본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit-Hyperactivity Disorder : 이하 ADHD)의 특성을 지닌 아동이 일반학교에서 날로 증가해감에 따라 주의력 결핍과 충동성에 의해 학교 생활에서 기본적인 학습 태도와 바른 생활이 정착되어지지 못하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 ADHD의 특성을 지닌 아동의 학교 생활 중 토큰강화 기법이 문제 행동에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적을 두고 실시하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가 설 1. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 자리 ...
본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit-Hyperactivity Disorder : 이하 ADHD)의 특성을 지닌 아동이 일반학교에서 날로 증가해감에 따라 주의력 결핍과 충동성에 의해 학교 생활에서 기본적인 학습 태도와 바른 생활이 정착되어지지 못하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 ADHD의 특성을 지닌 아동의 학교 생활 중 토큰강화 기법이 문제 행동에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적을 두고 실시하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가 설 1. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 자리 이탈행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 2. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 주의 산만 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 3. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 적대 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 4. 토큰 강화기법이 주의력 결핍 과잉행동의 고집 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 위와 같은 가설을 해결하기 위하여 부산시내 S초등학교 2학년 ADHD아동 남녀 20명을 실험집단 10명, 통제 집단 10명으로 나누어 선정했다. 자리 이탈, 주의 산만, 적대 행동, 고집 행동을 문제 행동인 표적행동으로 정하고 표적 행동에 상반된 행동을 하면 토큰을 주는 강화기법을 사용하였다. 기초선 단계 10일 동안에는 토큰 강화를 하지 않고 표적 행동을 직접 관찰하였고, 중재 단계에서는 토큰 강화 기법을 사용하여 10일 동안 연속 강화하고 표적 행동을 관찰하였고, 3주 후에 유지 단계를 두어 표집 행동을 관찰하였다. 자료 처리는 문제 행동의 관찰을 통해 얻어진 기초선 단계·중재 단계·유지 단계의 자료로 평균과 표준편차를 구한 후 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 자료처리에 사용된 통계프로그램은 SPSSWIN 10.0이었고, 유의수준은 1%와 5%로 설정하였다 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 자리 이탈행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 둘째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 주의 산만 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 셋째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 적대 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 넷째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 고집 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다.
본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit-Hyperactivity Disorder : 이하 ADHD)의 특성을 지닌 아동이 일반학교에서 날로 증가해감에 따라 주의력 결핍과 충동성에 의해 학교 생활에서 기본적인 학습 태도와 바른 생활이 정착되어지지 못하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 ADHD의 특성을 지닌 아동의 학교 생활 중 토큰강화 기법이 문제 행동에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적을 두고 실시하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가 설 1. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 자리 이탈행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 2. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 주의 산만 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 3. 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 적대 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 가 설 4. 토큰 강화기법이 주의력 결핍 과잉행동의 고집 행동에 긍정적인 변화를 가져올 것이다. 위와 같은 가설을 해결하기 위하여 부산시내 S초등학교 2학년 ADHD아동 남녀 20명을 실험집단 10명, 통제 집단 10명으로 나누어 선정했다. 자리 이탈, 주의 산만, 적대 행동, 고집 행동을 문제 행동인 표적행동으로 정하고 표적 행동에 상반된 행동을 하면 토큰을 주는 강화기법을 사용하였다. 기초선 단계 10일 동안에는 토큰 강화를 하지 않고 표적 행동을 직접 관찰하였고, 중재 단계에서는 토큰 강화 기법을 사용하여 10일 동안 연속 강화하고 표적 행동을 관찰하였고, 3주 후에 유지 단계를 두어 표집 행동을 관찰하였다. 자료 처리는 문제 행동의 관찰을 통해 얻어진 기초선 단계·중재 단계·유지 단계의 자료로 평균과 표준편차를 구한 후 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 자료처리에 사용된 통계프로그램은 SPSSWIN 10.0이었고, 유의수준은 1%와 5%로 설정하였다 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 자리 이탈행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 둘째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 주의 산만 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 셋째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 적대 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다. 넷째, 토큰 강화기법이 주의력결핍 과잉행동의 고집 행동에 긍정적인 변화를 가져왔다.
