현대 정보사회에서 없어서는 안 될 필수항목이 된 인터넷은 현재 다양한 형태로 활용되고 있으며, 이를 통하여 정보를 얻거나 재미를 즐기는 등 많은 장점을 가지고 있다. 하지만 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 여가나 문화활동을 즐길 수 있는 여유가 부족한 청소년들이 인터넷에 지나치게 몰두함으로써, 심리적 · 정서적 문제뿐만 아니라 학업이나 성격 등에도 부정적인 영향을 주고 사회적인 기능손상을 가져오는 등 심각한 문제들이 발생하고 있다. 따라서 본 연구는 정보사회의 주역인 청소년들이 인터넷을 어떻게 이용하고 있으며 인터넷 중독실태는 어...
현대 정보사회에서 없어서는 안 될 필수항목이 된 인터넷은 현재 다양한 형태로 활용되고 있으며, 이를 통하여 정보를 얻거나 재미를 즐기는 등 많은 장점을 가지고 있다. 하지만 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 여가나 문화활동을 즐길 수 있는 여유가 부족한 청소년들이 인터넷에 지나치게 몰두함으로써, 심리적 · 정서적 문제뿐만 아니라 학업이나 성격 등에도 부정적인 영향을 주고 사회적인 기능손상을 가져오는 등 심각한 문제들이 발생하고 있다. 따라서 본 연구는 정보사회의 주역인 청소년들이 인터넷을 어떻게 이용하고 있으며 인터넷 중독실태는 어떠한지를 살펴보고 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인들을 파악하여, 그것을 바탕으로 청소년 인터넷 중독의 해결을 위한 기초자료로 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 연구의 목적달성을 위해 서울과 인천지역의 인문계 · 실업계 고등학교 각 2개교씩 4개교 450명의 청소년들을 표집 · 선정하여 수집하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 인터넷 사용경력은 대체적으로 오래되었으며, 거의 매일 인터넷에 접속하여 상당시간을 인터넷 사용으로 보내고 있었다. 청소년들의 인터넷 이용장소로는 자기 집이 PC방/게임방과 같은 곳보다 월등하게 많은 것으로 나타났다. 또한 청소년들은 주로 게임/오락이나 인터넷 카페/동호회 등의 인터넷 서비스를 여가나 놀이를 위한 목적으로 사용하고 있었다. 둘째, 청소년들의 인터넷 이용실태에 유의미하게 영향을 주는 요인으로는 사용경력에서는 컴퓨터를 소유한 청소년이 소유하지 않은 청소년보다 더 오래되었으며, 사용빈도에서도 컴퓨터를 소유한 청소년이 더 자주 인터넷을 사용하고 있었다. 또한 인터넷 이용시간과 이용장소에서도 컴퓨터 소유여부별에 따라서 유의미한 차이가 있었다. 주로 이용하는 인터넷 서비스는 성별과 학년별에 따라서 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 상당수의 청소년들이 인터넷에 중독되어 있었으며, 인터넷 중독에 영향을 주는 요인으로는 성적이 나쁠수록 유의미하게 인터넷 중독성향이 높았고, 사용빈도가 많을수록 인터넷 중독성향이 높았다. 또한 인터넷 이용시간과 장소, 이용서비스, 이용목적 또한 인터넷 중독자와 비중독자 사이에 유의미한 차이가 있었다. 넷째, 청소년들의 인터넷 중독해결에 대한 인식과 노력을 살펴보면 다수의 청소년들이 자신은 인터넷 중독자가 아니라고 생각하고 있었다. 그리고 대다수의 청소년들이 자신의 인터넷 사용에 대하여 걱정하고 있었으며, 인터넷 사용중단의 이유로는 숙제나 공부 등의 학업을 위해서였다. 다섯째, 청소년들이 선호하는 인터넷 중독의 해결책은 자기 스스로 해결하는 것이었으며, 인터넷 중독으로 인한 상담경험은 극히 적었다. 상담을 받지 않은 이유로 자신의 문제가 상담을 받을 정도의 큰 문제가 아니라고 인식하고 있었으며, 향후 문제발생 시에도 상담을 받고 싶은 의향이 별로 없었다. 청소년들이 선호하는 상담의 종류는 심리검사와 사이버상담이었다. 이상과 같은 연구결과를 토대로 하여 청소년들의 인터넷 중독문제 해결을 위하여 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년 스스로 인터넷 사용에 따른 문제점을 인식하고 스스로 이에 대처하고 개선하도록 노력해야 한다. 둘째, 청소년의 인터넷 이용에 대한 역기능을 예방하기 위하여 최근의 급속한 정보화 물결이 청소년들에게 어떠한 영향을 미치고 있는가를 심도있게 논의하는 건전한 정보문화환경이 조성되어야 한다. 셋째, 인터넷 이용에 관하여 청소년들뿐만 아니라 부모들이 어떻게 인지하며 대처하고 있는지 고려하여 상담이나 부모교육을 실시해야 한다. 넷째, 인터넷 중독에 대한 문제는 거시적 차원에서 정부의 정보통신정책 수립과정에 청소년보호가 조명되고 그에 따른 대책이 강구되어야 한다.
