정보화 사회에서는 폭발적으로 증가하는 지식과 정보를 효과적으로 활용할 수 있는 능력 즉 정보의 탐색과 그 활용 능력이 그 어느 때 보다도 필요하게 되었다. 이러한 사회적인 요구에 부응하여 우리의 사회과도 변화가 필요한 시기가 되었다. 따라서 본 연구는 사회과 교육의 교육과정에 대하여 고찰해 보았고 학교교육에 있어서 정보통신기술의 의의와 정보통신기술을 활용한 교수·학습 변화에 대한 방안을 모색하고 인터넷을 활용한 수업방법을 제시하였다. 오늘날 현...
정보화 사회에서는 폭발적으로 증가하는 지식과 정보를 효과적으로 활용할 수 있는 능력 즉 정보의 탐색과 그 활용 능력이 그 어느 때 보다도 필요하게 되었다. 이러한 사회적인 요구에 부응하여 우리의 사회과도 변화가 필요한 시기가 되었다. 따라서 본 연구는 사회과 교육의 교육과정에 대하여 고찰해 보았고 학교교육에 있어서 정보통신기술의 의의와 정보통신기술을 활용한 교수·학습 변화에 대한 방안을 모색하고 인터넷을 활용한 수업방법을 제시하였다. 오늘날 현대사회는 '제2의 산업혁명'으로 불리는 정보화 사회로 전환하고 있다. 정보가 무한가치를 창출하는 자원으로 인식되고, 수많은 자료를 통하여 새로운 정보를 얻어야만 살아 남을 수 있는 정보경쟁, 정보가치시대가 된 것이다. 정보화 사회는 컴퓨터를 기반으로 하는 최첨단 정보 통신 기술의 발달로 인하여 계속적인 정보량 폭증 및 정보내용이 급변함에 따라 지식 및 정보습득 능력이 중시되는 사회이다. 정보화, 세계화 시대의 도래와 함께, 오늘날의 한국교육은 그 어느 때보다도 강력한 대내외적인 도전을 받고 있는 가장 큰 도전 가운데 하나는 바로 과학기술을 바탕으로 한 정보, 지식의 엄청난 팽창 속도이다. 컴퓨터와 정보통신기술의 발달은 세계화, 정보화 시대를 가속화시킬 뿐만 아니라, 멀티미디어와 초고속 정보통신망을 탄생시켜 인간의 생활양식과 사고는 물론 교육의 패턴마저 바꾸게 하고 있다. 따라서 이러한 정보화 사회의 도래로 21세기에 맞는 새로운 교육패러다임이 요구되고 있다. 새로운 교육패러다임의 필요성이 제기됨에 따라 기존의 교육의 내용이나 목표, 방법 등이 새롭게 구성되고 있다. 특히 교수방법의 다양성을 통해 많은 지식을 학습자가 능동적으로 학습하고 재구성하는데 중점을 두고 있다. 그 이유는 종전의 교수에서 중시되었던 기초의 중요성은 감퇴되고 있으며 지식과 정보를 선택하고, 분석하고, 비판하고, 정리하는 능력이 중시되고 있기 때문이다. 이러한 변화의 방향을 반영하여 우리 나라 학교 교육은 광복이후 6차에 걸쳐 교육과정의 전면적 개편이 있었고 그때마다 사회과도 변화가 있었다. 특히 제7차 교육과정 개정 방향을 주도한 교육개혁위원회가 교육개혁방안의 하나로 "정보화 사회 적응력 함양을 위한 교육의강화"를 제시함으로써 정보화에 대응한 교육의 중요성이 강조되고 있다. 정보화 시대, 이러한 변화 흐름에 맞추어 새로운 교육패러다임을 성공적으로 완성시킬 수 있는 수업 도구가 바로 정보통신기술을 이용한 교수·학습이다. 정보통신기술을 활용한 교수방법은 학생들이 무한경쟁, 정보경쟁시대를 살아가는 데 있어 꼭 필요한 능력을 신장시킬 수 있는 교수방법이라고 할 수 있다. 따라서 정보화 사회에서 가장 적합한 교수·학습 방법중의 하나로 정보통신기술을 활용한 교수방법이 새롭게 대두되고 있으며 정보통신기술을 이용하여 많은 정보와 지식은 물론 학습자의 능동적 수업참여를 유도할 수 있다는 점에서 꼭 필요한 교수방법이라고 할 수 있다. 사회과 교육은 지식을 전달하는 데 그치지 않고 학습자가 지식을 능동적으로 구축해 나가고 다양한 매체를 이용하여 학습의 효과를 극대화시키고 또한 학습자가 학습에 흥미를 가지고 목표에 도달해 가도록 하여야 한다. 이를 위해서는 하루 빨리 교단의 선진화 작업이 이루어져야 하며 교사들도 인터넷이나 미디어를 다루는 기술을 습득하고 관심을 가지고 수업에 적극적으로 활용하는 자세를 가져야 한다고 본다. 또한 많은 양의 정보를 취사 선택하는 안목을 키워주는 정보 소양 교육도 필요하다고 본다.