There's an increasing number of students having attention deficit and hyperactivity disorder, hereinafter referred to ADHD. They have much difficulty in obtaining basic learning attitudes required in school life, and desirable ways of life. Thus the purpose of this study is to determine effects of T...
There's an increasing number of students having attention deficit and hyperactivity disorder, hereinafter referred to ADHD. They have much difficulty in obtaining basic learning attitudes required in school life, and desirable ways of life. Thus the purpose of this study is to determine effects of Token Strengthening Technique on ADHD children's problematic behaviors in school life. To accomplish the purpose, this researcher made the following hypotheses. Hypothesis 1. Token Strengthening Technique positively changes deviation from seats as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 2. Token Strengthening Technique positively changes inattentive behaviors as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 3. Token Strengthening Technique positively changes hostile behaviors as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 4. Token Strengthening Technique positively changes stubborn behaviors as one of the aspects of ADHD. For the hypotheses verification, the researcher surveyed 20 male and female students with ADHD who were at 2nd grade of S elementary school located in Busan. They were divided into the experimental and control groups, each consisting of 10 members. Then the subjects' deviation from their seats and inattentive, hostile and stubborn behaviors were defined as target behaviors. When children surveyed here did behaviors opposed to target ones as foresaid, they were given tokens. This is the very Token Strengthening Technique. For 10 days of the basic stage of the technique, those target behaviors were directly observed without token strengthening. In the intervention stage, the technique was applied for 10 days with no stoppage and the target behaviors were directly observed. In three weeks, then, the stage of maintenance was applied, in which the target behaviors were observed. Data obtained through the three stages were statistically processed to calculate mean and standard deviation values, and verified using t-test. The data processing used SPSSWIN 10.0 Program with the significance levels of 1 and 5%. Results of the study can be summarized as follows. First, Token Strengthening Technique positively changed deviation from seats as one of the aspects of ADHD. Second, Token Strengthening Technique positively changed inattentive behaviors as one of the aspects of ADHD Third, Token Strengthening Technique positively changed hostile behaviors as one of the aspects of ADHD. Fourth, Token Strengthening Technique positively changed stubborn behaviors as one of the aspects of ADHD.
There's an increasing number of students having attention deficit and hyperactivity disorder, hereinafter referred to ADHD. They have much difficulty in obtaining basic learning attitudes required in school life, and desirable ways of life. Thus the purpose of this study is to determine effects of Token Strengthening Technique on ADHD children's problematic behaviors in school life. To accomplish the purpose, this researcher made the following hypotheses. Hypothesis 1. Token Strengthening Technique positively changes deviation from seats as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 2. Token Strengthening Technique positively changes inattentive behaviors as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 3. Token Strengthening Technique positively changes hostile behaviors as one of the aspects of ADHD. Hypothesis 4. Token Strengthening Technique positively changes stubborn behaviors as one of the aspects of ADHD. For the hypotheses verification, the researcher surveyed 20 male and female students with ADHD who were at 2nd grade of S elementary school located in Busan. They were divided into the experimental and control groups, each consisting of 10 members. Then the subjects' deviation from their seats and inattentive, hostile and stubborn behaviors were defined as target behaviors. When children surveyed here did behaviors opposed to target ones as foresaid, they were given tokens. This is the very Token Strengthening Technique. For 10 days of the basic stage of the technique, those target behaviors were directly observed without token strengthening. In the intervention stage, the technique was applied for 10 days with no stoppage and the target behaviors were directly observed. In three weeks, then, the stage of maintenance was applied, in which the target behaviors were observed. Data obtained through the three stages were statistically processed to calculate mean and standard deviation values, and verified using t-test. The data processing used SPSSWIN 10.0 Program with the significance levels of 1 and 5%. Results of the study can be summarized as follows. First, Token Strengthening Technique positively changed deviation from seats as one of the aspects of ADHD. Second, Token Strengthening Technique positively changed inattentive behaviors as one of the aspects of ADHD Third, Token Strengthening Technique positively changed hostile behaviors as one of the aspects of ADHD. Fourth, Token Strengthening Technique positively changed stubborn behaviors as one of the aspects of ADHD.
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