현대 정보사회에서 없어서는 안 될 필수항목이 된 인터넷은 현재 다양한 형태로 활용되고 있으며, 이를 통하여 정보를 얻거나 재미를 즐기는 등 많은 장점을 가지고 있다. 하지만 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 여가나 문화활동을 즐길 수 있는 여유가 부족한 청소년들이 인터넷에 지나치게 몰두함으로써, 심리적 · 정서적 문제뿐만 아니라 학업이나 성격 등에도 부정적인 영향을 주고 사회적인 기능손상을 가져오는 등 심각한 문제들이 발생하고 있다. 따라서 본 연구는 정보사회의 주역인 청소년들이 인터넷을 어떻게 이용하고 있으며 인터넷 중독실태는 어떠한지를 살펴보고 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인들을 파악하여, 그것을 바탕으로 청소년 인터넷 중독의 해결을 위한 기초자료로 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 연구의 목적달성을 위해 서울과 인천지역의 인문계 · 실업계 고등학교 각 2개교씩 4개교 450명의 청소년들을 표집 · 선정하여 수집하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 인터넷 사용경력은 대체적으로 오래되었으며, 거의 매일 인터넷에 접속하여 상당시간을 인터넷 사용으로 보내고 있었다. 청소년들의 인터넷 이용장소로는 자기 집이 PC방/게임방과 같은 곳보다 월등하게 많은 것으로 나타났다. 또한 청소년들은 주로 게임/오락이나 인터넷 카페/동호회 등의 인터넷 서비스를 여가나 놀이를 위한 목적으로 사용하고 있었다. 둘째, 청소년들의 인터넷 이용실태에 유의미하게 영향을 주는 요인으로는 사용경력에서는 컴퓨터를 소유한 청소년이 소유하지 않은 청소년보다 더 오래되었으며, 사용빈도에서도 컴퓨터를 소유한 청소년이 더 자주 인터넷을 사용하고 있었다. 또한 인터넷 이용시간과 이용장소에서도 컴퓨터 소유여부별에 따라서 유의미한 차이가 있었다. 주로 이용하는 인터넷 서비스는 성별과 학년별에 따라서 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 상당수의 청소년들이 인터넷에 중독되어 있었으며, 인터넷 중독에 영향을 주는 요인으로는 성적이 나쁠수록 유의미하게 인터넷 중독성향이 높았고, 사용빈도가 많을수록 인터넷 중독성향이 높았다. 또한 인터넷 이용시간과 장소, 이용서비스, 이용목적 또한 인터넷 중독자와 비중독자 사이에 유의미한 차이가 있었다. 넷째, 청소년들의 인터넷 중독해결에 대한 인식과 노력을 살펴보면 다수의 청소년들이 자신은 인터넷 중독자가 아니라고 생각하고 있었다. 그리고 대다수의 청소년들이 자신의 인터넷 사용에 대하여 걱정하고 있었으며, 인터넷 사용중단의 이유로는 숙제나 공부 등의 학업을 위해서였다. 다섯째, 청소년들이 선호하는 인터넷 중독의 해결책은 자기 스스로 해결하는 것이었으며, 인터넷 중독으로 인한 상담경험은 극히 적었다. 상담을 받지 않은 이유로 자신의 문제가 상담을 받을 정도의 큰 문제가 아니라고 인식하고 있었으며, 향후 문제발생 시에도 상담을 받고 싶은 의향이 별로 없었다. 청소년들이 선호하는 상담의 종류는 심리검사와 사이버상담이었다. 이상과 같은 연구결과를 토대로 하여 청소년들의 인터넷 중독문제 해결을 위하여 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년 스스로 인터넷 사용에 따른 문제점을 인식하고 스스로 이에 대처하고 개선하도록 노력해야 한다. 둘째, 청소년의 인터넷 이용에 대한 역기능을 예방하기 위하여 최근의 급속한 정보화 물결이 청소년들에게 어떠한 영향을 미치고 있는가를 심도있게 논의하는 건전한 정보문화환경이 조성되어야 한다. 셋째, 인터넷 이용에 관하여 청소년들뿐만 아니라 부모들이 어떻게 인지하며 대처하고 있는지 고려하여 상담이나 부모교육을 실시해야 한다. 넷째, 인터넷 중독에 대한 문제는 거시적 차원에서 정부의 정보통신정책 수립과정에 청소년보호가 조명되고 그에 따른 대책이 강구되어야 한다.