정보화 사회에서는 폭발적으로 증가하는 지식과 정보를 효과적으로 활용할 수 있는 능력 즉 정보의 탐색과 그 활용 능력이 그 어느 때 보다도 필요하게 되었다. 이러한 사회적인 요구에 부응하여 우리의 사회과도 변화가 필요한 시기가 되었다. 따라서 본 연구는 사회과 교육의 교육과정에 대하여 고찰해 보았고 학교교육에 있어서 정보통신기술의 의의와 정보통신기술을 활용한 교수·학습 변화에 대한 방안을 모색하고 인터넷을 활용한 수업방법을 제시하였다. 오늘날 현대사회는 '제2의 산업혁명'으로 불리는 정보화 사회로 전환하고 있다. 정보가 무한가치를 창출하는 자원으로 인식되고, 수많은 자료를 통하여 새로운 정보를 얻어야만 살아 남을 수 있는 정보경쟁, 정보가치시대가 된 것이다. 정보화 사회는 컴퓨터를 기반으로 하는 최첨단 정보 통신 기술의 발달로 인하여 계속적인 정보량 폭증 및 정보내용이 급변함에 따라 지식 및 정보습득 능력이 중시되는 사회이다. 정보화, 세계화 시대의 도래와 함께, 오늘날의 한국교육은 그 어느 때보다도 강력한 대내외적인 도전을 받고 있는 가장 큰 도전 가운데 하나는 바로 과학기술을 바탕으로 한 정보, 지식의 엄청난 팽창 속도이다. 컴퓨터와 정보통신기술의 발달은 세계화, 정보화 시대를 가속화시킬 뿐만 아니라, 멀티미디어와 초고속 정보통신망을 탄생시켜 인간의 생활양식과 사고는 물론 교육의 패턴마저 바꾸게 하고 있다. 따라서 이러한 정보화 사회의 도래로 21세기에 맞는 새로운 교육패러다임이 요구되고 있다. 새로운 교육패러다임의 필요성이 제기됨에 따라 기존의 교육의 내용이나 목표, 방법 등이 새롭게 구성되고 있다. 특히 교수방법의 다양성을 통해 많은 지식을 학습자가 능동적으로 학습하고 재구성하는데 중점을 두고 있다. 그 이유는 종전의 교수에서 중시되었던 기초의 중요성은 감퇴되고 있으며 지식과 정보를 선택하고, 분석하고, 비판하고, 정리하는 능력이 중시되고 있기 때문이다. 이러한 변화의 방향을 반영하여 우리 나라 학교 교육은 광복이후 6차에 걸쳐 교육과정의 전면적 개편이 있었고 그때마다 사회과도 변화가 있었다. 특히 제7차 교육과정 개정 방향을 주도한 교육개혁위원회가 교육개혁방안의 하나로 "정보화 사회 적응력 함양을 위한 교육의강화"를 제시함으로써 정보화에 대응한 교육의 중요성이 강조되고 있다. 정보화 시대, 이러한 변화 흐름에 맞추어 새로운 교육패러다임을 성공적으로 완성시킬 수 있는 수업 도구가 바로 정보통신기술을 이용한 교수·학습이다. 정보통신기술을 활용한 교수방법은 학생들이 무한경쟁, 정보경쟁시대를 살아가는 데 있어 꼭 필요한 능력을 신장시킬 수 있는 교수방법이라고 할 수 있다. 따라서 정보화 사회에서 가장 적합한 교수·학습 방법중의 하나로 정보통신기술을 활용한 교수방법이 새롭게 대두되고 있으며 정보통신기술을 이용하여 많은 정보와 지식은 물론 학습자의 능동적 수업참여를 유도할 수 있다는 점에서 꼭 필요한 교수방법이라고 할 수 있다. 사회과 교육은 지식을 전달하는 데 그치지 않고 학습자가 지식을 능동적으로 구축해 나가고 다양한 매체를 이용하여 학습의 효과를 극대화시키고 또한 학습자가 학습에 흥미를 가지고 목표에 도달해 가도록 하여야 한다. 이를 위해서는 하루 빨리 교단의 선진화 작업이 이루어져야 하며 교사들도 인터넷이나 미디어를 다루는 기술을 습득하고 관심을 가지고 수업에 적극적으로 활용하는 자세를 가져야 한다고 본다. 또한 많은 양의 정보를 취사 선택하는 안목을 키워주는 정보 소양 교육도 필요하다고 본다.
In the information society we need the ability to use the explosively increasing knowledge and information effectively or the ability to search and use the information much than before. Now Social Studies Education should be changed to meet such social needs. Therefore, this study covers followings,...
