우리의 교육은 널리 모든 사람을 이롭게 하는 참사람을 길러내는데 교육목적을 두고 학교교육을 수단으로 이를 실현하고자 하고 있다. 그러나 이러한 제도교육이 청소년의 지적 능력 향상은 가져왔으나 "사람다운 사람"으로서 사회적 능력을 갖추는 감성적 영역의 발달에는 크게 도움이 되지 못하였던 것이 사실이다. 이러한 원래의 교육목표도 달성하면서 이러한 현실적인 문제점을 보완하기 위한 방법으로 가장 효과적인 수단이 직접적인 체험을 통해 교육이 이루어지는 교육관광이라고 생각된다. 이러한 교육관광이 더욱 활성화되고 일상화되려면 점진적인 교육제도의 개선이나, 교육관광지기회가 적다고 판단하여 교육관광시장을 경시해 왔던 교육관광지의 정비, 학부모의 의식전환, 청소년의 교육관광기회의 확대가 수반되어야 할 것이다. 이 같은 현실적인 문제의 인식하에서 본 연구 논문에서는 현재 청소년들이 참여하고 있는 교육관광의 형태와 교육관광지에 대한 기대와 방문목적, 그리고 다소 이루어지고 있는 교육관광시 교육관광지를 선택할 때 중시하는 요인이 무엇인지를 알아보고자 하였다. 본 연구는 문헌적 연구와 ...
우리의 교육은 널리 모든 사람을 이롭게 하는 참사람을 길러내는데 교육목적을 두고 학교교육을 수단으로 이를 실현하고자 하고 있다. 그러나 이러한 제도교육이 청소년의 지적 능력 향상은 가져왔으나 "사람다운 사람"으로서 사회적 능력을 갖추는 감성적 영역의 발달에는 크게 도움이 되지 못하였던 것이 사실이다. 이러한 원래의 교육목표도 달성하면서 이러한 현실적인 문제점을 보완하기 위한 방법으로 가장 효과적인 수단이 직접적인 체험을 통해 교육이 이루어지는 교육관광이라고 생각된다. 이러한 교육관광이 더욱 활성화되고 일상화되려면 점진적인 교육제도의 개선이나, 교육관광지기회가 적다고 판단하여 교육관광시장을 경시해 왔던 교육관광지의 정비, 학부모의 의식전환, 청소년의 교육관광기회의 확대가 수반되어야 할 것이다. 이 같은 현실적인 문제의 인식하에서 본 연구 논문에서는 현재 청소년들이 참여하고 있는 교육관광의 형태와 교육관광지에 대한 기대와 방문목적, 그리고 다소 이루어지고 있는 교육관광시 교육관광지를 선택할 때 중시하는 요인이 무엇인지를 알아보고자 하였다. 본 연구는 문헌적 연구와 실증연구를 병행하였으며, 이론적 고찰로는 교육 관광의 본질이해, 교육관광과 학습이론, 그리고 교육관광지의 매력과 선택요인에 대해 알아보았다. 실증연구에 있어서는 부산지역 8개교을 대상으로 표본을 추출하여 설문조사를 수행하여 집단간의 교육관광에 대한 참여형태와 교육관광지에 대한 기대, 교육관광지의 방문목적, 교육관광지 선택중시요인에 대해 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석결과로 우리나라 청소년들의 교육관광지 선택요인은 동일하다고 볼 수 있으며 청소년의 교육관광지는 다음과 같은 형태로 개발하는 것이 바람직하다고 볼 수 있다. 첫째, 세계문화유산지정문화재 등의 전통문화재를 활용하는 방안이다. 둘째, 생태보존지역을 이용한 생태관광의 테마별 관광코스개발이다. 셋째, 청소년들에게 자유로운 교육관광을 할 수 있는 분위기를 조성해 주는 것이 중요하다.
