[학위논문]인지행동적 게임놀이-부모교육 프로그램이 ADHD성향 아동의 실행기능, 자기조절, 문제행동과 부모의 양육스트레스에 미치는 효과 Effects of the Cognitive-Behavioral Game-play Program and Parent Training Program on the Executive Functions, Problem Behaviors of Children with Mild ADHD Symptoms and Parenting Stress of their Parents원문보기
본 연구에서는 인지행동적 게임놀이 프로그램이 ADHD성향 아동들의 실행기능, 문제행동, 부모의 양육스트레스에 영향을 미치는지 살펴보고, 인지행동적 게임놀이 프로그램과 부모교육을 동시에 실시하는 것이 인지행동적 게임놀이 프로그램만을 실시하는 것보다 효과적인지 알아보고자 한다. 본 연구의 실험대상은 서울시에 거주하고 있는 ADHD성향을 보이는 아동 14명으로, 인지행동적 게임놀이와 부모교육을 병행하는 집단에 7명, 인지행동적 게임놀이만 실시하는 집단에 7명 배치되었다. 선별검사는 단축형 Coners평정 척도(Abbreviated Coners Parent Rating Scale; ACRS)와 한국 웩슬러 아동 지능검사(Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Ⅲ; K-WISC Ⅲ)로 이루어졌으며, ACRS에서 14점 이상이며 K-WISC Ⅲ에서 IQ 80이상인 아동들을 선별하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전, 사후검사로는 실행기능검사, 자기통제력검사, 가정상황설문지, 학교상황설문지, 부모 양육스트레스 목록표가 실시되었다. 실행기능검사는 아동이 직접 수행하였고, 자기통제력 검사는 아동의 부모와 교사가 답하였으며, 가정 내 문제행동설문지와 부모의 양육스트레스 검사는 아동의 부모가 답하였고, 학교 내 문제행동설문지는 교사가 답하였다. 본 연구에서 실시된 인지행동적 게임놀이프로그램은 Virginia(1999)의 “Fun to ...
본 연구에서는 인지행동적 게임놀이 프로그램이 ADHD성향 아동들의 실행기능, 문제행동, 부모의 양육스트레스에 영향을 미치는지 살펴보고, 인지행동적 게임놀이 프로그램과 부모교육을 동시에 실시하는 것이 인지행동적 게임놀이 프로그램만을 실시하는 것보다 효과적인지 알아보고자 한다. 본 연구의 실험대상은 서울시에 거주하고 있는 ADHD성향을 보이는 아동 14명으로, 인지행동적 게임놀이와 부모교육을 병행하는 집단에 7명, 인지행동적 게임놀이만 실시하는 집단에 7명 배치되었다. 선별검사는 단축형 Coners평정 척도(Abbreviated Coners Parent Rating Scale; ACRS)와 한국 웩슬러 아동 지능검사(Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Ⅲ; K-WISC Ⅲ)로 이루어졌으며, ACRS에서 14점 이상이며 K-WISC Ⅲ에서 IQ 80이상인 아동들을 선별하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전, 사후검사로는 실행기능검사, 자기통제력검사, 가정상황설문지, 학교상황설문지, 부모 양육스트레스 목록표가 실시되었다. 실행기능검사는 아동이 직접 수행하였고, 자기통제력 검사는 아동의 부모와 교사가 답하였으며, 가정 내 문제행동설문지와 부모의 양육스트레스 검사는 아동의 부모가 답하였고, 학교 내 문제행동설문지는 교사가 답하였다. 본 연구에서 실시된 인지행동적 게임놀이프로그램은 Virginia(1999)의 “Fun to grow on”, Schaefer와 Reid(2001)의 “Game Play", 시중에 나와 있는 게임도구들을 토대로 ADHD성향 아동에게 적합하게 수정, 보완한 것을 사용하였으며, 프로그램에 참여하는 동안 아동에게 긍정적 강화, 토큰프로그램, 반응대가를 사용하였다. 부모교육프로그램은 Barkley가 제작해서 이후 수정한 것(1997)을 기본 모형으로 하였고, Michael H. Popkin의 “부모코칭프로그램”의 일부 내용과 Alan E. Kazdin의 “말썽 많은 아이 제대로 키우기”의 일부 내용을 더하였으며, 매 회기 부모에게 지침서와 과제 진행표를 배부하고 다음 회기에 이를 점검하는 방식으로 진행하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하였고, 가설을 검증하기 위해 종속 t검증과 반복 측정된 이원변량분석을 실시하였다. 이에 따른 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램과 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 집단 간에 효과의 차이가 있는지를 알아보기 위해 각 집단의 사전, 사후검사에 대한 반복 측정된 이원변량분석과 종속 t검증을 실시한 결과, 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램의 효과가 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 효과보다 더 광범위하게 나타났다. 이원변량 분석에서 상호작용은 유의하지 않았지만 각 집단에 대한 사전-사후 점수 간에 종속 t검증을 실시한 결과 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램이 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 집단보다 ADHD성향 아동들의 실행기능 중 전환능력, 인지적 억제력과 가정 내 문제행동과 양육스트레스를 더 많이 줄여주는 것으로 나타났다. 둘째, 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들에게 긍정적 영향을 미쳤는지 알아보기 위해 사전- 사후 간의 종속 t검증을 실시한 결과, 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들의 실행기능을 부분적으로 향상시켰으며, 자기통제력을 증가시켰고, 학교 내 문제행동을 감소시켰음이 나타났다. 그러나 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들의 가정 내 문제행동과 양육스트레스는 감소시키지 못하였다.