Internet is indispensible to an information-oriented society and has a lot of strengths to get some information and make use of their spare time. Due to a rapid spread of Internet, youth tend to indulge into excessive use of the Internet and produce psychological and emotional problems as well as ne...
Internet is indispensible to an information-oriented society and has a lot of strengths to get some information and make use of their spare time. Due to a rapid spread of Internet, youth tend to indulge into excessive use of the Internet and produce psychological and emotional problems as well as negative effects on studies and personality formation. The purpose of this study, therefore, was to find out the factors lead to Internet Addiction and provide the strategy to solve youth Internet Addiction. Data were collected to 450 high school students located in Seoul and Incheon cities. The major findings in this study were as follows : First, periods of youth Internet use was relatively long and they a considerably long is using Internet almost everyday. The more youth use the Internet in their own house, compared to the youth to use the Internet in the PC room/Game room. Also, youth make use of Internet for leisure and amusement, such as game/amusement or Internet cafe and the associations of same interests. Second, the period that the youth to own computers use the Internet was significantly longer than that of the youth not to own computers. The youth to own computers used Internet more than the youth not to own computers did. Also, there were significant differences in the periods of Internet use, location to use the Internet, and Internet service to use often, according to whether youth own computer or not. Third, the problem on Internet Addiction were more seriously to lower school record students and frequent use of Internet. Besides, location, time, and service, and purpose of Internet use differed in the degrees of Internet Addiction. Forth, most youth considered that they did not addict Internet. On the contrary, a lot of youth were worried about their excessive use of Internet. The reason to quit the Internet use was for homework and study. Recognition and efforts differed in the degrees of Internet Addiction. Fifth, the preferred solution of Internet Addiction was to applied to experience counseling program. The reason not to request counseling was that their problem was too insignificant to receive counseling service. Also, they did not want to meet counselor for problem solution in the future. The type of counseling that youth preferred were psychological test and cyber counseling. Finally, based on the above results, recommended strategies to solve youth's Internet Addiction are as following : First, youth should recognize their own problems due to excessive use of Internet on their own and make an every efforts to cope with the problems. Second, sound climate for youth to prevent side effect of excessive Internet use should be created. The effects of a rapid spread of Internet on youth must be discussed. Third, counseling for youth and parents education on Internet Addiction are needed. Parents need to know how to deal with the problems due to Internet Addiction. Forth, government should establish policies to protect youth from Internet Addiction. The limitations of this study and suggestions for further study were discussed.
Internet is indispensible to an information-oriented society and has a lot of strengths to get some information and make use of their spare time. Due to a rapid spread of Internet, youth tend to indulge into excessive use of the Internet and produce psychological and emotional problems as well as negative effects on studies and personality formation. The purpose of this study, therefore, was to find out the factors lead to Internet Addiction and provide the strategy to solve youth Internet Addiction. Data were collected to 450 high school students located in Seoul and Incheon cities. The major findings in this study were as follows : First, periods of youth Internet use was relatively long and they a considerably long is using Internet almost everyday. The more youth use the Internet in their own house, compared to the youth to use the Internet in the PC room/Game room. Also, youth make use of Internet for leisure and amusement, such as game/amusement or Internet cafe and the associations of same interests. Second, the period that the youth to own computers use the Internet was significantly longer than that of the youth not to own computers. The youth to own computers used Internet more than the youth not to own computers did. Also, there were significant differences in the periods of Internet use, location to use the Internet, and Internet service to use often, according to whether youth own computer or not. Third, the problem on Internet Addiction were more seriously to lower school record students and frequent use of Internet. Besides, location, time, and service, and purpose of Internet use differed in the degrees of Internet Addiction. Forth, most youth considered that they did not addict Internet. On the contrary, a lot of youth were worried about their excessive use of Internet. The reason to quit the Internet use was for homework and study. Recognition and efforts differed in the degrees of Internet Addiction. Fifth, the preferred solution of Internet Addiction was to applied to experience counseling program. The reason not to request counseling was that their problem was too insignificant to receive counseling service. Also, they did not want to meet counselor for problem solution in the future. The type of counseling that youth preferred were psychological test and cyber counseling. Finally, based on the above results, recommended strategies to solve youth's Internet Addiction are as following : First, youth should recognize their own problems due to excessive use of Internet on their own and make an every efforts to cope with the problems. Second, sound climate for youth to prevent side effect of excessive Internet use should be created. The effects of a rapid spread of Internet on youth must be discussed. Third, counseling for youth and parents education on Internet Addiction are needed. Parents need to know how to deal with the problems due to Internet Addiction. Forth, government should establish policies to protect youth from Internet Addiction. The limitations of this study and suggestions for further study were discussed.
주제어
#청소년 인터넷 중독 해결방안 중독성향
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.