소설은 문학의 여러 장르 가운데 가장 인간의 삶의 모습을 가장 구체적이고 직접적으로 재현하는 문학 형태이므로 우리는 소설을 통해서 인간 삶의 여러 양상을 돌아볼 수 있고, 삶의 바람직한 방향을 모색해볼 수도 있다. 이러한 관점에서 소설 교육은 그 의의를 분명히 할 수 있을 것이다. 또한 제7차 교육 과정에서 제시하는 문학 수업의 목표가 ‘인간의 다양한 삶을 총체적으로 이해하는 능력과 심미적 정서를 기른다’고 제시되어 있기 때문에 소설 지도가 학습자의 활동 중심으로 이루어져야 함은 두말할 나위가 없다. 따라서 본 논문은 학습자의 주체적인 수용과 그 능력의 향상을 위한 지도 방안으로, 소설에 대한 학습자의 반응 양상을 긍정적으로 인정하면서 소규모 집단의 ...
소설은 문학의 여러 장르 가운데 가장 인간의 삶의 모습을 가장 구체적이고 직접적으로 재현하는 문학 형태이므로 우리는 소설을 통해서 인간 삶의 여러 양상을 돌아볼 수 있고, 삶의 바람직한 방향을 모색해볼 수도 있다. 이러한 관점에서 소설 교육은 그 의의를 분명히 할 수 있을 것이다. 또한 제7차 교육 과정에서 제시하는 문학 수업의 목표가 ‘인간의 다양한 삶을 총체적으로 이해하는 능력과 심미적 정서를 기른다’고 제시되어 있기 때문에 소설 지도가 학습자의 활동 중심으로 이루어져야 함은 두말할 나위가 없다. 따라서 본 논문은 학습자의 주체적인 수용과 그 능력의 향상을 위한 지도 방안으로, 소설에 대한 학습자의 반응 양상을 긍정적으로 인정하면서 소규모 집단의 협동 학습을 통하여 학습자의 간접 체험의 폭을 서로 공유하고 확대할 수 있도록 하였다. 그리하여 학습자 중심의 소설 감상 지도에 대한 새로운 교육적 가능성을 모색해보았다. 제7차 교육 과정에서 소설 교육이 띠고 있는 성격을 고찰하여 그 성격에 부합하는 소설 교육의 목표를 정립하고 학습자 중심 소설 교육의 기존 이론들을 분석하여 개괄적 접근 단계, 분석적 접근 단계, 형성적 평가 단계, 제2차 학습 단계, 종합적 평가 단계에 이르는 새로운 지도 모형을 구안하였다. 그리고 위 지도 방안을 고등학교 국어 교과의 소설 텍스트인 윤흥길의 「장마」를 대상으로 적용하여, 위에서 마련한 방안의 교육적 가능성과 효용성을 검증해보았다.
소설은 문학의 여러 장르 가운데 가장 인간의 삶의 모습을 가장 구체적이고 직접적으로 재현하는 문학 형태이므로 우리는 소설을 통해서 인간 삶의 여러 양상을 돌아볼 수 있고, 삶의 바람직한 방향을 모색해볼 수도 있다. 이러한 관점에서 소설 교육은 그 의의를 분명히 할 수 있을 것이다. 또한 제7차 교육 과정에서 제시하는 문학 수업의 목표가 ‘인간의 다양한 삶을 총체적으로 이해하는 능력과 심미적 정서를 기른다’고 제시되어 있기 때문에 소설 지도가 학습자의 활동 중심으로 이루어져야 함은 두말할 나위가 없다. 따라서 본 논문은 학습자의 주체적인 수용과 그 능력의 향상을 위한 지도 방안으로, 소설에 대한 학습자의 반응 양상을 긍정적으로 인정하면서 소규모 집단의 협동 학습을 통하여 학습자의 간접 체험의 폭을 서로 공유하고 확대할 수 있도록 하였다. 그리하여 학습자 중심의 소설 감상 지도에 대한 새로운 교육적 가능성을 모색해보았다. 제7차 교육 과정에서 소설 교육이 띠고 있는 성격을 고찰하여 그 성격에 부합하는 소설 교육의 목표를 정립하고 학습자 중심 소설 교육의 기존 이론들을 분석하여 개괄적 접근 단계, 분석적 접근 단계, 형성적 평가 단계, 제2차 학습 단계, 종합적 평가 단계에 이르는 새로운 지도 모형을 구안하였다. 그리고 위 지도 방안을 고등학교 국어 교과의 소설 텍스트인 윤흥길의 「장마」를 대상으로 적용하여, 위에서 마련한 방안의 교육적 가능성과 효용성을 검증해보았다.
Since the novel is a literary form which depicts our human life in the most specific and direct way among various literary genres, we can reflect on various aspects of human life or explore a desirable direction for our life by reading novels. In this context, education on novels is clearly importan...
Since the novel is a literary form which depicts our human life in the most specific and direct way among various literary genres, we can reflect on various aspects of human life or explore a desirable direction for our life by reading novels. In this context, education on novels is clearly important. On the other hand, as the 7th National Curriculum specifies that the goal of the literary class 'lies in understanding of human beings' diverse lifes comprehensively and culturing of an aesthetic emotion', it is needless to say that guidance of novel reading should be centered about learners' activities. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at helping learners appropriate the novels subjectively and enhance their reading ability. To this end, learners' responses to novels were positively accepted, while learners could share their indirect experiences through a small group cooperative learning. Then, new pedagogics to guide learners in their novel reading were explored. According to the 7th National Curriculum, teachers are obliged to review the nature of novel education and set a goal for novel education. In this study, the conventional theories about learner-centered novel education were examined and thereby, a new pedagogic model consisting of overviewing, analytical approach, assessment, secondary learning stage and comprehensive assessment stage was suggested. And the model was applied to Yun Heung-gil's , a novel text listed on high school textbook to test its educational effects and validity.
Since the novel is a literary form which depicts our human life in the most specific and direct way among various literary genres, we can reflect on various aspects of human life or explore a desirable direction for our life by reading novels. In this context, education on novels is clearly important. On the other hand, as the 7th National Curriculum specifies that the goal of the literary class 'lies in understanding of human beings' diverse lifes comprehensively and culturing of an aesthetic emotion', it is needless to say that guidance of novel reading should be centered about learners' activities. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at helping learners appropriate the novels subjectively and enhance their reading ability. To this end, learners' responses to novels were positively accepted, while learners could share their indirect experiences through a small group cooperative learning. Then, new pedagogics to guide learners in their novel reading were explored. According to the 7th National Curriculum, teachers are obliged to review the nature of novel education and set a goal for novel education. In this study, the conventional theories about learner-centered novel education were examined and thereby, a new pedagogic model consisting of overviewing, analytical approach, assessment, secondary learning stage and comprehensive assessment stage was suggested. And the model was applied to Yun Heung-gil's , a novel text listed on high school textbook to test its educational effects and validity.
주제어
#윤흥길 학습자 활동 소설 지도 방안 협력 학습 소설 수업 모형 Learners' activities Novel reading guidance method Cooperative learning Novel learning model
학위논문 정보
저자
정수연
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육 전공
지도교수
신형기
발행연도
2003
총페이지
v, 91p.
키워드
윤흥길 학습자 활동 소설 지도 방안 협력 학습 소설 수업 모형 Learners' activities Novel reading guidance method Cooperative learning Novel learning model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.