본 연구에서는 인지행동적 게임놀이 프로그램이 ADHD성향 아동들의 실행기능, 문제행동, 부모의 양육스트레스에 영향을 미치는지 살펴보고, 인지행동적 게임놀이 프로그램과 부모교육을 동시에 실시하는 것이 인지행동적 게임놀이 프로그램만을 실시하는 것보다 효과적인지 알아보고자 한다. 본 연구의 실험대상은 서울시에 거주하고 있는 ADHD성향을 보이는 아동 14명으로, 인지행동적 게임놀이와 부모교육을 병행하는 집단에 7명, 인지행동적 게임놀이만 실시하는 집단에 7명 배치되었다. 선별검사는 단축형 Coners평정 척도(Abbreviated Coners Parent Rating Scale; ACRS)와 한국 웩슬러 아동 지능검사(Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Ⅲ; K-WISC Ⅲ)로 이루어졌으며, ACRS에서 14점 이상이며 K-WISC Ⅲ에서 IQ 80이상인 아동들을 선별하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전, 사후검사로는 실행기능검사, 자기통제력검사, 가정상황설문지, 학교상황설문지, 부모 양육스트레스 목록표가 실시되었다. 실행기능검사는 아동이 직접 수행하였고, 자기통제력 검사는 아동의 부모와 교사가 답하였으며, 가정 내 문제행동설문지와 부모의 양육스트레스 검사는 아동의 부모가 답하였고, 학교 내 문제행동설문지는 교사가 답하였다. 본 연구에서 실시된 인지행동적 게임놀이프로그램은 Virginia(1999)의 “Fun to grow on”, Schaefer와 Reid(2001)의 “Game Play", 시중에 나와 있는 게임도구들을 토대로 ADHD성향 아동에게 적합하게 수정, 보완한 것을 사용하였으며, 프로그램에 참여하는 동안 아동에게 긍정적 강화, 토큰프로그램, 반응대가를 사용하였다. 부모교육프로그램은 Barkley가 제작해서 이후 수정한 것(1997)을 기본 모형으로 하였고, Michael H. Popkin의 “부모코칭프로그램”의 일부 내용과 Alan E. Kazdin의 “말썽 많은 아이 제대로 키우기”의 일부 내용을 더하였으며, 매 회기 부모에게 지침서와 과제 진행표를 배부하고 다음 회기에 이를 점검하는 방식으로 진행하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하였고, 가설을 검증하기 위해 종속 t검증과 반복 측정된 이원변량분석을 실시하였다. 이에 따른 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램과 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 집단 간에 효과의 차이가 있는지를 알아보기 위해 각 집단의 사전, 사후검사에 대한 반복 측정된 이원변량분석과 종속 t검증을 실시한 결과, 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램의 효과가 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 효과보다 더 광범위하게 나타났다. 이원변량 분석에서 상호작용은 유의하지 않았지만 각 집단에 대한 사전-사후 점수 간에 종속 t검증을 실시한 결과 인지행동적 게임놀이와 부모교육프로그램을 병행하여 실시한 프로그램이 인지행동적 게임놀이프로그램만 실시한 집단보다 ADHD성향 아동들의 실행기능 중 전환능력, 인지적 억제력과 가정 내 문제행동과 양육스트레스를 더 많이 줄여주는 것으로 나타났다. 둘째, 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들에게 긍정적 영향을 미쳤는지 알아보기 위해 사전- 사후 간의 종속 t검증을 실시한 결과, 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들의 실행기능을 부분적으로 향상시켰으며, 자기통제력을 증가시켰고, 학교 내 문제행동을 감소시켰음이 나타났다. 그러나 인지행동적 게임놀이프로그램이 ADHD성향 아동들의 가정 내 문제행동과 양육스트레스는 감소시키지 못하였다.