우리의 교육은 널리 모든 사람을 이롭게 하는 참사람을 길러내는데 교육목적을 두고 학교교육을 수단으로 이를 실현하고자 하고 있다. 그러나 이러한 제도교육이 청소년의 지적 능력 향상은 가져왔으나 "사람다운 사람"으로서 사회적 능력을 갖추는 감성적 영역의 발달에는 크게 도움이 되지 못하였던 것이 사실이다. 이러한 원래의 교육목표도 달성하면서 이러한 현실적인 문제점을 보완하기 위한 방법으로 가장 효과적인 수단이 직접적인 체험을 통해 교육이 이루어지는 교육관광이라고 생각된다. 이러한 교육관광이 더욱 활성화되고 일상화되려면 점진적인 교육제도의 개선이나, 교육관광지기회가 적다고 판단하여 교육관광시장을 경시해 왔던 교육관광지의 정비, 학부모의 의식전환, 청소년의 교육관광기회의 확대가 수반되어야 할 것이다. 이 같은 현실적인 문제의 인식하에서 본 연구 논문에서는 현재 청소년들이 참여하고 있는 교육관광의 형태와 교육관광지에 대한 기대와 방문목적, 그리고 다소 이루어지고 있는 교육관광시 교육관광지를 선택할 때 중시하는 요인이 무엇인지를 알아보고자 하였다. 본 연구는 문헌적 연구와 실증연구를 병행하였으며, 이론적 고찰로는 교육 관광의 본질이해, 교육관광과 학습이론, 그리고 교육관광지의 매력과 선택요인에 대해 알아보았다. 실증연구에 있어서는 부산지역 8개교을 대상으로 표본을 추출하여 설문조사를 수행하여 집단간의 교육관광에 대한 참여형태와 교육관광지에 대한 기대, 교육관광지의 방문목적, 교육관광지 선택중시요인에 대해 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석결과로 우리나라 청소년들의 교육관광지 선택요인은 동일하다고 볼 수 있으며 청소년의 교육관광지는 다음과 같은 형태로 개발하는 것이 바람직하다고 볼 수 있다. 첫째, 세계문화유산지정문화재 등의 전통문화재를 활용하는 방안이다. 둘째, 생태보존지역을 이용한 생태관광의 테마별 관광코스개발이다. 셋째, 청소년들에게 자유로운 교육관광을 할 수 있는 분위기를 조성해 주는 것이 중요하다.
It is our educational purpose that the good person who do all the people good will be through the education. And we try to achieve this purpose with the school educational system. Such a institutional education has helped juveniles to improve the intellectual ability but it is also true that it has ...
It is our educational purpose that the good person who do all the people good will be through the education. And we try to achieve this purpose with the school educational system. Such a institutional education has helped juveniles to improve the intellectual ability but it is also true that it has not been very helpful in the development of sensibility area that can develop the social ability being ″human being as a real human″. The education tour that can educate learners through the direct experience is considered to be the most effective method in achieving the original purpose in education and also in complementing such a realistic problems. If this educational tour will be more flourished and generalized, the increasingly improvement of the education system, the maintenance of the educational tour places and the education tour market that have been despised under the judgement that the opportunity of touring the educational tour places is lacked, the recognition conversion of parents of student, and the enlargement of juveniles′ educational tour opportunities should be accompanied. Under the recognition about these realistic problems, in this research paper I would like to find the aspect of the education tour, the expectation to the education tour places and the purpose of visiting and the important factors that should be considered when the education tour places are selected for the education tour. The documentary research and the practical one are paralleled in this research. For the theoretical survey, the understanding on the essential of the education tour, the education tour and the learning theory, and in addition, the attraction of the education tour place and the selecting factors have been surveyed. For the practical research, the random sampling over the eight schools in Pusan area was taken to questionnaire. The differences between the participating aspect of each group about the education tour, the expectation to the education tour places, the purpose of visiting and the important factors that should be considered when the education tour places are selected for the education tour have been revealed through this result. Through this analysis result, it is shown that the selecting factor of the education tour place for juveniles is the same. Therefore, it is good that the education tour places for juveniles should be developed such as types following: First, The plan using the traditional cultural assets such as the cultural assets that the world cultural asset association designated. Second, The development of tour course on the basis of each theme using the ecology preservation areas. Third, It is important to produce the atmosphere for juveniles to be able to make a education tour freely.
It is our educational purpose that the good person who do all the people good will be through the education. And we try to achieve this purpose with the school educational system. Such a institutional education has helped juveniles to improve the intellectual ability but it is also true that it has not been very helpful in the development of sensibility area that can develop the social ability being ″human being as a real human″. The education tour that can educate learners through the direct experience is considered to be the most effective method in achieving the original purpose in education and also in complementing such a realistic problems. If this educational tour will be more flourished and generalized, the increasingly improvement of the education system, the maintenance of the educational tour places and the education tour market that have been despised under the judgement that the opportunity of touring the educational tour places is lacked, the recognition conversion of parents of student, and the enlargement of juveniles′ educational tour opportunities should be accompanied. Under the recognition about these realistic problems, in this research paper I would like to find the aspect of the education tour, the expectation to the education tour places and the purpose of visiting and the important factors that should be considered when the education tour places are selected for the education tour. The documentary research and the practical one are paralleled in this research. For the theoretical survey, the understanding on the essential of the education tour, the education tour and the learning theory, and in addition, the attraction of the education tour place and the selecting factors have been surveyed. For the practical research, the random sampling over the eight schools in Pusan area was taken to questionnaire. The differences between the participating aspect of each group about the education tour, the expectation to the education tour places, the purpose of visiting and the important factors that should be considered when the education tour places are selected for the education tour have been revealed through this result. Through this analysis result, it is shown that the selecting factor of the education tour place for juveniles is the same. Therefore, it is good that the education tour places for juveniles should be developed such as types following: First, The plan using the traditional cultural assets such as the cultural assets that the world cultural asset association designated. Second, The development of tour course on the basis of each theme using the ecology preservation areas. Third, It is important to produce the atmosphere for juveniles to be able to make a education tour freely.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.