본 논문의 주제인 <방랑하는 젊은이의 노래(Lieder eines fahrenden Gesellen)>의 작곡자인 말러(Gustav Mahler;1860~ 1911)는 19세기 후반 빈(Wien)을 중심으로 활동하던 작곡가 겸 지휘자였다. 후기 낭만주의 시대에서 현대로 이어지는 과도기의 시대를 살았던 그의 작품들 속에는 진보적인 면과 보수적인 면이 잘 나타나있으며 이러한 그의 양면성이 잘 표현된 작품 중의 하나가 최초의 관현악 반주에 의한 연가곡 <방랑하는 젊은이의 노래>라 할 수 있다. 말러는 이 곡을 통해서 관현악 반주에 의한...
본 논문의 주제인 <방랑하는 젊은이의 노래(Lieder eines fahrenden Gesellen)>의 작곡자인 말러(Gustav Mahler;1860~ 1911)는 19세기 후반 빈(Wien)을 중심으로 활동하던 작곡가 겸 지휘자였다. 후기 낭만주의 시대에서 현대로 이어지는 과도기의 시대를 살았던 그의 작품들 속에는 진보적인 면과 보수적인 면이 잘 나타나있으며 이러한 그의 양면성이 잘 표현된 작품 중의 하나가 최초의 관현악 반주에 의한 연가곡 <방랑하는 젊은이의 노래>라 할 수 있다. 말러는 이 곡을 통해서 관현악 반주에 의한 가곡이라는 새로운 형식을 제시하였으며 가곡의 표현 가능성을 확대시켰다. 본 논문에서는 이론적 배경으로 말러의 생애와 음악적 배경, 성악곡의 일반적 특징을 다루었으며 <방황하는 젊은이의 노래>의 작곡 배경과 작품 내용을 알아보고, 형식과 구조, 선율과 리듬, 조성과 화성 등을 분석하였다. 이 논문의 분석·연구를 통해 실제 연주시 작곡자의 의도를 보다 잘 표현하는데 도움이 되길 바라며, 전체 4곡을 분석·연구한 결과를 종합해보면 다음과 같다. <방랑하는 젊은이의 노래>는 1884년 Kassel 오페라단의 부지휘자로 명성을 얻고 있던 당시 오페라단의 프리마 돈나와의 실연을 경험으로 쓰여진 자전적인 곡이다. 제 1곡에서 사랑하는 이의 결혼식 날 자신의 슬픔을 아름다운 자연에서 위로 받고자 하는 마음이 제 2곡까지 이어지며, 제 3곡은 실연의 고통과 절망을, 제 4곡에서는 모든 고통과 번민에서 벗어나 승화된 감정으로 밝은 곳을 바라보는 모습을 표현하였다. 형식은 통절가곡형식으로 악곡의 구조는 제 1곡은 A-B-A′, 제 2곡은 A-A'-B, 제 3곡과 제 4곡은 A-B-C의 3부분 형식을 취하고 있으나 전체적으로 일정한 규칙에 얽매이지 않고 시의 내용에 의해 자유스럽게 변형된 형식과 구조를 이루고 있다. 선율은 전체적으로 순차진행을 주로 사용하여 소박하고 민속적인 느낌을 주며, 도약과 반음계적 선율을 통해 가사의 내용을 회화화 하였고, 리듬에 있어서도 주제에서 사용된 리듬들의 확대와 변형으로 발전시켜 전개하였으며 셋잇단음표의 사용, Tremolo등의 사용으로 곡을 극적으로 이끌어 가고 있다. 조성과 화성은 그의 진보적인 경향이 가장 많이 엿보였던 부분이다. 빈번한 전조로 조성의 모호함이 나타났고 평이한 화성진행을 사용하면서 비화성음, 증 6화음, Ne6, Gr6, Fr6화음, 반음계적 진행 등을 통해서 시의 내용과 이미지를 잘 표현한 작품이다.
