Buddhistic asceticism. When one inhales, one perceives to breathe in, and when one exhales, one has only to perceive to breathe out. Perceiving one's breath, one counts numbers. One throws wordly thoughts away and awakes through one's own body. For this study, first-year students or second-year students of a boys' high school in Pusan were classified into two groups, 16 volunteer students of Buddhism club of extracurricular activities were practiced Group Meditation Training 37 times for two months. The controlled group consisted of 19 students who were selected among second-year students and were given a preview test and a postview test at the same time when the experimental group did. To verify the effect of Group Meditation Training on the promotion of self-esteem and receptivity to others. 58 questions devised by Moon Sung-Joo(1991), who changed A type test of self-esteem of Coopersmith(1967) into them, were used as a test device of self-esteem appropriate to high school students, And 20 questions by Son In-Hwan(1987) who changed Fey's test(1955) were used as a test device of receptivity to others. The results of this study can be summarized as follows: 1. Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem for boys' high school students. The students themselves state that their thoughts have changed positively after Group Meditation Training. 2. Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem irrespective of scholastic achievement. 3. Group Meditation Training is effective in the promotion of receptivity to others for boys' high school students. 4. Group Meditation Training is effective in the promotion of receptivity to others irrespective of scholastic achievement. In conclusion, since Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem related to high school students' positive estimation of selves and receptivity to others as they are, it is necessary and valuable to make postive use of Group Meditation Training Program centering on Sushik Meditation.
The educational authorities have tried to fix open education and self-study in the educational field, aiming at education for the whole man. However, high school students have undergone serious problems in the establishment of identities through the western learning theory and the West-oriented emotional education. At this difficult time of the lack of philosophy and educational sense of duty for curriculum, counseling and training are required which help sound growth and development, internal maturity and self-realization. Group Meditation Training has been practiced as Sushik meditation of food meditation of Buddhism by pursuing theoretical grounds of educational counseling in Seon Buddhism, Oriental, Oriental, and traditional Korean thought with our educational reality which needs culture-oriented counseling. The purpose of this study is to find out the effect of enhancing self-esteem and promoting receptivity to others by realizing our real nature though Group Meditation Training. The following questions and hypotheses were tested: 1. Is Group Meditation Training effective in enhancing self-esteem for boys' high school students? 1) The experimental group to get Group Meditation Training will enhance self-esteem better than the controlled group not to do so. 2) Superior group of good scholastic achievement will enhance self-esteem better than inferior group of poor scholastic achievement among the experimental groups. 2. Is Group Meditation Training effective in promoting receptivity to others for boys' high school students? 1) The experimental group to get Group Meditation Training will promote receptivity to others better than the controlled group not to do so. 2) Superior group of good scholastic achievement will promote rereptivity to others better than inferior group of poor scholastic achievement among the experimental groups. Training course program fit for high school students, referred to Sushik training program of Seon meditation of Choi Hyun(1992) and Lee Myung-Joo(1993), was made concretely. Then meditation training was practiced under the instructor of Group Meditation Training. Sushik Meditation is the most elementary step of breathing in practicing Buddhistic asceticism. When one inhales, one perceives to breathe in, and when one exhales, one has only to perceive to breathe out. Perceiving one's breath, one counts numbers. One throws wordly thoughts away and awakes through one's own body. For this study, first-year students or second-year students of a boys' high school in Pusan were classified into two groups, 16 volunteer students of Buddhism club of extracurricular activities were practiced Group Meditation Training 37 times for two months. The controlled group consisted of 19 students who were selected among second-year students and were given a preview test and a postview test at the same time when the experimental group did. To verify the effect of Group Meditation Training on the promotion of self-esteem and receptivity to others. 58 questions devised by Moon Sung-Joo(1991), who changed A type test of self-esteem of Coopersmith(1967) into them, were used as a test device of self-esteem appropriate to high school students, And 20 questions by Son In-Hwan(1987) who changed Fey's test(1955) were used as a test device of receptivity to others. The results of this study can be summarized as follows: 1. Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem for boys' high school students. The students themselves state that their thoughts have changed positively after Group Meditation Training. 2. Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem irrespective of scholastic achievement. 3. Group Meditation Training is effective in the promotion of receptivity to others for boys' high school students. 4. Group Meditation Training is effective in the promotion of receptivity to others irrespective of scholastic achievement. In conclusion, since Group Meditation Training is effective in the promotion of self-esteem related to high school students' positive estimation of selves and receptivity to others as they are, it is necessary and valuable to make postive use of Group Meditation Training Program centering on Sushik Meditation.
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