In the information society we need the ability to use the explosively increasing knowledge and information effectively or the ability to search and use the information much than before. Now Social Studies Education should be changed to meet such social needs. Therefore, this study covers followings, the examination on the curriculum in the subject of Social Studies, the meaning of Information Technology in the school education, search on the ways to the change in teaching and learning using information technology, presentation of teaching method by internet and suggestion on the direction of change in Social Studies Education. Contemporary society transform into information society, so called 'The second industry revolution' nowadays. Most people cognize the information as a resource Which brings infinite value. That is to say, It is information - struggle, Information - value time. Owing to development contemporary-information-communication technology, it brings amount of Knowledge to increase, moreover, its contents are changing radically. therefore, We should try to get a ability to gather Knowledge and information in information age. Nowadays, reformation is the requirement of Education in Korea, because our age become informative and globalize, and education on Korea should compete with lots of foreign country. Now school-education is threaten with speedy expansion-velocity of information and Knowledge that based on science-technology. On account of development on computer and information-communication technology, our age become informative and globalize more quickly, besides it brings multimedia and super high-speed information-communication web that change our life, living manners, way of thinking, and even, pattern of education. Therefore, Most people request new paradigm of education 21C, what is called, information age. Because of many requests of new paradigm of education, tradition is transformed. for instance, its contents, object, and method are organized again. Especially, Most reformers intend that students practice lots of knowledge activity. It is the reason that basic-knowledge is not important any more. On the contrary, most people are concerned with higher abilities such as, choosing, analysing, criticizing and summarizing knowledge or information. The school education in our country has been extensively revised 6 times since National liberation. Especially since the Education Reformation committee, who leads the direction of revision in 7th curriculum, mentions the strengthening of education to cultivate the social adaptation in the information society as a way of education reformation, the importance of the education to go with information has been empathized. In information age, Education-practice of using computer is most effective implement for achieving new education-paradigm. Education-practice of using ICT assist for students to promote their ability which enables to living in infinite struggle, namely, information-struggle age. Therefore, most instructors assert that most effective teaching-method is using ICT. We can gather a lot of information and knowledge by using internet, and participate in class more actively. nevertheless most instructors insist that we have to use ICT for effective teaching, they can not propose realistic or specific method on using ICT. In my research, I insist that we strive for ideal education surrounding. In a new direction of school education, every students can attain knowledge for himself, advance in his knowledge, accomplish his aims with interest. For realizing ideal education surrounding, Most of all, We innovate in our education-practicing system. Besides, Instructors should learn skills of using internet or mass-media, apply for class with eagerness, and educate students for choosing useful information by pointing moral instruction.
In the information society we need the ability to use the explosively increasing knowledge and information effectively or the ability to search and use the information much than before. Now Social Studies Education should be changed to meet such social needs. Therefore, this study covers followings, the examination on the curriculum in the subject of Social Studies, the meaning of Information Technology in the school education, search on the ways to the change in teaching and learning using information technology, presentation of teaching method by internet and suggestion on the direction of change in Social Studies Education. Contemporary society transform into information society, so called 'The second industry revolution' nowadays. Most people cognize the information as a resource Which brings infinite value. That is to say, It is information - struggle, Information - value time. Owing to development contemporary-information-communication technology, it brings amount of Knowledge to increase, moreover, its contents are changing radically. therefore, We should try to get a ability to gather Knowledge and information in information age. Nowadays, reformation is the requirement of Education in Korea, because our age become informative and globalize, and education on Korea should compete with lots of foreign country. Now school-education is threaten with speedy expansion-velocity of information and Knowledge that based on science-technology. On account of development on computer and information-communication technology, our age become informative and globalize more quickly, besides it brings multimedia and super high-speed information-communication web that change our life, living manners, way of thinking, and even, pattern of education. Therefore, Most people request new paradigm of education 21C, what is called, information age. Because of many requests of new paradigm of education, tradition is transformed. for instance, its contents, object, and method are organized again. Especially, Most reformers intend that students practice lots of knowledge activity. It is the reason that basic-knowledge is not important any more. On the contrary, most people are concerned with higher abilities such as, choosing, analysing, criticizing and summarizing knowledge or information. The school education in our country has been extensively revised 6 times since National liberation. Especially since the Education Reformation committee, who leads the direction of revision in 7th curriculum, mentions the strengthening of education to cultivate the social adaptation in the information society as a way of education reformation, the importance of the education to go with information has been empathized. In information age, Education-practice of using computer is most effective implement for achieving new education-paradigm. Education-practice of using ICT assist for students to promote their ability which enables to living in infinite struggle, namely, information-struggle age. Therefore, most instructors assert that most effective teaching-method is using ICT. We can gather a lot of information and knowledge by using internet, and participate in class more actively. nevertheless most instructors insist that we have to use ICT for effective teaching, they can not propose realistic or specific method on using ICT. In my research, I insist that we strive for ideal education surrounding. In a new direction of school education, every students can attain knowledge for himself, advance in his knowledge, accomplish his aims with interest. For realizing ideal education surrounding, Most of all, We innovate in our education-practicing system. Besides, Instructors should learn skills of using internet or mass-media, apply for class with eagerness, and educate students for choosing useful information by pointing moral instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.