본 논문의 주제인 <방랑하는 젊은이의 노래(Lieder eines fahrenden Gesellen)>의 작곡자인 말러(Gustav Mahler;1860~ 1911)는 19세기 후반 빈(Wien)을 중심으로 활동하던 작곡가 겸 지휘자였다. 후기 낭만주의 시대에서 현대로 이어지는 과도기의 시대를 살았던 그의 작품들 속에는 진보적인 면과 보수적인 면이 잘 나타나있으며 이러한 그의 양면성이 잘 표현된 작품 중의 하나가 최초의 관현악 반주에 의한 연가곡 <방랑하는 젊은이의 노래>라 할 수 있다. 말러는 이 곡을 통해서 관현악 반주에 의한 가곡이라는 새로운 형식을 제시하였으며 가곡의 표현 가능성을 확대시켰다. 본 논문에서는 이론적 배경으로 말러의 생애와 음악적 배경, 성악곡의 일반적 특징을 다루었으며 <방황하는 젊은이의 노래>의 작곡 배경과 작품 내용을 알아보고, 형식과 구조, 선율과 리듬, 조성과 화성 등을 분석하였다. 이 논문의 분석·연구를 통해 실제 연주시 작곡자의 의도를 보다 잘 표현하는데 도움이 되길 바라며, 전체 4곡을 분석·연구한 결과를 종합해보면 다음과 같다. <방랑하는 젊은이의 노래>는 1884년 Kassel 오페라단의 부지휘자로 명성을 얻고 있던 당시 오페라단의 프리마 돈나와의 실연을 경험으로 쓰여진 자전적인 곡이다. 제 1곡에서 사랑하는 이의 결혼식 날 자신의 슬픔을 아름다운 자연에서 위로 받고자 하는 마음이 제 2곡까지 이어지며, 제 3곡은 실연의 고통과 절망을, 제 4곡에서는 모든 고통과 번민에서 벗어나 승화된 감정으로 밝은 곳을 바라보는 모습을 표현하였다. 형식은 통절가곡형식으로 악곡의 구조는 제 1곡은 A-B-A′, 제 2곡은 A-A'-B, 제 3곡과 제 4곡은 A-B-C의 3부분 형식을 취하고 있으나 전체적으로 일정한 규칙에 얽매이지 않고 시의 내용에 의해 자유스럽게 변형된 형식과 구조를 이루고 있다. 선율은 전체적으로 순차진행을 주로 사용하여 소박하고 민속적인 느낌을 주며, 도약과 반음계적 선율을 통해 가사의 내용을 회화화 하였고, 리듬에 있어서도 주제에서 사용된 리듬들의 확대와 변형으로 발전시켜 전개하였으며 셋잇단음표의 사용, Tremolo등의 사용으로 곡을 극적으로 이끌어 가고 있다. 조성과 화성은 그의 진보적인 경향이 가장 많이 엿보였던 부분이다. 빈번한 전조로 조성의 모호함이 나타났고 평이한 화성진행을 사용하면서 비화성음, 증 6화음, Ne6, Gr6, Fr6화음, 반음계적 진행 등을 통해서 시의 내용과 이미지를 잘 표현한 작품이다.
The subject of this thesis is a song cycle, by Gustav Mahler. He was a composer and conductor of the late 19th century in Vienna. He was a transitional composer between the late Romantic period and the 20th century music. His work, such as the first orchestrated song cycle contains both progressiv...
The subject of this thesis is a song cycle, by Gustav Mahler. He was a composer and conductor of the late 19th century in Vienna. He was a transitional composer between the late Romantic period and the 20th century music. His work, such as the first orchestrated song cycle contains both progressive and conservative of his music. Mahler presented a new genre of the song cycle with extended limit of expression and orchestrated accompaniment of the new composition of the music history. This thesis treats Mahler's life and his musical background, general features and details of vocal music. The analysis of contains the compositional background, text, form and structure, melody and rhythm, and tonality and harmony. I hope this thesis will help performers to express and understand the composer's musical idea. The summary of analysis of four songs are as follows: was composed in 1884 based on the true story of his prima donna at the Kassel opera production where he worked as a assistant conductor and it was based on a bitter experience of unrequited love of his. The first and second songs expressed the sadness of the wedding of his lover and consolation from the beauty and the nature. The third song tells us the sorrow and the despair of the failed love. The last song expresses his transcendence from his agony. These songs are through-composed. The form of 1st song is A-B-A' and the second song is A-A'-B. The third and fourth songs are in all general forms of A-B-C and are not restricted by regular system of text, so it formed free of structure and transformed formality. The melodies are simple, folksong-like and mostly stepwise. The use of leap and chromaticism helps to depict the dialogue of poems. The development of rhythmic motive through the matter of expansion and transformation, and the use of triplet and tremolo led the dramatic tension of the songs. The tonality and harmonies show Mahler's most progressive tendency. The frequent modulation leads to vague tonality. The progression of harmony is common, but the use of non-chord tone, augmented chord, N6, Ger.6 and Fr.6 chord, and chromaticism are effectively used to express image of the text.
The subject of this thesis is a song cycle, by Gustav Mahler. He was a composer and conductor of the late 19th century in Vienna. He was a transitional composer between the late Romantic period and the 20th century music. His work, such as the first orchestrated song cycle contains both progressive and conservative of his music. Mahler presented a new genre of the song cycle with extended limit of expression and orchestrated accompaniment of the new composition of the music history. This thesis treats Mahler's life and his musical background, general features and details of vocal music. The analysis of contains the compositional background, text, form and structure, melody and rhythm, and tonality and harmony. I hope this thesis will help performers to express and understand the composer's musical idea. The summary of analysis of four songs are as follows: was composed in 1884 based on the true story of his prima donna at the Kassel opera production where he worked as a assistant conductor and it was based on a bitter experience of unrequited love of his. The first and second songs expressed the sadness of the wedding of his lover and consolation from the beauty and the nature. The third song tells us the sorrow and the despair of the failed love. The last song expresses his transcendence from his agony. These songs are through-composed. The form of 1st song is A-B-A' and the second song is A-A'-B. The third and fourth songs are in all general forms of A-B-C and are not restricted by regular system of text, so it formed free of structure and transformed formality. The melodies are simple, folksong-like and mostly stepwise. The use of leap and chromaticism helps to depict the dialogue of poems. The development of rhythmic motive through the matter of expansion and transformation, and the use of triplet and tremolo led the dramatic tension of the songs. The tonality and harmonies show Mahler's most progressive tendency. The frequent modulation leads to vague tonality. The progression of harmony is common, but the use of non-chord tone, augmented chord, N6, Ger.6 and Fr.6 chord, and chromaticism are effectively used to express image of the text.
주제어
#말러 연가곡 방랑하는 젊은이의 노래
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.