The purpose of this study is to compare the effects of the cognitive-behavioral game play program for the children combined with the parent training and the cognitive-behavioral game play only program on the executive function, self-control, behavior problems of the ADHD symptomatic children and par...
The purpose of this study is to compare the effects of the cognitive-behavioral game play program for the children combined with the parent training and the cognitive-behavioral game play only program on the executive function, self-control, behavior problems of the ADHD symptomatic children and parenting stress of these children. This study also aimed to examine the effects of the cognitive-behavioral game play program implemented alone without training parents. The subjects of this study were 14 elementary school students in grade 1, 2 and 3. They were assigned into two groups (the combined program of cognitive-behavioral game play and parent training program and the cognitive-behavioral game play only program) through matching in terms of ACR scores and IQ. The combined program consists of 10 week sessions(once a week) including 60 minute parental training and 60 minute game play program. The game play only program also consists of 10 week sessions in which only the children participated in the game plays. To analyze the data , MANOVA with repeated measure and paired t-test were conducted by using SPSS 12.0. The major results of the study are as follows: First, the results indicated that the combined program of cognitive-behavioral game play and parental training positively changed the scores on Children's Color Trails Test and Stroop Test of executive functions, Self-Control Rating Scale, Home Situation Questionaire(Problem behaviors at home), and Parenting Stress Index. But the only cognitive-behavioral game play did not increase the scores. Second, the results indicated that the cognitive-behavioral game play only program had significant positive effects on behavioral inhibition of executive function measured by Flag-raise Test, self-control measured by Self-Control Rating Scale and behavior problem measured by School Situation Questionaire, but there were no significant positive effects of attention shift measured by Children's Color Trails Test and cognitive inhibition measure by Stroop Test and behavior problem measured by Home Situation Questionaire and parental stress measured by Parenting Stress Index. Findings suggest several implications for practice. The programs for children with ADHD symptoms would be more effective when the programs were administered in combination for the children and their parents who can continuously monitor and discipline the children's behavior at home. Even the game play only program for the children would be effective, so it is recommended to administer it when the parents are not available to participate in the parent training.
The purpose of this study is to compare the effects of the cognitive-behavioral game play program for the children combined with the parent training and the cognitive-behavioral game play only program on the executive function, self-control, behavior problems of the ADHD symptomatic children and parenting stress of these children. This study also aimed to examine the effects of the cognitive-behavioral game play program implemented alone without training parents. The subjects of this study were 14 elementary school students in grade 1, 2 and 3. They were assigned into two groups (the combined program of cognitive-behavioral game play and parent training program and the cognitive-behavioral game play only program) through matching in terms of ACR scores and IQ. The combined program consists of 10 week sessions(once a week) including 60 minute parental training and 60 minute game play program. The game play only program also consists of 10 week sessions in which only the children participated in the game plays. To analyze the data , MANOVA with repeated measure and paired t-test were conducted by using SPSS 12.0. The major results of the study are as follows: First, the results indicated that the combined program of cognitive-behavioral game play and parental training positively changed the scores on Children's Color Trails Test and Stroop Test of executive functions, Self-Control Rating Scale, Home Situation Questionaire(Problem behaviors at home), and Parenting Stress Index. But the only cognitive-behavioral game play did not increase the scores. Second, the results indicated that the cognitive-behavioral game play only program had significant positive effects on behavioral inhibition of executive function measured by Flag-raise Test, self-control measured by Self-Control Rating Scale and behavior problem measured by School Situation Questionaire, but there were no significant positive effects of attention shift measured by Children's Color Trails Test and cognitive inhibition measure by Stroop Test and behavior problem measured by Home Situation Questionaire and parental stress measured by Parenting Stress Index. Findings suggest several implications for practice. The programs for children with ADHD symptoms would be more effective when the programs were administered in combination for the children and their parents who can continuously monitor and discipline the children's behavior at home. Even the game play only program for the children would be effective, so it is recommended to administer it when the parents are not available to participate in the parent training.
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